Brakvands-spørgsmål, igen. (Beklager).

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Stefan J
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet

Brakvands-spørgsmål, igen. (Beklager).

Indlæg af Stefan J »

Hej...

Som overskriften så fint fortæller har jeg spurgt til brakvand herinde før, gør det da jeg mener jeres viden dækker
feltet bedre end ferskvandsakvaristers. Hvis det er alt for malplaceret har jeg fuld forståelse for at indlægget bliver slettet eller at jeg ikke modtager svar.

Sidst spurgte jeg til et 60 liters hvilket jeg havde kørende i små 60 måneder her lå sg på 1.010.
Er nu igang igen da jeg gerne vil skifte malawierne ud med skyttefisk (Toxotes jaculatrix). Denne gang drejer det sig om et
250 l. akvarie. Men denne gang har jeg læst en del på diverse amerikanske fora og har derfor besluttet
at lave et brakvandsakvarie med meget højt saltindhold 1.018.

Hertil kommer mine spørgsmål så.

Jeg har læst at det stadig skal behandles som et ferskvandsakvarie, på trods af det høje indhold af salt.
Altså at en skummer ikke vil gøre nogen gavn her eller diverse bio-filtrering(LS) som i et salvandsakvarie.
Er det rigtigt?

Jeg har også læst at man vil kunne holde marine-fisk ved 1.018sg, A. ocellaris, pseudochromis, etc.
Kan det være rigtigt? Vil disse fisk kunne afklimatiseres til dette saltindhold? Og ville de kunne trives?

Skal også lige høre om der er nogen der kan fortælle mig hvordan man omregner 1.018 til gram pr. liter? :wink:

Håber der er nogen der kan og vil hjælpe med dette.
Ellers beklager jeg at have spildt tid og plads herinde. :oops:
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Brakvands-spørgsmål, igen. (Beklager).

Indlæg af pederrevnørd »

Hertil kommer mine spørgsmål så.

Jeg har læst at det stadig skal behandles som et ferskvandsakvarie, på trods af det høje indhold af salt.
Altså at en skummer ikke vil gøre nogen gavn her eller diverse bio-filtrering(LS) som i et salvandsakvarie.
Er det rigtigt?

Jeg har også læst at man vil kunne holde marine-fisk ved 1.018sg, A. ocellaris, pseudochromis, etc.
Kan det være rigtigt? Vil disse fisk kunne afklimatiseres til dette saltindhold? Og ville de kunne trives?

Hej Stefan,

Jeg er absolut ikke expert på brakvand - men det ser ud til at ingen andre indtil videre svarer. Nu starter jeg så op, og mon ikke flere efterfølgende vil byde ind :-)

Omkring skummer vil jeg så absolut mene at du skal og kan have rimelig god afskumning. Du er jo meget tæt på reel saltvand som flere mener starter ved sg på 1,020.
Den vil måske lave en anelse større bobler, men med så meget salt i vandet - vil jeg tro det er en effektiv måde for dig at holde vandet rent.

Ja, omkring fisk vil flere af de alm. "jomfru"fisk være egnede, blot du tilvænner dem langsomt. Jeg ville nok ikke bide an med Klovnfisk - da det er min erfaring at den er mere sart - omvendt er mit svar blot bedste gæt. Jeg er sikker på at andre kan hjælpe her.
Har du læst at det er ok, jamen så er det da værd at prøve med en enkelt.....

Og jeg synes det er helt berettiget at du spørger - det er præcis det forummet er til for, at vi akvarister med salt i blodet kan hjælpe hinanden.

Held og lykke med din balje :-)

Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
wtfdic
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2000

Indlæg af wtfdic »

skummere virker dårligere og dårligere i takt med at saltindholdet falder, under 1.015 er de afaik ubrugelige.

ime du vil sagtens kunne holde saltvandsfisk ved 1.018, så længe det drejer sig om rigtigt saltvands salt!

har du overvejet mangrove træer? både æstetisk og som næringsbindere.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mangrove

http://www.deepoceanshop.dk/dejong/leve ... grove.html
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Jeg har kørt "Kattegat akvarier" ved en promille omkring 20 (ca. 1.016), og her virker skummer stadigt udemærket. :)
En luftskummer har jeg set have en god effekt ved endnu lavere saltindhold.
wtfdic
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Saltvand siden?: 2000

Indlæg af wtfdic »

PederP skrev:Jeg har kørt "Kattegat akvarier" ved en promille omkring 20 (ca. 1.016), og her virker skummer stadigt udemærket. :)
En luftskummer har jeg set have en god effekt ved endnu lavere saltindhold.

problemet er at de skummere der er i handlen er designet til havvand, ved lavere saltindhold ,ime, ses det tydeligt at boblerne i skummeren bliver større, formegentlig grundet ændring i overfladespænding og massefylde.

så ratingen af skummeren i liter, passer så ikke længere.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

wtfdic skrev:så ratingen af skummeren i liter, passer så ikke længere.
Enig i at det er det der sker, men man har stadig effekt.

Har skummer rating nogensinde passet? ;)

Som sagt så er luftskummeren stadig meget effektiv langt ned - vi ofrede ikke meget salt når vi havde blåmuslinger i kar som foder - og den tog fint fra.
Stefan J
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Stefan J »

Tusind tak for jeres svar. Det var til stor hjælp.
Rart at komme herind til så flinke og hjælpsomme mennesker. :wink:

Nu sidder jeg lige her og lader tankerne flyve, kan være vandet der har steget mig til hovedet efter mit dyk idag, men...
Indvendige filtrer har en grim tendens til at ophobe affaldsstoffer i saltvand, hvorimod de virker fint i fersk og brak.
Og har læst gentagende gange at disse også skulle virke i "High end" brakvand, altså 1.018.
Men hvor går grænsen egentlig?

Tænker bare, bær over med mig her, at der jo sådan set ikke er langt op til 1.020, hvor de fleste, hvis ikke alle, marinefisk ville kunne trives. Ville man så ikke, mere eller mindre, være i stand til at lave et meget billigt og simpelt "fish only" saltvandsakvarie?

Beklager at jeg lader den "flyve" lidt her, men tanken strejfede mig bare. :wink:
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Grænsen er flydende.....

Kan du fortælle mere om hvilken biotop du
Ønsker at lave:-)

Koldt saltvan
Tropisk brak
Middlhav
Etc etc

Vil aldrig anbefale andet end skummer til salt - og således med den lille investering ku du have et fint fish only system :-) og endda med ludt anemoner etc fra enten nordsø eller hvor du nu har lyst til at hente dit lille hav fra.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Stefan J
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Stefan J »

Hej Peder

Ja naturligvis. :wink:

Da jeg har haft brak før, er jeg ret fascineret af udmundingen fra mangrove til rev.
Så hvis jeg skulle lave den ultimative biotop ville det være med rød mangrove stiklinger hist og her med nogle enkelte hårdfør polypper og blødkoraller(Hvis muligt, ellers ikke et must). Derfra fisk som udgangspunkt, da iktyologi altid har været min primær interesse. :wink:

Har flere gange tænkte på at lave mit 250 l. om, men det ender altid med at vise sig uhyrlig omfattende og kostbart.
Nok fordi folk ofte tænker at man også ønsker at holde en masse forskellige invertebrater og koraller, og så bliver standarden naturligvis også derefter, da de ikke tåler samme lave eller svingede salt-parametre som fiskene gør.

Tanken strejfede mig såmænd også bare, hvis det rent faktisk kunne gøres med indvendige filtrer og en skummer, ville jeg blive en meget glad knægt. Salt, cirk-pumper, hydrometer, etc. har jeg allerede. :biggrin:

Mvh

Stefan
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Lyder sgu spændende:-)

Har selv altid været facineret af nogle af julian sprungs små baljer med koraller og mangrove træer....

Vil du både have landdel og vand så ?
Bliver spændende - glæder mig til at se billeder når du kommer igang.

Det burde ku lade sig gøre - fedt lille projekt

Held og lykke
Stefan J
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Stefan J »

Tror du det vil kunne lade sig gøre med indvendige filtrer?
Jeg vil ikke have landdel, men vil derimod ikke fylde baljen helt op, så alle de små mangrove-skud kan vokse over vandet.
Men igen, ved jo ikke om det kan lade sig at gøre. :wink:

Ved heller ikke om man kan skaffe skud/stiklinger af rød mangrove.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Kender ikke til de invendige filtre du taler om. I min verden er en skummer den centrale enhed til af fjerne affaldsstoffer.

HÅber andre kan hjælpe dig.
Omkring skud, og små planter har jeg på egen hånd tit set forskellige mangrove skud til salg.

Du kan bestille dem hos din akvariebutik, på nettet og vist nok endda via en blomsterhandler.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Regner du med at skulle have et par levende sten i?
Stefan J
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Stefan J »

Hvis min "lettere" flyvske tanke får grønt lys fra jer, så tænker jeg 25 kg.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Så ville jeg droppe hængefilteret. Om der ligger LS i akvariet eller hængefilteret er der vist ikke meget forskel på. Bare der er god cirkulation.

Ved 1.018 mener jeg du kan behandle det stort set som alm. saltvand hvad angår teknik. Kan ikke se hvorfor f.eks. vsv ikke skulle kunne bruges hvis du vil have "mere filter". Måske en filtersok med fosfatfjerner ved udløb fra skummer.
Stefan J
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Stefan J »

Du mener også at det reelt set kunne lade sig gøre? :)
Stefan J
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Stefan J »

Fedt Peder R. Så vil jeg da give dét et "skud". He he... Vandet vittighed. ;)
Ej... Vil helt sikkert prøve at skaffe nogle mangrove stiklinger, har jeg altid drømt om,
har bare aldrig set dem i handlen.

Jeg benytter 2x Fluval plus filtrer, 4 plus og 2 plus, virkelig gode filtrer, efter min ydmyge mening.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Morn stefan,

Jeg ville fravælge de Fluvalfiltre - som min navnebror oz siger. Kan godt høre du er glad for dem. De er sikkert virkelig gode til fersk og brak, men når du taler om sg på 1,018 vil jeg mene du skal køre en topologi fra saltvandsverdenen.

En skummer er et must. Levende sten er flotte i et fiskeakvarie, og stabiliserer miljøet.
Derudover er vodkametoden eller vsv en god måde at holde vandet rent ved denne simple dosering.

Således vil du ku holde vandet næringsfrit=rent.

God weeked:-)

Pede
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Hvad havde du tænkt på af bundlag? Ville en DSB måske være en løsning her ligeledes? Så vidt jeg husker er det meget fint/mudret sand vi snakker om når det er mangrove? Eller er jeg helt forkert på den?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Stefan J
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Stefan J »

Du har nok ret Peder også derfor jeg havde min tvivl med hvor grænsen gik mht. brug af indvendige filtrer. :wink:

Jeg må tilstå jeg ikke er familiær med vodkametoden, så det tyder på jeg skal forbi saltvandswiki og læse lidt.

Jeg sad oppe det meste af natten og læste på det, og det jeg kom frem til er at jeg ligeså godt kan lade min SG stige til omkring 1.020 da dette vil give mig lidt flere muligheder. Men det betyder nok også at jeg er nødsaget til at lave en sump, hvilket jeg ikke har prøvet før, men har da set et par guides til det.

Mht. bundlag tænker jeg at det må være en blanding af kvartssand og evt. noget fint levende sand, hvis det skal have et nogenlunde korrekt udseende.

[img_l]http://www.google.dk/imgres?q=mangrove+ ... 29,r:7,s:0[/img_l]

Her er min største inspirationskilde, det er nok det flotteste akvarie jeg har set, der skal bare lidt flere mangrove stiklinger i. :wink:

[img_l]http://www.google.dk/imgres?q=VOLCANO+t ... 29,r:6,s:0[/img_l]
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Hmm kan ikke billeder !
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Stefan J
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Stefan J »

Nej det kan jeg da godt se. Ømm... Det er lidt af en head-scratcher, de var der lige da jeg postede.
Det retter jeg lige op på i aften, er lige på vej ud af døren. Skal lige hente et lille 60 l. akvarie og nogle plexiglas plader til sump. :wink:
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Ok, tror i øvrigt bingos ide med DSB deep sand bed er god til dit systen:-)
Stefan J
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af Stefan J »

Kan godt være det bliver tilfældet, mht. DSB. :)
Her kommer der lige et link til det akvarie jeg oprindeligt forsøgte at smide ind som billede.

Jeg har nu anskaffet mig et 60 liters akvarie til sump samt plexiglas plader til opdeling. Så skal jeg bare finde ud af hvordan sådan en sump laves. :)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Stefan J skrev:Jeg har nu anskaffet mig et 60 liters akvarie til sump samt plexiglas plader til opdeling. Så skal jeg bare finde ud af hvordan sådan en sump laves. :)
Hej Stefan,

Det lyder rigtig spændende dit projekt, og ønsker dig rigtig meget held og lykke med det :h

Og ser frem til nogle billeder :)

Lige en ting angående din sump. Så vil jeg få fat i noget glas istedet for plexiglas, da dette ikke holder med silikone - plexiglas limet på glas :rolleyes:
Så jeg vil tage ned til din lokale glarmester og få/ købe nogle stykker restglas og bruge dem istedet for :y

Søg på sump/ sumpopbygning herinde på forummet og du vil finde meget inspiration til, hvordan en sump laves og kan indrettes :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Stefan J skrev: Mht. bundlag tænker jeg at det må være en blanding af kvartssand og evt. noget fint levende sand, hvis det skal have et nogenlunde korrekt udseende.
Der er vist noget med at man bør holde sig til kalksand - kan ikke helt huske hvad argumentet er.. :oops:

Lyder som et fedt projekt. Håber vi får lov at følge med. :)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

PederP skrev:
Stefan J skrev: Mht. bundlag tænker jeg at det må være en blanding af kvartssand og evt. noget fint levende sand, hvis det skal have et nogenlunde korrekt udseende.
Der er vist noget med at man bør holde sig til kalksand - kan ikke helt huske hvad argumentet er.. :oops:

Lyder som et fedt projekt. Håber vi får lov at følge med. :)
Er det ikke noget med at noget af det kan indeholde og afgive silikat?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"