Heteractis crispa - svævende anemone !

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 8381 Tilst
Geografisk sted: 8381 Tilst DK

Heteractis crispa - svævende anemone !

Indlæg af ravnox »

Rasgu, min nyindkøbte Sebae Anemone - Heteractis crispa - Leather Anemone.

Jeg købte den i torsdags i Futterhaus - Herr Ove himself, som værende en klovneanemone. Der gik da også to "almindelige" falsk klovnefisk og hyggede sig gevaldigt nede i anemonen 8)

Kommer hjem og opdager at ifølge http://www.marinedepotlive.com/sebae-an ... mones.html er det ikke en "falsk klovnefisk" anemone. Klovnefisken ignorer da også anemonen totalt, det kan jeg da leve med, det er jo ikke en selvfølge at de passer sammen.

Herr. Ove havde anemonen "gående" i en urtepotte, (der var flere i potter) som han sagde så rendte de ikke rundt og lavede ulykker på hverandre. Lød fornuftigt nok.

For at prøve at gøre en lang historie (allerede forgæves) kort, så gider anemonen ikke være i potten, den dalrer (svæver) bare rundt og virker ikke som om den er i stand til at holde sig fast til noget.

Vandværdier er alle OK tjekket og dobbeltjekket :)

Akvarie, 250L, Lys 6'39W T5
Strømforhold 3000L returpumpe
2*1200 L/T + 1*2000 L/T
Har prøvet at stoppe et par af pumperne en dagstid for at se om den kunne finde et sted at sætte sig fast, det har ikke hjulpet.
Den har spist og er i fin stand, ikke slunken eller skadet heller ikke i "foden". Nemt at se når den flyder rundt som en vandmand.

Måske lidt for stor til akvariet men, Ove mente at det ville være ok.

Hvad gør jeg ?
--- Niels som ikke har en smart quote,

250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

som regel skyldes det at du enten ikke har lys nok på akvariet eller at vandstrømmen er for svag. Og når jeg ser på dit udstyr, kunne jeg meget let få den ide at det er cirkulationen som er alt for svag.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

H. chrispa er en ret vanskelige anemone, den kræver ret meget lys.

Du kan evt. lave en lille fordybning i sandet hvor du kan stille den, så den ikke svæver væk. Den skal helst palceres så den både har mulighed for at sætte sig på en sten og i sandet.

Og så skal du nok købe en 400 watt HQI... ;)
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Kan da fortælle at i opstartsfasen købte jeg selv en anemone godt nok ikke en som din, men det tog den over 2 måneder at finde sig en plads i akvariet.

Stort set hver anden dag satte jeg den på en sten, mellem sand og sten eller i små sprækker i stenene men næste morgen var det sikkert at finde den enten svævende eller bag sten opsætningen. Så efter ca. 2 måneder gad jeg ikke det mere og den fik da lov til at gøre hvad den ville og pludselg havde den fundet sin plads som faktisk var lige på det sted som jeg forgæves havde prøvet flere gange, og der bliv den til den en dag bliv for stor og bliv solgt. Mine klovne gik først i anemonen efter de havde kigget på den i over 3 måneder. Da jeg solgte den købte jeg en ny, som klovnene gik i inden jeg overhovedet havde sluppet den fra min hånd.

I dag har jeg ingen anemone til mine klovnfisk, men mine klovne vil åbenbart gerne have et hjem og har nu gået i min euphyllia i ca. 1/2 år.
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af ravnox »

Carsten, jeg skulle da tro at 4400L/T plus returen som godt nok løber mest ud bag baggrunden skulle være nok, det blæser da godt nok rundt dernede.
Jesper, lysmæssigt synes jeg egentlig burde være nok, har været lige ved at brænde din gamle grønne Ricordea og en stjernepolyp af :| En grøn Acropora har det fint dernede.

Jeg må lave noget mere gennemstrømning, lyset er ikke en option lige nu, jeg kan prøve at give den nogle muligheder højere oppe i akvariet.

Jeg troede egentlig sådan en havde noget større massefylde, det minder mest som en heliumballon i blæsevær :oops:

Jeg må prøve at holde øje med den og se om den med tiden kan finde et sted at slå sig ned.

Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Du skal stoppe al cikulation og placere den på sandet op ad en sten, og lade den få ro og tid til at fæstne sig...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af ravnox »

Hmmm, der er nogle muligheder at vælge imellem :?:

Selvom Bo "kun" er (grøn cromis), Jthyge er (guldfisk), Carsten "rev rokke" lyder det med at give den ro for vandstrømmen, umiddelbart som den bedste løsning. Vil prøve at give det chance.

Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

Selvom Bo "kun" er (grøn cromis), Jthyge er (guldfisk), Carsten "rev rokke" lyder det med at give den ro for vandstrømmen, umiddelbart som den bedste løsning. Vil prøve at give det chance.
*GGG* :D
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hehe !

Uanset art så går der nærmest altid noget tid med at den skal finde sin plads. Og lige som man tror den har sat sig vågner man op og den er inde mellem ens sten !!
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af ravnox »

Hæ, ja jeg får ski snart spat af den. Den vil absolut vende med hovedet nedad :MA

Det er vel ikke den bedste position for en anemone :?:

Har sådan et bæst slet ingen massefylde, den virker nærmest vægtløs :?:

Måske venter der en ordentlig "prut" eller et "bøvs" afhængig af hvordan man ser på det :wink:

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Prøv som Bo Engelquist at slukke alle pumperne, og lad den falde til ro.
Nården så har sat sig skal der masser af cirkulation om den, ellers riskikerer du at den begynder at vandre omkring, og til slut laver sig om til en smoothi.
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af TorbenC »

Min er vidst magen til, skal lige finde ud af det næste gang jeg er hos Aquastyle (glemte at få navnet, men de ligner vel ikke hinanden SÅ meget?)

Der skulle ikke være nogen problem med den og klovnfisk

Min har opført sig helt anderledes, (som beskrevet i min tråd ang. min)

Så den "frisk" nok ud da du købte den? De skulle ikke være sarte over for pH eller andre, så tror evt. den er "svag"
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af ravnox »

Jeps, meget frisk, og sulten var den også så den har fået 1/6 reje og det var namnam.

Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"