Anvendelse af RSR

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
tobi100000
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions: 0
15
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordjylland

Anvendelse af RSR

Indlæg af tobi100000 »

Nogen der har efraring med RSR om hvordan det virker bedst osv.?

Tænker på: hvor længe skal skummeren være slukket, skal aktivt kul først sluttes til igen efter anden omgang (hvis 2 gange bliver nødvendigt) og det samme med vandskifte, efter første eller anden omgang med kuren (hvis nødvendigt)

På forhånd tak. :)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions: 3
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Anvendelse af RSR

Indlæg af Hougaard »

Skummeren skal være slukket indtil den ikke skummer over når den bliver tændt.

Eftersom det er et antibiotikum så skal du skifte en masse vand.
Brugeravatar
tobi100000
Naso kirurg
Naso kirurg
15

Indlæg af tobi100000 »

Tak. :)

Det er nemlig så stort et problem vi snakker om:

Billede
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Huh......
Det der kunne godt ligne kiselalger mere end cyano.
Vent lige lidt med RSR. Hvis jeg har ret, har det ingen effekt.

Bruger du osmosevand eller vand direkte fra hanen?

/Kim
Brugeravatar
tobi100000
Naso kirurg
Naso kirurg
15

Indlæg af tobi100000 »

Osmose. :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Har du lavet cyano testen??
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Nolan »

... og har du 'silikat' filter på osmosen?

/Kim
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
14
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af ChristianJS »

Cyano-testen er forkert... Cyanobakterier farver ikke vandet rødt... Der er en tråd omkring det herinde et sted, hvor en biolog har givet forklaringen...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

ChristianJS skrev:Cyano-testen er forkert... Cyanobakterier farver ikke vandet rødt... Der er en tråd omkring det herinde et sted, hvor en biolog har givet forklaringen...
Den har jeg læst, men fakta er altså noget andet.

Vandet behøver ikke blive rødt, det kan have mange nuancer, alt efter hvilken farve cyanoen har.
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
14

Indlæg af ChristianJS »

Jeg holder nu på hvad biologerne siger... Lad os kalde det at jeg benægter fakta, og i fiktionens verden forestiller mig at nogle alger under nedbrydning, som fx. når man stiller dem mørkt, frigiver carotenoider, såsom astaxanthin. Alger indeholder "flere farvestoffer end nogen anden plantegruppe. Der findes grønne klorofyler, gule carotenoider og undertiden røde eller blå phycobiliproteiner" (http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_m ... nter/alger) Cyanobakterier har lignende farvestoffer, men væsentlig stærkere cellemembran... Men det er jo fiktion... :beer:
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Nolan skrev:... og har du 'silikat' filter på osmosen?

/Kim
Jeg ville mene at dette spørgsmål er yderst relevant for din behandling af baljen.
Med andre ord, jeg giver Kim ret her :GO

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 2980 Kokkedal

Indlæg af minedykker »

Hejsa sider lige og kikker med og søger også på dette emne ( kiselalger ) grundet til dette er ud fra dit billede så kan jeg jo kun sige at jeg har lidt det samme problem dog slet ikke i det omfang som dig, men når man google det så kan jeg jo læse mig frem til at kh spiller en rolle ? Og også om man har Silicat i sit vand da det jo er næring.
Personligt måler jeg min kh som ligger på 9,7 målt med salifert men måler ikke Silicat har filter på mit osmose men tænker man måske skulle måle på vandet for at se om den tager alt Silicaten bruger en elektronisk måler til at måle min tds og den siger 2-3 stykker efter 20 min.
Men som sagt hvad skal ens Silicat ligge på og hvad med kh skal den ikke ligge på ca 9-10 stkker ?
Brugeravatar
tobi100000
Naso kirurg
Naso kirurg
15

Indlæg af tobi100000 »

Hvis jeg får lidt af det på fingrene ligner det blod som løber ned ad hånden og bruger silicat filter der skaffede silicaten fra 2-3 og ned til 0-0.03. :)
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af minedykker »

Okay hmm ja jeg har som sagt ikke målt på Silicat men er da helt sikkert noget jeg skal have gjort så jeg ikke kæmper en kamp et sted og så selv tilføre problemet et andet sted
Brugeravatar
tobi100000
Naso kirurg
Naso kirurg
15

Indlæg af tobi100000 »

Jeg har også købt en ekstra skummer og skiftet lys for at være på den sikre side
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af minedykker »

Okay ja det er da også en mulighed men har nu en rigtig god luft skummer ud fra Carsten som jeg er rigtig glad for, og med hensyn til lys så har jeg 3x250 hiq over men tror måske mere på at mit osmose vand ikke er rent for Silicat for jo mere jeg tænker over det så har jeg optimeret så meget jeg pt kan på sump og på lys men har stadig samme problem nemlig det lag som på billede oven over som jeg pt løser med at suge det op gennem en sok hehe
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
14

Indlæg af ChristianJS »

Hvis belægningen kan suges op, er sokken en god ide. Jeg bruger selv en tynd slange og et thefilter og så bare i sumpen. Så kan jeg suge og suge uden at tænke på at tabe vand.
Mht. Lyset, så dannes carotenoider netop som en slags solbeskyttelse i algerne...
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Nolan »

tobi100000 skrev:Hvis jeg får lidt af det på fingrene ligner det blod som løber ned ad hånden og bruger silicat filter der skaffede silicaten fra 2-3 og ned til 0-0.03. :)
Er det i baljen du måler de værdier?
Hvis du har silikatfilter på osmosen, burde der slet ikke være noget i baljen.

Anyway... algerne har optaget en masse silikat.
Jeg ville nok forsøge med manuelt arbejde først. Hvis du ikke tilsætter mere silikat, vil det så forsvinde, efterhånden som du fjerner algerne.

/Kim
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Nolan »

... og så er det i øvrigt muligt, at cyano-testen er fake men jeg har nu benyttet den gentagne gange med succes. Succes målt på det faktum, at ved positiv test, har jeg doseret RSR og 24 timer senere, har cyanobakterierne været ude af systemet.

I øvrigt var der ikke tale om fakta fra biologens side men formodninger, baseret på viden om cellestrukturen i cyano.

/Kim
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

jeg er tæt på at sige det 100% er silikat alger af en art... SÅ hør efter Nolan, og mål silikat fra dit osmose system. Det skal være fri for silikat :)

ps. angående cyano testen så har det aldrig virket for mig..
Brugeravatar
tobi100000
Naso kirurg
Naso kirurg
15

Indlæg af tobi100000 »

Måler silicat på osmosevandet (ligger mellem 0 og 0.03 målt med Salifert) og i akvariet (ligger på 0, målt med Salifert), fjerner en masse for det meste dagligt (manuelt) og ellers når der skiftes vand suges det fra bunden med en af de der rensere og ellers fra stenene med en normal slange men har ikke hjulpet endnu.

Forhåbenligt virker RSR bedre end Anti red og Excital som ikke havde nogen positiv effekt. (en kur med excital prøvet og har nok til en kur mere, og to kurer prøvet med anti red)
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
14

Indlæg af ChristianJS »

Den er under alle omstændigheder ikke definitiv, da cyanobakterier og alger har de samme farvestoffer, carotenoider mv., og man får således ikke en diagnose af cyano med testen, at du så har lavet den, og tilsat RSR med held, beviser ikke testen er korrekt, beklager...
Fejlmulighed 1: Vi har en formodning om at RSR er ren erythomycin, men vi ved det ikke, der kan sagtens være en algedræber i også... Fejlmulighed 2: du har rent faktisk haft cyano, og har behandlet dette, men det udelukker ikke falsk positive resultater i andre tilfælde, hvor præcis samme test giver et positivt resultat på alger. Fejlmulighed 3: du har haft cyanobakterier og alger blandet, og testen har givet udslag på alger...

Jeg har i dag diskuteret emnet med to andre marinbiologer, som også afviser testen... Det er simpelthen ikke så simpelt! :-)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

De produkter hjælper ikke imod silikat alger.. Få smidt et silikat filter på dit osmose anlæg, eller skift det du har der på.

Grunden til du måler 0 i akvariet er fordi algerne optager det. Stop med at hæld mere medicin i akvariet og køb et silikat filter.

http://www.waterpilot.com/catalog/produ ... ts_id=1746
Brugeravatar
tobi100000
Naso kirurg
Naso kirurg
15

Indlæg af tobi100000 »

Mit osmosevand måler også 0-0.03 på silicaten og der er der silicatfilter på fordi jeg netop havde problemer med silicaten. Men flere måneder uden positive resultater giver en vis tvivl på om der stadig kan være silicat i systemet da osmosevandet både bliver brugt til blanding og påfyldning som det burde
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions: 22
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

tobi100000 skrev:Mit osmosevand måler også 0-0.03 på silicaten og der er der silicatfilter på fordi jeg netop havde problemer med silicaten. Men flere måneder uden positive resultater giver en vis tvivl på om der stadig kan være silicat i systemet da osmosevandet både bliver brugt til blanding og påfyldning som det burde
Hvor stort er dit silikatfilter? Hvis der er meget silikat i vandhanevandet, så vil silikatmediet bliver hurtigere opbrugt = der kan trænge silikat ud. Når du måler en lidt højere ppm med TDS-måleren, så ved du jo ikke, hvad der slipper igennem filteret. Dette kan være silikat :y

Som skrevet, så synes jeg, at du skulle prøve at skifte silikatmediet med noget nyt og så, om dette hjælper på dit problem :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
tobi100000
Naso kirurg
Naso kirurg
15

Indlæg af tobi100000 »

Selve salifert silikat målerne måler det jo til 0-0.03. Selve silicatfiltret er gennemsigtigt så jeg kan se det er næsten helt fyldt og bruger et 190L/dag anlæg.

Havde mit 54L akvarie i godt og vel 17 måneder uden skyggen af cyano og skummeren var bare en lille påhængsskummer, akvariet var uden sump men med en 5L spandpumpe. Der var også kun en svag cirk. pumpe og ellers kom der kun cirkulation via spandpumpen men intet tegn på cyano. (og fik endda først osmose anlægget efter kort efter cyano problemet i mit 200L akvarie)

Føler mig meget uheldig. Et tegn på høje værdier kan vel også være at jeg hele tiden i mit nye akvarie har haft en makro-lignende alge som voksede ligeså hurtigt som jeg fjernede det og i indkøringsfasen var hele bunden dækket af brune trådalger (i et tæt lag) på omkring 4-5cm'ers længde
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
14

Indlæg af ChristianJS »

Hej Tobi

Jeg kan ikke sige hvad du skal gøre, men hvis det var mig, så ville jeg hive alt op, højtryksrense stenene, samskyldner sandet og så frisk vand... Om ikke andet, så for at prøve noget nyt... Jeg kan ikke sige om det er den rigtige vej, men jeg har ikke din tålmodighed, point til dig!
Brugeravatar
tobi100000
Naso kirurg
Naso kirurg
15

Indlæg af tobi100000 »

Havde også lidt overvejet det engang men så blev jeg enig om at det ville blive for hårdt for korallerne da de alle sidder så dejligt fast til stenene /min hammerkoral har også et dejlist hul i en af stenene som den kan nyde. Men hvis engang alt er prøvet må det vel være den sidste udvej. Men ser ikke det ske for mig i den seneste fremtid. ;)
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
14

Indlæg af ChristianJS »

:GO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

ChristianJS skrev:Den er under alle omstændigheder ikke definitiv, da cyanobakterier og alger har de samme farvestoffer, carotenoider mv., og man får således ikke en diagnose af cyano med testen, at du så har lavet den, og tilsat RSR med held, beviser ikke testen er korrekt, beklager...
Fejlmulighed 1: Vi har en formodning om at RSR er ren erythomycin, men vi ved det ikke, der kan sagtens være en algedræber i også... Fejlmulighed 2: du har rent faktisk haft cyano, og har behandlet dette, men det udelukker ikke falsk positive resultater i andre tilfælde, hvor præcis samme test giver et positivt resultat på alger. Fejlmulighed 3: du har haft cyanobakterier og alger blandet, og testen har givet udslag på alger...

Jeg har i dag diskuteret emnet med to andre marinbiologer, som også afviser testen... Det er simpelthen ikke så simpelt! :-)

Du for ret og jeg får fred.

Det er ikke noget jeg har fundet på men noget jeg læste mig til fra Tyskland.

Og der er en grund til at RSR faktisk ikke må sælges her i EU, netop fordi det ER ren erythomycin
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"