Musling gyder?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Musling gyder?

Indlæg af Chrissy62 »

Vores Crocea Musling sprøjtede lige pludselig en masse små bitte partikler ud i vandet og det gjorde den 2 gange med ca. 1 min. interval..

Nu er spørgsmålet, hvad lavede den?

Gydede den?

Sked den?

Hvis den gydede, hvad sker der så med æggene, eller er det sperma?

Mange spørgsmål... :biggrin:
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Re: Musling gyder?

Indlæg af jesper/aarhus »

Få lavet et vandskifte i en fart!

http://www.advancedaquarist.com/2009/8/inverts

_________________________________________-

Meget læsning, men her får du lidt fra linket:

Now you might be thinking that survival spawning is a bad thing, but that a natural spawning in your aquarium by a healthy clam, or several, would be really neat. I remember bragging (to myself) about how great my own reef aquarium was and how healthy my clams were the first time this happened in one of my tanks, as it can certainly make you feel successful. However, I can assure you neither type of spawning is a good thing when it comes to the effects that they can have on a tank's water quality. As I said above, spawning can end up killing everything.

No, the gametes aren't toxic. In fact, they can be a very nutritious food source for many other things in an aquarium. Instead, the problem is that they'll all die in an aquarium and basically rot. They'll do it quickly, at that.

The gametes will start to die in about an hour, if not sooner, and because they all die and begin to decay relatively simultaneously, they can potentially cause oxygen levels in a tank to drop so low that all the fishes and other tank inhabitants may drop dead within a couple of hours. If eggs are released along with sperm and some of them are fertilized, they'll die too, due to the over abundance of sperm. In the wild, the gametes are immediately diluted into millions of gallons of seawater, but this obviously isn't going to happen in an aquarium. The problem is that when too many sperm try to fertilize a single egg, it kills that egg (it's called polyspermy). The precipitous drop in oxygen levels, when the gametes decay can also cause a spike in ammonia and nutrient concentrations, as well. That's bad too, as too much ammonia can also kill everything in an aquarium, and increased nutrient levels invariably lead to outbreaks of unwanted algae. Obviously, there's nothing good about any of that.

Of course, if something like a single 8cm male-mature Tridacna crocea spawns in a relatively large tank, it may not be a big deal. But, if larger clams spawn, or if a tank is small in size, you must take action immediately. The first thing to do is remove a spawning clam if at all possible. The clam can be temporarily placed into another container with some tank water, where it can release all of its gametes without fouling up the aquarium. If you have more than one clam, this may also prevent any others from joining in if you catch the first one in time.

Keep in mind that a clam may need to stay in the container for quite some time before it is completely spent, so you may need to pour out the water in the container and refill it a couple of times, and you should also add a powerhead pump or an air pump/airstone to keep oxygen levels up if possible. While this is going on, you should also make up a new batch of seawater to replace whatever you remove from the aquarium, too.

If the spawning clam(s) can't be removed, if possible, you can use a length of hose to create a siphon and suck up the gametes as they are being discharged. You can hold one end of the hose near the exhalent siphon of the clam, where the gametes are ejected, and run the other end to a bucket. However, instead of draining the whole tank while waiting for a clam to become spent, you'll need to hold your finger over one end of the hose to stop the flow of water, and only remove it and let the water flow when a pulse of gametes is released.

Likewise, you may be able to use a hose attached to a mechanical filter to suck the gametes up without removing water form the tank. I don't usually use cartridge-type filters on reef aquariums, but if you have one handy you can affix a hose to it and let the filter element collect the gametes. Of course, if you don't have a hose, you can just let such a filter run as it normally would, on the side of the tank or underneath it, too. But, it will take much longer to clear the water if the gametes aren't slurped up as quickly as they are released. Also note that the filter media should be cleaned out thoroughly afterwards, as the gametes will break down in it just as fast as they will in the tank.

Another method, described by Knop (1998), would be to use a pump and hose of some sort to collect the gametes and then direct the water through some form of perforated container filled with cotton or nylon wool. According to Knop, the gametes will stick to these materials due to a static charge, but I've never tried this myself.

Aside from these means of filtering out gametes, you should also do a substantial water change. I would say 25% for sure, and then see how things are looking. This will help to remove some of the remaining gametes, and can also reduce the concentration of ammonia if it has spiked. You should also test the water for ammonia afterwards if you are worried, and change even more water if you feel it is necessary.

Aeration in the tank should be increased in any way possible to keep oxygen levels up, from adding some airstones to positioning any powerheads that you have in such a way that they really make the water's surface roil. Many powerheads have little hose attachments that come with them,
which can be used to blow large numbers of bubbles into the water, too.

Once everything is under control, it's also important to stop and think about what might have brought on the spawning event in the first place. If you feel that is was a natural, healthy event, then don't worry. However, if you feel that a clam(s) spawned due to stress, you need to try to determine the source of the stress and take action to correct the situation. Fortunately, if you can get things cleaned up, can figure out the reason a survival spawning event occurred, and then correct the situation, the clams that spawned will still have a good chance of recovering and everything else will be fine.
Senest rettet af jesper/aarhus lør 29. okt 2011 19:50, rettet i alt 1 gang.
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Mikas »

Mine har også
Lavet det nummer en dag.. Troede den sked?
Har ikk lavet vand skift eller andet og der skete intet ved dette..
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Vi taler om en ganske lille musling i et pænt stort akvarie - det gør ikke mig urolig.

Jeg har prøvet det masser af gange, og også med negtiv effekt - men der var det tale om stoore Tridacnaer....som satte hinanden igang

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Pyh ha..jeg sad jo og læste det link der, og her skal jeg da lige love for, at jeg fik at vide, at alt kunne dø indenfor en time eller mindre...prøv at spørg om koldsveden sprang frem på panden og mobilen kogte over.. :pray:

Men nu er jeg rolig..

Tak Peder.. :grouphug:
Mvh

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

pederrevnørd skrev:Vi taler om en ganske lille musling i et pænt stort akvarie - det gør ikke mig urolig.
Fair nok - det var jeg så bare ikke klar over.

- men krydser da fingre for at alt går godt.... :h
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Chrissy62 skrev:Pyh ha..jeg sad jo og læste det link der, og her skal jeg da lige love for, at jeg fik at vide, at alt kunne dø indenfor en time eller mindre...prøv at spørg om koldsveden sprang frem på panden og mobilen kogte over.. :pray:

Men nu er jeg rolig..

Det har jeg desværre oplevet engang. det var ikke et rart syn der mødte mig da jeg kom ned i kælderen dagen efter.
Hvidt vand og en stor mængde døde koraller samt 2 døde muslinger.
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

Chrissy62 skrev:Pyh ha..jeg sad jo og læste det link der, og her skal jeg da lige love for, at jeg fik at vide, at alt kunne dø indenfor en time eller mindre...prøv at spørg om koldsveden sprang frem på panden og mobilen kogte over.. :pray:

Men nu er jeg rolig..

Men nu er du da i det mindste klar over, at det IKKE er specielt fedt, at have en gydende musling - og at kan vælte dit akvarium hvis du har flere (store) muslinger der gyder samtidig.
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

jesper/aarhus skrev:
pederrevnørd skrev:Vi taler om en ganske lille musling i et pænt stort akvarie - det gør ikke mig urolig.

Hej jesper,

Det var slet ikke ment om en korrektion af dit udmærkede indlæg - beklager hvis jeg har virket således.

Derudover er situationen da absolut noget der skal overvåges - men jeg er helt rolig pga

Der er kun 1 musling
Den er ikke stor
Baljen er af en pæn str

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Jeg tror den er blevet stresset, da jeg har rodet i akvariet idag..jeg satte 4 koraller fast med epoxy og det afgav jo noget i vandet, samt flyttede rundt på nogle koraller osv..

Her for et stykke tid siden fik vi jo pludselig en nitrat stigning fra 0 -100, uden at vide hvorfor, og troede det var overfodring, men flere har sagt at det kan ikke være det..her blev vandet nemlig også hvidt og vi lavede VSV og fik nedbragt nitraten til 0 igen i løbet af ca. 1 uge, men så fik alle fiskene et hvidt lag over det hele og halvdelen døde indenfor 1 dag..hvilket måske skyldtes for hurtig nedbringning af nitraten..de overlevende fisk har det super i dag skal lige siges..alle er klare i farverne og øjnene;)

Men nu tænker jeg så, måske kunne den høje nitrat dengang skyldes, at muslingen gydede og vi bare ikke så det???
Mvh

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Om du hakkede din musling i 100 stykker og lod dem rådne i baljen, ville det give lidt ammonia, nitrit og derefter nitrat - men ikke 100 - den tror jeg ikke på.

Den kan have været en del af processen, men jeg tror at systemet ikke har været ordentligt indkørt, og så er der nok lavet en fejl40....

Vigtigste lige nu er at u holder øje med baljen - pas på med epoxyen - det er giftigt.
Tror du skal gi din balje ro, og ikke flytte rundt mere.

Har du arbejdsiver, så gør skummer og sump ren, og noter målinger og observationer i en logbog - det er bedst for alle husets beboere:-)

Mvh
Peder
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Okay..hvad det end var, så passe vi sørme på nu med fodring osv..og vi holder skam øje..vi er ved at lave vand klar til vandskifte som bliver i morgen tidlig;)

Jeg ved det med epoxyen og derfor gør jeg det kun sjældent og tager kun en lille smule af mine koraler af gangen, som nu i dag..4 stk.. hvor 2 hærdede i en skål inden de kom i baljen igen;)

Nu får de ro i ca. 14 dage, så skal der nok limes lidt flere fast igen;)
Mvh

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hvordan var baljens tilstand her til morgen ? :-)
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af Chrissy62 »

Baljen var fin fin..no probs..der er stadigvæk masser af små æg i vandet, selv efter vandskiftet, men intet ser ud til at være berørt.. :K
Mvh

Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20

pederrevnørd skrev:
jesper/aarhus skrev:

Hej jesper,

Det var slet ikke ment om en korrektion af dit udmærkede indlæg - beklager hvis jeg har virket således.

Derudover er situationen da absolut noget der skal overvåges - men jeg er helt rolig pga

Der er kun 1 musling
Den er ikke stor
Baljen er af en pæn str

Mvh
Peder
Ork - der skal heldigvis lidt mere til, før jeg føler mig trådt over tæerne - hvilket bestemt ikke var tilfældet her. Men tak alligevel for din "follow up". :happy:
100 *100 * 50 cm cube
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"