LED projekt på tegnebrættet

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vanløse

LED projekt på tegnebrættet

Indlæg af DKMcSalt »

Jeg har et cube 50X50X50, der skal have noget nyt lys :y

Jeg har pt. SPS og LPS koraler i akvariet, 1 X 150W HQI og 2 X 15W T8.

Jeg har læst stolpe op og ned, men er stadig i tvivl om antallet og valget af pærer / farver.
http://www.ledgroupbuy.com/exotic-leds/ skriver de, at ved at blande 660nm Reds + 495 Turquoise + 455nm Royal Blue, skulle man kunne fremhæve farverne, uden at akvariet bliver mørkt, nogen der har erfaringer med det.

Læste et andet sted at den nye XM-L CW T-6, er så kraftig at der skal færre pærer til end de tidligere modeller (XP-G), der er næsten 140 lumen i forskel på de to.
Jeg kan heller ikke blive klog på om cool white skal blandes med warm eller neutral white og om antallet af hvide passer med resten af mit setup ud fra at, de nye XM-L T6 giver væsentlig mere lys end XP-G modellen. Både Timw og jmax ligger på en ca. 50 – 50% fordeling af hvid – blå, men med XP-G hvor jeg har kigget på XM-L pæren.

Skulle en af jer Tim eller Jörn læse mit indlæg, hvad har så været jeres erfaring med kun CW og ingen NeutralW - WarmW, blandet med de blå...

Ud fra tommelfinger regler, erfaringer osv. kunne nogen af jer komme med jeres erfaringer og viden eller mening.
12 X XM-L Cool White T6 evt. blandet med NW - WW
18 X XT-E Royal Blue
3 X Deep Red - 660nm
3 X Turquoise - 495nm
3 X Bridgelux Royal Blue - 455nm
I alt 39 LED

Styres af DIM4 controller med 4 udgange, og selvfølgelig drivere osv.
De hvide, blå og ”exotic light” styres på hver sin kanal, tænker her om alle Royal Blue kan bruges som månelys, hvis de kører på laveste blus…, ellers bruger jeg den sidste kanal til månelys.
75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: LED projekt på tegnebrættet

Indlæg af Moente »

Lige et spørgsmål; hvorfor vil du bruge x Bridgelux Royal Blue?? Du har jo XT-E som Royal Blue??

I min lampe har jeg blandet Cool White med Neutral White - hold dig fra Warm White, da den er svær at få blandet ordentligt ind.

Jeg har i min lampe:
3 NW
6 CW
5 B
10 RB
2 HR
I alt 26 dioder. Det giver for mig et rigtig flot lys, som jeg er rigtig godt tilfreds med.

Da jeg lavede min lampe første gang havde jeg kun CW og RB, og jeg synes simpelthen det er for kedelig og kold en farve at glo på. Smed Blue og Hyper Red på samt Neutral White på, og det er et helt andet lys! Mange flere farver er kommet frem og det hele ser slet ikke så koldt ud mere.

Mange gør også det, at de vælger Neutral White og Royal Blue i en ratio 1:2. Det giver også et pænt lys. Men jeg ville klart vælge at bruge 5 farver, hvis ikke flere. Det rammer lysspektret bredest.
Mvh Tobias
Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14

Indlæg af DKMcSalt »

Hej Tobias,

Først tak for dit svar, grunden til de to forskellige blå var kun ud fra deres anbefaling på ledgroupbuy.com hvor de anbefaler at blande de tre farver, for at få en klar hvid samtidig med at det skulle fremhæve farverne.

Og da de to Royal Blue har lidt forskellige værdier, uden at vide om det skulle have nogen effekt, tænkte jeg du ved.....

"Mixing 660nm Reds + 495 Turquoise + 455nm Royal Blue will give you a very white light but makes your coral colors really come out without darkening your tank"

I øvrigt, en rigtig flot tank du har.

MVH
claus
75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Hej Claus,

Tak skal du have.

I stedet for at tage en Bridgelux Royal blue ville jeg tage en Cree XP-E Blue (helt almindelig blå). Den er lidt grønlig i farven og giver et lækkert boost - du skal være velkommen til at kigge forbi en dag og se min lampe. Så kan du se hvordan mit lys er i forhold til det du selv gerne vil have.

Man kan sige at jeg jo egentlig blander samme farer som dem du er blevet anbefalet. Jeg har jo Hyper Red, Royal Blue samt Blue.
Mvh Tobias
Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14

Indlæg af DKMcSalt »

Den er med i tænke boksen :dizzy: prøver lige at smide en mail til ledgroupbuy.com og hører om der er nogen forskel.
Og din invitation tager jeg gladeligt i mod :wink: ku være fint at se lidt forskelligt, inden jeg bestiller det hele.

Timw alias Jörn har en køleplade jeg skal have kigget på, og der får jeg sikkert også lige mulighed for, at se hans setup :pray:

Tillykke med dagen selv om det snart er en uge siden haha
Afviklet:
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Der går bus lige til døren, så don't be a stranger ;) Altid hyggeligt at møde andre nørder :GO

Haha, jo tak skal du have. Én uge siden i dag :K
Mvh Tobias
Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14

Indlæg af DKMcSalt »

Jeg er bange for at dovenskaben overmander mig så jeg snupper nok bilen :y
Afviklet:
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Parkeringspladser lige foran døren ;) Haha. Du kan jo smide mig en PB en dag du får tid og lyst, så skal vi nok finde ud af noget.
Mvh Tobias
Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14

Indlæg af DKMcSalt »

Ok, så kom jeg lidt videre, køleplade er indkøbt, fed loddekolbe får jeg i julegave :K tak brormand.

Hvordan ville i placere LED'erne, se lige bort fra placeringen af farver og mængde af disse og hav i tankerne at kølepladen måler 30 X 30 og akvariet 50 X 50.
Hvor højt over akvariet lampen kommer til at hænge gør ikke det helt store, der er en lyskasse over, som dækker lampe osv.

På forhånd tak for jeres input.

Claus
Vedhæftede filer
Samlet, ca 1 cm mellem hver LED
Samlet, ca 1 cm mellem hver LED
Spredt, ca. 2 cm mellem hver LED
Spredt, ca. 2 cm mellem hver LED
Afviklet:
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Jeg synes fordelingen ser fin ud! :)
Mvh Tobias
Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14

Indlæg af DKMcSalt »

Hej Tobias,

Hvilken af dem :dizzy: øverst eller nederst

Der er kun 1 cm mellem de øverste og det giver jo ikke meget plads at lodde på, den nederste er der 2 - 3cm mellem hver.

Hælder nok selv mest til den nederste, men er i tvivl.
Den med i morgen, bliver ikke til noget :G jeg bliver slagtet hvis jeg tager af sted og siger "Jeg skal lige ud og kigge LED lampe" griner, nå hver sin interesse og min hedder i øvrigt SALT!
Må se om vi kan finde en dag mellem jul og nytår, så god jul til dig og også alle jer andre hjælpsomme mennesker her på forumet.

/claus
Afviklet:
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Tror også den nederste er fin. Der er hvert fald mere plads at lodde på. Men den øverste, hvis den kunne fordeles ud over hele pladen, ville det også være fint.

Arh, der er altid en god undskyldning for at tage ud og kigge på LED lamper ;) Men vi finder nok ud af noget, det er dog ikke alverden jeg er hjemme mellem jul og nytår. Men du smider mig bare en SMS, så finder vi ud af noget. Er dog stadig hjemme i morgen, hvis du får en time tilovers ;)
Mvh Tobias
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"