VSV vs.Osmose

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
wibroe33
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2011

VSV vs.Osmose

Indlæg af wibroe33 »

Er der nogle der kan hjælpe, min nitrat siger 50 så nu har jeg købt en ny og bedre skummer og har kørt vsv i en uges tid men nu vælter det frem med cyano og min reje og søsjerne er død og min anemone ser heller ikke for godt ud ville det være bedre at købe et osmose anlæg i stedet for at køre vsv ... :( der er dog mest cyano i den side hvor sollyset rammer..(mit vandhane vand har jeg målt til 25 nitrat)

kenneth.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: VSV vs.Osmose

Indlæg af AndersGS »

Hej Kenneth

Det ene erstatter ikke det andet, men med en NO3 på 25 ppm, bliver det i hvert fald aldrig godt uden et omvendt osmoseanlæg.
Brugeravatar
citrushund
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 6600 Vejen
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Vejen
Kontakt:

Indlæg af citrushund »

Synes du skulle erhverve dig et osmose anlæg med tiden. Det er dumt at tilføre f.eks nitrat og andet skidt vi har i vores hanevand og derefter at forsøge at bekæmpe det når det er i baljen. Et osmose anlæg vil du aldrig fortryde. (Tjek evt min annonce :D )
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=48030
RSM 130D - 45Liter Sump, Maxspect G2-400 110w + Aquaray 500 Marine Blue LED, Lifereef Siphon overløb, ATI BM 200 Skummer, Vortech MP10Es, Tunze Osmolator, Grotech TEC NGIII Dosering
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Enig med de andre, men

Jeg tror du har flere udfordringer!

Du har måske ikke gennemført indkøringsfasen, og kommet dyr i for tidligt.
Du fodrer for meget.

Jmo.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Reje, søstjerne og anemone dør ikke af 50 ppm nitrat. Peder har ret i at du har flere udfordringer :(
Brugeravatar
citrushund
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 6600 Vejen
Geografisk sted: Vejen
Kontakt:

Indlæg af citrushund »

Har du tjekket for fosfat ?
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=48030
RSM 130D - 45Liter Sump, Maxspect G2-400 110w + Aquaray 500 Marine Blue LED, Lifereef Siphon overløb, ATI BM 200 Skummer, Vortech MP10Es, Tunze Osmolator, Grotech TEC NGIII Dosering
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Husk at testset ikke alle er lige pålidelige. Jeg afprøvede for sjov nogle test-sticks jeg havde liggende - testen viste maks nitrit og intet nitrat :rofll:
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Jeg forstår overhovedet ikke hvorfor du ikke udelukkende bruger osmosevand. Især ikke når du måler 25 i nitrat i dit postevand. Det er ligesom ved førstehjælp, hvor første punkt er: stop ulykken.
VSV er symtombehandling men behandler ikke årsagen.

Jeg er også overbevist om, at der er andre ting galt. F.eks. metal i vandet eller andre ting. Men gør dog noget ved det du ved først.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Indlæg af søvnig »

nesnej skrev:Jeg forstår overhovedet ikke hvorfor du ikke udelukkende bruger osmosevand. Især ikke når du måler 25 i nitrat i dit postevand. Det er ligesom ved førstehjælp, hvor første punkt er: stop ulykken.

Jeg er også overbevist om, at der er andre ting galt. F.eks. metal i vandet eller andre ting. Men gør dog noget ved det du ved først.
At kalde VSV symptombehandling er i mine øjne noget forfejlet. Alle akvarier producere nitrat, det er bare et spørgsmål om akvariet kan omdanne den mængde nitrat der er. For at omdanne nitrat findes der jo mange metoder. VSV, DSB, ATS, refugium, nitratfilter, biopellets osv. Som jeg ser det, så kan man ikke kalde ene metode mere rigtig end den anden.
I det her tilfælde er der en ubalance i akvariet og det slet ikke sikkert det kommer via hanevandet. Vi skal vide lidt mere om akvariet og den måde det køres på, før man kan komme med et gæt på årsag og løsningsforslag

VH
Søvnig :devilish:
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

søvnig skrev:
nesnej skrev:Jeg forstår overhovedet ikke hvorfor du ikke udelukkende bruger osmosevand. Især ikke når du måler 25 i nitrat i dit postevand. Det er ligesom ved førstehjælp, hvor første punkt er: stop ulykken.

At kalde VSV symptombehandling er i mine øjne noget forfejlet. Alle akvarier producere nitrat, det er bare et spørgsmål om akvariet kan omdanne den mængde nitrat der er. For at omdanne nitrat findes der jo mange metoder. VSV, DSB, ATS, refugium, nitratfilter, biopellets osv. Som jeg ser det, så kan man ikke kalde ene metode mere rigtig end den anden.
I det her tilfælde er der en ubalance i akvariet og det slet ikke sikkert det kommer via hanevandet. Vi skal vide lidt mere om akvariet og den måde det køres på, før man kan komme med et gæt på årsag og løsningsforslag

VH
Når der er 25 i nitrat i hanevandet så synes jeg det er et problem som kan undgås med osmosevand. Og jo jeg mener stadig VSV er symtombehandling, men det fjerner jo ikke årsagen til den tilførte nitrat ligemeget om det kommer fra vandhanen eller fra dyrene. Dyrene fjerner vi jo ikke, men vi kan fjerne nitratet fra vandet vi tilfører.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
wibroe33
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af wibroe33 »

det har kørt i næsten 5 mdr. kun med sten...phosphaten siger 0..jeg må ud og købe et osmose anlæg..
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej kenneth,

Fint med osmoseanlæg,

Nogle baljer er længere tid om at stabilisere sig, men dette ER for længe.

Kan du give os dugfriske værdier på:

Saltholdighed
Temp
No2

Hvilke testsæt måler du no3 og po4 med ?
Har du metalspændebånd nogen steder i baljen ?
Et billede af DT og sump ville oz hjælpe :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
wibroe33
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af wibroe33 »

salt :1027
Temp:28 (kæmper lidt med varmen)
No2:0
Der er ikke noget metal i baljen..af nogen art
Alle mine sæt er sallifert hedder det vist..
det med billeder har jeg ikke fundet ud af endnu..
Hej Peder vil du anbefale at jeg stopper med vsv...?

Mvh Kenneth
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

wibroe33 skrev:salt :1027
Temp:28 (kæmper lidt med varmen)
No2:0
Der er ikke noget metal i baljen..af nogen art
Alle mine sæt er sallifert hedder det vist..
det med billeder har jeg ikke fundet ud af endnu..
Hej Peder vil du anbefale at jeg stopper med vsv...?

Mvh Kenneth
Værsgo: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=237

:happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej igen,

Jeg ville gerne se lidt billeder først. Dine værdier er fine(dem som umiddelbart ku være dødelige)

Lidt cyano hvor solen skinner bekymrer mig ikke, fjernes med persienner, og bedre vandkvalitet :y
Her er det no3 og po4 der giver algerne. Dine testsæt er fine, dog undtaget po4 - der bør du købe Rowa, hanna eller lignende.

Hvis du har velfungerende skummer på systemet og no3 på 25-50 så synes jeg det er fint med vsv,

Jeg kan ikke li at din reje og søstjerne er døde....

Har du fisk ? Og hvordan har de det ?
Hvordan har du tilvænnet dem ?
Var de sunde da du købte dem? , altså rejen og den femarmede... :beer:

Mvh
Peder
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

nbd skrev:Reje, søstjerne og anemone dør ikke af 50 ppm nitrat. Peder har ret i at du har flere udfordringer :(
Det er der ellers flere herinde + en forhandler i KBH der mener - altså at over 25ppm i NO3 er den sikre død for rejer og snegle...

Når man påfylder ferskvand med NO3 til dagligt, pga vandfordampning, så bliver NO3 jo i akvariet efter fordampning og ophobes derfor ved tilsætning af mere vandhanevand...

Flere andre ting giver NO3, så det kan være nødvendigt at benytte både Osmose m/silikatfilter + VSV tilsætning...

Pas på med tilsætning af VSV (Eller anden kulstofkilde.) hvis ikke akvariet iltes meget, da der ellers opstår iltmangel med døde dyr til følge...

Burde dog være i orden, hvis din nye skummer kan trække et større akv. end det du har...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
wibroe33
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af wibroe33 »

jeg har 2 klovne og en paletkirug og en 6 stribet gylte de har det fint...jeg har også en mindre reje den har det også fint så om den store reje er død af alderdom ved jeg ikke...men det jeg høre jer sige er at køb et omvendt osmose hurtigst mulig..men skal jeg stoppe med vsv...????min balje er 130L og min skummer er til 200L..
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Jeg synes ikke du skal stoppe med vodkaen til baljen, men meget mere en 1 ml. i døgnet tror jeg ikke jeg vil give. Om din skummer er stor nok, så vil jeg mene den er i underkanten.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
wibroe33
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af wibroe33 »

Det får 0.5ml. I døgnet. Og skummer er en tunze 9002 ..der er jo ikke så mange muligheder med et rsm130.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

nesnej skrev:
søvnig skrev:

VH
Når der er 25 i nitrat i hanevandet så synes jeg det er et problem som kan undgås med osmosevand. Og jo jeg mener stadig VSV er symtombehandling, men det fjerner jo ikke årsagen til den tilførte nitrat ligemeget om det kommer fra vandhanen eller fra dyrene. Dyrene fjerner vi jo ikke, men vi kan fjerne nitratet fra vandet vi tilfører.
Om man fjerne nitraten ved osmoseanlægget eller ved at holde den nede vha. VSV kommer i det store hele ud på et. Jeg har tidligere brugt osmosevand, men da jeg synes at det tog for meget tid at lave vandet, så bruger jeg nu autmatisk dosering af vodka. Det holder min nitrat nede i akvariet fordi at postevandet i min vandhane indeholder 2,5 ppm NO3. Så synes heller ikke man kan kalde VSV for symptombehandling. MEN det er vigtigt at man har styr på vandværdierne og holder dem stabile. Så selvfølgelig kan vi hurtigt blive enige om at trådstarters vandværdier nok ikke er der hvor de bør være. Men nu kører jeg også kun med skummer, phosfatfilter, balling og vodka og har ikke skiftet noget af de 1000 liter vand i godt 2 år og akvariet står pænere end nogensinde før - og det er rimelig pænt med både sps, lps, blød koraller og sunde fisk :beer:
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Olsen skrev:
nesnej skrev:
søvnig skrev:

VH
Om man fjerne nitraten ved osmoseanlægget eller ved at holde den nede vha. VSV kommer i det store hele ud på et. Jeg har tidligere brugt osmosevand, men da jeg synes at det tog for meget tid at lave vandet, så bruger jeg nu autmatisk dosering af vodka. Det holder min nitrat nede i akvariet fordi at postevandet i min vandhane indeholder 2,5 ppm NO3. Så synes heller ikke man kan kalde VSV for symptombehandling. MEN det er vigtigt at man har styr på vandværdierne og holder dem stabile. Så selvfølgelig kan vi hurtigt blive enige om at trådstarters vandværdier nok ikke er der hvor de bør være. Men nu kører jeg også kun med skummer, phosfatfilter, balling og vodka og har ikke skiftet noget af de 1000 liter vand i godt 2 år og akvariet står pænere end nogensinde før - og det er rimelig pænt med både sps, lps, blød koraller og sunde fisk :beer:
Altså du har jo ret, men jeg kan ikke lide din formulering. VSV kan ikke erstatte osmosevand - det er to vidt forskellige ting, og med 25ppm som udgangspunktet så vil ingen kulstof-metoder kunne redde den skude, det vil være for ustabilt. At det virker for dig skyldes nok primært at dit udgangspunkt er 10 gange lavere..
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af Benny »

Definitation på symptombehandle, er at behandle symptomer på et problem, uden at søge at fjerne dets årsager, så det er vel alt brug af VSV :beer:
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Benny skrev:Definitation på symptombehandle, er at behandle symptomer på et problem, uden at søge at fjerne dets årsager, så det er vel alt brug af VSV :beer:
Du har ikke ret i det sidste du skriver, men du har ret i det første ;) Du har ret i at symptombehandle er at behandle symptomer på et problem uden at fjerne den grundlæggende årsag. Men den grundlæggende årsag til at der kommer nitrat i mit akvarie er at vandet fra vandhanen indeholdet nitrat. Så det grundlæggende problem er = nitrat i vandhanevand.
Så jeg har derefter to muligheder: 1) fjerne nitrat ved hjælp af osmose. 2) fjerne nitrat vha. vodka.
SÅ begge måder er faktisk symptombehandling. Men for de fleste af os så falder det os naturligt at bruge osmose. Jeg har blot valgt at bruge vodka og det er aktiv tilvalg af vodka frem for osmose og for mig er det en holdbar løsning - det har det været i flere år og vil fortsætte med at være det :)
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

AndersGS skrev:
Olsen skrev:
nesnej skrev:
søvnig skrev:

VH
Altså du har jo ret, men jeg kan ikke lide din formulering. VSV kan ikke erstatte osmosevand - det er to vidt forskellige ting, og med 25ppm som udgangspunktet så vil ingen kulstof-metoder kunne redde den skude, det vil være for ustabilt. At det virker for dig skyldes nok primært at dit udgangspunkt er 10 gange lavere..
Jeg siger ikke at VSV kan erstatte osmosevand eller omvendt på alt. jeg siger at VSV kan fjerne nitrat og jeg siger også at osmose kan fjerne nitrat. Det ene (osmose) sker ved vandet fra vandhanen. Det andet sker når vandet er i akvariet.
Jo, vodka tilsætning kan godt redde en skude med 25 ppm i NO3, men det kræver at man øger vodkadoseringen gradvist og meget forsigtigt så man ikke overdoserer. Jeg havde selv meget høj NO3 og har været oppe at dosere over 40 ml. vodka pr. døgn i 1000 liter vand og det blev reddet i landt da jeg hørte om vodka. (Ps. jeg bruger ikke VSV men kun vodka.). På forum er der en gammel tråd hvor jeg har indsat mine logninger af NO3 samt hvor meget jeg doserer med vodka. Så jo, vodka virker - og mit udgangspunkt var ikke 2,5 ppm.

Det er lidt sjovt at gå ned i den lokale Fakta butik om søndagen og betale for en liter mælk, noget morgenknas og et par flasker vodka... ekspedienterne kigger altid lidt underligt fordi der er et rimelig højt forbug af vodka her hjemme og søndag måske ikke lige er traditionel dag for den slags handler :beer:
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Olsen skrev:
Benny skrev:Definitation på symptombehandle, er at behandle symptomer på et problem, uden at søge at fjerne dets årsager, så det er vel alt brug af VSV :beer:
Du har ikke ret i det sidste du skriver, men du har ret i det første ;) Du har ret i at symptombehandle er at behandle symptomer på et problem uden at fjerne den grundlæggende årsag. Men den grundlæggende årsag til at der kommer nitrat i mit akvarie er at vandet fra vandhanen indeholdet nitrat. Så det grundlæggende problem er = nitrat i vandhanevand.
Så jeg har derefter to muligheder: 1) fjerne nitrat ved hjælp af osmose. 2) fjerne nitrat vha. vodka.
SÅ begge måder er faktisk symptombehandling. Men for de fleste af os så falder det os naturligt at bruge osmose. Jeg har blot valgt at bruge vodka og det er aktiv tilvalg af vodka frem for osmose og for mig er det en holdbar løsning - det har det været i flere år og vil fortsætte med at være det :)
Set fra akvariets side symtombehandler du med VSV for at fjerne noget du med fuldt overlæg tilfører. Det kan godt være dit akvarie køre fint, men at tilføre noget der uden de store problemer kunne være fjernet inden vandet kom i baljen er i mine øjne meget forkert. Men det er bare mit synspunkt.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Indlæg af søvnig »

nesnej skrev:
Olsen skrev:
Set fra akvariets side symtombehandler du med VSV for at fjerne noget du med fuldt overlæg tilfører. Det kan godt være dit akvarie køre fint, men at tilføre noget der uden de store problemer kunne være fjernet inden vandet kom i baljen er i mine øjne meget forkert. Men det er bare mit synspunkt.
Hvis man har fisk, som man med fuldt overlæg har tilsat sit akvarium, så har man også med fuldt overlæg tilsat nitrat... Same shit, different story. Hvis man kan kalde VSV for symptombehandling, så kan du lige så godt kalde et refugium med alger for symptombehandling. Om man fjerne nitraten før eller efter det er kommet i akvariet er da lige meget, så længe man kan holde den nede.
Mener da nielsk her på siden kører med hanevand, endda i et kraftig belastet akvarium med hård fodring, men hans akvarium må jo være i stand til at omsætte nitraten.
Jeg mener ikke at der en metode der er mere rigtig end en anden, til at fjerne nitrat.

VH
Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

søvnig skrev:... -Hvis man har fisk, som man med fuldt overlæg har tilsat sit akvarium, så har man også med fuldt overlæg tilsat nitrat... Same shit, different story.... - Jeg mener ikke at der en metode der er mere rigtig end en anden, til at fjerne nitrat.

VH
- Nu kan vi jo ikke gøre for at fisk skider i vandet, men der er jo ingen grund til at vi osse skider i deres vand...

Det er så min mening...

:Peace:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

nesnej skrev:
Olsen skrev:
I bund og grund er det vel irrelevant at kalde det symptombehandling så længe det fungerer. Hvorfor at det _meget forkert_ ? Det handler vel om hvilken situation man er i og hvad der virker bedst for den pågældende person. Jeg gik væk fra at lave vand med osmose fordi jeg synes osmose var mere besværligt end alternativet som hedder vodka. Vodkaen doserere sig selv over mange uger.
Osmosen skal laves et par gange om ugen og her er det i form af en 25 liters dunk skal fyldes op på badeværrelset. Det tager et godt stykke tid og membranerne og silikatfiltre skal udskiftes med jævne mellemrum + at der løber en del vand til spilde også selvom jeg havde boosterpumpe. Bor i lejlighed m. 1000 liters akvarie og har ikke noget at bruge alt den overskydende vand fra osmoseanlægget til. Så hos _os_ finder vi det væsentlig lettere at fjerne det ved at vodka dosering i stedet for at skulle bruge osmoseanlæg, udskifte membraner og bruge timer på at der bliver lavet vand hver uge. Så for mig er det ikke noget der bare kunne have været fjernet uden de store problemer inden vandet kom i baljen - og netop derfor er det helt ok at vælge vodka metoden frem for osmosen her hos mig. Synes du bør spørge ind til omstændighederne før du konkluderer at det er meget forkert.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af Benny »

Jeg forstår ikke umiddelbart, din sammenligning mellem RO vand (vandskift) og VSV, det er ikke noget der kan sammenlignes i min bog, VSV er "kun" brugt til at bringe phosfat og Nitrat ned, hvorimod vandskifet, fjerner ting vi ikke ønsker at have i vores akvarier, og tilføre ting vi gerne vil have mere af.
Om det er svært/dyrt at bruge RO, kan man diskutere, men man får fjernet meget, af det skidt der i vores vandhane vand, så det ikke kommer ned i akvariet, hvor det kan ophobes pga. vandfordampning og vandskifte uden brug af RO vand.
Jeg kan fortælle dig, at jeg ikke har skiftet membran på mit RO anlæg endnu, så det er ca. 2 år gammelt, men har dog skiftet filtre, for at skåne min membran, og det var ikke så dyrt, der bruges selvfølgeligt noget mere vand, men det må man jo tage med, hvis man gerne vil bruge RO vand, ud over det er nu ikke så slemt at bruge RO vand.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Benny: jeg snakkede også kun om at RO vand og VSV kan sammenlignes i forhold til nedbringelse af NO3. Kunne forestille mig at vandhanevandet her ude på landet ikke er ligeså slemt som i Kbh ;)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"