Tænker på: hvor længe skal skummeren være slukket, skal aktivt kul først sluttes til igen efter anden omgang (hvis 2 gange bliver nødvendigt) og det samme med vandskifte, efter første eller anden omgang med kuren (hvis nødvendigt)
På forhånd tak.

Den har jeg læst, men fakta er altså noget andet.ChristianJS skrev:Cyano-testen er forkert... Cyanobakterier farver ikke vandet rødt... Der er en tråd omkring det herinde et sted, hvor en biolog har givet forklaringen...
Jeg ville mene at dette spørgsmål er yderst relevant for din behandling af baljen.Nolan skrev:... og har du 'silikat' filter på osmosen?
/Kim
Er det i baljen du måler de værdier?tobi100000 skrev:Hvis jeg får lidt af det på fingrene ligner det blod som løber ned ad hånden og bruger silicat filter der skaffede silicaten fra 2-3 og ned til 0-0.03.
Hvor stort er dit silikatfilter? Hvis der er meget silikat i vandhanevandet, så vil silikatmediet bliver hurtigere opbrugt = der kan trænge silikat ud. Når du måler en lidt højere ppm med TDS-måleren, så ved du jo ikke, hvad der slipper igennem filteret. Dette kan være silikattobi100000 skrev:Mit osmosevand måler også 0-0.03 på silicaten og der er der silicatfilter på fordi jeg netop havde problemer med silicaten. Men flere måneder uden positive resultater giver en vis tvivl på om der stadig kan være silicat i systemet da osmosevandet både bliver brugt til blanding og påfyldning som det burde
ChristianJS skrev:Den er under alle omstændigheder ikke definitiv, da cyanobakterier og alger har de samme farvestoffer, carotenoider mv., og man får således ikke en diagnose af cyano med testen, at du så har lavet den, og tilsat RSR med held, beviser ikke testen er korrekt, beklager...
Fejlmulighed 1: Vi har en formodning om at RSR er ren erythomycin, men vi ved det ikke, der kan sagtens være en algedræber i også... Fejlmulighed 2: du har rent faktisk haft cyano, og har behandlet dette, men det udelukker ikke falsk positive resultater i andre tilfælde, hvor præcis samme test giver et positivt resultat på alger. Fejlmulighed 3: du har haft cyanobakterier og alger blandet, og testen har givet udslag på alger...
Jeg har i dag diskuteret emnet med to andre marinbiologer, som også afviser testen... Det er simpelthen ikke så simpelt!