Rør - hjælp sump/ATS

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions: 3
15
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Rør - hjælp sump/ATS

Indlæg af Stig Jest »

jane skrev:hejsa
Tak for linket - har faktisk selv været ind på det og læse om det - Men nu har jeg har fået det der plastiknet som man skal bruge og vil se om jeg kan bygge mit ATS oven på akvariet - ( har jo bygget mit ind i væggen; så man vil ikke kunne se det )
Så er jeg også ud over det med at tænke på at der er noget som kan løbe over. Hilsen jane
Det ville også være alt for småt. Ifølge Oraklet inden for ATS (Santa Monica / algaescrubber.net), skal der 6,5 cm2 net til hver liter vand du har i baljen. Altså 260 * 6,5 = 1690 cm2. Den i linket er kun på 280 cm2. Det er kun en sjettedel af det du skal op på!.
Dit net skal være ca. 40 * 42 cm. for at være stort nok.
Jeg vil derfor fraråde dig at lave en horisontal ATS. En lodret ATS med lys på begge sider skal kun være ca. 20 * 22 cm.

Mit råd er at du læser guiden på http://algaescrubber.net/forums/showthr ... gust-2010)
Hvis du ikke følger det der står der mht. flow, lys og størrelse på nettet, så glem alt om ATS.

Med hensyn til at bygge ATSen over akvariet, så er det faktisk en metode der anbefales varmt på algaescrubber.net. Du sparer også sumpen på den måde. Jeg har bare ingen erfaringer med den metode.

Mvh. Stig
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions: 0
14
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: birkerød

Indlæg af jane »

hejsa

Ja så fik jeg lavet mit lille ats filter. Har bygget det oven på akvariet, så var jeg fri for at tænke på alt det rør arbejde og skal ikke være bange for at der er noget som løber over nogle steder :y
Eneste problem er at der kommer nogle små bobbler der hvor vandet kommer ud af ATS - kassen - så det må jeg lige prøve at finde ud af hvordan jeg kan klare dette problem. Satte det igan ved 1 tiden i dag - og der er allerede begyndt at vise sige lidt alger på min plastiknet. ER nu meget spændet på hvordan det vil komme til at virker. Takker lige for hjælpen til alle jer som har kommet med indlæg til min sump/ATS. Her er så lige et par billeder af det
knus jane
Vedhæftede filer
IMG_0040.JPG
IMG_0041.JPG
IMG_0039.JPG
IMG_0038.JPG
IMG_0037.JPG
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
14
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af Fat_Donnie »

Fyr den gas Jane - det ser da virkelig godt ud. Håber det kommer til at køre for dig.
Har du droppet dine skummere så eller kører de sideløbende?
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
14

Indlæg af jane »

hejsa.

De for lige lov til at køre nogle dage i nu. Så prøver jeg at tage dem fra - lidt spændende om det kommer til at virke - det håber jeg. knus jane
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Hatten af, for at du gør forsøget... :GO (Håber da det kommer til at virke...)
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions: 56
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeg har ikke lige regnet efter om dine mål passer, men det ser fint ud! JEg kan godt lide at du har sat det ovenover akvariet, så alle podsne falder direkte ud i akvariet!

Kan du ikke lave en tråd hvor vi kan følge dit fremskidt med ATS filteret?

jeg har mit filter kørende på 7. uge og algerne er ved at være godt grønne på mit filter...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Er der nok lys over?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
14

Indlæg af jane »

hejsa.

jo jeg kan da godt prøve om jeg kan tage nogle billeder en af vejen og smide på her !!!
jane
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"