Det har jeg aldrig set/hørt om før.

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Det har jeg aldrig set/hørt om før.

Indlæg af crazy seahorse »

Hej alle.

Jeg købte en Blastomussa Welsii for ca 6 mdr. siden. Den var flot og jeg var meget glad for den :W .
Jeg havde placeret den så den fik lidt blandet skygge og diffust lys nede på bunden. Den sad på en nævestor LS.
Efter ca. 1 måned lagde jeg mærke til at der var et par af individerne der var døde. De stod mest i skyggen, så jeg flyttede den ud i lyset.
Det gik fint i et par måneder, så begyndte det igen. Et af gangen døde de. Jeg flyttede den så hen et sted hvor den fik lidt mindre lys og mindre "blæst".
Samtidig kunne den tjene til understøtning af en flot koral af ukendt navn (rødbrun med grønne polypper og knudret vækst), som efterhånden er vokset sig så stor (ca 20 cm høj)i toppen at den mister balancen og vælter fra tid til anden.
Den støttede selvsagt på stenen og rørte ikke ved Blastoerne.
Blastoerne døde, hvilket jeg var lidt ked af - men det sker jo. Men dagen efter så det ud som om der havde været kamp mellem den levende sten og den koral den skulle understøtte :rolleyes:
Et stykke på størelse med en femkrone af korallen var gået til. Jeg har selvfølgelig fjernet stenen og taget den op og holder øje med korallen for at se om det stopper med det.
Jeg håber meget på at den klarer sig :pray: , den er ret sjælden iflg Carsten og er meget smuk.
Jeg har aldrig set eller hørt om noget i den retning før. Carsten mener at det kan være en parasit på den levende sten, der både har slået Blastoerne ihjel og nu forsøger det samme med den anden koral :devily: .
Har nogen på SF prøvet noget lignende?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Det har jeg aldrig set/hørt om før.

Indlæg af pederrevnørd »

Stod polypper på Blastoen fint den ene dag, og var væk den anden ?

Så lyder det som en parasit, eller et decideret rovdyr ala eunice eller måske en krabbe.

Hvis de sygnede hen stille og roligt, er det formentlig af en anden årsag.

Havde jeg det problem, ville jeg stå op kl 2 om natten når det er bælgmørkt, og se om du kan se "noget" som ikke bør være der......

Held og lykke med det :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Har du undersøgt stenen for en rure??
De kna gøre noget i den retning, men om det så lige er så stortet område som en femkrone skal jeg ikke lige kunne sige.

Men ellers er det bar i et coralcure bad med stenen og korallen
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

pederrevnørd skrev:Stod polypper på Blastoen fint den ene dag, og var væk den anden ?

Så lyder det som en parasit, eller et decideret rovdyr ala eunice eller måske en krabbe.

Hvis de sygnede hen stille og roligt, er det formentlig af en anden årsag.

Havde jeg det problem, ville jeg stå op kl 2 om natten når det er bælgmørkt, og se om du kan se "noget" som ikke bør være der......

Held og lykke med det :-)
Hm, de forsvandt vel med ca, en halv polyp/dag. Men det gik stærkt, de sygnede ikke hen.
Jeg har kigget på det tidspunkt, men har ikke lagt mærke til noget unormalt. Kigger ofte på den truede koral, da den er fantastisk smuk når polypperne kommer helt ud.
Den står som med små blomster og det sker kun i de sene nattetimer i dunkelt lys og ved helt mørke.
Men jeg prøver at tjekke senere i aften og melder tilbage.

Carsten: Hvad er en rure for en? En art snylter?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Har du aldrig været ude og bade?? En rure er dem der sidder på stolperne til badebroerne, og som river noget så sat... hvis du kommer i kontakt med dem.
Når rureren er åben sidder der en lille arm og vifter mad ind i ruren. Selvom ruren ikke kan flytte sig, så kan den rent kemisk ødelægge ting omkring sig.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"