Hvilket lille 3-trins osmoseanlæg er bedst?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Rent Postevand
Reactions:

Re: Hvilket lille 3-trins osmoseanlæg er bedst?

Indlæg af Rent Postevand »

Hanne og delvis også Morten: jeg har hørt, at nogle har brugt x antal tusinde på akvarier, og så er det måske ligegyldigt, om et osmoseanlæg koster 500kr mere eller mindre, eller hur? Jeg gav dig et link til kun 2 anlæg, jeg handler med. Jeg har endda skrevet mine erfaringer ang. alle de parametre, som Morten nævner. Nu får du linket til siden en gang til, og hvis du ikke kan forstå, hvad jeg skriver på denne side, så ring til mig, så skal jeg forsøge at hjælpe dig: 60823333

http://kortlink.dk/a3y7
Rent Postevand
Reactions:

Gzus.dk skrev:For at kunne sammenligne diverse anlæg skal man jo køre en sideløbende test, med samme hanevand, samme tryk, i samme antal timer osv. /Morten N
Det er præcist, hvad jeg har tænkt mig at gøre med alle de anlæg, som jeg handler med, ikke konkret sideløbende, men under samme betingelser: Jeg antager, at vandtryk og temperatur på mit postevand er det samme på samme ugedag på samme tidspunkt af døgnet gennem de kommende år, og hvis du kigger på min hjemmeside under de forsk. anlæg finder du specifikationer, som jeg endnu ikke har set på en lignende shop.

Men nu handler det altså ikke for mig, om den 3. eller 4. decimal afviger. Det er jo ikke en videnskabelig afhandling til et professorat. Lad os nu holde proportionerne. Vi taler om anlæg til under 2.000,- og set i forhold til de beløb, som Hanne nævner, er det jo relativt lidt.
Michael
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Rent Postevand skrev:
Gzus.dk skrev:For at kunne sammenligne diverse anlæg skal man jo køre en sideløbende test, med samme hanevand, samme tryk, i samme antal timer osv. /Morten N
Det er præcist, hvad jeg har tænkt mig at gøre med alle de anlæg, som jeg handler med, ikke konkret sideløbende, men under samme betingelser: Jeg antager, at vandtryk og temperatur på mit postevand er det samme på samme ugedag på samme tidspunkt af døgnet gennem de kommende år, og hvis du kigger på min hjemmeside under de forsk. anlæg finder du specifikationer, som jeg endnu ikke har set på en lignende shop.

Men nu handler det altså ikke for mig, om den 3. eller 4. decimal afviger. Det er jo ikke en videnskabelig afhandling til et professorat. Lad os nu holde proportionerne. Vi taler om anlæg til under 2.000,- og set i forhold til de beløb, som Hanne nævner, er det jo relativt lidt.
Michael
Problemet med disse målinger er jo bare at det ikke er det samme vand der flyder ud af vores vandhaner rundt omkring i Danmark.

Så en måling, et sted, på spildvand, ppm og levetid, betyder ikke at dette vil være det samme rundt omkring i landet.

Derfor er det lige så vigtigt i din liste at have en måling på dit hanevand før det ramme anlægget, inkl. hårdhed, silikat niveau osv.

Samtidigt vil en graf over virkningsgraden på filtrer og membran over tid også være brugbart.

/Morten N
Rent Postevand
Reactions:

Morten: Jeg vil give dig ret, når vi snakker større anlæg, men nu handler denne tråd om anlæg til under 400,- Synes du helt ærligt selv, at ovennævnte parametre er så vigtige i denne sammenhæng. Noget helt andet er, at jeg endnu ikke ved så meget om jeres verden - jeg har ikke akvarie og aner egentlig ikke en brik om jeres behov - men jeg skal nok komme efter det. Jeg har hørt om nogle akvarister, der har brug for 20 liter osmosevand om ugen, andre der bruger 600 liter dagligt.

Lad os diskutere ovennævnte sager, når vi har en produktion af væsentlig større mængde osmosevand, som de større anlæg er beregnet til, eller mener du at vi også skal diskutere dette ved disse mini-anlæg, som jeg kalder dem? Jeg lytter gerne ;-)

Hvis du vil levere ovennævnte detaljerede undersøgelser, så leverer jeg gerne mine to små inline anlæg, som der her tales om, gratis. Betingelsen er at du indenfor x antal uger leverer noget, der minder om en videnskabelig undersøgelse. Hvad siger du til det? Vi behøver ikke at skrive videre her, du kan ringe til mig 60823333, også her i aften.
Michael
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Hvis du vil lave en sammenligning mellem forskellige anlæg så er det vel meget rart at vide hvor lang tid membranen og de forskellige filtrer holder.

Ellers ved jeg ikke lige hvordan du vil finde det "bedste" ??

Du mener måske nærmere det billigste ? :)

/Morten Nielsen
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg har prøvet rigtig mange osmoseanlæg igenem tiden og har fundet ud af en ting og det er at trykket på vores vand i hannen har rigtig meget at sige for at kunne undgå alt for meget spildvand samt at anlæget det levere noget at det de lover.

Nogle af de anlæg jeg har kørt med tidligere er:

1. Aquasafe 380L 5 trin m. 2,75L booster pumpe laver 60% spildvand men laver 25l osmosevand på 1:15 t/min.

http://saltvandsbutikken.dk/aquasafe-38 ... p-827.html

2. Aquasafe 760L 5 trin m. booster pumpe laver 50% spildvand men laver 25l oamosevand på 45 min.

Ud over dette har jeg prøvet SILHORKO SILEX II B laver INGEN spildvand men laver desværer ikke meget vand ca. 800L TDS 0 - før filteret skal skiftes og dette gør man ved at få bytte filteret hos Silhorko og det koster 475 kr.
http://www.silhorko.dk/produkter/silex_ ... _ii_b.aspx

Dette anlæg har jeg nu droppet da jeg har brug for meget vand og helst med det samme, gider simpeltethen ikke vente på vand og har det med at gleme anlæget og lortet bare render over i spanden eller hvad man nu fylder.
Derfor har jeg nu et HOH Ro51 som giver mig 50l vand på 15min anlæget laver 1:1 vand.

Steen
Rent Postevand
Reactions:

Hej Steen: kan du ikke lige rette dit indlæg og sætte priser på. Kan vi ikke bliver enige om at skrive kapacitet PR DAG? Det gør alle, specielt producenter af membraner, thi det er jo det, det handler om: GPD = Gallons Per Day. Hvad mener du med 60%, procent af hvad?
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Måler du TDS rund omkring i DK så svinger den utroligt meget Michael. Derfor kan man ikke sige hvor langt leve tid der er på en membran og heller ikke på de helt store anlæg som dem jeg køre med.

tager man kbh. har jeg målt over 600 i TDS hvor på andre steder i DK ligger den helt nede på 200 og roder rundt.
Men det væslige er havd vandet indholder. Selv om man kun måler 200 nytter det ikke at vandet så er spækket med sillicat og intet nitrat.

Steen
Senest rettet af spdiving ons 23. nov 2011 23:30, rettet i alt 1 gang.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg er ikke forhandler eller har interesse i salg... Jeg linker bare til de anlæg jeg har kørt med igenem de sidste 6 år.
Så priserne er jeg ret ligeglad med. At du sælger dem billigt er kun super lækkert.

Det jeg vil opnår med mit inlæg er at oplyse om de ærferinger jeg har gjort og komme med de data jeg fik ud af at have mine anlæg.

Citat. 60% spildvand = 60% vand i kloakken og de sidste 40% jeg mangler at skrive er rent omsmose vand. :GO

Steen
Rent Postevand
Reactions:

Steen, OK, selv om denne tråd kører af sporet, så skidt da. Skriver du at hvis jeg har et superanlæg til dig til 35.000,- så køber du det bare? Standardangivelsen ved spildvand er at det rene osmosevand får værdien 1 og spildvandet får en RELATIV værdi i forhold til dette 1-tal. Så når du taler om 60% spildvand er det altså af DEN SAMLEDE MÆNGDE forbrugt vand, men bedre er at skrive: 1:1,5. Jeg taler tit om en spildvandsfaktor og i dette tilfælde er det altså 1,5
Rent Postevand
Reactions:

Gzus.dk skrev:Hvis du vil lave en sammenligning mellem forskellige anlæg så er det vel meget rart at vide hvor lang tid membranen og de forskellige filtrer holder. Ellers ved jeg ikke lige hvordan du vil finde det "bedste" ?? Du mener måske nærmere det billigste ? :)
/Morten Nielsen
Membran holder typisk 2-3 år, pris: 225kr for en 75GPD membran til mit billigste anlæg, der koster 295kr og 325kr for en 125GPD membran til mit næstbilligste anlæg, der koster 395kr.

Filtre anbefales udskiftet hvert halve år (85kr) eller ved 6.000 liters forbrug (ligesom olieskift på en bil, hvad der kommer først: tid eller kørte km).

Ja, jeg mener det billigste, men det billigste for mig er ikke nødvendigvis det billigste for Karen. Det må både Karen og jeg hver især finde ud af. Et af formålene med denne tråd er at informere om relevante faktorer at kigge efter (vi har diskuteret dem) - og selvfølgelig at lave reklame for mine anlæg.
Michael
Rent Postevand
Reactions:

Man bliver klog af skade

For mange år siden deltog jeg i mange fora og brugte rigtig mange timer, indtil jeg fandt ud af, at jeg for det meste spildte min tid. Jeg holdt også op med at følge google-línks, der førte til et forum. Den primære årsag var og er stadig, at der findes mennesker, der af en eller anden grund kommer med indlæg, der afsporer en tråd, og så kommer der andre, der følger op, og i løbet af få indlæg, handler tråden om noget helt andet, og så giver det ingen mening at fortsætte læsningen, thi man får ikke den information, man troede, man ville få.

Jeg skal indrømme, at jeg lod mig rive med i denne tråd. Fremover vil jeg forsøge, ikke at besvare indlæg, der afsporer (hijacker) min tråd. Hvis jeg nogensinde skulle lave et forum - det sker næppe, fordi det er megatidsrøvende - så ville jeg kun tillade medlemmer, som jeg havde et indgående kendskab til, og jeg ville sørge for at der konstant blev ryddet op i uaktuelle tråde. Men som sagt: det kommer næppe til at ske, selv om jeg har installeret et forum, blot ikke aktiveret det, men lad os nu se, you never know.

Det korte svar på mit oprind. spørgsmål: Hvis man vil have "meget vand hurtigt", falder vandets renhed. Du får under samme betingelser og samme beløb IKKE både hurtigt vand og rent vand. Du må vælge, hvad der er vigtigst for dig. Husk, at jeg startede tråden med at nævne små anlæg omkring 400kr, ikke anlæg til 40.000,- som Steen gerne ville bringe ind i tråden.

Endnu en gang kan sammenligningen mellem to små anlæg ses her og jeg er ved at oversætte en mere dybtgående artikel omkring alle de faktorer, som påvirker membranen (anlægget)

Hilsen Michael
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)

Indlæg af bhjensen »

Eejj Michael - du skal da bare fortsætte med at blande dig i debatten :GO
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Rent Postevand
Reactions:

det gør jeg også, jeg vil bare ikke bruge unødig tid til unødige diskussioner, you know what I mean
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af bhjensen »

JEPS - det er forstået - og fornuftigt :y
Boyu 128 L
Rent Postevand
Reactions:

Jeg vil hellere bruge min tid på at komme med gode tilbud som f.eks. dette
Brugeravatar
DGMadsen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af DGMadsen »

Jeg bruger ikke ret megt vand, ca. 20-30 L pr uge, så hastigheden betyder ikke så meget, tilgengæld vil jeg gerne have et anlæg der laver meget rent vand, helst uden for meget spildvand og så må det i øvrigt også gerne være et billigt anlæg da jeg er studerende :)
Tror jeg har et ok vandtryk 1,4 L vand / min ud af køkkenvandhanen bare ved at åbne (uden at fjerne dysse mv.)
Hvilket anlæg vil være bedst for mig? Skal jeg bruge boosterpumpe?
Med Venlig Hilsen

David
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af bhjensen »

Hvis jeg har læst det korrekt: så kan det jo nærmest betale sig at købe et nyt RO-anlæg i stedet for at skifte sine gamle filtre :T
Boyu 128 L
Rent Postevand
Reactions:

David: Jeg vil foreslå dig, at du gratis låner et vandtryksmåler for at være sikker på, at dit vandtryk er tæt på 3bar eller måske i bedste fald over. Du skriver en mail til mig på info + rent-postevand.dk med navn, adr og telefon som beskrevet her, så kommer du på listen og der går ikke mange dage, før du får det.

Hvis du så har et 'tilfredsstillende' vandtryk, er der ingen grund til boosterpumpe, og så anbefaler jeg med dit forbrug et af disse små anlæg, du må selv sammenligne og vælge. Det ene koster 295,- og det lidt større 395,-, men udfra dine kriterier, lyder det som om at du klarer dig med Danmarks billigste osmoseanlæg ;-)

PS Jeg har hørt, at det ikke er smart at sætter en boosterpumpe på 3-trins anlæg med de små inline filtre, men jeg har set, at nogle gør det. Men det lyder som om at dit vandtryk er OK, men jeg foreslår altså at du lige låner et manometer.

Hilsen Michael
Senest rettet af Rent Postevand lør 26. nov 2011 02:57, rettet i alt 1 gang.
Rent Postevand
Reactions:

bhjensen: Naaarrh, jeg har ganske vist et supertilbud med et anlæg UDEN membran til 125,- men et filtersæt koster altså 75,- og et helt nyt anlæg koster minimum 295,- så det besvarer vist. Så vidt jeg kan se på den plastic, som anlæggene er lavet af, så holder den vist ret mange år, eller ?

Men hvis du skal skifte membran, og du har en, der er mindre end 125GPD (480Liter/dag), så ville jeg da købe den til 325,- Her kan du snakke om at overveje at skifte hele anlægget for 395,- Det er lidt crazy: En 125GPD membran koster hos mig 325,- og et helt anlæg med en 125GPD membran koster kun 70kr mere.
Hilsen Michael
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"