Rør - hjælp sump/ATS

Forum for generel snak omkring saltvand.
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions: 0
14
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: birkerød

Rør - hjælp sump/ATS

Indlæg af jane »

Jeg skal i gang med at lave mig en ATS/sump. Men da jeg er lidt af en dumbum til at forstå det med rør og pumpe og sikkerhed - håber jeg at nogle herinde kan hjælpe mig.

mit akv er på 260l - akvariet er bygget ind i væggen - bagside står inde i soveværelset.
Pumpen som jeg skal bruge som returpumpe er en newjet 2300
har en bouy vandalarm!

Skal i silvan og købe noget pvc til at bygge det rør som skal gå fra akv til sumpen/ATS - og tilbage igen. Men hvilken størrelse rør skal jeg købe for at pumpe og rør passer sammen ???????

Der er ikke boret hul i mit akv -så de rør skal gå uden på akv!!!

Og hvordan kan jeg sikker mig at hvis strømen går - at jeg ikke har vand ud over det hele ??????+
DET SKAL VIRKLIG SKÆRES UD I PAP TIL MIG - HAR LÆST OG LÆST - MEN ER STADIGVÆK IKKE BLEVET EN DYT KLOGER OM DET RØR STØRRELSE OG ALT DET ANDET SOM JEG SKAL BRUGE FOR AT KOMME IGANG - OG JEG VIL IGANG NU!!!!! :f3: :y
JANE
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Re: Rør - hjælp sump/ATS

Indlæg af Bingocaller »

Først og fremmest har de ikke de mål i Silvan du skal bruge i PVC - ihvertfald ikke de gange jeg har tjekket.

Så enten skal du bestille det hele over koiimporten - eller også ringe ud og høre om carsten i decocean har noget hjemme du kan bruge.
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Bingocaller »

Og du skal jo også have noget pvc lim til at lime pvc sammen med.

istedet for at bruge pvc rør til det hele kan du evt. bruge noget at det sorte slange du så hjemme hos mig igår. Det er fra Planteimporten på Vesterbro

I teorien kan du bygge dit projekt som en kopi af mit - du kan se det på billederne. Jeg havde jo det samme med at der ikke var boret huller nogen steder - så jeg også skulle op over kanten på akvariet.

Det kan lavet i 25 eller 32 mm pvc
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions: 3
15
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

Hej Jane.

Det er et stor projekt du skal i gang med.

Jeg har bygget mit eget overløb, men det er ikke så enkelt at bikse sammen.
Bingocallers overløb har jeg også været med til at bygge.
Fælles for dem er at det er en knivskarp balance af få det sat perfekt op.
Der laves færdige overløb til at hænge på kanten af akvariet af bl.a. Tunze http://www.tunze.com/index.php?id=149&L ... oxunter005
Det er klart lettest at gå den vej.
Bemærk lige at tunzes overløbskasse kun leverer 1200 l/t. Din retur pumpe yder noget mere end det.
Prøv af søg på nettet efter overløbskasser og se om du kan finde nogen der yder mere, helst over 2000 l/t.

Mvh. Stig
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

efter atssen maa komme noget aktivt kul da hele processen har det med at gulne vandet
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions: 56
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Nej Ole det kommer ikke til at blive gult... man renser filteret hver 7. dag. Det er meget vigtigt man gør det, for på den måde holder man algerne på filteret nede...
Men mange ATS brugere kører med kul en gang imellem...
Brugeravatar
Hr. Jørgensen
Kejser fisk
Kejser fisk
14
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Hr. Jørgensen »

Hvis du ikke har mulighed for at lave huller i akvariet vil jeg anbefale at bestille:

http://www.marine-sources.co.uk/sump-ov ... ob-02.html

Eller lignende, fåes også fra andre mærker :)

Slanger på og så ned i sumpen og fra returpumpen tilbage i akvariet :)

Det er vist nemmest uden at skulle tænke i pvc og hulborring ;)
[center]viewtopic.php?f=93&t=46618

Akvastabil Mark II 360l:
  • 2 Ecotech Radion XR30W - 2 Ecotech MP40WES

112l sump:
  • MS Red Devil RDC-1600 skummer - Hydor Seltz L30 Returpumpe
    APS UV-C 36W + MS Red Devil D3000 pumpe - Eheim Jaeger 3615
[/center]
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

i mine systemer saa de röde ud til at före over grön og röde alger imellem en direkte thallus til thallus konkurrance,de havde det med at gro langsommere,men var bedre til at holde sig paa plads
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
14

Indlæg af jane »

Jeg har også selv tænke at man kunne købe sige fra det - men jeg kunne nu godt tænke mig at lave det selv - men mangler bare en opskrift på hvordan man bygger en sump til sit akvarie og så alt det med rør frem og tilbage - samt sikkerheden.

Har jo ikke nogle sump på akvariet nu, så det skal jeg jo have lavet først - men forstår bare ikke rigtig hvordan man finder ud af det med rør størrelse og returpumpe + sikkerhed. har læst et sted at man kunne bore 2 huller i det rør og så ville man ikke komme ud for at vandet løber ud - evt ved strømsvigt. Men jeg må se om jeg kan finde en som kan komme og hjælpe mig med at lave sådanne en samme med mig. - Jeg har ikke tænkt mig at jeg vil have nogle huller i min balje -så som jeg kan læse er det åbenbart ikke så nemt - men håber at det vil lykkes. jane
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Bingocaller »

Få dig en sump og en overlæbskasse først
Brugeravatar
Hr. Jørgensen
Kejser fisk
Kejser fisk
14
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Hr. Jørgensen »

Altså hvis du køber såen en overløbskasse, så er du jo så småt ude over det problem med afgang... Så ville Jeg bare bruge 25 mm som tilgang :)
[center]viewtopic.php?f=93&t=46618

Akvastabil Mark II 360l:
  • 2 Ecotech Radion XR30W - 2 Ecotech MP40WES

112l sump:
  • MS Red Devil RDC-1600 skummer - Hydor Seltz L30 Returpumpe
    APS UV-C 36W + MS Red Devil D3000 pumpe - Eheim Jaeger 3615
[/center]
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Hr. Jørgensen skrev:Hvis du ikke har mulighed for at lave huller i akvariet vil jeg anbefale at bestille:

http://kortlink.dk/ac2c

Eller lignende, fåes også fra andre mærker :)

Link rep.: http://kortlink.dk/ac2c

:beer:

@Bingocaller: De sorte slanger er det dem man bruger til havedam? :?

@jane: Det rør som sender returvandet op i selve display akvariet skal have et eller to huller på mindst 4mm lige under vandoverfladen, ca. 1cm nede, så vil der trækkes luft ind i røret ved pumpestop og vandet løbet tilbage fra Display til sump via rør/slange fra returpumpen pga hæverteffetken...
- og når der er nok luft inde i røret stopper tilbageløbet af vandet - der kommer nogle liter gennem returrøret ned i sumpen før end det stopper og der kommer osse det vand som der er plads til i overløbet ned i sumpen, så der skal være plads i overskud i sumen til det, ellers går det galt...
Se evt. min byggetråd...

Senest rettet af amddurin man 9. jan 2012 22:59, rettet i alt 2 gange.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 340
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Hør om nogen vil komme forbi og bore hul i dit akvarie, du kan lave det på bagsiden lige under vandlinien. Det er meget meget lettere end boks osv. Jeg har boret hul i div akvarier uden problemer af nogen slags. Det er ikke sværere end klinkerne på dit badeværelse
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Bingocaller »

amddurin skrev:
Hr. Jørgensen skrev:Hvis du ikke har mulighed for at lave huller i akvariet vil jeg anbefale at bestille:

@Bingocaller: De sorte slanger er det dem man bruger til havedam? :?

Det ved jeg ikke :) Har ikke havedam

Det er sort plastik med wire inden i - har kørt med det i snart 1 år uden problemer i værdier eller noget

Hvorfor?
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Fordi TimW har tidligere anbefalet mig at købe de sorte slanger til havedam med wire i til det overløb jeg brugte på mit 160L- så ved jeg er det er de samme du bruger...

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har også brugt det. Virker fint, selvom det med tdien bliver noget stift i det.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Bingocaller »

Ok godt at høre :)

Blev sgu helt nervøs at det var noget lort!

Ja det virker fint og er noget nemmere at arbejde med end pvc når der skal bygges
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
14

Indlæg af jane »

Hejsa.

Jeg har fundet denne video som viser et overløb - og tænke at jeg måske ville kunne bruge det til at lave min sump/ats -
My DIY OverFlow Pipe For My Aquarium. If you guys want to learn more about it then please have a look here http://www.ultimatereef.net/forums/show ... ght=donkey
Hvad mener i herinde om dette. ???
Hilsen jane
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
15

Indlæg af Stig Jest »

Hej Jane.

Mit system er lavet lige som det på billedet. Det virker perfekt.
Du skal bare være OBS på følgende:
Der skal være plads i hhv. akvariet og sumpen til alt vandet, hvis systemet fejler.
Du skal altså kunne slukke for returpumpen uden at sumpen løber over.
Du skal også kunne lukke for kuglehanen for dit overløb, uden at akvariet løber over.
Jeg har lavet mit system dobbelt (se det i min tråd, der er i signaturen).
Jeg har desuden lavet et system der slukker for returpumpen, hvis akvariet er ved at løbe over.

Mvh. Stig
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
14

Indlæg af jane »

Hej stig.

Ok - men hvis jeg eller har forstår videoen rigtig - så har ´han jo det plexiglas rør - som det hvide pvc rør går ned i - gøre at værken sump eller akvariet skulle kunne løbe over ???? er det ikke rigtig.
sidder også og tænke på om jeg evt ville kunne slutte denne her til det system, da jeg har den i mit akvarie på nuværende tidspunkt.
Nano Marinus BioCirculator - som jeg kan se skulle jeg kunne bruge den ? - Hvis jeg sætter en slange på den og føre den ned til sumpen - og så en retur pumpe tilbage til akv - så vil det vil kunne gøre det ud for alt det rør-arbejde !! Hva siger du til det ??
HIlsen jane
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
15

Indlæg af Stig Jest »

jane skrev:Hej stig.

Ok - men hvis jeg eller har forstår videoen rigtig - så har ´han jo det plexiglas rør - som det hvide pvc rør går ned i - gøre at værken sump eller akvariet skulle kunne løbe over ???? er det ikke rigtig.
sidder også og tænke på om jeg evt ville kunne slutte denne her til det system, da jeg har den i mit akvarie på nuværende tidspunkt.
Nano Marinus BioCirculator - som jeg kan se skulle jeg kunne bruge den ? - Hvis jeg sætter en slange på den og føre den ned til sumpen - og så en retur pumpe tilbage til akv - så vil det vil kunne gøre det ud for alt det rør-arbejde !! Hva siger du til det ??
HIlsen jane
Ja, plexiglas røret skal forhindre at sumpen løber over. Det kan på ingen måde forhindre at akvariet løber over.
Overløbet kan godt stoppe, selvom Plexiglas røret er der, men hvis sumpen er lille og især kammeret til retur pumpen er lille, så er det ikke sikkert at akvariet løber over før returpumpen begynder at trække luft ind.

Den der biocirculator ting kender jeg ikke. Har du et link?

Mvh. Stig
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
14

Indlæg af jane »

Hej stig.
det nemmest at goggle biocirculator - har købt den hos rejeshoppen - men de har ikke flere. Men hvis du goggler navnet - så kommer der en masse op af den
jane
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
15

Indlæg af Stig Jest »

jane skrev:Hej stig.
det nemmest at goggle biocirculator - har købt den hos rejeshoppen - men de har ikke flere. Men hvis du goggler navnet - så kommer der en masse op af den
jane
Nu har jeg googlet den.
Du kan ikke få et system til at virke hvor du bruger 2 pumper. Der er heller ingen mening i at pumpe vand ud af akvariet.
Fidusen er jo at Returpumpen pumper vand fra sumpen op i akvariet. Når det kommer op til overløbet, løber det ud af akvariet og tilbage i sumpen.

Mvh. Stig
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
14

Indlæg af jane »

hejsa stig.

ja det er jeg helt med på - men tænke at jeg måske kunne bruge den uden pumpe - for så har jeg jo det "overløb" - hvis jeg kan sætte et rør eller en slange på den - som så går ned i sumpen ? - returpumpen har jeg jo - og er ogås helt med på at den skal stå nede i sumpen og pumpe vandet op i akvariet igen.
Måske et dumt spørgsmål - men hvorfor skal det pvc rør som man bruger fra akvariet til sumpen - have alle de rør frem og tilbage ?? - Hvorfor kan man ikke bare have en slange fra akvariet ned til sumpen og så klare returpumpen jo det med føre vandet tilbage til akv??.
I mit have bassin har jeg et "lukket system - en sort kasse - en pumpe i dammen som føre vandet op i kassen og så kommer vandet ud af en anden slange og ned i dammen igen. hilsen jane
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af Bingocaller »

jane skrev:hejsa stig.

ja det er jeg helt med på - men tænke at jeg måske kunne bruge den uden pumpe - for så har jeg jo det "overløb" - hvis jeg kan sætte et rør eller en slange på den - som så går ned i sumpen ? - returpumpen har jeg jo - og er ogås helt med på at den skal stå nede i sumpen og pumpe vandet op i akvariet igen.
Måske et dumt spørgsmål - men hvorfor skal det pvc rør som man bruger fra akvariet til sumpen - have alle de rør frem og tilbage ?? - Hvorfor kan man ikke bare have en slange fra akvariet ned til sumpen og så klare returpumpen jo det med føre vandet tilbage til akv??.
I mit have bassin har jeg et "lukket system - en sort kasse - en pumpe i dammen som føre vandet op i kassen og så kommer vandet ud af en anden slange og ned i dammen igen. hilsen jane
Det er næsten det det du skriver - de sidste rør du snakker om er dit sikkerhedsrør der sørger for at hvis returpumpen pumper for meget vand op i akvariet tager det det overskydende og hælder ned i sumpen igne
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Ja - det er netop det som er problemet - da en sump ikke er et lukket system vil vandet bare løbe så hurtigt det kan via hævert metoden og kan pumpen ikke følge med giver det oversvømmelse og hvis pumpen køre for hurtigt suger den luft med op i akvariet, når der ikke kommer vand nok ned i sumpen...

Ved brug af et overløb kommer der kun det vand ned i sumpen som løber over overløbskammen og over i overløbet, så med et overløb skal man bare justere en kuglehane på PVC eller slangen der løber fra overløb til sump, så det løber langsomt nok til at undgå at det suger luft med ned og larmer...
Det er nemmest at justerer og lyddæmpe ved brug af 2 rør/slanger fra akvarie til sump...

wondersurfer
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions: 22
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

wondersurfer skrev:jane: hvad med dette færdige sæt
http://www.reefshops.com/algae-turf-scr ... ilter.html
Link repareret: http://kortlink.dk/reefshops/adnm

:happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

Tak ;-)
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
14

Indlæg af jane »

hejsa
Tak for linket - har faktisk selv været ind på det og læse om det - Men nu har jeg har fået det der plastiknet som man skal bruge og vil se om jeg kan bygge mit ATS oven på akvariet - ( har jo bygget mit ind i væggen; så man vil ikke kunne se det )
Så er jeg også ud over det med at tænke på at der er noget som kan løbe over. Hilsen jane
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"