Mine fisk forsvinder, hjælp

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2011

Mine fisk forsvinder, hjælp

Indlæg af MichaelogIda »

Hej alle på SF!

For nogle måneder siden købte jeg mig en baby naso kirug til mit akvarie, den forsvandt pludseligt efter jeg slukkede lyset om aften, væk var den om morgen(aldrig set siden)

Jeg har i forvejen to klovnefisk til at gå og en squamipinnis(squamipinnisen er ca. 5-6 cm)..

Jeg køber mig så 7 chromis, fordi jeg gerne vil have lidt mere liv i akvariet. Det skal siges, at disse chromis ikke er særlig store(3 cm ca.).. Den ene af de 7 dør pga. den er svag. Den sjette af de 6 der så er tilbage forsvinder ligesom naso kirugen gjorde dengang. Den femte af de fem fosvinder også. Nu har jeg kun 4 chromis tilbage og jeg er MEGET forvirret..

Jeg vil ikke af med yderligere fisk og ringer derfor til den lokale dyrhandel. De siger, at det ikke kan være mine to eremitkrebs jeg har gående, men derimod en krabbe, der måske tager dem om natten, når de hviler inde bag mine sten(det skal siges, at jeg har et rimeligt stort hulrum, hvor både mine chromis og den enkelte squamipinnis hviler). Eremitkrebsene ser jeg DOG inde under stenene om natten sammen med fiskene, om det er dem ved jeg endnu ikke, men noget siger mig, at de efterhånden ved, at der er fisk inde i det hulrum?!

Jeg tænker, "okay, hvad gør jeg så?".. Hvilken fælde ligger man ud eller hvordan bærer man sig ad, hvis tilfældet skulle være, at det er en krabbe?

Min squamipinnis er endnu uberørt, men er den der har været i akvariet før chromis kom i og den hviler under stenene, måske den er for stor?

Jeg har brug for rigtig mange gode råd til, hvad jeg gør nu.

På forhånd tak :)
Senest rettet af MichaelogIda ons 20. jun 2012 10:09, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Michael & Ida

- 130l RSM - to klovne + en bubbletip anemone 3snegle, 2 eremit

- 58l Boyu akvarie -SÆLGES
Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Mine fisk forsvinder, hjælp

Indlæg af aiszaxs »

Kan det være en mantis reje ?

Hører du klikken ?
Boyu 58L - Opstartes 1 Juni - 2012
Søger frag pusher, i Esbjerg

Simon M
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

Jeg ved ikke, hvad det kan være, men en mantis reje, sådan en har jeg aldrig set før?
Gemmer de sig i stenene eller hvad? :)
Hilsen Michael & Ida

Brugeravatar
aiszaxs
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af aiszaxs »

Boyu 58L - Opstartes 1 Juni - 2012
Søger frag pusher, i Esbjerg

Simon M
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

Jeg har aldrig set den i mit akvarie, men måske. Troede ikke sådan en kunne overleve i et 130 liter?

Hvad gør jeg for at finde ud af, om det er den, kigger med lygte, når lyset er slukket eller hvordan?

Der må være nogle fangstmetoder :)
Hilsen Michael & Ida

Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Moente »

Mere relevant er måske dine vandværdier. Hvad siger de?
Mvh Tobias
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

Værdierne er som de skal være, så der er ikke noget med de at gøre. Fiskene er 100% friske om dagen, i god foderstand og flotte farver. Det er når lyset slukkes og de gemmer sig i stenen, at vi efterhånden har mistet 4, tilsynelatende, friske og raske fisk.. Syntes det er meget mistænkelig.. Det er ikke et eneste spor efter fiskerester eller "hitchhikers"..
Hilsen Michael & Ida

Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Hvis du har en mantis, skal du bare høre efter akvariet, der skal komme nogle høje knipse lyde i ny og næ. Men tror nu mere på en stor krappe.

Og i helt panik skal du nu heller ikke gå, chromis kan godt være sarte i starten indtil de er tilvandt, din naso i den str har ca en overlevelse procent på 10, de er rigtig sarte så det behøver ikke og betyde der er nogen der er efter dem.

Og når fisk vil dø gemmer de sig rigtig godt, det er en del af deres natur, og her tager eramitter og forskellige dyr sig af den så de bliver hurtigt nedbrudt.
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af mchr »

har du prøvet at kigge i akvariet om natten?
Mange krabber og andre dyr der kunne være det du leder efter er nataktive.

Der er en del tråde herinde omkring folk der har jagtet diverse skumle dyr om natten, netop fordi de mistede fisk
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Postnummer: 2450 København SV
Geografisk sted: Kastrup

Indlæg af Macdoo »

Jeg har fået taget en klovfisk der var svag i det af en børsteorm. Hvis du har sådan nogle tager de også fisk.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Prøv flasketricket med lidt mad i og se hvad du kan fange af sjove ting
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du skriver at akvariet kun er på 130 liter. Det er altså også alt for lille til en Naso, uanset hvor lille den er. Og meget små nasoer, er uhyre sarte, og bliver extremt hurtigt tynde ud over hvad der kan klares med godt foder.
Chromiser er billige fisk, men også ret sarte fisk. især lige når de kommer hjem i akvariet. Der kan altid forventes et frafald på en flok, og 7 stk, er også for meget til et så lille akvarie. Chromiser er svømmeglade fisk som kræver plads.
Så der behøver skam ikke være andet i vejen end at du har valgt de forkerte fisk til akvariet.

Mantis rejer - på dansk søknælere. Kommer oftest ind med de levende sten. Der er en del forskellige arter. Nogle bliver ikke mere end få centimeter, og andre op med 30 centimeter. Det er lettest at finde ud af om du har en søknæler, ved at lytte til akvariet når lyset er slukket.
kommer der nogle knald hurtigt efter hinanden, så er der søknælere på spil.
Pistolrejer afgiver også knald, men de har kun et skud i bøssen. så der går længere mellem knaldene fra dem.
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 3230 Græsted

Indlæg af Frank »

Jeg mistede en del fisk fuldstændig uden spor , store som små for ca. En måned siden , aftrækkerfisk , kirurger , klovnfisk , pincetfisk , jeg var ved at blive vanvittig , først da jeg opdagede min store naso ligge helt opløst ved siden af min store anemone blev jeg klar over hvem skurken var . Den havde simpelthen spist for flere tusind kroner , men nasoen var åbenbart for stor så den spyttede den ud igen ! , måske har du også en glubsk anemone på spil ?
hilsen Frank
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Frank skrev:Jeg mistede en del fisk fuldstændig uden spor , store som små for ca. En måned siden , aftrækkerfisk , kirurger , klovnfisk , pincetfisk , jeg var ved at blive vanvittig , først da jeg opdagede min store naso ligge helt opløst ved siden af min store anemone blev jeg klar over hvem skurken var . Den havde simpelthen spist for flere tusind kroner , men nasoen var åbenbart for stor så den spyttede den ud igen ! , måske har du også en glubsk anemone på spil ?
Hva var det for en anemone ?
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

sådan een ,,, se 2 fotos .
Nu er anemonen død , Peder Revnørd ydede en uvurderlig redningsindsats :y

mvh Frank
Vedhæftede filer
IMG_0978 (Kopier).JPG
IMG_0976 (Kopier).JPG
hilsen Frank
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Har oplevet det samme for MANGE år siden. Det var dengang man lige var gået fra de helt gamle lysrør T10?? Og over til det nye hit kviksølvslamper. Jeg havde en stor tæppe anemone og kun 4 fisk i akvariet. Over noget som lignede 14 dage forsvandt fiskene en efter en, indtil
anemonen bøvsede hovedet af en Chelmon op. Så var jeg klar over hvor de andre også var forsvundet hen.
Fiskene var formentligt blevet skræmt af den pludselige overgang var lys til mørke, og er derfor kommet ikontakt med anemonen.
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

jeg købte komplet akvarie for ca 3 md siden , og den forrige ejer havde ingen problemer med denne anemone , men han fodrede den heller aldrig .
jeg fik så at vide af en anden saltvandsekvilibrist at jeg skulle give den en reje et par gange om ugen , hvilket jeg gjorde , til stor fornøjelse for familien ,, og det må jeg sige gav den appetit på mere .
sådan så nasoen ud da den blev spyttet ud , fuldstændig opløst ,,, det må være noget harsk den mavesyre !!! :wc:
/ Frank
Vedhæftede filer
IMG_0971 (Kopier).JPG
hilsen Frank
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Fy for en møg anemone :biggrin: Tænkte nok det var en tæppe anemon der havde gjort det. De er nogle glubske sataner. Men de er sku ellers flotte.

Sikke et sørgeligt syn den naso :(
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

Hej igen allesammen! Jeg har læst på det norske saltvandsforum, at chromis kan finde på at æde hinanden, der er faktisk flere derinde der har oplevet et fald i chromis efter de fik anskaffet sig en flok. Det kunne godt være det. Synes også jeg kan se her om dagen, nogle gange, to chromis der står overfor hinanden med munden hakker efter hinanden? Om det et en parrings leg eller hvad det er, det ved jeg ikke, men det kunne godt være mine chromis der slår hinanden ihjel. Nogle erfaringer på området?
Hilsen Michael & Ida

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

MichaelogIda skrev:Hej igen allesammen! Jeg har læst på det norske saltvandsforum, at chromis kan finde på at æde hinanden, der er faktisk flere derinde der har oplevet et fald i chromis efter de fik anskaffet sig en flok. Det kunne godt være det. Synes også jeg kan se her om dagen, nogle gange, to chromis der står overfor hinanden med munden hakker efter hinanden? Om det et en parrings leg eller hvad det er, det ved jeg ikke, men det kunne godt være mine chromis der slår hinanden ihjel. Nogle erfaringer på området?

Den tror jeg desværre ikke på!
Chromis er en helt almidelig damsel/jomfrufisk, hvorfor skulle den have en anden adfærd end alle de andre i slægten.

Den adfærd du ser har intet med parring at gøre, tværtimod så er det revierdannelse, eller hvem er en indtrænger og hvem der ejer området.

Chromis i den størrelse du har fået dem hjem i er MEGET sarte, og når du tilmed har hældt alt for mange i akvariet, går ikke sagen bedre.
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

vi har kun fire, så jeg ved ikke helt Carsten?

du kan selv l;se det her. http://www.saltvannsforum.no/forum/show ... hp?t=21635
Hilsen Michael & Ida

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

MichaelogIda skrev:vi har kun fire, så jeg ved ikke helt Carsten?

du kan selv l;se det her. http://www.saltvannsforum.no/forum/show ... hp?t=21635

Du har 4 nu, men startede med 7!

Chromis er en jomfrufisk, med alt hvad der følger med det. Fisken har lettere til at stime end de andre jomfrufisk, og som der står i den norske tråd, er det ikke en rigtig stimefisk. Og det er som regel når de er små er mest sarte, at de stimer, for med tiltagende størrelse begynder udskillenens i par. Og så er det stort set slut med at svømme i stime. På det tidspunkt vil man se at 2 fisk opholder sig mest et sted, f.eks. under en koral eller sten. Det er så det sted de har valgt som hjem.
Selv som små er der et heraki, og de største undertrykker de små. I naturen er der plads nok til at de små også får plads, men det er der desværre ikke i akvarier.
Som en i den norske tråd skriver, så er det nok mest spørgsmålet om at flokken er stor nok. Det er et velkendt fænomen, at stress bliver bedre fordelt hvis der er mange at fordele det på end ganske få.

Og jeg er ganske overbevist om at videnskaben ville have beskrevet fænomenet fra naturen, hvis det havde været en naturlig ting for dem.
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 5230 Odense M

Indlæg af ordy »

Kunne være jeg skulle prøve tricket med flasken ved i hvert fald jeg har en matis ..
den har aldrig rigtig irriteret mig men nu hvor der er snak om det mistede jeg da enlig en klovne fisk jeg aldrig fandt..

Hvad er bedst at fodre med ? frost eller ?
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"