30 liter saltvandsakvarie

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Tangathomas
Copepod
Copepod
Reactions:
13
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2011

30 liter saltvandsakvarie

Indlæg af Tangathomas »

Hej saltvandsfolk!

Jeg har haft ferskvandsakvarier i det meste af mit liv. (Jeg er 21 år) I sidste weekend var jeg til akvariemesse i Århus og der var der de fineste små saltvandsakvarier. Så var jeg jo helt solgt. Jeg har dog en masse spørgsmål, som jeg håber at I kan svare på inden jeg tænker nærmere over det.

Jeg er studerende og har derfor hverken mange penge eller meget plads. Dette er en skam, da jeg ser at alle anbefaler at man starter med et par hundrede liter. Det kan jeg simpelthen ikke. Men jeg tænker at det da må kunne lade sig gøre med et 30l akvarie, hvis man sætter sig ordentligt ind i tingene og gør det ordentligt.
Jeg har kigget på dette akvarium, men er det overhovedet noget værd? http://saltvandsbutikken.dk/nano-cube-i ... -1020.html - Der står desværre ikke rigtigt noget om det, så jeg håber at nogle af jer måske ved noget?
Nu lidt spørgsmål:
1. Jeg har ikke behov for at holde fisk i akvariet, men måske bare rejer og snegle. Hvad kan der egentlig være i det?
2. Hvad kan lade sig gøre mht. koraller?
3. Larmer sættet? (Kan I evt. anbefale et andet?)
4. Hvad koster det ca. i drift pr. måned?
Det var de spørgsmål jeg lige kunne komme i tanke om, men mon ikke der kommer lidt flere :wink:

Jeg er sikker på at I har hjulpet en masse nybegyndere før, og at I også kunne tænke jer at hjælpe mig lidt i gang. Jeg skal selvfølgelig læse en masse litteratur, men jeg vil gerne lige vide om det overhovedet kan lade sig gøre, inden jeg går for meget i gang. :f1:

Mvh. Thomas
Tangathomas
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Re: 30 liter saltvandsakvarie

Indlæg af Tangathomas »

Jeg forstår ikke helt hvad der sker med linket, men jeg håber at I kan finde ud af det alligevel :p
Brugeravatar
tobi100000
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af tobi100000 »

Det burde da kunne lade sig gøre, men der vil ikke være plads til så meget. Kender ikke lige den model der men noget du skal tænke på er at hvis du skal have koraller i skal lyset ikke være alt for svagt. :)

Du kunne vel faktisk godt have et lille klovnefiske par deri? :)
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

som nybegynder, vil jeg absolut ikke anbefale dig at starte med så lille et saltvands akv. spar lidt mere op og køb et lidt større dry vil du få mere glæde af og de er meget nemmere at styre.

f.eks.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 34&t=47275

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 34&t=46852
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Tangathomas
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Indlæg af Tangathomas »

Ja, jeg er godt klar over at det vil være lettere med et større, men lige pt. har jeg som sagt hverken plads eller penge. Det bliver nødt til at vente til jeg er færdiguddannet. (og der er mellem 3 og 5 år til)
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af MSN8200 »

Jeg ville nok også følge larssteens råd...
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9200 Aalborg SV

Indlæg af Monica&Jacob »

de som har et saltvandsakvarie på 0-50 liter, tager som regl vandet fra et større akvarie. Det er muligt, men vil ikke selv kunne klare de udfordringer som så lille et akvarie kræver.

synes du skulle tage kontakt til nogle af dem herinde som har de mindre akvarier. fx dem med Fluval Edge.

tror faktiks det billigste er at købe et 128 eller 130 liters akvarie( i det langeløb), de kræver faktiks mindre
Tangathomas
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Indlæg af Tangathomas »

Det kan være at jeg skal vente til jeg får noget større at bo i så. Er bare virkelig blevet bidt af idéen, men det er der jo ikke så meget at gøre ved.

Jeg takker for svarene :-)
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Som alternativ, så kig efter et 54. liters, det må du da kunne klemme ind et sted og der er en del som har kunne få det til at fungere.
Jeg tror også det er begrænset hvad du kan holde af koraller under den lampe som følger med, den har jeg ikke meget fidus til.
Med luftpumpe, cirkulationspumper og sten, så havner akvariet på ca. 1500 kr., hvilket jeg synes er meget for et akvarie på 30 l., så ville jeg hellere lave mit eget setup og kigge brugtmarkedet igennem.
Tangathomas
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Indlæg af Tangathomas »

Tja. Efter hvad jeg har læst, køber folk næsten altid mere lys til de forholdsvis billige startersæt, så det var nu også planen :-)
Det kan godt være at det er lidt dyrt. Synes bare også at f.eks. et buyo sæt er dyrt (og ikke så godt) efter hvad jeg har læst.
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Indlæg af mcnats »

Måske kan du finde lidt inspiration i følgende tråd fra nano-reef

http://www.nano-reef.com/forums/index.p ... pic=180570
Calle9400
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14
Postnummer: 9400 Nørresundby

Indlæg af Calle9400 »

pb
Tangathomas
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Indlæg af Tangathomas »

Rigtig fin artikel mcnats! -God læsning som besvarer mange spørgsmål.
MARTIN86
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af MARTIN86 »

jeg er enig med larssteen start et op på minimum 250, også får du letter ved at styre det
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse

Indlæg af ChristianJS »

Med al respekt, så duer det råd altså ikke, Thomas har skrevet at han er studerende, og ikke har mulighed for at starte med et stort akvarie.

Til gengæld stiller han dels sine egne helt konkrete ønsker op, dels en række spørgsmål, som ingen har svaret på.

Jeg ved godt at jeg er nybegynder her på forummet, men undrer mig over at ingen vil hjælpe med hvad Thomas konkret spørger om, i stedet for at fortælle hvad der ikke kan lade sig gøre, på den ene eller anden måde... Om det er at sige at "små akvarier duer ikke" eller "start med min. 250L", begge dele betyder "no-go" for Thomas.

Ja, undskyld mig, men jeg synes altså ikke altid tonen herinde er hverken særlig imødekommende, eller hjælpsom... Der er sgu en anelse Jantelov og "vi-alene-vide" at skimte en gang i mellem, og det er synd, både for os nye, og for jer gamle, og den vidensformidling og hygge der kan være, og heldigvis er for det meste, men tilbage på sporet...

Lad os forholde os til hvad Thomas konkret skriver, og hvad han gerne vil:
Tangathomas skrev:Hej saltvandsfolk!

Jeg har haft ferskvandsakvarier i det meste af mit liv. (Jeg er 21 år) I sidste weekend var jeg til akvariemesse i Århus og der var der de fineste små saltvandsakvarier. Så var jeg jo helt solgt. Jeg har dog en masse spørgsmål, som jeg håber at I kan svare på inden jeg tænker nærmere over det.

Jeg er studerende og har derfor hverken mange penge eller meget plads. Dette er en skam, da jeg ser at alle anbefaler at man starter med et par hundrede liter. Det kan jeg simpelthen ikke. Men jeg tænker at det da må kunne lade sig gøre med et 30l akvarie, hvis man sætter sig ordentligt ind i tingene og gør det ordentligt.
Jeg har kigget på dette akvarium, men er det overhovedet noget værd? http://saltvandsbutikken.dk/nano-cube-i ... -1020.html - Der står desværre ikke rigtigt noget om det, så jeg håber at nogle af jer måske ved noget?
Nu lidt spørgsmål:
1. Jeg har ikke behov for at holde fisk i akvariet, men måske bare rejer og snegle. Hvad kan der egentlig være i det?

Det var de spørgsmål jeg lige kunne komme i tanke om, men mon ikke der kommer lidt flere :wink:

Jeg er sikker på at I har hjulpet en masse nybegyndere før, og at I også kunne tænke jer at hjælpe mig lidt i gang. Jeg skal selvfølgelig læse en masse litteratur, men jeg vil gerne lige vide om det overhovedet kan lade sig gøre, inden jeg går for meget i gang. :f1:

Mvh. Thomas

Hej Thomas

Jeg har set lillebroderen til det, helt uden skummer, jeg tror den er på 8 liter. Den står hos Dansk Saltvandscenter, med lidt polypper, en enkelt dannebrogsreje og lidt andet i. Ifølge Thomas har han ikke gjort noget for at passe ekstra på det, og i 2 måneder kun efterfyldt fordampet vand med vandhanevand, alt sammen uden problemer, om det vil gå dig lige så godt skal jeg ikke kunne sige! :wink:

Som du kan høre, så kan man sagtens have en reje, men snegle ville jeg være nervøs for om de kravlede ud... Havd med lidt små rørorme, de er som regel på stenene allerede? Mikroliv kan være utroligt fascinerende...

jeg kan ikke svare på om hvilke koraller du kan have, men polypper ser du til at gå fint i nano/pico-akvarier

Lillebroderen larmer ikke, kan knap nok høres, men 30L-modellen har jeg ikke hørt. Skummeren siger måske lidt...

Jeg kan ikke hjælpe dig med prisen, for mener du strøm, mad, fisk eller hvad?

Alt i alt kan du i mine øjne sagtens have et interessant saltvandsakvarie i den størrelse, specielt når du nok gennem ferskvand har den (i mine øjne) meget vigtige viden, at tålmodighed er en dyd. Og at du fra starten er ydmyg nok til at være villig til at fravælge fisk, tyder på at du nok kan få noget rigtigt fint ud af 30L, en slags bonzai-akvarie! :-) Så IMOP selvfølgelig kan du det, specielt hvis du følger din egen holdning om at "man sætter sig ordentligt ind i tingene og gør det ordentligt."

Mvh Christian
Brugeravatar
D.Damgaard
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af D.Damgaard »

Hej Thomas

Jeg synes sgu ikke det er så svært, som de andre nu gør det til!!!.

Jeg tror på at tålmodighed er den største faktor når vi snakker saltvand i stuen.

Jeg har det akvarie du linker til.... jeg vil dog sige, at det ikke er pengene værd.
Har smidt skummeren i skraldespanden og kører kun med vandskift, når jeg synes det er nødvendigt.
Selve akvariet består af akryl el. plexiglas, som let bliver risset!! jeg vil anbefale et akvarie af glas istedet for.
Udover det, har jeg investeret i en Hammerhead led spot, som gir´ godt lys over baljen.

Mht. til dine spørgsmål:
1. du kan sagtens have et par nemoér, eremit krebs og et par rejer i et 30l.
2. Ja sagtens, hvis blot du sætter dig lidt ind, hvad dine koraller kræver af lys mm.
3. Det komme an på øret, der lyttes med... Nej!!!
4. Det har jeg ikke regnet på.

Iøvrigt bruger jeg kun hanevand til påfyldning af fordampet vand, og mine værdier er ok.
Hertil skal jeg tilføje, at mit akvarie har kørt i 5 mdr. uden problemer og mine fisk og koraller vokser fint!!!
Vh. Dennis Damgaard
"We must go see for ourselves" - Jacques Yves Cousteau
Benjaminkn
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5320 Agedrup
Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)

Indlæg af Benjaminkn »

Hej.
Sådan så mit 30 liters ud. Det kørte fint, og der blev ikke gjort så meget, hverken testet vand eller lign.

Så jeg synes at du skal give det en chance! :)
Vedhæftede filer
DSCF0423.jpg
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse

Indlæg af ChristianJS »

Benjaminkn skrev:Hej.
Sådan så mit 30 liters ud. Det kørte fint, og der blev ikke gjort så meget, hverken testet vand eller lign.

Så jeg synes at du skal give det en chance! :)

Det ser da fantastisk ud :GO
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Hejsa,

Som de andre skriver er det lettest at holde værdierne stabile i et større akvarium i og med der er et større volumen til at dele ændringer ud over, men når det er sagt kan det sagtens lade sig gøre med et lille akvarium som du ønsker. Især når du skriver at fisk ikke er nødvendige!

Du kan vælge at købe en lille skummer til (mener de kan fåes for ca 200 kr) eller at skifte vand ret ofte. Så længe du ikke har nogle fisk der skal fodres vil affaldsstofferne i systemet også være begrænset når det først er oppe at køre!

Af koraller vil jeg foreslå nogle blødkoraller og skiver, du kan køre de almindelige brune farver, men du kan også finde mange flotte skiver og polypper, og der findes også fx sarcophyton i både gul og med skriggrønne polypper. Men jo mere farve du vil have på, des mere koster korallerne. Der skal så heldigvis ikke vildt meget til at fylde 30 L op ;)
Og ellers burde det bestemt også være muligt at holde en del LPS koraller i det, fx en lille hammerkoral. Bare husk at du enten skal have en skummer på eller skifte vand ret ofte (en gang om ugen vil jeg tro) for at holde næringsværdierne forholdsvis gode så korallrene kan trives.
Du skal nok glemme alt om SPS så længe dit system, og dermed din buffer kapacitet ikke er større, men det kan også være at det kommer til at køre så stabilt at de sagtens kan trives (men der skal nok lidt mere lys over til SPS). Og husk, at vil du have stenkoraller (LPS og SPS) så skal du også igang med at tilføre calcium og carbonat for at de kan vokse og trives.

Held og lykke med projektet, håber på du har blod på tanden til at komme igang. :)
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg Har er AquaBox på 5.5L stående på jobbet med 5W over den kan holde lidt blødkoraller. så svære er det ikke.

jeg fylder bare hanevand på og da jeg ikke gider slebe vand med hjemme fra, laves der heller ingen vandskift.

Men det er ikke lige et drømme reef :wink:

med meget rart a have lidt salt a kigge på når man er på job :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

D.Damgaard skrev: 1. du kan sagtens have et par nemoér, eremit krebs og et par rejer i et 30l.

Det synes jeg er dagens dårligste råd.

Der findes andre mindre fisk som nok er bedre egnet end lige et par klovnfisk
Benjaminkn
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5320 Agedrup
Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)

Indlæg af Benjaminkn »

Det er slet ikke så svært som mange gør det til :)
det har jeg ihvertfald selv erfaret andre har sikkert erfaret noget andet.
og til fisk ville jeg måske smide en lille goby i de er meget sjove at se på
Brugeravatar
D.Damgaard
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af D.Damgaard »

Carsten skrev:
D.Damgaard skrev: 1. du kan sagtens have et par nemoér, eremit krebs og et par rejer i et 30l.

Det synes jeg er dagens dårligste råd.

Der findes andre mindre fisk som nok er bedre egnet end lige et par klovnfisk
Arhh Carsten... Den udmelding er jeg nu ikke helt enig i!!!!

Nu er det ikke for at starte en større debat med dig, da jeg mener at du har tjek på sagerne.
Men husk på at klovnefisk kan leve i symbiose med anemonen hele deres liv, uden de svømmer mere end ½m væk for at forsvare deres fine bolig.
Så længe de lever under de optimale forhold, ser jeg ikke noget i vejen for at have et par gående.

Iøvrigt ser du klovnefiske par i mange nano akvarier, som lever i bedste velgående.
Hvis du søger på wiki´en, kan du se at der anbefales +25L.
Vh. Dennis Damgaard
"We must go see for ourselves" - Jacques Yves Cousteau
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Wikien er skrevet af andre amatører, som os andre. Og kan ikke betragtes som ret meget andet end en udvidet billedbog.
Det er korrekt at en klovnfisk kan leve i symbiose med en anemone hele livet og ikke bevæge sig væk fra den, men det var nu ikke det jeg sigtede efter. 30 liter ER ikke ret meget vand, især ikke hvis der også kommer et par sten og lidt grus/sand i bunden, er vi meget hurtigt ned på under 25 liter. Og 25 liter til 2 fisk er forlidt. Især når man tænker på at et er en totalt uerfaren akvarist der vil starte det op. Der skal rigtigt meget vandskifte til.

Istedet for klovnfisk, så bør han kigge efter slægterne Trimma og Eviota, det er små kutlinger på ikke meget mere end 2 cm længde.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Trimmaer er rigtig fine og charmerende fisk! Har selv haft en i 700 L, den boede i vores saltmåler fra red sea, men forsvandt desværre. Super sjove (og forholdsvis billige) fisk!! Perfekte til 30 L hvis du vil have en skummer eller lidt vandskifte! Foder ind= affaldsstiffer ud
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Red Sea 130
Dem får man kastet i nakken nu om dage. :wink:
(brugte selvfølgelig) :GO
Godt begynder akvarie efter min mening.
Held og lykke med opstart,det er en helt anden
verden du bevæger dig ind i. :h
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Tangathomas skrev:Hej saltvandsfolk!

Mvh. Thomas
Hej. Jeg startede også min rev-hobby i et 30L, så selv om jeg er lidt sent på den... :) Vil anbefale at du deler noget alá et startsæt op i sump og akvarie, så er der lidt plads til at gemme grej.

1. Der findes flere små fisk der spiller rigtigt fint. En lille koral goby var rigtig hyggelig.
2. Har 10 stk. 3W led over mit (@700mA = 22w) og her trives sps koraller rigtigt fint. Med de billige 10-50W dioder der findes kan det gøres billigere idag.
3. Pas ;)
4. For lidt til at jeg har regnet på det ;)

Det er dog ikke uden grund at folk anbefaler større akvarie. Det er en udfordring at få klemt grej ned i sumpen til at holde akvariet rent. Der går hurtigt rutsjebane i værdierne hvis man ikke er over det.
Det er også en udfordring at få cirkulation nok i hele akvariet, uden at man blæser det hele i stykker..

Kan anbefale aquamedics luftskummere, IMO hellere end god luftskummer end en billig motorskummer.

Bare et forslag til en evt. akvarie opdeling:
Billede
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Hvis jeg selv skulle lave noget i den størrelsesorden, havde jeg valgt en løsning ala den Peder foreslår ovenfor. Jeg havde også valgt en lille skummer med luftsten i stedet for en motorskummer. De små motorskummere er IMO stort set alle noget hø, medmindre du betaler +1000,-. En AM Miniflotor med luftpumpe koster nok 250,- og er ligeså effektiv, hvis stenen jævnligt bliver skiftet, og den har stabil vandstand.

Jeg startede også selv med et 35l. Selvfølgelig kan det lade sig gøre, omend det ikke er optimalt!
Brugeravatar
HyBrider
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8541 Skødstrup
Geografisk sted: Aarhus, Skødstrup
Kontakt:

Indlæg af HyBrider »

Kig også gerne her for inspiration: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... it=+fluval

Det er mit Fluval Edge ekvarie, som kører rigtigt godt den dag i dag.
Jeg har haft det i 1 år og 3 måneder, og væksten i mine koraller er rigtig god! Faktisk kan jeg se, at min Stylophora er vokset omkring 10 cm. (den er næsten ved vandoverfladen) siden disse billeder :)

Min klovnfisk trvies i sin Euphyllia og Dannebrosrejen skifter ofte ham, og resten trives også fint :)
Så det kan lade sig gøre.
//Karsten
Tangathomas
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Indlæg af Tangathomas »

Sikke en masse gode svar. Må indrømme at jeg var ved at trække i land med projektet, da det lød rimelig svært..
Men nu får jeg da helt lyst til at prøve. Da jeg snakkede økonomi, tænkte jeg udgift pr. måned (i generel drift, altså strøm, salt mm.)

Det ser da ud til at det godt kan lade sig gøre. Jeg har bare desværre ikke særlig meget plads at gøre godt med. Jeg tror jeg bliver nødt til at udskyde det lidt, da jeg har regnet lidt på det og det er jo desværre ret dyrt i forhold til et ferskvandsakvarie. Jeg kunne jo prøve at ønske mig et til jul og være heldig ;)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"