"Best buy for money"fotoapperat til nærbilder af koraller..

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions: 0
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

"Best buy for money"fotoapperat til nærbilder af koraller..

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Heisa.
Er ikke nogen fotonørd,tvert imot :dizzy: ,men vurderer å købe mig ett godt kamera med egnet objektiv til å tage noegen nærbilder af koraller i baljen min.
Som jig skriver over,så bliver det stort sett bare brukt til dette formål,og da jig er rimelig "grønn på fotoudstyr og fotografering,så er gode råd om valg av udstyr godt motatt.

Vil ikke ligge en formue i dette,og kansje noget brukt kamera med godt objektiv til formålet er vejen å gå med tanke på kostnad?
Nogen gode tips om hva som vil give god valuta for pengene her fra de som er flink med slik fotografering? :happy:

Ser efter noget som er enkelt å betjene,og som ikke krever ingeniør for å brukes med valg af lukkertider,blender,og gir gode bilder på program automatikk.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: "Best buy for money"fotoapperat til nærbilder af koraller..

Indlæg af ole kekkonen »

hej knut-arne,olympus har et godt set makro linser og godt ry for makro fotografi og mikroskopiske optikker..
Men hvis du vil fotografere ting i vand maa du altid bruge stativ eller noget at sitte kamera paa ogsaa justere saa linsen ikke kommer i vandet,havvand vil fjerne/korrodere den optiske belaegning paa linsen naermest med detsamme og kappilaert skubbe vandet imellem linse elementene,saadan en skade er ikke noget der lige kan laves og det maaske kan betale sig med et dagslys filter til at skru foran paa linsen men der mister man omtrent "1/2 f-stop"
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17

God morgen Ole :happy:

Jig haver faktiskt ett godt gammelt fotostativ oppe på hemsen fra mange år tibake.
Lige fra de harde 80 årene da jig havde ett Minolta 7000,35mm speilrefleks kamera.

Baljen her går godt for tiden,og er vel også oppe i 3*850ml ballingoppløsning pr.dag :dizzy: ,men det er en anden sag :wink:

Er lei av alle som spørger efter billeder af baljen min på aquafreaks,no,så må gøre noget med det haver jig fundet ud,og må innvistere i ett fornuftigt kamera med objektiv til å skyte nogen bilder så jig får roet "mobben" på forumene :T

Som sagt haver jig nok dyre hobbyer,og fotografering er ikke en av disse,så her tenker jig først og fremst jig er best tjent med å sappe lidt i brukt markedet efter hensiktsmessige ting for å tage disse billeder,og ikke minst holde mobben i sjakk :sneaky: :biggrin:

Er jo en hel jungel af forskelligt udstyr i markedet,og når en ikke haver den helt store indsikt i avanserte indstillinger på kamera og objektiver,så er det ikke lett å finde ud af hva en skal lete efter.
Tenkte å købe ett enkelt betjent hus og heller legge penge på ett bedre objektiv,rettet mot nærbilder fra baljen.

Bliver noget jig kan tage bilder med på automatik,og noget billed redigering i efterkant bliver for avanseret for mig troer jig bestemt.

Er det nogen som haver noget tips om udstyr som vil passe disse kriteringer,så er jig happy,da jig ikke haver helt kontroll på hva jig helt bør kikke efter uden å vrenge hele penge pungen på slikt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Canon, har et helt fantastisk macroobjektiv, som går til noget som ligner 2:1, det er ikke biligt, men meget lækkert
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

selv maa jeg gaa stille med dörene har netop vist konen et hasselblad swc/biogon 38 mm som jeg vil köbe LOL::det faldt ikke helt i hus ennu,jeg nasser jo stadig paa konemor her :shock: :P
kameraet skal vaere et du godt kan li at bruge,skulle jeg vaelge et og kun et godt objektiv i dag ville jeg gaa efter voigtländer nokton paa 35mm,den burde fokusere kniv skarpt paa 3 fod,huset ville blive et lumix g1,den findes brugt fra 100 til 200 euro linsen koster omkring 500 euro nypris og har en leica m bajonett saa der skal bruges en ring fra leica m til micro 4/3 hvis det ikke generer linsen skal foskuseres manuell vil jeg mene det er et super setup
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17

Nå skriver du langt over midt hode igjen her Ole :hehe: ,og nej,jo jig må have automatik så jig slipper å sette mig ind i alt dette med forståelse af blender/lukker indsillinger.
Når en ikke haver generell interesse for å sette sig ind i avansert fotografering teknik,så ser jig det som ett "must" å kunde lige sette på ett tilpasset objektiv,sikte ind på korallen og skyte løs,og få ett godt billede ud uden å være en fotonørd af høyt kaliber. :T :Peace:

Nu er jo ikke de fleste af mine koraller så små heller som de virus du liker å fotografere på Ole :P :grouphug: ,men å kunde tage gode naturtro bilder af flimmerhår på korallene mine kunde jig godt se for mig å få til,så må have noget macro ja. :GO

Kameraet vil nok ligge å støve ned på en hylle her udover nogen kvikke billeder af akvariet i ny og ne,så det er galskap å legge for mange store penge seddler i dette mener jig til midt brug,så ser mot bruktmarkedet troer jig. :GO

Var lige indom en fotobutikk for å spørge og se,og de ville anbefale til mit brug ett speiløst hybridkamera med løse objektiver til å sette på.

http://www.samsung.com/no/consumer/phot ... e=nx-style

Dette ble leveret med ett standard objektiv med,og jig kunne ikke betale ett mellomlegg og få byttet ud dette med ett macro,så ett slikt måtte købes seperat udenom,og da krøb den totale pris over 8000nkr,noget jig mener er for meget å spandere på noen enkle billeder en og anden gang fra baljen her.

Er overbevist om att en kan gjøre en bedre deal med ett brukt køb af ett rent speil refleks kamera brukt af mindre modell nummer,og er en heldig kansje ett pent brugt macro objektiv til å sette på dette huset.

Problemet mitt er att jig ikke helt hved hva jig bør se efter af modeller som kan passe sammen,og som er egnet til dette formål.

Troer jig går for en budsjett grense på max 5000,- for ett hus inklusive objektiv,da dette stort sett bliver liggendes urørt gemt bort på en hylle udover de få ganger jig knippser nogen billeder af baljen for å dele nogen billeder på forumene.
Det er så meget andet å bruge sine penge på i denne akvariehobby :rolleyes: :GO
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

selv har jeg olympus e 620 hus du kan finde aeldre model foreksempel e 520 billigere
et link til et objektivet der passer
http://www.ebay.de/itm/Zuiko-Digital-50 ... 341wt_1141

eksempler

http://www.google.com/search?client=saf ... 8QPQhM2GDw

det her er ogsaa en mulighed jeg har et casio 100 der tar udmaerket close ups i mobil telefon format ogsaa holder man den op foran saadan en her
http://www.theaquariumsolution.com/prod ... /nanoscope
den zoomer ind 30 cm ind i akvariet,men det kan vaere det er noget mög i praksis,det maa pröves,casio 100 tar ok billeder koster en 500 kr,de billeder jeg tog hos dig engang var med olympus sp 350
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Jeg ville ikke turde købe det Samsung kamera, ikke fordi der er noget i vejen med det, men at mulighederne for ekstraudstyr er meget lille.
Det macroobjektiv som man kan købe til det, hvilken grad går det til ½:1 eller 1:1?? Du har ingen muligheder for f.eks at købe en bælg til kameraet, for at få rigtige macrooptagelser.
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Dezon »

Sony nex-7 kan jeg kun sige. Mulighed for udskiftning af objektivet og så er det test vinder. Har selv nex-5 hvilket er super men 7 er så meget bedere. Blus undervandshus koster ca $90. Til 18-50 objektivet.

http://www.photographyblog.com/reviews/ ... _7_review/
Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
21
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Søren Ravn »

Knut-Arne Berg skrev:Heisa.
Er ikke nogen fotonørd,tvert imot :dizzy: ,men vurderer å købe mig ett godt kamera med egnet objektiv til å tage noegen nærbilder af koraller i baljen min.
Som jig skriver over,så bliver det stort sett bare brukt til dette formål,og da jig er rimelig "grønn på fotoudstyr og fotografering,så er gode råd om valg av udstyr godt motatt.

Vil ikke ligge en formue i dette,og kansje noget brukt kamera med godt objektiv til formålet er vejen å gå med tanke på kostnad?
Nogen gode tips om hva som vil give god valuta for pengene her fra de som er flink med slik fotografering? :happy:

Ser efter noget som er enkelt å betjene,og som ikke krever ingeniør for å brukes med valg af lukkertider,blender,og gir gode bilder på program automatikk.
Canon 5d mk II eller III. med en 24-70 2.8L og en 100mm 2.8L macro.
dennis_ler
Dværg kejser
Dværg kejser
14
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af dennis_ler »

Det er jo et meget subjektivt spørgsmål, så du vil nok få svar fra Canon brugere at Canon er bedst osv. ;o)
Tror du skal gøre op med dig selv, hvad behovet er og hvor mange penge du vil bruge på det.
SLR kameraer kan du jo få alverdens objektiver til f.eks. imens nogle point and shoot kamera også sagtens kan bruges, alt efter behov igen ;o)

Dennis
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

dennis_ler skrev:Det er jo et meget subjektivt spørgsmål, så du vil nok få svar fra Canon brugere at Canon er bedst osv. ;o)
Tror du skal gøre op med dig selv, hvad behovet er og hvor mange penge du vil bruge på det.
SLR kameraer kan du jo få alverdens objektiver til f.eks. imens nogle point and shoot kamera også sagtens kan bruges, alt efter behov igen ;o)

Dennis
Sådan er det ofte, men selvom jeg anvefalede Canon,
Så har jeg selv Nikon
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

jeg ser at canon har et 50mm objektiv der gaar til 0,95!
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Dezon »

canon's objektiver kan monteres på Sony cam.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17

Hej-hej igjen folkens :biggrin:
Beklager,jig haver jobbet og jobbet meget de siste dager,og ikke hatt nogen tid til å komentere alle flotte svar fra jere,og haver dårlig samvitighet for det når jig nå ser tråden på forsiden igjen her :rolleyes:

Mange varierte anbefalinger,og om jig ble noget klokere.. :hehe:

Reiser med min familie en liten 14 dagers spontan tur til Kreta fra den 11 Mai(var billigt :GO ),så jig får prøve å sette mig ned og prøve å finde ud af alle tips og se om jig kan klare å få noret ud af dette,og bliver ikke købt noget før jig kommer hjem igjen uansett,da min kone sa ferien var prioriteret forran kamera :naughty: :wink:

Får ikke helt tak på dette med disse tallbegrep forskelder på de forskjellige objektiver..hva jig bør se efter,med tanke på blender etc..,og hvorfor da ett objektiv blir bedre enn ett andet.. :dizzy:
Er det lys styrke?
Jig haver godt led lys over min balje på 1100 liter(5*200watt pacific),som går på ful gas,om det haver noget å sige med objektiv styrke..

Jig haver prøvet å holde nogen canon camera og nikon i butik i det siste,og synes Nikon lå bedre i hånden,men bliver jo en smaksak naturligvis,og jig skal jo ikke gå rundt og tage bilder som nogen profesjonell pressemand,så kan fint leve med det meste,bare objektivet er godt og alt er enkelt i brug,da avansert foto finesser ikke er det som ligger mitt hjerte nærmest :T
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
15
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af permadsen12 »

Et kamera jeg har kigget en del på, men som jeg altså ikke selv har er dette:

http://kamerahuset.dk/product/sony-dsc- ... 100v-cee8/

Det er IKKE et spejlrefleks, selv om det ligner lidt. Carl-Zeiss objektiv, som i sin klasse, er relativt lysstærkt og har en meget voldsom zoom. Prisen er til at komme i nærheden af, men du må indgå nogle kompromiser - det har nogle svagheder i forhold til spejlrefleks, bl.a. en ret lille billedsensor, som ved meget store forstørrelser giver lidt billedstøj. Til alm. amatør brug, tror jeg dog ikke at det er noget som genere. Det tager ud fra det jeg har set glimrende nær-optagelser. Her er et galleri fra en mand som hævder, at billederne er taget med dette kamera:

http://www.pbase.com/aland100/hx100v_g2&page=all

Det skal lige siges, at der lige er kommet en afløser for den som hedder Sony hx200v - jeg ved dog ikke hvad forskellen er. Hvis du ikke har behov for den voldsomme zoom, så har det også en "lillebror" som hedder DSC-hx9. (det kan du se i samme link fra Kamerahuset).

Et godt kameralink, hvor du også kan læse meget mere fra andre som har dette kamera:

http://www.dpreview.com/

Vælg "forum" i menu-baren øverst og herefter "Sony-talk"

Held og lykke med valget :y
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Efter min mening er der kun 2 muligheder, hvis man ønsker at købe kamera, og det er Canon eller Nikon, og hvis man har alt for mange penge Hasselblad, alle andre kameraer, er halve løsninger, så er den ikke længere :wink:
Om man så vælger Nikon eller Canon, er kun et spørgsmål om, hvad man syntes er lækkerest, glem alt om de tekniske specifikationer, og vælg ud fra din egen smag, for hvis du ikke syntes dit kamera er lækkert, får du ikke skudt særligt mange fotos, og så er det jo lige meget, hvilket kamera du har. :)
Hilsen
Benny
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

hvis det kun skal vaere en linse hvorfor sa ikke et kamera der har en fikseret linse??
nu roder jeg selv med en masse gamle objektiver,men det er fordi jeg pröver at laere fotografere LOL,
det her ser lovende ud maa man sige
http://www.flickr.com/search/?q=Canon+Powershot+S90
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
15

Indlæg af Benny »

Hvis der er mig du spørger, fordi man så i de fleste tilfælde får en sensor, der er på størrelse, med spidsen af en blyant :)
Et spørgsmål, kan man kun lære at fotografere hvis man bruger gamle objektiver ? :?
Hilsen
Benny
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

de fleste har nok prövet sig frem med gamle linser og det er generelt svaert at fokusere med dem med en lille sensor..
naar jeg nu bor i tyskland og kan faa carl zeiss objektiver fra DDR tiden til 40 kr er det svaert at ikke begynde skyde film igen,saa er man maaske tilbage til pentax spotmatic??
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
17

Så-så mine saltvandsnørder :Peace:
Jig ser det er en inne på ett Norskt forum også som er flink med korallbilder,og spurte han ha udstyr han brugte på bildene sine for pespektivets skyld.
Tror camera er litt smak og behag,så lenge en køber de litt mer moderne tyber,og valg af objektiver troer jig haver mer å sige for resultatet.
Han jig snakker om mente for stort macro objektiv ikke var vejen å gå,og rundt 60-80mm var passe til dette formål,nogen komentarer til dette?

Han brugte ett Canon EOS 600 hus
+EF-S 18-55mm F3,5-5,6 IS 2
+EF-S 60mm F2,8 macro USM
En kunne selvsagt køre "custom hvidbalanse" på dette camera med rimeligt godt resultat,men han likte best å tage bilder i "RAW"?..og så behandle disse i efterkant gennom photoshop..
Jig så nok å bare kunde køre automatik,"skyte billedet",og så legge det rett ind på ett forum,enkelt og greit,og han mente jig slulle få gode bilder da også med dette udstyr,selv om han selv likte best å stille ind alt manuelt,og behandle billedene i efterkant,og ville gi ett bedre /riktigere naturligt resultat spesielt da jig og en del andre nu bruger led med forholdsvis høy Kelvin over baljene.
Jig synes som sagt Nikon føltes bedre i hånden nede i butiken(prøvde bare Canon og Nikon :oops: ), men er mine teorier om att det er objektivet pengene bør plasseres i,så bliver det vel en smak sak hvilket merke hus en foretrekker,men om mine teorier er hold i,det tørr jig ikke påstå :Peace:

Det interisange er jo om uoriginale objektiver er like gode som originale(tenker da på hva en får for sine penge i forhold til samme spesifikasjoner). :rolleyes:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af ole kekkonen »

det er svaert at köbe daarlig makro objektiv selvom naesten alle objektiver er noget bras
pröv at sammenför prisen paa en en tamron 60mm SP AF 2.0 DI I:I til en canon
v.s tamron 60mm SP AF 2.0 DI I:I til en nikon,makro objektivet kommer an paa hvor taet du kan komme pa dyrene paa samme maade du hiver ikke en 35 mm op for at ta toppen af granen der skal der nok bruges en 300mm tele konverter eller saadan noget :)
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
15

Indlæg af Benny »

Jeg kunne da godt finde på at bruge en 35mm, til at fotografere toppen af en gran, for det kommer da an på, hvor høj den er !!! :T :hehe:
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Dezon »

permadsen12 skrev:Et kamera jeg har kigget en del på, men som jeg altså ikke selv har er dette:

http://kamerahuset.dk/product/sony-dsc- ... 100v-cee8/

Det er IKKE et spejlrefleks, selv om det ligner lidt. Carl-Zeiss objektiv, som i sin klasse, er relativt lysstærkt og har en meget voldsom zoom. Prisen er til at komme i nærheden af, men du må indgå nogle kompromiser - det har nogle svagheder i forhold til spejlrefleks, bl.a. en ret lille billedsensor, som ved meget store forstørrelser giver lidt billedstøj. Til alm. amatør brug, tror jeg dog ikke at det er noget som genere. Det tager ud fra det jeg har set glimrende nær-optagelser. Her er et galleri fra en mand som hævder, at billederne er taget med dette kamera:

http://www.pbase.com/aland100/hx100v_g2&page=all

Det skal lige siges, at der lige er kommet en afløser for den som hedder Sony hx200v - jeg ved dog ikke hvad forskellen er. Hvis du ikke har behov for den voldsomme zoom, så har det også en "lillebror" som hedder DSC-hx9. (det kan du se i samme link fra Kamerahuset).

Et godt kameralink, hvor du også kan læse meget mere fra andre som har dette kamera:

http://www.dpreview.com/

Vælg "forum" i menu-baren øverst og herefter "Sony-talk"

Held og lykke med valget :y
HX100 er så vild! det kan slet ikke beskrives det skal man lege med. den zoom og den kvalitet der er i det cam er !(#/€(%!€ ()/&!#%!%"#!%"# VILDT!
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"