Hvordan sætter jeg 2 sumpe/akvarier sammen?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
Reactions: 0
15
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Århus N

Hvordan sætter jeg 2 sumpe/akvarier sammen?

Indlæg af MSN8200 »

Hej
Min oprindelige plan var inspireret af en tegning af en sump som jeg så i en tidligere tråd.
Har ikke kunnet finde den gamle tråd, så linker lige til billedet. Håber det er ok, ellers sig til...
Billede
Havde derfor egentlig planlagt een lang sump, men vil høre hvad I har af løsninger til at dele den op i to mindre akvarier.
Grunden er at jeg får problemer med plads i møblet.

Mit setup: indgangsvand i venstre ende, retur pumpe i den anden ende. Akvarierne kommer til at stå minimum 25mm fra hinanden.

Jeg kan ikke have en pumpe til at pumpe vand mellem akvarierne, da den ikke vil være i sync med returen. Derfor skal vandet selv kunne finde vej til akvarie #2 ved fx et overløb eller en tankgennemføring.

Som retur har jeg en 6500l/t red dragon pumpe, og løsningen skal derefor kunne håndtere denne mængde vand.

Hvis vi taler tankgennemføring mellem de to akvarier forestiller jeg mig at der skal 50mm PVC til, men jeg har ikke glasbor til dette, så andre forslag modtaget gerne. (kan selvfølgelig indkøbes)
Spørgsmålet er også hvor stor forskel i vandhøjde der vil blive mellem de to akvarier pga flowet gennem tankgennemføringen.
Senest rettet af MSN8200 søn 15. jan 2012 00:25, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
15

Re: Hvordan sætter jeg 2 sumpe/akvarier sammen?

Indlæg af MSN8200 »

Jo mere jeg tænker over dette, jo mere er jeg bange for at det måske ikke er en god løsning.
Hvis gennemføringen blokeres af fx en lille levende sten eller andet makro alger og lign, vil akvarie 1 løbe over og ud på gulvet.
Kan være der skal lidt ekstra sikkerhed til, fx i form af et overløb fra akvarie 1 til akvarie 2

... Og hvis jeg skal lave overløb, kan jeg lige så godt lade være med at lave tankgennemføring.
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Mine sumpe er netop 2 delt med 2 gennemføringer i hver afdeling.
De er samlede med 2 70mm gennemføringer mener jeg det er. De kostede sindsygt meget. Mellem akvarierne er der så monteret et par rør og en union så det hele kan skilles ad.
Det har fungeret ganske fint, men sørg bare for at hullerne i glasset bliver boret samtidigt, for blot 1 mm forskel, kan give spændinger i glasset.
At det var 4 så store huller der blev boret, skyldes at det var det eneste glasbor vi havde, og det var inden at vi fandt ham der sælger de billige glasbor.

4 gennemføringer i 40mm og så 2 unioner og et par stumper rør, vil kunne klare det for dig.
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
15

Indlæg af MSN8200 »

Ok tak carsten
Det var lige det info jeg ledte efter :clap:
Er det denne http://koiimport.dk/product.asp?product=5896 eller denne http://koiimport.dk/product.asp?product=5555 Tankgennemføring?
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
Brugeravatar
Hr. Jørgensen
Kejser fisk
Kejser fisk
14
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Hr. Jørgensen »

Jeg havde gjort det samme, men brugt pvc slange imellem i stedet, så har du ikke det problem med spændinger i glasset...
[center]viewtopic.php?f=93&t=46618

Akvastabil Mark II 360l:
  • 2 Ecotech Radion XR30W - 2 Ecotech MP40WES

112l sump:
  • MS Red Devil RDC-1600 skummer - Hydor Seltz L30 Returpumpe
    APS UV-C 36W + MS Red Devil D3000 pumpe - Eheim Jaeger 3615
[/center]
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
15

Indlæg af MSN8200 »

Hr. Jørgensen skrev:Jeg havde gjort det samme, men brugt pvc slange imellem i stedet, så har du ikke det problem med spændinger i glasset...
Er det den pvc slange fra koi import du tænker på?
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
15
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Indlæg af Tonny »

MSN8200 skrev:Hej
Min oprindelige plan var inspireret af en tegning af en sump som jeg så i en tidligere tråd.
Har ikke kunnet finde den gamle tråd, så linker lige til billedet. Håber det er ok, ellers sig til...
He he den kender jeg :y
Jeg er da kun glad hvis min tegning kan hjælpe dig.

Den oprindelige tråd finder du her
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=39157
Mvh.
Tonny Andersen

[center]...540L saltvand...[/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741[/center]
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
15

Indlæg af MSN8200 »

Der var den jo!
God inspiration, og tak for lån ;-)
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
15
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Indlæg af Tonny »

Hvis du selv vil tegne sump i 3d kan jeg anbefale dig Google sketchup, det er faktisk ret let at tegne i.
Der ligger 1000 vis a video guider på youtube til hvordan man tegner i det.
Mvh.
Tonny Andersen

[center]...540L saltvand...[/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741[/center]
Brugeravatar
Hr. Jørgensen
Kejser fisk
Kejser fisk
14
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Hr. Jørgensen »

Hr. Jørgensen skrev:Jeg havde gjort det samme, men brugt pvc slange imellem i stedet, så har du ikke det problem med spændinger i glasset...
De har det også ja, kan fint anbefales... Er dog rimlig stift rør, men dog mere fleksibel end pvc rør :)
[center]viewtopic.php?f=93&t=46618

Akvastabil Mark II 360l:
  • 2 Ecotech Radion XR30W - 2 Ecotech MP40WES

112l sump:
  • MS Red Devil RDC-1600 skummer - Hydor Seltz L30 Returpumpe
    APS UV-C 36W + MS Red Devil D3000 pumpe - Eheim Jaeger 3615
[/center]
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 344
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Hvis du slæber sumpene med herud en søndag eftermiddag og en flaske god rødvin eller to skal jeg nok bore hullerne for dig.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 364
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Hej Martin

Jeg har to forbundne sumpe. En på 325 l. og en på 250 l.
De er forbundet med rørgennemføringer. Rørene er desværre kun på 25 mm. I dag havde jeg nok valgt en større diameter.
Jeg har et forfilter i den ene ende af den store sump hvor vandet kommer ind. Det er blot noget vat oven på en blå svamp. Det er nemt at skifte.
Den store sump står ca 5 cm højere end den lille. Vandet løber ligeså fint uden brug af pumpe til den lille sump.
Den store er placeret i et skab ved siden af akvariet, hvor den lille sump står under akvariet på traditionel vis.
Du regulerer vandstanden i begge sumpe ved at skrue hhv op og ned for din returpumpe. Jo mindre/mere gennemstrømning, jo mere vand i den store sump.
Det tog mig lidt tid at forstå det helt, men ved gode venners hjælp og loven om de forbundne kar (også en ven der kunne den) lykkedes det og det virker.

Mht sikkerhed, så er der blevet boret et hul helt oppe i toppen af den lille sump. Ved hjælp af en studs er der så lavet et overløb med rør hen til en 25 l dunk inde i skabet.
Med den rigtige vandstand i sumpene og den 25l dunk har jeg en sikkerhedsmargen som gør at jeg skulle kunne klare et strømsvigt, uden at skulle suge vand op fra gulvet.

Min erfaring: Absolut ingen dyr af nogen art i den store sump. Det er no go :naughty: Havde selv en cola kirurg dernede som afgik ved hjælp af døden. Det var nær gået galt.
Den blokerede det ene rør og vandet steg dramatisk.

Den lille sump er glimrende til algefilter og til min passion - søheste. Her er der ingen fare med levende dyr, da en kam forhindrer at der kommer andet end vand over i returkammeret.

Giver det mening? Ellers vend tilbage

God fornøjelse
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
15

Indlæg af MSN8200 »

nielsk skrev:Hvis du slæber sumpene med herud en søndag eftermiddag og en flaske god rødvin eller to skal jeg nok bore hullerne for dig.
Hej niels
Jeg vil gerne tage imod dit tilbud.
Jeg mener der skal bruges et hul på 60,5mm til en 50mm gennemføring.
Hvad har du af bor?
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
nielsk
Reactions: 344
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg har desværre kun op til 50 mm bor
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
15

Indlæg af MSN8200 »

Jeg har bestilt en 65mm bit fra hong kong. Den må passe til 50mm gennemføringen :-)
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev:Hej Martin

De er forbundet med rørgennemføringer. Rørene er desværre kun på 25 mm. I dag havde jeg nok valgt en større diameter.
Jeg har et forfilter i den ene ende af den store sump hvor vandet kommer ind. Det er blot noget vat oven på en blå svamp. Det er nemt at skifte.
Den store sump står ca 5 cm højere end den lille. Vandet løber ligeså fint uden brug af pumpe til den lille sump.
Den store er placeret i et skab ved siden af akvariet, hvor den lille sump står under akvariet på traditionel vis.
Du regulerer vandstanden i begge sumpe ved at skrue hhv op og ned for din returpumpe. Jo mindre/mere gennemstrømning, jo mere vand i den store sump.
Det tog mig lidt tid at forstå det helt, men ved gode venners hjælp og loven om de forbundne kar (også en ven der kunne den) lykkedes det og det virker.

Mht sikkerhed, så er der blevet boret et hul helt oppe i toppen af den lille sump. Ved hjælp af en studs er der så lavet et overløb med rør hen til en 25 l dunk inde i skabet.
Med den rigtige vandstand i sumpene og den 25l dunk har jeg en sikkerhedsmargen som gør at jeg skulle kunne klare et strømsvigt, uden at skulle suge vand op fra gulvet.

Min erfaring: Absolut ingen dyr af nogen art i den store sump. Det er no go :naughty: Havde selv en cola kirurg dernede som afgik ved hjælp af døden. Det var nær gået galt.

Den lille sump er glimrende til algefilter og til min passion - søheste. Her er der ingen fare med levende dyr, da en kam forhindrer at der kommer andet end vand over i returkammeret.

God fornøjelse
Erik

Må man lige høre hvor stort et setup du har. 600 liter sump hører man ikke om så tit.
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
15

Indlæg af MSN8200 »

crazy seahorse skrev:

God fornøjelse
Erik
Hej Erik
Jeg tror godt jeg kan følge dig.
Jeg har dog mine to sumpe i samme højde, da jeg skal have noget frigang til at kunne komme til dem.

Lyder vildt spænden med søhestene. Det skal da prøves på et tidspunkt, jeg tror dog ikke det skal være lige nu. Er de ikke super svære at holde?
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Hej Martin

Hvis du skal undgå en pumpe så skal der jo være en niveauforskel. Vand løber jo kun nedad af sig selv ellers skal det hjælpes på vej :wink: .

Det kommer vel også an på hvorfor du vil have to sumpe. For mit eget vedkommende var det dels for at få lettere tilgængelighed til diverse teknik,
en ny skummer (Bubble King som ikke kunne være i sumpen under akv), samt et ønske om en øget vandmængde.
Det gør at min lille sump som står under akvariet, er næsten uden teknik overhovedet. Dvs der er selvfølgelig returpumpen, pumpen til køleren og føleren til osmolatoren, men ingen filtre.
Hvis du kan samle din teknik - den mest pladskrævende del, i én sump og så sænke din højde på den anden sump - så kunne det give mulighed for at hæve sumpen lidt. Så kan du måske få det fornødne fald. Der kræves ikke så meget fald. Hos mig er det 15 cm (har lige målt) men det er kun fordi jeg satte den på en styrolitplade for at beskytte og udjævne evt niveauforskelle. Stod den på bunden i skabet er forskellen kun 10,5 cm. Du har jo sådan set også den frihøjde fra vandspejl til top i "slutsumpen" at gøre godt med. Der skal være plads til nogle litre af sikkerhedsmæssige årager. Hos mig er frihøjden i "slutsumpen" 7,5 cm.

Det giver så plads til et algefilter. Det er her jeg har mine søheste, så de har god plads :y
Om de er svære ved jeg ikke rigtigt. Jeg har prøvet flere forskellige arter, både Hippocampus Kuda og Hippocampus Reidi og dem har jeg ikke haft held med. De har ikke holdt så længe så jeg har kunne begynde at tænke på opdræt. Havde én Reidi i ca 1,5 år, men det giver jo ikke mange unger.
Den jeg har nu er Hippocampus Erectus og dem går det fint med. De leger, men er nok lige unge nok. Tror mine hanner har haft æg i pungen - de har ihvert fald haft ganske store maver, men jeg har ikke observeret unger endnu. Når de bliver lidt ældre skal de selvfølgelig flyttes til et opdrætsakv. Det arrangement går jeg pt. og tumler lidt med.
Det skal helst kobles på det eksisterende system. Men det skal jeg, ved gode venners hjælp, nok få sat op.
Men de er ikke sværere end at jeg varmt kan anbefale at prøve :happy: .

Held og lykke
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Carsten skrev:

God fornøjelse
Erik

Må man lige høre hvor stort et setup du har. 600 liter sump hører man ikke om så tit.
Display 855 L. og så de famøse forbundne sumpe på hhv 325l og 250l.

Megen sumpkapacitet det skal erkendes, men en Bobble King fylder meget og på det tidspunkt havde jeg både en stor kalkreaktor og et fosfatfilter stående i også.
Den lille sump har hele tiden været udset til algefilter og til søheste.
Og så giver den større vandmængde en hvis tyngde stabilitetsmæssigt.

Erik

Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
15

Indlæg af MSN8200 »

Hvis du skal undgå en pumpe så skal der jo være en niveauforskel. Vand løber jo kun nedad af sig selv ellers skal det hjælpes på vej :wink: .
Yes. Jeg forstår.
God ide med en tyk styrofomplade. Jeg må se om jeg får plads til at hæve den ene sump, der skal jo også være plads til at jeg kan komme til skummeren som skal stå i den første sump.
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

MSN8200 skrev:

Yes. Jeg forstår.
God ide med en tyk styrofomplade. Jeg må se om jeg får plads til at hæve den ene sump, der skal jo også være plads til at jeg kan komme til skummeren som skal stå i den første sump.
Jeg må hellere korrigere mig selv inden andre gør det - vand løber selvfølgelig, vandret :oops: et lille fald hjælper på hastigheden.
Mine rør sidder selvfølgelig over hinanden. Det underste rør er forsynet med en 45 graders bøjning der peger opad, dvs vandet når så at sige over røret før det begynder at løbe.
Det giver et lille vandtryk som er med til at sætte gang i hastigheden. Det øverste rør har ingen bøjning, men er blot straight.

Så er afgangsrørerne 32 mm og ikke 25 mm som jeg vist fik skrevet. Indgangsrørerne er på 25 mm. Forskellen hjælper også på afvandningen.
Desuden lander mine rør over den lille sump og vandet "falder" ned i sumpen ved hjælp af et par bøjninger. Det kan måske hjælpe på dine niveauforskelle.
Jeg måtte glo ind i skabet for lige at se hvordan det egentlig hang sammen. Det er lavet for en tre år siden, så der skulle genopfriskes på hukommelsen.
Det at de lander, hjælper på de spændinger som blev nævnt.

Sorry for fejlen. Har lige været i postkassen. Den friske luft hjælper åbenbart på tænkeevnen.

Erik

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"