Ang metalforgiftning... :
Alle har jo i deres hus/lejlighed/jordhule/etz, vand-installationer af enten galvaniserede rør (zink) , eller plastrør, hvor der ofte bruges messing samlinger.
Jeg bor hvor alle installationer er af den gamle galvaniserede stål type, men igen..... Så ville alle vel have samme problem...
Jeg VED derfor IKKE om jeg har kobber eller andet i vandet , ..
G.Alexander på zzeoforum, kan jo også se at jeg er relativ nystartet, men han anbefaler netop Zym tilsætningen, men vel for at få noget po4 ud af systemet, selvom det nok hæver denne i starten.
Mine
koraller har aldrig stået mindre farverige og kedelige end de sidste 3-4 måneder.. Der er maser af kalium/potassium og værdierne er pt :
PH : 8,0
Kh : 7,5
Ca : 460 (lidt for høj)
MG : 1450 (der er intet forbrug) ????
Nitrit = 0
Nitrat = ca 7-8 (målt med 2 forskellige)
Po4 : 0,06-0,07 (for høj, målt med Rowa high sensivity kit)
Jeg har også fodret korallerne betydeligt mindre end tidligere, netop da nitrat er så højt..
Den skrig grønne
montipora jeg "fik" hos NielsK , gik fra SKRIGmetallisk grøn til næsten helt hvid, på 2-3 uger... den røde gror stille og roligt og har farven endnu, den lilla har alt farve endnu ser det ud til, her efter 1-2 måneder efter jeg "fik" dem ...
Dog er mine Acanstrea og
scolymia lukket helt sammen...

.. Acans er trukket helt helt sammen ind i stenen næsten... Har prøvet at placere dem både i meget
lys og i lidt
lys.. ingen forskel...
Hammerkoral + Boblekorallerne er helt udfoldede og boblekorallen på størrelse med en fodbold trives kanon godt

Skiver : En tyepe klarer sig rigtig godt, en anden type som i det gamle
akvarie var MAX udspredte, har de sidste 2-3 måneder sprunget for livet af den sten de har boet på de sidste 2 år...