Led igen!
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Re: Led igen!
Modstandene er der sådan set bare for, at udjævne mindre forskelle i strengenes forward-spænding.
... og så kan du hurtigt måle strømmen i en streng ved, at måle spændingen over modstanden - 1V over modstanden er 1A gennem strengen.
/Kim
... og så kan du hurtigt måle strømmen i en streng ved, at måle spændingen over modstanden - 1V over modstanden er 1A gennem strengen.
/Kim
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Det giver meningNolan skrev:@Hougaard:
Carsten "snyder" lidt i sit setup.
Vi har diskuteret muligheden for, at parallelkoble strenge af LEDs og så bruge en driver, som kan levere flere ampere.

- Stephensen
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Foran computeren...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er skam ikke spor off topic, da jeg selv har bragt det ind.
Jeg tror ikke at jeg ville vælge 1 enkelt eller 2 dioder, med mindre du kan finde en reflektor som spreder det meget.
Jeg synes at lyset er meget koncenteret, selv om der står at spredningen er 140 grader.
Tror at 3 stk vil være langt bedre. Og med den driver som er på bliver det også kun 120 W
Jeg tror ikke at jeg ville vælge 1 enkelt eller 2 dioder, med mindre du kan finde en reflektor som spreder det meget.
Jeg synes at lyset er meget koncenteret, selv om der står at spredningen er 140 grader.
Tror at 3 stk vil være langt bedre. Og med den driver som er på bliver det også kun 120 W
- Stephensen
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Foran computeren...
så 3 50w dioder ?? og farvemæssigt bør de alle så bare være 12k ?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det vil se undeligt ud hvis de ikke har samme farve.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
En update på mit projekt.
Fik idag testet de første 9 kredse dioder, og alle virkede. Der er godt nok power på de hvide!!!
Grunden til at jeg ikke fik testet flere er at jeg er løbet tør for ledning, men imorgen skulle der gerne komme noget mere.
Samtidig skulle der komme de 2 sidste drivere. I løbet af den næste uges tid skulle linserne gerne dukke op.
De sorte dioder er fra LEDS.de resten fra Ledgroupby.com
De små porsastykker er beregnet til monteringen af splashscrenen
Fik idag testet de første 9 kredse dioder, og alle virkede. Der er godt nok power på de hvide!!!
Grunden til at jeg ikke fik testet flere er at jeg er løbet tør for ledning, men imorgen skulle der gerne komme noget mere.
Samtidig skulle der komme de 2 sidste drivere. I løbet af den næste uges tid skulle linserne gerne dukke op.
De sorte dioder er fra LEDS.de resten fra Ledgroupby.com
De små porsastykker er beregnet til monteringen af splashscrenen
- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4690 Haslev
- Saltvand siden?: 2007
Ser sku godt ud carsten det blir sku en pæn voksen lampe
pas nu på ikke og prøve den ude i det fri så blænder du sku nok nogle piloter hahahha

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Har du ikke set filmen "Nærkontakt af 3 grad" der "spiller de på et orgel med lys, som en anden Jean Michel Jarre for at tilkalde sig de fremmede. Det er sådan en lampe jeg vil efterligneTimW skrev:Ser sku godt ud carsten det blir sku en pæn voksen lampepas nu på ikke og prøve den ude i det fri så blænder du sku nok nogle piloter hahahha

- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4690 Haslev
Carsten skrev:Har du ikke set filmen "Nærkontakt af 3 grad" der "spiller de på et orgel med lys, som en anden Jean Michel Jarre for at tilkalde sig de fremmede. Det er sådan en lampe jeg vil efterligneTimW skrev:Ser sku godt ud carsten det blir sku en pæn voksen lampepas nu på ikke og prøve den ude i det fri så blænder du sku nok nogle piloter hahahha
Ja hahah der lander sku nok en ufo i haven når du starter den op

- Zofix
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2880 Bagsværd
- Saltvand siden?: 2011
Det ser godt nok lækkert ud Carsten, hvor mange dioder kom du op på ialt på hele lampen og hvilken farver dioder har du i og hvor mange af hver?
Mvh Patrick
DecOcean akvarie 390L (130x50x60) - DIY Cree LED - Bubble King Supermarin 200 - Red Dragon Mini 2500 - Tunze Nanostream
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&p=453836#p453836
DecOcean akvarie 390L (130x50x60) - DIY Cree LED - Bubble King Supermarin 200 - Red Dragon Mini 2500 - Tunze Nanostream
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&p=453836#p453836
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Ialt er der monteret 264 dioder.
Der er 48 blå og royalblue - ikke så meget da jeg er gået over til ferskvand.
Resten 216 er coolwhite.
Der er 48 blå og royalblue - ikke så meget da jeg er gået over til ferskvand.
Resten 216 er coolwhite.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Selvom jeg endnu ikke er færdig med den store lampe, er jeg allerede i planlægningsfasen af nolge meget mindre.
Har 2 akvarier som hver er 60cm lange. Dem havde jeg tænkt også at skulle have lidt LED over.
Driveren har jeg fundet, og dioderne sådan set også, men fladen at montere det på mangler.
Da der kun skal en enkelt række dioder over hvert akvarie, tænkte jeg på om det var muligt at bruge en retskinne i aluminium.
Og for at få varmen væk, så montere 2 små blæsere oven på retskinnen.
Har 2 akvarier som hver er 60cm lange. Dem havde jeg tænkt også at skulle have lidt LED over.
Driveren har jeg fundet, og dioderne sådan set også, men fladen at montere det på mangler.
Da der kun skal en enkelt række dioder over hvert akvarie, tænkte jeg på om det var muligt at bruge en retskinne i aluminium.
Og for at få varmen væk, så montere 2 små blæsere oven på retskinnen.
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2009
Hvad er planen egentlig med akvariet nu det er ferskvand? Malawi, Tanganyika? 

Mvh Tobias
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det store skal indrettes som noget sydamerika, uden dog at være fanatisk med planterneMoente skrev:Hvad er planen egentlig med akvariet nu det er ferskvand? Malawi, Tanganyika?
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Nej for planterne kommer ikke til at gro med det blå lys. Der skal man lavere ned i Kelvin. Men det lyder da spændende.Carsten skrev:Det store skal indrettes som noget sydamerika, uden dog at være fanatisk med planterneMoente skrev:Hvad er planen egentlig med akvariet nu det er ferskvand? Malawi, Tanganyika?
Mvh Tobias
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Så blåt er lyset nu ikke. Det er hvidt
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Hvad kommer lampen til at stå dig i carsten. ??
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Vil regne med at den alt ialt kommer op på ca 17500.
Dioder: ca 10864,-
Drivere: ca 2872,-
linser: 840,-
køleprofiler: ca 1500,-
Samt ledinger og ramme ca 1000,-
Dioder: ca 10864,-
Drivere: ca 2872,-
linser: 840,-
køleprofiler: ca 1500,-
Samt ledinger og ramme ca 1000,-
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Så blev projektet som sådan færdigt. Desværre kan jeg ikke selv finde ud af at få de store drivere til at fungere.
Hvis nogen elkyndige kan se hvor jeg fejler, så giv endelig besked.
Hvis nogen elkyndige kan se hvor jeg fejler, så giv endelig besked.
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Ser godt ud. Hvilke skruer har du brugt til splashguard og hvordan er det sat op? Mangler stadig at få sat min på nemlig.
Mvh Tobias
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jeg har såment blot brugt nogle små spånskruer. Der er jo ikke så meget skruerne kan hænge fast i nede i plasten. Men den skal jo også kun holde sig selv.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Så kom lampen op at hænge, men stadig kun med lys i 4 kredse.
Havde dem tændt nogle timer( ca 4½ time) og køleprofilerne blev godt nok varme!!
Så nu skal der monteres nogle kølere. Dem jeg havde købt, viste sig at være alt for små. Så jeg har lige måtte bestille et nyt læs i
Kina.
Lige et nyt spørgsmål. Retteskinner uden libeller og håndtag, hvor får man sådan nogle til en pris som er til at betale??
Skal bruge 2 á 2 meter til et nyt Led projekt
Havde dem tændt nogle timer( ca 4½ time) og køleprofilerne blev godt nok varme!!
Så nu skal der monteres nogle kølere. Dem jeg havde købt, viste sig at være alt for små. Så jeg har lige måtte bestille et nyt læs i
Kina.
Lige et nyt spørgsmål. Retteskinner uden libeller og håndtag, hvor får man sådan nogle til en pris som er til at betale??
Skal bruge 2 á 2 meter til et nyt Led projekt
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Brdr. AO Johansen, der kan du købt dem i metermål. http://www.ao.dk/AOdk/Infocenter/Butiks ... fault.aspx
Du kan sikkert også få dem i Bygma, XL-byg osv.
Du kan sikkert også få dem i Bygma, XL-byg osv.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Så fik jeg lys i hele aperatet!!!! Tro det eller lad være. Jeg forsøgte at montere de forskellige diode strenge uden om sikringerne, og så virker det!! Hvorfor det ikke virker med de sikringer har jeg ingen ide om. Men nu da jeg ved at det virker, vil jeg forsøge at finde årsagen. Det vil være temmeligt trist at brænde en masse dioder af, hvis de får for meget strøm.
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Kontakt:
Hatten af for det projekt dér! 
Men hvorfor kaster du dig ud i det vildeste LED-projekt, når du nu alligevel skifter til ferskvand? Kunne du ikke bare have nøjes med et par T5-rør?

Men hvorfor kaster du dig ud i det vildeste LED-projekt, når du nu alligevel skifter til ferskvand? Kunne du ikke bare have nøjes med et par T5-rør?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Projektet var planlagt inden, jeg besluttede at droppe det saltevand. Og den der med at man kan nøjes med nogle få t5 rør, er en skrøne hvis der skal være gang i planterne.Stefan skrev:Hatten af for det projekt dér!
Moente: jeg skal lige have fundet ud af hvorfor der ikke kom strøm igennem sikringerne inden jeg laver nogle billeder. Vil ikke risikere at brænde det af ed at give dioderne for meget lys.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jeg fik så lys i alle dioderne, men vandet så ud som om der ikke kun var en men en hel hær som havde pisset i vandet. Selv med de blå tændte.
Desværre ser det ud til at jeg har fået brændt nogle af de blå af, de vil ihvertfald ikke lyse. Derud over havde jeg tænkt at sætte nogle flere blå over ned der er nu.
Men hvor får jeg så de blå dioderfra?? LEDgroupby er nok ikke lige sagen. Og de andre steder jeg kan finde, fåes de enten kun selve ermitteren, eller monteret på en miniplade på kun 10x10 mm.
Eneste sted jeg kan finde dem er ved Rapid led.
Er der nogen som kender til en leverandør, og meget gerne i EU som sælger Cree XP-E blue monteret på stjerner??
Desværre ser det ud til at jeg har fået brændt nogle af de blå af, de vil ihvertfald ikke lyse. Derud over havde jeg tænkt at sætte nogle flere blå over ned der er nu.
Men hvor får jeg så de blå dioderfra?? LEDgroupby er nok ikke lige sagen. Og de andre steder jeg kan finde, fåes de enten kun selve ermitteren, eller monteret på en miniplade på kun 10x10 mm.
Eneste sted jeg kan finde dem er ved Rapid led.
Er der nogen som kender til en leverandør, og meget gerne i EU som sælger Cree XP-E blue monteret på stjerner??
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Saltvand siden?: 2010
Jeg har lige fået leveret fra Rapid led, og der var ingen problemer med ........ , men det er jo et sats 
(Glem alt om at montere emittere selv, det er umuligt at gøre ordentligt, med det udstyr vi har til rådighed)
Har måske også en ide til at gør din led lampe mere drift sikker, så der er større chance for at lederne ikke står af, men der skal jeg se dit elektriske design.

(Glem alt om at montere emittere selv, det er umuligt at gøre ordentligt, med det udstyr vi har til rådighed)
Har måske også en ide til at gør din led lampe mere drift sikker, så der er større chance for at lederne ikke står af, men der skal jeg se dit elektriske design.
Hilsen
Benny
Benny