jeg syntes bare ikke at jeg er faldet over noget med sumpens str vs akvarie str som man kunne regne sig frem til en min str (en tommelfingerregl). jeg havde håbet at det er stort nok til et par klovne, en anemone og et par rejer. forslag modtages gerne til hvad der ellers er plads til.Valentin skrev:
En sump på 30 liter er ikke meget, men bla. Ronny w kørte med en meget meget lille sump på nok også de 30 og hans akvarie kørte super, så det skulle ikke være en hændring, men som hoved regel - jo flere liter vand jo bedre samt jo flere levende sten jo bedre..
Helt korrekt med din skummer.. Men hvis dit akvarie ender med i alt 112 + 30 liter så burde en skummer til 200 l være nok, men dette kommer også lidt an på din ønskede belastning af di akvarie ( læs hvor mange fisk du vil have i, jo flere fisk jo mere skidt )
ok, en returpumpe og cirkulationspumpe er det, det samme? hvordan finder jeg en returpumpe i brugbar str?(er det efter akvariet str eller ?) og skummer kammerets str? Osmolator.. er det direkte tilslutning til vandhanen eller fra et ferskvandskammer i sumpen at den er tilsluttet?PederP skrev:Hej.
Jeg har et 25L akvarie som sump til et 90L. Det kan godt lade sig gøre.
Der hvor balladen kommer er ved pumpestop. Alt efter hvor stor retur pumpe, og om du har dit pumpe udløb monteret så det kan virke som en hævert, så løber der en del vand af akvariet som der skal være plads til. Så pas på med at lave skummer kammeret for stort!Osmolator bliver derfor også en rigtig god ting, da man kører med få cm over returpumpen.
Det lyder fint med skummer størrelse. Pas på støjen - køb kvalitet.
PederP skrev:Den som kaldes retur pumpen er den som løfter vandet fra sump til akvarie, derudover bruger man stream/cirkulationspumper/powerheads til at røre rundt direkte i akvariet. Alt med slangestuds kan vel bruges til retur.
Når dit akvarie ikke er større så vil du have svært ved at finde en retur der er for lille. Mener man plejer at sige at den mindst skal kunne skifte akvariets volumen 5-10 gange i timen. (dog yder pumperne mindre og mindre jo mere de skal løfte)
Jeg har sat en alm. aquabee2000 til mit 90L med en kuglehane til finjustering af overflade niveau. Det er mere end rigeligt.
Osmolator laver de fleste som et kammer i sumpen - så kan det ikke løbe ud på gulvet hvis en flydekontakt sætter sig. Med min mangel på plads er osmolator kammeret en 10L dunk ved siden af. (har sat en ekstra flydekontakt over den anden som nødstop)
De fleste bliver trætte af vandhanevand med tid
Ja,der skød jeg noget over, wiki siger 2-5 gange i timen. Er første gang jeg hører man skal dimentionere efter pumperne til udstyr.glenn_24 skrev:PederP skrev:Den som kaldes retur pumpen er den som løfter vandet fra sump til akvarie, derudover bruger man stream/cirkulationspumper/powerheads til at røre rundt direkte i akvariet. Alt med slangestuds kan vel bruges til retur.
Når dit akvarie ikke er større så vil du have svært ved at finde en retur der er for lille. Mener man plejer at sige at den mindst skal kunne skifte akvariets volumen 5-10 gange i timen. (dog yder pumperne mindre og mindre jo mere de skal løfte)
Jeg har sat en alm. aquabee2000 til mit 90L med en kuglehane til finjustering af overflade niveau. Det er mere end rigeligt.
Osmolator laver de fleste som et kammer i sumpen - så kan det ikke løbe ud på gulvet hvis en flydekontakt sætter sig. Med min mangel på plads er osmolator kammeret en 10L dunk ved siden af. (har sat en ekstra flydekontakt over den anden som nødstop)
det er ikke helt korekt de du skriver vedrørende retur pumpe
det er spild af strøm og have en for stor retur pumpe til og køre. returpumpen skal bare skifte den sammen mængde vand i sumpen som pumperne til teknikken bruger
og en retur pumpe med en løftehøjde på 2 meter mister 50 % af ydeevenen ved et løft på 2 meter
og cirkulationen i selve akvariet skal værer 40-50 gange akvariets volume..
Det gør ikke sporPederP skrev:Undskyld TS hvis vi kører lidt offtopic - Tror vi er eninge om anbefalingen af et lavt flow til dit 112L
I et så lille akvarie, kan du kun have en Nemateleotris decora. Selvom man i butikkerne ser dem stå i store flokke - som ser rigtigt godt ud - så lever de i par.MDobel skrev:Jamen jeg tænkte på et par klovne en anemone og et par rejer, er det for lidt eller kan jeg godt ha et par fisk mere evt Nemateleotris decora men ved ikke så meget endnu om fiskene.
glenn_24 skrev:PederP skrev:Den som kaldes retur pumpen er den som løfter vandet fra sump til akvarie, derudover bruger man stream/cirkulationspumper/powerheads til at røre rundt direkte i akvariet. Alt med slangestuds kan vel bruges til retur.
det er ikke helt korekt de du skriver vedrørende retur pumpe
det er spild af strøm og have en for stor retur pumpe til og køre. returpumpen skal bare skifte den sammen mængde vand i sumpen som pumperne til teknikken bruger
og en retur pumpe med en løftehøjde på 2 meter mister 50 % af ydeevenen ved et løft på 2 meter
og cirkulationen i selve akvariet skal værer 40-50 gange akvariets volume..
Nej, den H/Hmax der er opgivet er den maksimale løftehøjde pumpen kan trykke vandet op - dvs. hvis den har en H/Hmax ved 2 m så giver den 0 L/h. Skal den så kun løfte vandet 1 m, så er tabet i nærheden af halvdelen.DDT2 skrev: 50% tab ved en løftehøjde på en returpumpe? Tror da vist du skulle overveje lidt bedre kvalitetsudstyr for min returpumpe mister først ydelse efter hvad producenten har skrevet max højden til. Generelt er jeg vist bare ikke enig med dig i det med dit flow igennem sumpen.
Ang. cirkulation er det vist mere 20x akvariets volume man plejer at bruge som grundregl, men dog ikke efter min mening noget problem med større flow.