kenneth.
At kalde VSV symptombehandling er i mine øjne noget forfejlet. Alle akvarier producere nitrat, det er bare et spørgsmål om akvariet kan omdanne den mængde nitrat der er. For at omdanne nitrat findes der jo mange metoder. VSV, DSB, ATS, refugium, nitratfilter, biopellets osv. Som jeg ser det, så kan man ikke kalde ene metode mere rigtig end den anden.nesnej skrev:Jeg forstår overhovedet ikke hvorfor du ikke udelukkende bruger osmosevand. Især ikke når du måler 25 i nitrat i dit postevand. Det er ligesom ved førstehjælp, hvor første punkt er: stop ulykken.
VSV er symtombehandling men behandler ikke årsagen.
Jeg er også overbevist om, at der er andre ting galt. F.eks. metal i vandet eller andre ting. Men gør dog noget ved det du ved først.
Når der er 25 i nitrat i hanevandet så synes jeg det er et problem som kan undgås med osmosevand. Og jo jeg mener stadig VSV er symtombehandling, men det fjerner jo ikke årsagen til den tilførte nitrat ligemeget om det kommer fra vandhanen eller fra dyrene. Dyrene fjerner vi jo ikke, men vi kan fjerne nitratet fra vandet vi tilfører.søvnig skrev:At kalde VSV symptombehandling er i mine øjne noget forfejlet. Alle akvarier producere nitrat, det er bare et spørgsmål om akvariet kan omdanne den mængde nitrat der er. For at omdanne nitrat findes der jo mange metoder. VSV, DSB, ATS, refugium, nitratfilter, biopellets osv. Som jeg ser det, så kan man ikke kalde ene metode mere rigtig end den anden.nesnej skrev:Jeg forstår overhovedet ikke hvorfor du ikke udelukkende bruger osmosevand. Især ikke når du måler 25 i nitrat i dit postevand. Det er ligesom ved førstehjælp, hvor første punkt er: stop ulykken.
Jeg er også overbevist om, at der er andre ting galt. F.eks. metal i vandet eller andre ting. Men gør dog noget ved det du ved først.
I det her tilfælde er der en ubalance i akvariet og det slet ikke sikkert det kommer via hanevandet. Vi skal vide lidt mere om akvariet og den måde det køres på, før man kan komme med et gæt på årsag og løsningsforslag
VH
Søvnig
Værsgo: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=237wibroe33 skrev:salt :1027
Temp:28 (kæmper lidt med varmen)
No2:0
Der er ikke noget metal i baljen..af nogen art
Alle mine sæt er sallifert hedder det vist..
det med billeder har jeg ikke fundet ud af endnu..
Hej Peder vil du anbefale at jeg stopper med vsv...?
Mvh Kenneth
Det er der ellers flere herinde + en forhandler i KBH der mener - altså at over 25ppm i NO3 er den sikre død for rejer og snegle...nbd skrev:Reje, søstjerne og anemone dør ikke af 50 ppm nitrat. Peder har ret i at du har flere udfordringer
Om man fjerne nitraten ved osmoseanlægget eller ved at holde den nede vha. VSV kommer i det store hele ud på et. Jeg har tidligere brugt osmosevand, men da jeg synes at det tog for meget tid at lave vandet, så bruger jeg nu autmatisk dosering af vodka. Det holder min nitrat nede i akvariet fordi at postevandet i min vandhane indeholder 2,5 ppm NO3. Så synes heller ikke man kan kalde VSV for symptombehandling. MEN det er vigtigt at man har styr på vandværdierne og holder dem stabile. Så selvfølgelig kan vi hurtigt blive enige om at trådstarters vandværdier nok ikke er der hvor de bør være. Men nu kører jeg også kun med skummer, phosfatfilter, balling og vodka og har ikke skiftet noget af de 1000 liter vand i godt 2 år og akvariet står pænere end nogensinde før - og det er rimelig pænt med både sps, lps, blød koraller og sunde fisknesnej skrev:Når der er 25 i nitrat i hanevandet så synes jeg det er et problem som kan undgås med osmosevand. Og jo jeg mener stadig VSV er symtombehandling, men det fjerner jo ikke årsagen til den tilførte nitrat ligemeget om det kommer fra vandhanen eller fra dyrene. Dyrene fjerner vi jo ikke, men vi kan fjerne nitratet fra vandet vi tilfører.søvnig skrev:At kalde VSV symptombehandling er i mine øjne noget forfejlet. Alle akvarier producere nitrat, det er bare et spørgsmål om akvariet kan omdanne den mængde nitrat der er. For at omdanne nitrat findes der jo mange metoder. VSV, DSB, ATS, refugium, nitratfilter, biopellets osv. Som jeg ser det, så kan man ikke kalde ene metode mere rigtig end den anden.nesnej skrev:Jeg forstår overhovedet ikke hvorfor du ikke udelukkende bruger osmosevand. Især ikke når du måler 25 i nitrat i dit postevand. Det er ligesom ved førstehjælp, hvor første punkt er: stop ulykken.
I det her tilfælde er der en ubalance i akvariet og det slet ikke sikkert det kommer via hanevandet. Vi skal vide lidt mere om akvariet og den måde det køres på, før man kan komme med et gæt på årsag og løsningsforslag
VH
Søvnig
Altså du har jo ret, men jeg kan ikke lide din formulering. VSV kan ikke erstatte osmosevand - det er to vidt forskellige ting, og med 25ppm som udgangspunktet så vil ingen kulstof-metoder kunne redde den skude, det vil være for ustabilt. At det virker for dig skyldes nok primært at dit udgangspunkt er 10 gange lavere..Olsen skrev:Om man fjerne nitraten ved osmoseanlægget eller ved at holde den nede vha. VSV kommer i det store hele ud på et. Jeg har tidligere brugt osmosevand, men da jeg synes at det tog for meget tid at lave vandet, så bruger jeg nu autmatisk dosering af vodka. Det holder min nitrat nede i akvariet fordi at postevandet i min vandhane indeholder 2,5 ppm NO3. Så synes heller ikke man kan kalde VSV for symptombehandling. MEN det er vigtigt at man har styr på vandværdierne og holder dem stabile. Så selvfølgelig kan vi hurtigt blive enige om at trådstarters vandværdier nok ikke er der hvor de bør være. Men nu kører jeg også kun med skummer, phosfatfilter, balling og vodka og har ikke skiftet noget af de 1000 liter vand i godt 2 år og akvariet står pænere end nogensinde før - og det er rimelig pænt med både sps, lps, blød koraller og sunde fisknesnej skrev:Når der er 25 i nitrat i hanevandet så synes jeg det er et problem som kan undgås med osmosevand. Og jo jeg mener stadig VSV er symtombehandling, men det fjerner jo ikke årsagen til den tilførte nitrat ligemeget om det kommer fra vandhanen eller fra dyrene. Dyrene fjerner vi jo ikke, men vi kan fjerne nitratet fra vandet vi tilfører.søvnig skrev:At kalde VSV symptombehandling er i mine øjne noget forfejlet. Alle akvarier producere nitrat, det er bare et spørgsmål om akvariet kan omdanne den mængde nitrat der er. For at omdanne nitrat findes der jo mange metoder. VSV, DSB, ATS, refugium, nitratfilter, biopellets osv. Som jeg ser det, så kan man ikke kalde ene metode mere rigtig end den anden.nesnej skrev:Jeg forstår overhovedet ikke hvorfor du ikke udelukkende bruger osmosevand. Især ikke når du måler 25 i nitrat i dit postevand. Det er ligesom ved førstehjælp, hvor første punkt er: stop ulykken.
VH
Søvnig
Du har ikke ret i det sidste du skriver, men du har ret i det førsteBenny skrev:Definitation på symptombehandle, er at behandle symptomer på et problem, uden at søge at fjerne dets årsager, så det er vel alt brug af VSV
Jeg siger ikke at VSV kan erstatte osmosevand eller omvendt på alt. jeg siger at VSV kan fjerne nitrat og jeg siger også at osmose kan fjerne nitrat. Det ene (osmose) sker ved vandet fra vandhanen. Det andet sker når vandet er i akvariet.AndersGS skrev:Altså du har jo ret, men jeg kan ikke lide din formulering. VSV kan ikke erstatte osmosevand - det er to vidt forskellige ting, og med 25ppm som udgangspunktet så vil ingen kulstof-metoder kunne redde den skude, det vil være for ustabilt. At det virker for dig skyldes nok primært at dit udgangspunkt er 10 gange lavere..Olsen skrev:Om man fjerne nitraten ved osmoseanlægget eller ved at holde den nede vha. VSV kommer i det store hele ud på et. Jeg har tidligere brugt osmosevand, men da jeg synes at det tog for meget tid at lave vandet, så bruger jeg nu autmatisk dosering af vodka. Det holder min nitrat nede i akvariet fordi at postevandet i min vandhane indeholder 2,5 ppm NO3. Så synes heller ikke man kan kalde VSV for symptombehandling. MEN det er vigtigt at man har styr på vandværdierne og holder dem stabile. Så selvfølgelig kan vi hurtigt blive enige om at trådstarters vandværdier nok ikke er der hvor de bør være. Men nu kører jeg også kun med skummer, phosfatfilter, balling og vodka og har ikke skiftet noget af de 1000 liter vand i godt 2 år og akvariet står pænere end nogensinde før - og det er rimelig pænt med både sps, lps, blød koraller og sunde fisknesnej skrev:Når der er 25 i nitrat i hanevandet så synes jeg det er et problem som kan undgås med osmosevand. Og jo jeg mener stadig VSV er symtombehandling, men det fjerner jo ikke årsagen til den tilførte nitrat ligemeget om det kommer fra vandhanen eller fra dyrene. Dyrene fjerner vi jo ikke, men vi kan fjerne nitratet fra vandet vi tilfører.søvnig skrev:At kalde VSV symptombehandling er i mine øjne noget forfejlet. Alle akvarier producere nitrat, det er bare et spørgsmål om akvariet kan omdanne den mængde nitrat der er. For at omdanne nitrat findes der jo mange metoder. VSV, DSB, ATS, refugium, nitratfilter, biopellets osv. Som jeg ser det, så kan man ikke kalde ene metode mere rigtig end den anden.nesnej skrev:Jeg forstår overhovedet ikke hvorfor du ikke udelukkende bruger osmosevand. Især ikke når du måler 25 i nitrat i dit postevand. Det er ligesom ved førstehjælp, hvor første punkt er: stop ulykken.
VH
Søvnig
Set fra akvariets side symtombehandler du med VSV for at fjerne noget du med fuldt overlæg tilfører. Det kan godt være dit akvarie køre fint, men at tilføre noget der uden de store problemer kunne være fjernet inden vandet kom i baljen er i mine øjne meget forkert. Men det er bare mit synspunkt.Olsen skrev:Du har ikke ret i det sidste du skriver, men du har ret i det førsteBenny skrev:Definitation på symptombehandle, er at behandle symptomer på et problem, uden at søge at fjerne dets årsager, så det er vel alt brug af VSVDu har ret i at symptombehandle er at behandle symptomer på et problem uden at fjerne den grundlæggende årsag. Men den grundlæggende årsag til at der kommer nitrat i mit akvarie er at vandet fra vandhanen indeholdet nitrat. Så det grundlæggende problem er = nitrat i vandhanevand.
Så jeg har derefter to muligheder: 1) fjerne nitrat ved hjælp af osmose. 2) fjerne nitrat vha. vodka.
SÅ begge måder er faktisk symptombehandling. Men for de fleste af os så falder det os naturligt at bruge osmose. Jeg har blot valgt at bruge vodka og det er aktiv tilvalg af vodka frem for osmose og for mig er det en holdbar løsning - det har det været i flere år og vil fortsætte med at være det
Hvis man har fisk, som man med fuldt overlæg har tilsat sit akvarium, så har man også med fuldt overlæg tilsat nitrat... Same shit, different story. Hvis man kan kalde VSV for symptombehandling, så kan du lige så godt kalde et refugium med alger for symptombehandling. Om man fjerne nitraten før eller efter det er kommet i akvariet er da lige meget, så længe man kan holde den nede.nesnej skrev:Set fra akvariets side symtombehandler du med VSV for at fjerne noget du med fuldt overlæg tilfører. Det kan godt være dit akvarie køre fint, men at tilføre noget der uden de store problemer kunne være fjernet inden vandet kom i baljen er i mine øjne meget forkert. Men det er bare mit synspunkt.Olsen skrev:Du har ikke ret i det sidste du skriver, men du har ret i det førsteBenny skrev:Definitation på symptombehandle, er at behandle symptomer på et problem, uden at søge at fjerne dets årsager, så det er vel alt brug af VSVDu har ret i at symptombehandle er at behandle symptomer på et problem uden at fjerne den grundlæggende årsag. Men den grundlæggende årsag til at der kommer nitrat i mit akvarie er at vandet fra vandhanen indeholdet nitrat. Så det grundlæggende problem er = nitrat i vandhanevand.
Så jeg har derefter to muligheder: 1) fjerne nitrat ved hjælp af osmose. 2) fjerne nitrat vha. vodka.
SÅ begge måder er faktisk symptombehandling. Men for de fleste af os så falder det os naturligt at bruge osmose. Jeg har blot valgt at bruge vodka og det er aktiv tilvalg af vodka frem for osmose og for mig er det en holdbar løsning - det har det været i flere år og vil fortsætte med at være det
- Nu kan vi jo ikke gøre for at fisk skider i vandet, men der er jo ingen grund til at vi osse skider i deres vand...søvnig skrev:... -Hvis man har fisk, som man med fuldt overlæg har tilsat sit akvarium, så har man også med fuldt overlæg tilsat nitrat... Same shit, different story.... - Jeg mener ikke at der en metode der er mere rigtig end en anden, til at fjerne nitrat.
VH
Søvnig
I bund og grund er det vel irrelevant at kalde det symptombehandling så længe det fungerer. Hvorfor at det _meget forkert_ ? Det handler vel om hvilken situation man er i og hvad der virker bedst for den pågældende person. Jeg gik væk fra at lave vand med osmose fordi jeg synes osmose var mere besværligt end alternativet som hedder vodka. Vodkaen doserere sig selv over mange uger.nesnej skrev:Set fra akvariets side symtombehandler du med VSV for at fjerne noget du med fuldt overlæg tilfører. Det kan godt være dit akvarie køre fint, men at tilføre noget der uden de store problemer kunne være fjernet inden vandet kom i baljen er i mine øjne meget forkert. Men det er bare mit synspunkt.Olsen skrev:Du har ikke ret i det sidste du skriver, men du har ret i det førsteBenny skrev:Definitation på symptombehandle, er at behandle symptomer på et problem, uden at søge at fjerne dets årsager, så det er vel alt brug af VSVDu har ret i at symptombehandle er at behandle symptomer på et problem uden at fjerne den grundlæggende årsag. Men den grundlæggende årsag til at der kommer nitrat i mit akvarie er at vandet fra vandhanen indeholdet nitrat. Så det grundlæggende problem er = nitrat i vandhanevand.