Jeg tror ikke du har læst den eBog fra Joakim, da flere af dine spørgsmål er besvaret der...
1) Nej, de er for dyre da du kan få 18kg levende sten fra en der lukker sit akarie ned til ca. 600-900,- kr... (Husk at holde LS fugtige under transport og kom dem i saltvand inden for nogle få timer, da de ellers dør mere og mere + evt. skiver, børsteorme mv. dør hurtigere end bakterierne.)
2) Ikke ret mange, måske 5-6 stykker og IKKE på 15cm - Jeg har en
gul kirurg på ca. 12cm og den er ved at blive et problem i 300L - både fordi den fare hurtigt omkring indimellem og kan skræmme mindre
fisk og fordi den er blevet meget teritorital og truer de andre
fisk... - der er efter 2 dødsfald for nyeligt kun 4
fisk i, men jeg skal osse have 4 mere i stedet for den gule og så er der ikke plads til ret mange flere selv på 300L... (De 4 nye er omkring 6cm)
3) Pas
4.1) 20% siges der er det bedste = 30kg til et 150L akv. (- ikke mindre end 20kg) - (De lette sten er bedst pga den store overflade de har.)
4.2) Det skal køre med vand, LS, pumper,
lys og
skummer så længe det er nødvendigt... og det er når du både har haft brune
alger og grønne
alger + de grønne
alger osse er på retur samt NO2 er 0 og NO3 kun er et par stykker, så skulle det være tid til et par
fisk...
(Grønne
alger kan høstes og man kan indsætte nogle Turbosnegle mens man har de grønne
alger, bare NO2 er 0 og NO3 er lav nok osse. - NO3 på 25ppm eller mere kan SVJV tage livet af sneglene.)