nye spørgsmål men gammel tråd hjælp mig hurtigt

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
agger
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

nye spørgsmål men gammel tråd hjælp mig hurtigt

Indlæg af agger »

hej har lidt spørgsmål håber i kan hjelpe:)

1.skal man bruge koral foder hvilken foder er best til blødkoraller,lps koraller og sps koraller eller flere slags koraller... men mest nevendige

2.og hvor det beste sted er at købe reefpluge til mine koraller?

3.og hvis du har et ph test sæt som du gerne vil af med så skriv til mig her på siden og helst i åhus eller skanderborg eller tet ved det

4.hvor dan fløter jeg koraller og hvordan skal jeg sætte dem fast på stenene igen og hvordan kan jeg selv lave koraller vis jeg vil have flere?

5.hvor langtid skal akvariet stå med vand og cirkolations pumpe før jeg kan få fisk i?

håber i kan hjælpe mig :) nyt hurtig hjælp hjælp
Senest rettet af agger tors 26. apr 2012 13:04, rettet i alt 4 gange.
Brugeravatar
bhansen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2010

Re: Reefkeramik og døde levendesten

Indlæg af bhansen »

Hej,

Det kan du f.eks. købe hos DecOcean, H.J. Holst Vej 14, Rødovre. Tlf. nr. 4343 9633.
Hilsen
Brian

Nuværende akvarie: viewtopic.php?f=94&t=67527
Tidligere akvarie: viewtopic.php?f=94&t=48661
Brugeravatar
agger
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Re: håber i kan hjelpe mig:)

Indlæg af agger »

er der nogen det kan hjelpe?
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg tror ikke du har læst den eBog fra Joakim, da flere af dine spørgsmål er besvaret der... :sneaky:

1) Nej, de er for dyre da du kan få 18kg levende sten fra en der lukker sit akarie ned til ca. 600-900,- kr... (Husk at holde LS fugtige under transport og kom dem i saltvand inden for nogle få timer, da de ellers dør mere og mere + evt. skiver, børsteorme mv. dør hurtigere end bakterierne.)

2) Ikke ret mange, måske 5-6 stykker og IKKE på 15cm - Jeg har en gul kirurg på ca. 12cm og den er ved at blive et problem i 300L - både fordi den fare hurtigt omkring indimellem og kan skræmme mindre fisk og fordi den er blevet meget teritorital og truer de andre fisk... - der er efter 2 dødsfald for nyeligt kun 4 fisk i, men jeg skal osse have 4 mere i stedet for den gule og så er der ikke plads til ret mange flere selv på 300L... (De 4 nye er omkring 6cm)

3) Pas

4.1) 20% siges der er det bedste = 30kg til et 150L akv. (- ikke mindre end 20kg) - (De lette sten er bedst pga den store overflade de har.)

4.2) Det skal køre med vand, LS, pumper, lys og skummer så længe det er nødvendigt... og det er når du både har haft brune alger og grønne alger + de grønne alger osse er på retur samt NO2 er 0 og NO3 kun er et par stykker, så skulle det være tid til et par fisk...
(Grønne alger kan høstes og man kan indsætte nogle Turbosnegle mens man har de grønne alger, bare NO2 er 0 og NO3 er lav nok osse. - NO3 på 25ppm eller mere kan SVJV tage livet af sneglene.)

:beer:
Senest rettet af amddurin man 23. apr 2012 21:04, rettet i alt 1 gang.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg ville helt klart købe tøre sten og starte op på. De koster det samme som fra en der lukker ned.
For at få gang i dem kan du købe 1-4 kg indkørte og smide i blandt dem.
Efter 2-3mdr. Er de klar og det passer også meget godt med at din alge fase er ved at være overstået.
Til bundlag kan det heller ikke beatle sig at købe levene sand, bare køb det tørt der skal nok komme liv i dette også, får du en kop fra et indkørt så er der også liv i dette i løbet af kort tid.

Hvis du spørger om "modnet vand" så er svaret kort lad være, bland selv frisk vand og brug Osmosevand fra start af.

http://kortlink.dk/abvg

Du skal nok op på 90-120kg før der er sten nok og selvfølgelig alt efter hvor luftig du vælger at lave de sten sætning. Husk der også skal være plads til koraler.
Jeg har selv 130kg i mit 1000L

Steen
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

90-120kg er måske lige i overkanten til 150L akv... :W
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

amddurin skrev:90-120kg er måske lige i overkanten til 150L akv... :W

haha......Jeg læste det som om at det var til et 800l, men så lige at det var prisen han mente... :oops: :oops:

Så jeg må heller give dig ret i at det er lige i overkanten og de 30kg du nævner er måske fair nok til 150L akvarie.. :GO

PS....Skrev ellers også at det kom an på hvor kompakt han ville have sin stensætning :liar: :nahnah: :idea:

Steen
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Ha, ha - ja, sådan kan det gå... - efter dine 13% vil han få samme mænge LS i 150L med ca. 20kg men tror det er bedre i sådan et mindre akvarie at gå op mod de 30kg for bedre filtrering...

:beer:
Brugeravatar
agger
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af agger »

okay tak
Brugeravatar
agger
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af agger »

tak skal i have så men hvor kan jeg købe ph test sæt hende
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Tror du er bedts tjent med at måle PH elektronisk. Du kan købe en elektronisk PH måler i enhver Fiske (akvarie) forretning.

Elller prøv at søge på PH meter på eBay eller Google
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

pH testsæt kan købes i alle akvarieforretninger men hvad skal du bruge pH testsæt til på nuværende tidspunkt ?

Det mest interessante for dig i opstarten er et hydrometer eller et refraktometer til at måle saltindholdet. Dette skal du bruge, når du blander saltvand.

Når det så har kørt i nogen tid og du har haft alger osv. kan du investere i testsæt til pH, nitrit, nitrat og fosfat.
Inden der skal stenkoraller i, skal kalk, magnesium og karbonathårdhed være på plads, så dér skal du investere i testsæt til disse.

De andre ting du spørger om, svarer amddurin meget fint på.
...og så ville jeg vælge at starte på levende sten i stedet for døde men det er jo en smagssag.

/Kim
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"