ID AF FISK

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
henuk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14
Postnummer: 9280 Storvorde
Saltvand siden?: 2011

ID AF FISK

Indlæg af henuk »

Nogle der har navnet på denne fisk!!! Syntes ret fed:)
Vedhæftede filer
akvarie 2 011.JPG
Jesper ØH
Reactions:

Re: ID AF FISK

Indlæg af Jesper ØH »

Den hedder det samme som du er i din status scooter blenny :beer:
Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

:GO
Brugeravatar
FrederikT
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af FrederikT »

:beer: :W
henuk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14

Indlæg af henuk »

haha :hehe:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jesper ØH skrev:Den hedder det samme som du er i din status scooter blenny :beer:

Det var jo så det hurtige svar.
Den hedder Synchiropus marmoratus formentlig, der er 2 andre arter som ligner den temmeligt meget
kgroenhoej
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af kgroenhoej »

den røde der hedder stellatus
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

kgroenhoej skrev:den røde der hedder stellatus

Hvordan afgør du det??

Har du kigget på billederne af de 3 arter som ligner hinanden?

http://www.meerwasser-lexikon.de/suche#Synchiropus
kgroenhoej
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15

Indlæg af kgroenhoej »

jeg købte en stellatus ved dejong, og den var magen til billedet - i tilfælde af, at dejong tager fejl, så er der et vellignende billede af stellatus i bogen "reef aquarium fishes". Prøv eventuelt engang at søge på "pink scooter blenny". Men ja, Carsten kan sagtens have en pointe, det kan nemt være, at meerwasser viser det rigtige "billede" af situationen, og at der er flere arter, der ligner hinanden meget. Jeg kan kun forholde mig til mit køb og diverse billeder i bøger og på internettet - men min erfaring siger mig også, at man absolut ikke skal stole på importører/forhandlere og billeder i bøger og specielt ikke billeder på internettet.
Men til andet er bevist, så er min overbevisning, at billedet viser en stellatus :-) Men jeg har da absolut ikke noget imod at blive overbevist om noget andet - det er ikke første gang, at det er sket :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

kgroenhoej skrev:jeg købte en stellatus ved dejong, og den var magen til billedet - i tilfælde af, at dejong tager fejl, så er der et vellignende billede af stellatus i bogen "reef aquarium fishes". Prøv eventuelt engang at søge på "pink scooter blenny". Men ja, Carsten kan sagtens have en pointe, det kan nemt være, at meerwasser viser det rigtige "billede" af situationen, og at der er flere arter, der ligner hinanden meget. Jeg kan kun forholde mig til mit køb og diverse billeder i bøger og på internettet - men min erfaring siger mig også, at man absolut ikke skal stole på importører/forhandlere og billeder i bøger og specielt ikke billeder på internettet.
Men til andet er bevist, så er min overbevisning, at billedet viser en stellatus :-) Men jeg har da absolut ikke noget imod at blive overbevist om noget andet - det er ikke første gang, at det er sket :-)
Der er vist ingen som kan sige med 100% sikkerhed hvilken art det er. Og de 3 arter kan jo lige så godt være en og samme art, når det kommer til stykket. Fiskene kommer fra Tonga i øst og til Maldiverne i vest, et område på mange tusinde kilometer, så der er rigelig mulighed for små nuancer i faven.
Og er det ikke også ganske ligegyldigt hvilken art det er? Så længe vi er enige om slægten
kgroenhoej
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15

Indlæg af kgroenhoej »

Carsten skrev:Og de 3 arter kan jo lige så godt være en og samme art, når det kommer til stykket.
Præcist! Og enda meget sandsynligt :)
Carsten skrev:så der er rigelig mulighed for små nuancer i faven.
Jo - og udover kulør, så også størrelse og så meget andet. Se bare på mennesket :-) Desværre er mange arter beskrevet ud fra udseende og ikke dna - og igen og hvor meget dna-difference kræves der, for at erklære en given fisk for en selvstændig art :-)
kgroenhoej
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
15

Indlæg af kgroenhoej »

kgroenhoej skrev:
Carsten skrev:Og de 3 arter kan jo lige så godt være en og samme art, når det kommer til stykket.
Præcist! Og enda meget sandsynligt :)
Glemte lige lidt: Og der skal kun et forkert uploadet billede til at forkludre situationen. Det kan jo sagtens være, at de 3 arter er velspecificeret, men at ét forkert uploadet billede til meerwasser resultere i flere forkerte uploadninger og tilsidst en masse fejl-uploadede billeder, og dermed efterfølgende giver dem, der tror på meerwassers billeders gyldighed, et forkert billede af virkelighedens verden. Præcis på samme måde som google's billede-knap :-)
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Her er lige en anden art blenny. Red spotted blenny (Red spotted rockskipper). Jeg har den og syntes den er en af mine sjoveste fisk i baljen :)
henuk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14

Indlæg af henuk »

Er det en fisk der kan finde på at gå på koraller, såsom Trachyphyllia!!
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Niks, den er ganske uskadelig :) Det er en nyttefisk :)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
henuk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14

Indlæg af henuk »

har set en reje som skulle leve i symbiose med gobi fisk. Nogen der ved om det er med denne fisk!!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

henuk skrev:har set en reje som skulle leve i symbiose med gobi fisk. Nogen der ved om det er med denne fisk!!
Det er det ikke.
Kig på dette link
http://www.meerwasser-lexikon.de/kategorie/13.html
Under Amblyeleotris der kan du se nogle af de arter som kan leve i symbiose med pistolrejer
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

[
Jo - og udover kulør, så også størrelse og så meget andet. Se bare på mennesket :-) Desværre er mange arter beskrevet ud fra udseende og ikke dna - og igen og hvor meget dna-difference kræves der, for at erklære en given fisk for en selvstændig art :-)[/quote]

Mht artbestemmelse, så er der sikkert nogle der har bestemt/interesseret sig for, de enkelte artes slægtsforhold.
Men inden for æglæggende tandkarper, hvor jeg har bevæget mig mest, er et af tegnene på at fisk er af samme familie, at de kan krydses.
Kan de krydses, men ser forskellige ud i farve og tegning, er der tale om samme art. Der er blot tale om farvevarianter af samme fisk/art.
Det ligger jo lidt tungt ifht saltvandsfisk, hvor der ikke er så forfærdelig mange der opdrætter og slet ikke med artsbestemmelse for øje.
Men er deres udbredelsesområde så stort som Carsten skriver, så kunne det sagtens være farvevarianter af samme art.

Har selv haft scootere af flere omgange, også de røde, og synes at det er dejlige fisk som ser ud til at gøre nytte.
Har pt to stk. som har en adfærd der ser ud som leg. Det er ret underholdende at se på.
Den som jeg regner som hannen drøner rundt om den anden med højt rejst rygfinne og meget kraftige farver, mens den anden virker totalt uimponeret.
Det står på i 15-30 sek, hvorefter de svømmer hver til sit og fortsætter med det de nu var i gang med.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Enig med alle i tråden og i tillæg til det, kan de små banditter også skifte farve (til en vis grænse).
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

AndersGS skrev:Enig med alle i tråden og i tillæg til det, kan de små banditter også skifte farve (til en vis grænse).
Ja, farverne kan blive helt anderledes kraftige, når hannen spiller op for hunnen. Jeg havde 2 af de sorte/brune scooterblennyer, og hannen fik meget kraftigere farven inden de lagde æg.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Carsten skrev:
AndersGS skrev:Enig med alle i tråden og i tillæg til det, kan de små banditter også skifte farve (til en vis grænse).
Ja, farverne kan blive helt anderledes kraftige, når hannen spiller op for hunnen. Jeg havde 2 af de sorte/brune scooterblennyer, og hannen fik meget kraftigere farven inden de lagde æg.
Ja, men de kan også helt "farveløse" om natten eller hvis de føler sig truet fx for at tilpasse sig lyst sand etc..
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"