Hvordan undgår man ridser?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Hvordan undgår man ridser?

Indlæg af PoulD »

Hej alle,

Emnet har sandsynligvis været oppe før. Jeg har forsøgt at søge, men får kun en masse hit på salgtråde.

Jeg synes jeg har været meget forsigtig med min Boyu med alligevel kan jeg se det på få måneder er lykkedes mig, at lave en lille ridse her og der. Jeg ved det ikke, men jeg gætter lidt på det må være små snegle der er kommet i klemme i magneten. Kan de ridse? Jeg synes i al fald jeg har været endog særdeles omhyggelig med ikke at få bundlag i magneten.

Nå, Boyu'en, er jeg ret ligeglad med men sker det også sker på min nye balje vil jeg godt nok blive ked af det. Nu er det så jeg tænker, med alle de mange salgstråde jeg har set for "brugt akvarie uden ridser", må der være en del mennesker her på forum der sidder inde med en genial viden om hvordan man undgår ridser. Er der nogen der vil dele lidt tip ud om det?

Har selv tænkt på om jeg skulle få skåret nogle strimler acryl med længde som de indvendige mål på akvariet, og så lægge dem ovenpå budndlaget op imod ruderne, når der skal renses. Synes måske bare det bliver en anelse omstændig, hvis det skal gøres et par gange om ugen..

Hvad gør man? (altså hvis man ser bort fra muligheden af, at undlade at rense ruder :-))

Pft.
//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Drelige
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 6823 Ansager
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 6823 ansager

Re: Hvordan undgår man ridser?

Indlæg af Drelige »

Hej hej

jeg bruger en såkaldt "Michael Jackson" handske, det er en ru handske som er beregnet til at rense ruder med du skal godt nok have armen ned i vandet men jeg er fri for ridser.

kan købes ved Tonny her www.Akvariewest.dk
han har den nok ikke på hjemmesiden men skriv til ham mener den koster en 50´er
Ferskvand??? Nej så hellere have en klask af en våd berlinger
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Indlæg af Fyensgade »

Men akrylen i dit boyu ridses også meget lettere end glasakvarier..
Billede
...og 27L Softies fragmentakvarium
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Bergenser »

Mit boyu er glas... Ikke akryl
Mvh bergenser
Brugeravatar
agger
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov

Indlæg af agger »

Lyter lige med -
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

En magfloat + Easyblade, hvilket er en barberblads anordning som limes på magneten. Jeg tager de nederste 5 - 10cm ved at vende barberbladet ned af og trække i lodrette bevægelser. Jeg skiller den ad efter brug og tørrer barberbladet så det ikke ruster. Det virker rigtig godt og laver ikke ridser hos mig.

Mvh Kenneth
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Tak for svarene. Lader ikke til den geniale mirakelmetode jeg håbede på eksisterer (eller også er det bare fortsat en dybt bevaret hemmelighed :-))

Jeg skal ikke være skråsikker, men jeg tror da bestemt også min Boyu HS 60 er af glas, ikke acryl (bliver da også markedsført som værende af glas).

Barberblade og andre hårde genstande tør jeg ikke bruge. Tror det må galt før eller siden, på en dag hvor man allerede skulle være til svigermors fødseldag for en halv time siden, eller blot har almindelig delerium tremens. Er da i al fald sket et par gange siden jeg begyndte at barbere mig, at jeg har givet mig selv en ridse ved sådanne lejligheder :hehe:

Kreditkort eller handsker kunne måske nok løse problemet, men for mig er det bare alt for omstændigt at skulle det meste af overkroppen i baljen i længere tid 2-4 gange om ugen.

Det er jo heller ikke sådan at møget ligefrem sidder fast på glasset, så jeg tænker lidt på om man måske på en eller anden måde kunne montere en microfiberklud på en lang acrylstang.

Hvor tit renser I egentlig glaset? (en overgang måtte jeg rense det hver eneste dag).

//Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Køb en "Handy mk2" skraber i Jem og fix - det eneste der virker i min bog.

Har aldrig lavet en ridse med den. :GO
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"