Jeg har pt. SPS og LPS koraler i akvariet, 1 X 150W HQI og 2 X 15W T8.
Jeg har læst stolpe op og ned, men er stadig i tvivl om antallet og valget af pærer / farver.
På http://www.ledgroupbuy.com/exotic-leds/ skriver de, at ved at blande 660nm Reds + 495 Turquoise + 455nm Royal Blue, skulle man kunne fremhæve farverne, uden at akvariet bliver mørkt, nogen der har erfaringer med det.
Læste et andet sted at den nye XM-L CW T-6, er så kraftig at der skal færre pærer til end de tidligere modeller (XP-G), der er næsten 140 lumen i forskel på de to.
Jeg kan heller ikke blive klog på om cool white skal blandes med warm eller neutral white og om antallet af hvide passer med resten af mit setup ud fra at, de nye XM-L T6 giver væsentlig mere lys end XP-G modellen. Både Timw og jmax ligger på en ca. 50 – 50% fordeling af hvid – blå, men med XP-G hvor jeg har kigget på XM-L pæren.
Skulle en af jer Tim eller Jörn læse mit indlæg, hvad har så været jeres erfaring med kun CW og ingen NeutralW - WarmW, blandet med de blå...
Ud fra tommelfinger regler, erfaringer osv. kunne nogen af jer komme med jeres erfaringer og viden eller mening.
12 X XM-L Cool White T6 evt. blandet med NW - WW
18 X XT-E Royal Blue
3 X Deep Red - 660nm
3 X Turquoise - 495nm
3 X Bridgelux Royal Blue - 455nm
I alt 39 LED
Styres af DIM4 controller med 4 udgange, og selvfølgelig drivere osv.
De hvide, blå og ”exotic light” styres på hver sin kanal, tænker her om alle Royal Blue kan bruges som månelys, hvis de kører på laveste blus…, ellers bruger jeg den sidste kanal til månelys.