Opstart af 720 liters - hvilket udstyr?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Opstart af 720 liters - hvilket udstyr?

Indlæg af Olsen »

Nu vil jeg starten en tråd der kan hjælpe mig til, at blive klogere på hvad jeg skal købe.

Efter at have læst om saltvand i diverse bøger er jeg blevet total tændt på emnet. Det er dog svært at finde ud af hvilket udstyr man skal have.

Jeg påtænker at anskaffe mig "det hele", dvs. koraller og smukke fisk, så jeg kan vel ligeså godt købe HQI-lamper fra starten - ikke også?

Jeg har ikke haft saltvand før, men kunne godt tænke mig at starte et 720 liters op i den nærmeste fremtid. Er det urealistisk for en nybegynder som er meget interesseret i at læse sig til alt?

Akvariet skal stå i vores lejlighed - jeg har fundet den rigtige plads til det, uden solstråler og det kommer til at betyde at det maks må være 180 cm. langt.

- men jeg har hårdt brug for en lang liste over ting og dimser man skal bruge/købe når man starter sådan et projekt op. Så bare fyr løs hvis I sidder og keder jer. Jeg er klar med papir og blyant :-)

Mange hilsner
Olsen
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Nu er der ikke et facit for, hvordan det skal gøres korrekt. Det afhænger selvfølgeligt af økonomi, men også temperament hos den enkelte akvarist.

Et akvarium er selvfølgeligt nødvendigt ;)
En størrelse på omk. 720 l. lyder meget fint, da det er nemmere med en sådan størrelse i stedet for de mindre. Det giver også mulighed for et godt udvalg af både fisk og koraller. Hvad du skal være opmærksom på, når du køber akvariet er, at der bør være bølgebrydere istedet for midterstivere, da midterstivere nemmere kommer i kambolage med lamperne. På et saltvandsakvarium er det også vigtigt at få en god dybde, så man har mulighed for at bygge et flot koralrev og ikke blot et lodret stengærde. Der skal være overløb i akvariet og helst også huller i overløbet, så der kan laves sump under akvariet.

Så skal der bruges en skummer.
Skummeren er enormt vigtig, da den opfanger så godt som alle proteiner før de nedbrydes til de giftige næringsstoffer som ammonium og nitrit. Skummeren skal have leveret sit vand fra overfladen, da det er i overfladen proteinerne samles. En god skummer til 720 l. kan være en Turboflotor 5000 Shorty II.

Lys er også nødvendigt.
Hvis du ønsker at holde de flotte småpolyppede stenkoraller kræves der en del lys. Dette vil kunne klares med 2 x 250 W. hqi. + 4 T5 rør. -Husk at du aldrig kan få for meget ;)

Ligesom i havet, skal der også være cirkulation i vores akvarier.
De bedste pumper til at skabe cirkulation er streampumperne fra Tunze. Disse flytter en masse vand uden at bruge ret meget strøm. Disse pumper giver en blød cirkulation og ikke en spulende stråle som andre powerheads. 2 stk. Tunze turbelle stream 6100 (12000 l/t.) vil være passende. Disse bør tilsluttes en multicontroller for at simulere bølgernes gang.
Derudover skal der en returpumpe til, som løfter vandet retur fra sumpen og op i akvariet. Det kan f.eks. være en RedDragon 4500.

Når man får en masse koraller, skal der også tilføres kalk.
Kalk kan tilføres ved hjælp af en kalkreaktor eller kalkvandsmixer. Hvad der vælges, er igen en smagssag. Jeg har altid foretrukket klakreaktorer. Korallin 1501 har jeg selv rigtig gode erfaringer med.

Det er ikke strengt nødvendigt med noget computerstyring, men det kan bestemt være en god idé, da det kan sikre mod uheld. Især i sammenhæng med en kalkreaktor kan det være en god idé, at der sidder en sikkerhed, som lukker af ved for stor en tilførsel af CO2. IKS aquastar er jeg selv meget tilfreds med.

SKulle der være udtryk du ikke forstår i teksten, kan du prøve at finde dem her: http://www.saltvandsakvarium.dk/forklarings_ordbog.htm Skulle du stadig være i tvivl, spørger du selvfølgeligt bare videre ;)
Prøv også at læse denne artikel, hvis ikke du allerede har gjort det: http://akvariet.terrabyte.dk/opstart01.htm
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Men man kan få 720 liters akvarier i både 200x60x60 og 160x60x75 cm. (LængdexHøjdexDybde). Ud fra det du skriver, er det så nr. 2 der er bedst til saltvand pga. den ekstra dybde? Hvilke mærker kan anbefales - jeg er nemlig i tvivl om hvilke der har de omtalte bølgebrydere.

Skal der slet ikke være noget glas på tværs, på midten for at holde bagrude og forrude sammen... altså for at gøre akvariet mere stærkt på den lange led? Det er der jo på de fleste alu-akvarier.

Aha... computerstyring... det lyder spændende! Lige noget for mig... :-)

Måske man kunne opstille en liste over de ting jeg skulle købe. Jeg skal vel også have en sump og hvor stor skal den være og er der en metode der er mere anbefalelsesværdig i forhold til en anden?

Hvad ville I købe hvis I skulle starte 720 liters op her og nu?
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

jeg har selv et akvaline akvarie på 720 liter lavet helt i glas (uden aluramme) dette akvarie er jeg meget tilfreds med.
De fremstilles af Akudim i Gørding og kan skaffes hjem hos de fleste forhandlere. Mit er 160 cm langt altså tpe 2 af dem du nævner.
Jeg har 325 liters sump/refugium til mit.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Olsen skrev:Men man kan få 720 liters akvarier i både 200x60x60 og 160x60x75 cm. (LængdexHøjdexDybde). Ud fra det du skriver, er det så nr. 2 der er bedst til saltvand pga. den ekstra dybde? Hvilke mærker kan anbefales - jeg er nemlig i tvivl om hvilke der har de omtalte bølgebrydere.

Skal der slet ikke være noget glas på tværs, på midten for at holde bagrude og forrude sammen... altså for at gøre akvariet mere stærkt på den lange led? Det er der jo på de fleste alu-akvarier.

Aha... computerstyring... det lyder spændende! Lige noget for mig... :-)

Måske man kunne opstille en liste over de ting jeg skulle købe. Jeg skal vel også have en sump og hvor stor skal den være og er der en metode der er mere anbefalelsesværdig i forhold til en anden?

Hvad ville I købe hvis I skulle starte 720 liters op her og nu?
Man kan da få dem i lige præcis de mål man ønsker. De kan specialdesignes hos de fleste akvariebutikker.

Jeg ville købe det jeg skriver i mit første indlæg!
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Mads: Bare lige for at forstå dig helt korrekt, er det så det på 160x60x75 du vil anbefale?

Jeg læste lige et sted om noget white-glass i forruden. Det skulle vist være mere farveneutralt. Er det noget jeg bør købe frem for et alm. glasakvarie?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Ronny: Det lyder godt med de mål. Må man spørge hvad du i sin tid gav for sådan et akvarie? Du har ingen billeder af dit akvarie i dit galleri. Kan man se dem et andet sted?
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Olsen skrev:Ronny: Det lyder godt med de mål. Må man spørge hvad du i sin tid gav for sådan et akvarie? Du har ingen billeder af dit akvarie i dit galleri. Kan man se dem et andet sted?
Hej
Jeg købte det i dec. 2005 prisen med huller i bunden til sumpen var 3500.-
Der er nogle billeder af akvariet forskellige steder her på forumet, f.eks under månedens akvarie, mener det var i april.... men søg og du må finde. Jeg har også en anden tråd under medlemmernes akvarie og har netop opdateret denne tråd med et nyt billede, dog desvære i mindre god kvalitet. Jeg regner med at være færdig med akvariet i næste uge, skal ha det hele omrokeret, stenene blev nærmest smidt i grundet for høj temp. her i ferien (alt indhold var flyttet pga. ombygning)
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Olsen skrev:Mads: Bare lige for at forstå dig helt korrekt, er det så det på 160x60x75 du vil anbefale?

Jeg læste lige et sted om noget white-glass i forruden. Det skulle vist være mere farveneutralt. Er det noget jeg bør købe frem for et alm. glasakvarie?
Ja, hvis du vil have standardmål. Prøver blot at gøre det klart for dig, at du kan få dit akvarium bygget, præcis som du ønsker gennem de fleste akvariebutikker.

Hvidt glas er renere end almindeligt glas. Du får derfor ikke det grønne skær i glasset, hvilket gør, at farverne fremstår klarere med hvidt glas. I små akvarier, hvor glasset ikke er ret tykt, er det næsten en usynlig forskel, men når man kommer over 8-10 mm. i glastykkelsen, vil det klart være at foretrække.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Henrik S.
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8800 Viborg
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Henrik S. »

Jeg har et 720L i målene 160x60x75. Du kan se hvad jeg har af udstyr i min "sidefod", men ellers også kigge på:

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=1226

hvor det var månedens akvarie i maj 2005. Der er dog sket rigtig meget siden, men udstyret er ca. det samme.

Jeg vil absolut anbefale et stort akvarium - det er nemmere at holde. Kan gulvet i din lejlighed bære ca. 1 ton?
Mvh.

Henrik S.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Henrik S: Det ser rigtig flot ud!

Jeg er faktisk ikke helt klar over om gulvet kan bære. Det er en ældre lejlighed. Der er tykt plankegulv der ikke er helt vandret. Strøerne er 7"x7" og er med 80 cm. mellemrum.

Akvariet skal stå op af en bærende væg. Jeg lægger en plade under akvariebordet så vægten fordeles ud over flere af gulvbrædderne. Mon ikke det går??

Jeg har overvejet at få lavet et akvarie, f.eks. WOHA i højden 70 cm. i stedet for 60 cm højde, fordi det måske vil se endnu bedre ud når man skal stable mange levende sten oven på hinanden?

Længden skal enten være 160 eller 175 cm. og dybden 75 cm. Vil I fraråde det og har I en ide om hvad et specialbygget akvarie koster med hvidt glas som forrude?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Mit akvarie er 70 cm højt, og det er så absolut grænsen for hvor dybt jeg kan nå ned. Nu er armlængden bestemt af ens egen højde, jeg er 182cm.
Hvis jeg i dag skulle vælge, ville jeg nok foretrække et som var 5 cm lavere, men 5 cm dybere istedet for.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Mit akvarie er 70 cm højt, og det er så absolut grænsen for hvor dybt jeg kan nå ned. Nu er armlængden bestemt af ens egen højde, jeg er 182cm.
Hvis jeg i dag skulle vælge, ville jeg nok foretrække et som var 5 cm lavere, men 5 cm dybere istedet for.
Og 70 cm kræver også mere lys!
mvh
Ronny Madsen
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Ronny: Hvor meget mere lys tror der er tale om?
Jeg er selv i midten af 180'erne og har lange arme :-) så det gør mig nu ikke noget. Skal nok få gjort rent osv. om der så var en meter ned til bunden hehe.

Men altså... er der noget teknisk der taler imod at have et akvarie med en højde på 70 cm.? - Og burde jeg overveje en endnu større dybde?

En større højde og dybde stiller vel også krav til at glasse kan holde... skal glasset så ikke være tykkere eller hvordan??
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

jeg tror du vil blive gladere for det mere dybte frem for højde og de 5 cm kan måske lige være det der gør det sidste
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
klausan
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2770 Kastrup

Indlæg af klausan »

Jeg er 189 og har et malawi på 70 cm højde og 80 cm dybde. Min erfaring med den er, du når ikke ordentligt ind i bunden længst væk, betyder måske ikke så meget hvis der er fyldt helt ud med sten.
Mit nye salt projekt er også et 720 på 160x60x75.

Held og lykke med projektet.
720 liter siden 1. februar 2007.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Tak for dit input.

Klausan: Man kan vel godt nå algerne på ruden med en skraber osv. Hvad er det man skal nå der henne på bunden længst væk?

Hvilket akvarie vil du anskaffe dig? Jeg overvejer stærkt et med hvidt glas i forruden - ud fra førnævnte spørgsmål/svar.
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Det kunne være en død fisk.
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: kbh ø

Indlæg af steenmillinder »

her er en balje http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... oduktID=14... fed tråd at følge for mig ellers...
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Chris2500: Så kan man vel bruge et net eller en gribe-tang? ;-)

Jeg kender en del mere til ferskvand og der bruger man jo baggrunde med indbygget filter. Jeg synes dog ikke man ser ret mange baggrunde i saltvand - hvorfor ikke?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Nogen der kan forklare mig om jeg kan købe en lyskasse der er helt lukket, således at der ikke kommer noget lys ud i stuen.

Jeg har mulighed for at bore huller i væggen ind til et tilstødende lokale. Bør jeg trække et rør der kan lede fugten bag fra lyskassen og ind i det andet lokale?

Jeg regner også med at sumpen skal stå på gulvet i det tilstødende lokale, men har ingen anelse om hvad det kræver af rørføring og teknik... ? :o)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Olsen skrev:Nogen der kan forklare mig om jeg kan købe en lyskasse der er helt lukket, således at der ikke kommer noget lys ud i stuen.

Jeg har mulighed for at bore huller i væggen ind til et tilstødende lokale. Bør jeg trække et rør der kan lede fugten bag fra lyskassen og ind i det andet lokale?

Jeg regner også med at sumpen skal stå på gulvet i det tilstødende lokale, men har ingen anelse om hvad det kræver af rørføring og teknik... ? :o)
Lyskassen på mit akvarium er lukket helt af. Jeg har designet den og akvariet i paint og fået den bygget af Geiss gennem Klovnfisken. På denne måde kan man få både akvarium og møbel, præcis som man vil have det.
Du bør være opmærksom på, at et aflukket akvarium vil kræve en masse køling. Køleanlæg som ikke giver fugt, er enormt dyre. Jeg har selv en Titan250 på mit 250 l. akvarium, hvilket har vist sig ikke at være nok, netop fordi den er aflukket. Der skal nok en Titan1500 til. Ellers skal der bores huller, så fugten og varmen kan ledes fra lyskassen og ud i det fri. DU får ikke meget ud af at lede fugten ind i et andet rum.

At have sumpen i et andet rum er bestemt en god idé, da det ofte giver bedre plads til udstyret. Det kræver sådan set ikke så meget andet end en lidt kraftigere returpumpe, da det skal flyttes længere gennem rør i forhold til hvis sumpen var lige under akvariet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

tak for de mange indput vedr. selve akvariet.. Det er fedt at folk besidder så meget viden og kan dele ud af den.

Jeg vil nu gå videre til NÆSTE EMNE = PUMPER!

Jeg aner ikke ret meget om pumper, andet end at der vel skal bruges nogen til, nogen fra sump til akvarie, nogen fra et ekstra rum i sumpen med osmosevand til akvariet, og nogen der sidder i selve akvariet.

Kort sagt skal der bruges ret mange. Kan man få nogle anbefalinger? Hvad ville I købe hvis I skulle ud og købe nyt til denne størrelsesorden af en balje? :-)

Hvor mange skal jeg bruge og hvilke modeller er at foretrække til et ca. 720-900 liters akvarie?

Det er et krav at de absolut ikke larmer nævneværdigt, så nogen der er så lydløse som overhovedt muligt prioriteres højt.

Jeg lægger selvfølgelig også på at de kan yde nok, men at de samtidig ikke sluger en masse strøm. Har lidt den holdning at opstartsomkostningerne godt må være lidt større, hvis bare driftomkostningerne i det lange løb bliver mindsket.

Jeg har tænkt mig at fylde rigeligt med levende sten i baljen, så pumperne bliver skjult, men kan det lade sig gøre uden at der opstår områder med stillestående vand? Det må jo godt være lidt pænt ;)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Der er ingen tvivl om, at den ideelle cirkulation til dine behov, vil blive leveret af et par Tunze streams. Disse er ret dyre i indkøb, men bruger enormt lidt strøm og er næsten fuldstændig lydløse.

Hvis jeg skal komme med et minus omk. disse pumper, er det, at de ikke kan skjules særlig nemt. Eftersom det er en stream pumpe, kan den ikke flytte vandet ret godt gennem rør osv, så man kan ikke gemme pumpen og så blot lade et pvc. rør gå ud i baljen som med andre powerheads. Dog har Tunze lavet en kunstig sten, som man kan skjule pumpen i. Denne er dog lidt klodset, og man skal være klar over, at pumpen skal ud jævnligt og renses.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Olsen skrev:Nogen der kan forklare mig om jeg kan købe en lyskasse der er helt lukket, således at der ikke kommer noget lys ud i stuen.

Det er nok ikke så meget fugten, som vil være et problem, men varmen!
I ferskvand, betyder det ikke så meget hvis temperaturen runder de 30 grader, men det kan have katastrofale følger i et saltvands akvarie, hvis du har koraller.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Men efter at Tunze har lavet magneterne til stream pumperne synesjeg de er blevet lettere at placere rundt omkring.
Hvis man har pladsen kan man da lave et fremspring i siderne og skjule pumperne bag disse.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Jeg har som nybegynder ret svært ved at vurdere hvor mange pumper jeg skal købe og hvor de skal placeres (f.eks. Tunze). Snakker vi 2 pumper eller 6 steam pumper?

Lad os antage at jeg smider 100-150 kg. levende sten ned i 800 liters baljen (er det for meget eller for lidt??) Kan man så bygge nogle tilpas store fremspring i siderne og samtidig kunne tage pumperne op og ned for at rense og betjene dem?

Det kunne da være en god ide med fremspring, men er der ikke nogen der har en slags simpel tegning eller noget man kan se i hvilken retning de skal "blæse" strømmen?

Hvad er optimalt... der er vist noget med 20 x akvariets størrelser - er der ikke? Og kan vi få nogle specifikke modeller på "tegnebrættet"?
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Indlæg af Celia »

Hvis jeg skulle sige et par kloge ord ;-) (som ny-begynder) så skulle det være at finde en person der gerne vil lukke dig ind i hans / hendes hjem og vise dig hvordan de har gjort.
Der er 1000 måder at gøre tingende på og det hele kan være meget uoverskueligt når man læser den ene og den anden forklaring.
Vi kender et par der har saltvand og er medlem af Vestsj akvarie og terrarieforening hvor vi er med i saltvandsgruppen (så har man jo også chancen for et par gode saltvandsforedrag ;-) )

Så find en person og hægt dig på :) og pøj pøj med det, det bliver spændende at se billeder i fremtiden.
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Celia: Det er et råd jeg vil overveje. Ønsker dog ikke at være for påtrængende, men måske er det muligt at finde noget foredrag eller fælles fremvisning i Århus? ;)

Mine spørgsmål her i forummet gælder dog stadigvæk - hehe
Brugeravatar
hendrix
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Geografisk sted: nyborg

Indlæg af hendrix »

jeg køre med 4stk tunze powerheads på 4000L stk på et 800L akvarie
hvad angår sten har jeg 100Kg sten i mit og personligt syntes jeg det er alt for lidt
så 150Kg er ihvertfald ikke for meget
Mvh Hendrix
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"