Endnu en nybegynder

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
MDobel
Copepod
Copepod
Reactions:
13
Postnummer: 4350 Ugerløse
Saltvand siden?: 2011

Endnu en nybegynder

Indlæg af MDobel »

Hej alle sammen, først vil jeg gerne sige at jeg har set mange af jeres akv og syndtes at de er helt vildt flotte mange af dem :y Jeg har anskaffet et 112 L juwel akv som jeg godt kunne tænke mig at skulle køre med saltvand som forsøg da jeg gerne vil se om det er noget jeg kan styre, det er så der i saltvands nørder kommer ind.. :wink: jeg har læst en masse om det herinde men jeg syntes ikke jeg altid kan finde et svar, Kan jeg "nøjes" med 30L sump? kan det passe at jeg skal bruge en skummer der kan klare min 240L og max 680L? jeg har mange flere spørgsmål men det skal nok komme senere.
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Re: Endnu en nybegynder

Indlæg af Valentin »

Hey hey..

En sump på 30 liter er ikke meget, men bla. Ronny w kørte med en meget meget lille sump på nok også de 30 og hans akvarie kørte super, så det skulle ikke være en hændring, men som hoved regel - jo flere liter vand jo bedre samt jo flere levende sten jo bedre..

Helt korrekt med din skummer.. Men hvis dit akvarie ender med i alt 112 + 30 liter så burde en skummer til 200 l være nok, men dette kommer også lidt an på din ønskede belastning af di akvarie ( læs hvor mange fisk du vil have i, jo flere fisk jo mere skidt )

Ps velkommen til denne vidunderlige hobby og kom endelig med spørgsmål, der sidder mange som rigtig gerne vil hjælpe..
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
MDobel
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Indlæg af MDobel »

Valentin skrev:
En sump på 30 liter er ikke meget, men bla. Ronny w kørte med en meget meget lille sump på nok også de 30 og hans akvarie kørte super, så det skulle ikke være en hændring, men som hoved regel - jo flere liter vand jo bedre samt jo flere levende sten jo bedre..

Helt korrekt med din skummer.. Men hvis dit akvarie ender med i alt 112 + 30 liter så burde en skummer til 200 l være nok, men dette kommer også lidt an på din ønskede belastning af di akvarie ( læs hvor mange fisk du vil have i, jo flere fisk jo mere skidt )
jeg syntes bare ikke at jeg er faldet over noget med sumpens str vs akvarie str som man kunne regne sig frem til en min str (en tommelfingerregl). jeg havde håbet at det er stort nok til et par klovne, en anemone og et par rejer. forslag modtages gerne til hvad der ellers er plads til.
Brugeravatar
Valentin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg/linå

Indlæg af Valentin »

Min mening er nok at tommel finger reglen er jo mere vand og levende sten jo bedre.. Men alle har hver sin mening.. Mange bruger også sumpen til alt deres teknik som godt kan komme til at fylde en del.. Samt have flere levende sten og alger og alt muligt.. Men det lyder som en rigtig god start, med dine klovn fisk og anemone.. Husk at starte stille op.. Alt efter om du har gode indkørte sten eller om de er døde, så skal alge perioden være ovre før du kommer dyr i din tank.. Helst en nitrat så tæt på nul..

En anden hoved regel.. Hav tålmodighed.. :GO
Mvh Troels

Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Sumpens fornemste opgave er at gemme teknikken væk, så den behøver ikke være større end der lige er plads til skummer etc.

Den har så en bonus funktion i at den ilter vandet og øger den totale vandvolumen, men der er kun bonus.

Altså kan du sagtens nøjes med en 30 L sump, såfremt der er plads til skummer, div. teknik og returpumpen.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hej.

Jeg har et 25L akvarie som sump til et 90L. Det kan godt lade sig gøre.
Der hvor balladen kommer er ved pumpestop. Alt efter hvor stor retur pumpe, og om du har dit pumpe udløb monteret så det kan virke som en hævert, så løber der en del vand af akvariet som der skal være plads til. Så pas på med at lave skummer kammeret for stort! :)
Osmolator bliver derfor også en rigtig god ting, da man kører med få cm over returpumpen.

Det lyder fint med skummer størrelse. Pas på støjen - køb kvalitet.
MDobel
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Indlæg af MDobel »

PederP skrev:Hej.

Jeg har et 25L akvarie som sump til et 90L. Det kan godt lade sig gøre.
Der hvor balladen kommer er ved pumpestop. Alt efter hvor stor retur pumpe, og om du har dit pumpe udløb monteret så det kan virke som en hævert, så løber der en del vand af akvariet som der skal være plads til. Så pas på med at lave skummer kammeret for stort! :) Osmolator bliver derfor også en rigtig god ting, da man kører med få cm over returpumpen.

Det lyder fint med skummer størrelse. Pas på støjen - køb kvalitet.
ok, en returpumpe og cirkulationspumpe er det, det samme? hvordan finder jeg en returpumpe i brugbar str?(er det efter akvariet str eller ?) og skummer kammerets str? Osmolator.. er det direkte tilslutning til vandhanen eller fra et ferskvandskammer i sumpen at den er tilsluttet?
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4450 Jyderup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af glenn_24 »

en retur og cirkulations pumpe er det samme.
ja og nej retur pumpen laver jo også cirkulation men det er ikke det den bruges til som hovedregl
returpumpe skal være i pasende størelse til de. teknik i sumpen
feks. kører de skummer med 1000 l/h så skal din returpumpe være tilsvarende størelse

osmolator er tilsluttet til et ferskvandskammer eller en dunk som står ved siden af
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Den som kaldes retur pumpen er den som løfter vandet fra sump til akvarie, derudover bruger man stream/cirkulationspumper/powerheads til at røre rundt direkte i akvariet. Alt med slangestuds kan vel bruges til retur.
Når dit akvarie ikke er større så vil du have svært ved at finde en retur der er for lille. Mener man plejer at sige at den mindst skal kunne skifte akvariets volumen 5-10 gange i timen. (dog yder pumperne mindre og mindre jo mere de skal løfte)

Jeg har sat en alm. aquabee2000 til mit 90L med en kuglehane til finjustering af overflade niveau. Det er mere end rigeligt.

Osmolator laver de fleste som et kammer i sumpen - så kan det ikke løbe ud på gulvet hvis en flydekontakt sætter sig. Med min mangel på plads er osmolator kammeret en 10L dunk ved siden af. (har sat en ekstra flydekontakt over den anden som nødstop)
De fleste bliver trætte af vandhanevand med tid
MDobel
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Indlæg af MDobel »

Nu sidder jeg og følger med så... hvis der er andre der har noget at sige, til det der indtil videre er blevet svaret på, må i meget gerne komme med jeres mening til det, for jeg har mange spørgsmål endnu :y
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af glenn_24 »

PederP skrev:Den som kaldes retur pumpen er den som løfter vandet fra sump til akvarie, derudover bruger man stream/cirkulationspumper/powerheads til at røre rundt direkte i akvariet. Alt med slangestuds kan vel bruges til retur.
Når dit akvarie ikke er større så vil du have svært ved at finde en retur der er for lille. Mener man plejer at sige at den mindst skal kunne skifte akvariets volumen 5-10 gange i timen. (dog yder pumperne mindre og mindre jo mere de skal løfte)

Jeg har sat en alm. aquabee2000 til mit 90L med en kuglehane til finjustering af overflade niveau. Det er mere end rigeligt.

Osmolator laver de fleste som et kammer i sumpen - så kan det ikke løbe ud på gulvet hvis en flydekontakt sætter sig. Med min mangel på plads er osmolator kammeret en 10L dunk ved siden af. (har sat en ekstra flydekontakt over den anden som nødstop)

det er ikke helt korekt de du skriver vedrørende retur pumpe

det er spild af strøm og have en for stor retur pumpe til og køre. returpumpen skal bare skifte den sammen mængde vand i sumpen som pumperne til teknikken bruger
og en retur pumpe med en løftehøjde på 2 meter mister 50 % af ydeevenen ved et løft på 2 meter

og cirkulationen i selve akvariet skal værer 40-50 gange akvariets volume..
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

glenn_24 skrev:
PederP skrev:Den som kaldes retur pumpen er den som løfter vandet fra sump til akvarie, derudover bruger man stream/cirkulationspumper/powerheads til at røre rundt direkte i akvariet. Alt med slangestuds kan vel bruges til retur.

det er spild af strøm og have en for stor retur pumpe til og køre. returpumpen skal bare skifte den sammen mængde vand i sumpen som pumperne til teknikken bruger
og en retur pumpe med en løftehøjde på 2 meter mister 50 % af ydeevenen ved et løft på 2 meter

Ja,der skød jeg noget over, wiki siger 2-5 gange i timen. Er første gang jeg hører man skal dimentionere efter pumperne til udstyr.
To skummere behøver vel ikke være lige effektive bare fordi de har samme pumpestørrelse. Derfor har jeg altid været overbevist om at skummeren skal passe til belastning, og returen være så stor at man holdt en god fortyndings rate mellem balje og sump.

Vil det sige at du også ville oversize returpumpen hvis du valgte at sætte en meget stor skummer på?

Mister dine pumper kun 50% ved max løftehøjde? Er ret sikker på at aquabee stopper helt ved max.
Anyway - flere af de små pumper har kun løftehøjde på 1,5m
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af glenn_24 »

ja det ville jeg da

mit eget system er med akvarie 240l. + sump/refugium 100l.
schuran jetskim 150 med eheim 1260=1200 l/h
og der køre jeg med en returpumpe på 2100 l/h og en løfte højde på 2,3 meter

med hensyn til løfte højde så var der lige en taktefejl det skulle se sådan her ud
retur pumpe med en løftehøjde på 2 meter mister 50 % af ydeevenen ved et løft på 1 meter ;)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Ok.
Det er også en pæn løftehøjde du har :) En aquabee1000 har en løftehøjde på 1,3, en alm 2000 kun 1,6, til gengæld bruger den kun 15W. Løftehøjde er værd at huske når der skal vælges.

Jeg kan ikke helt få din "regel" til at give mening. Hvis man nu har et 1000L, med en skummer der passer til belastningen, og skulle flytte alt indhold/belastning til f.eks. et 500L.. Så ville jeg mene at en retur på den halve størrelse ville passe.
Retur pumpen sørger for at holde en halverings tid på det protein der bliver tilført baljen, så samme mængde protein ville ankomme til skummerkammer ved halv kraft.
Skummere, deres effektivitet, hænger da sammen med overflade areal på luftboblerne og ikke pumpens effekt??

Ja kan se det ville give mening hvis skummeren kørte alt vand igennem sig som kom retur, men det gør den jo ikke. Den står og fortynder suppen i kammeret. Kammeret virker så som en protein fælde hvor det bliver opkoncentreret.

Kan du ikke prøve at forklare reglen lidt?

Undskyld TS hvis vi kører lidt offtopic - Tror vi er eninge om anbefalingen af et lavt flow til dit 112L :)
MDobel
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Indlæg af MDobel »

PederP skrev:Undskyld TS hvis vi kører lidt offtopic - Tror vi er eninge om anbefalingen af et lavt flow til dit 112L :)
Det gør ikke spor :GO for i snakker jo frem og tilbage om emnet og jeg sidder og bliver kloger på det.

Nu når i er igang.. hva med lys.. åben eller lukket akvarie, jeg har set mange der har åbent akv, fordamper der så ikke meget?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Jo- der fordamper meget. Men det er der mange der er glade for på grund af køling. Vand kræver energi for at skifte til damp, og det bliver hentet fra vandet.
Hvis du planlægger at have meget lys på, så vil din lampe også hurtigt blive til en ovn med mindre den hænger så den kan trække vejret.
Der er et ret stort lystab i dækglas, det er endnu en årsag.

Du skal vælge lys efter hvad du vil have i akvariet :) Så der må du fortælle om planerne.
MDobel
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Indlæg af MDobel »

Jamen jeg tænkte på et par klovne en anemone og et par rejer, er det for lidt eller kan jeg godt ha et par fisk mere evt Nemateleotris decora men ved ikke så meget endnu om fiskene.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

MDobel skrev:Jamen jeg tænkte på et par klovne en anemone og et par rejer, er det for lidt eller kan jeg godt ha et par fisk mere evt Nemateleotris decora men ved ikke så meget endnu om fiskene.
I et så lille akvarie, kan du kun have en Nemateleotris decora. Selvom man i butikkerne ser dem stå i store flokke - som ser rigtigt godt ud - så lever de i par.
Og da der ikke er nogen synlig forskel på han og hun, er chancen for at få et par som kan sammen meget lille.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

glenn_24 skrev:

50% tab ved en løftehøjde på en returpumpe? Tror da vist du skulle overveje lidt bedre kvalitetsudstyr for min returpumpe mister først ydelse efter hvad producenten har skrevet max højden til. Generelt er jeg vist bare ikke enig med dig i det med dit flow igennem sumpen.

Ang. cirkulation er det vist mere 20x akvariets volume man plejer at bruge som grundregl, men dog ikke efter min mening noget problem med større flow.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

DDT2 skrev: 50% tab ved en løftehøjde på en returpumpe? Tror da vist du skulle overveje lidt bedre kvalitetsudstyr for min returpumpe mister først ydelse efter hvad producenten har skrevet max højden til. Generelt er jeg vist bare ikke enig med dig i det med dit flow igennem sumpen.

Ang. cirkulation er det vist mere 20x akvariets volume man plejer at bruge som grundregl, men dog ikke efter min mening noget problem med større flow.
Nej, den H/Hmax der er opgivet er den maksimale løftehøjde pumpen kan trykke vandet op - dvs. hvis den har en H/Hmax ved 2 m så giver den 0 L/h. Skal den så kun løfte vandet 1 m, så er tabet i nærheden af halvdelen.

Ex.
AquabeeFlow.png
AquabeeUP 2000/1
Hmax 3,0 m
Qmax 2000 L/h

Jf. pumpekarakteristikken vil pumpen give 1100 L/h ved en løftehøjde på 1,5 m, altså svarende til 45% "tab".

Flow gennem sumpen behøver ikke være mere end det skummeren + ekstra udstyr kan klare - alt derover er "spildt". Dette er selvfølgelig afhængig af hvad man har i sumpen.

Mht. de 20x som grundregel er dette vist meget forældet, mener sidste afstemning viste af gns. lå på ca 50x.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"