ID AF FISK
- Nielsen'sbilplejeAalborg
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: aalborg
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9280 Storvorde
- Saltvand siden?: 2011
Re: ID AF FISK
haha 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jesper ØH skrev:Den hedder det samme som du er i din status scooter blenny
Det var jo så det hurtige svar.
Den hedder Synchiropus marmoratus formentlig, der er 2 andre arter som ligner den temmeligt meget
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2010
den røde der hedder stellatus
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
kgroenhoej skrev:den røde der hedder stellatus
Hvordan afgør du det??
Har du kigget på billederne af de 3 arter som ligner hinanden?
http://www.meerwasser-lexikon.de/suche#Synchiropus
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
jeg købte en stellatus ved dejong, og den var magen til billedet - i tilfælde af, at dejong tager fejl, så er der et vellignende billede af stellatus i bogen "reef aquarium fishes". Prøv eventuelt engang at søge på "pink scooter blenny". Men ja, Carsten kan sagtens have en pointe, det kan nemt være, at meerwasser viser det rigtige "billede" af situationen, og at der er flere arter, der ligner hinanden meget. Jeg kan kun forholde mig til mit køb og diverse billeder i bøger og på internettet - men min erfaring siger mig også, at man absolut ikke skal stole på importører/forhandlere og billeder i bøger og specielt ikke billeder på internettet.
Men til andet er bevist, så er min overbevisning, at billedet viser en stellatus
Men jeg har da absolut ikke noget imod at blive overbevist om noget andet - det er ikke første gang, at det er sket 
Men til andet er bevist, så er min overbevisning, at billedet viser en stellatus

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Der er vist ingen som kan sige med 100% sikkerhed hvilken art det er. Og de 3 arter kan jo lige så godt være en og samme art, når det kommer til stykket. Fiskene kommer fra Tonga i øst og til Maldiverne i vest, et område på mange tusinde kilometer, så der er rigelig mulighed for små nuancer i faven.kgroenhoej skrev:jeg købte en stellatus ved dejong, og den var magen til billedet - i tilfælde af, at dejong tager fejl, så er der et vellignende billede af stellatus i bogen "reef aquarium fishes". Prøv eventuelt engang at søge på "pink scooter blenny". Men ja, Carsten kan sagtens have en pointe, det kan nemt være, at meerwasser viser det rigtige "billede" af situationen, og at der er flere arter, der ligner hinanden meget. Jeg kan kun forholde mig til mit køb og diverse billeder i bøger og på internettet - men min erfaring siger mig også, at man absolut ikke skal stole på importører/forhandlere og billeder i bøger og specielt ikke billeder på internettet.
Men til andet er bevist, så er min overbevisning, at billedet viser en stellatusMen jeg har da absolut ikke noget imod at blive overbevist om noget andet - det er ikke første gang, at det er sket
Og er det ikke også ganske ligegyldigt hvilken art det er? Så længe vi er enige om slægten
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
Præcist! Og enda meget sandsynligtCarsten skrev:Og de 3 arter kan jo lige så godt være en og samme art, når det kommer til stykket.

Jo - og udover kulør, så også størrelse og så meget andet. Se bare på mennesketCarsten skrev:så der er rigelig mulighed for små nuancer i faven.

-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 15
Glemte lige lidt: Og der skal kun et forkert uploadet billede til at forkludre situationen. Det kan jo sagtens være, at de 3 arter er velspecificeret, men at ét forkert uploadet billede til meerwasser resultere i flere forkerte uploadninger og tilsidst en masse fejl-uploadede billeder, og dermed efterfølgende giver dem, der tror på meerwassers billeders gyldighed, et forkert billede af virkelighedens verden. Præcis på samme måde som google's billede-knapkgroenhoej skrev:Præcist! Og enda meget sandsynligtCarsten skrev:Og de 3 arter kan jo lige så godt være en og samme art, når det kommer til stykket.

Her er lige en anden art blenny. Red spotted blenny (Red spotted rockskipper). Jeg har den og syntes den er en af mine sjoveste fisk i baljen 

- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det er det ikke.henuk skrev:har set en reje som skulle leve i symbiose med gobi fisk. Nogen der ved om det er med denne fisk!!
Kig på dette link
http://www.meerwasser-lexikon.de/kategorie/13.html
Under Amblyeleotris der kan du se nogle af de arter som kan leve i symbiose med pistolrejer
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
[
Jo - og udover kulør, så også størrelse og så meget andet. Se bare på mennesket
Desværre er mange arter beskrevet ud fra udseende og ikke dna - og igen og hvor meget dna-difference kræves der, for at erklære en given fisk for en selvstændig art
[/quote]
Mht artbestemmelse, så er der sikkert nogle der har bestemt/interesseret sig for, de enkelte artes slægtsforhold.
Men inden for æglæggende tandkarper, hvor jeg har bevæget mig mest, er et af tegnene på at fisk er af samme familie, at de kan krydses.
Kan de krydses, men ser forskellige ud i farve og tegning, er der tale om samme art. Der er blot tale om farvevarianter af samme fisk/art.
Det ligger jo lidt tungt ifht saltvandsfisk, hvor der ikke er så forfærdelig mange der opdrætter og slet ikke med artsbestemmelse for øje.
Men er deres udbredelsesområde så stort som Carsten skriver, så kunne det sagtens være farvevarianter af samme art.
Har selv haft scootere af flere omgange, også de røde, og synes at det er dejlige fisk som ser ud til at gøre nytte.
Har pt to stk. som har en adfærd der ser ud som leg. Det er ret underholdende at se på.
Den som jeg regner som hannen drøner rundt om den anden med højt rejst rygfinne og meget kraftige farver, mens den anden virker totalt uimponeret.
Det står på i 15-30 sek, hvorefter de svømmer hver til sit og fortsætter med det de nu var i gang med.
Erik
Jo - og udover kulør, så også størrelse og så meget andet. Se bare på mennesket

Mht artbestemmelse, så er der sikkert nogle der har bestemt/interesseret sig for, de enkelte artes slægtsforhold.
Men inden for æglæggende tandkarper, hvor jeg har bevæget mig mest, er et af tegnene på at fisk er af samme familie, at de kan krydses.
Kan de krydses, men ser forskellige ud i farve og tegning, er der tale om samme art. Der er blot tale om farvevarianter af samme fisk/art.
Det ligger jo lidt tungt ifht saltvandsfisk, hvor der ikke er så forfærdelig mange der opdrætter og slet ikke med artsbestemmelse for øje.
Men er deres udbredelsesområde så stort som Carsten skriver, så kunne det sagtens være farvevarianter af samme art.
Har selv haft scootere af flere omgange, også de røde, og synes at det er dejlige fisk som ser ud til at gøre nytte.
Har pt to stk. som har en adfærd der ser ud som leg. Det er ret underholdende at se på.
Den som jeg regner som hannen drøner rundt om den anden med højt rejst rygfinne og meget kraftige farver, mens den anden virker totalt uimponeret.
Det står på i 15-30 sek, hvorefter de svømmer hver til sit og fortsætter med det de nu var i gang med.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Enig med alle i tråden og i tillæg til det, kan de små banditter også skifte farve (til en vis grænse).
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ja, farverne kan blive helt anderledes kraftige, når hannen spiller op for hunnen. Jeg havde 2 af de sorte/brune scooterblennyer, og hannen fik meget kraftigere farven inden de lagde æg.AndersGS skrev:Enig med alle i tråden og i tillæg til det, kan de små banditter også skifte farve (til en vis grænse).
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Ja, men de kan også helt "farveløse" om natten eller hvis de føler sig truet fx for at tilpasse sig lyst sand etc..Carsten skrev:Ja, farverne kan blive helt anderledes kraftige, når hannen spiller op for hunnen. Jeg havde 2 af de sorte/brune scooterblennyer, og hannen fik meget kraftigere farven inden de lagde æg.AndersGS skrev:Enig med alle i tråden og i tillæg til det, kan de små banditter også skifte farve (til en vis grænse).
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk