Led igen!

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Led igen!

Indlæg af Carsten »

Så har jeg lige nogle flere dumme spørgsmål angående LED.

Hvilken bredde er brugbar for at oplyse mit akvarie som er 80 cm dybt??

Har kig på nogle køleplader, som er 38x25cm. Vil 6 stk være ok over akvariet, som er delt op i 3 af tværsprosser. Altså 2 stk over hvert "hul"

Er blevet oplyst at det optimale er en 3watts led forhver 100cm2 akvarie. Er det korrekt?? Eller skal jeg bruge flere?

Hvordan med sammensætningen af farverne? Vil 60% hvid og 20% blå samt 20% kongeblå(royalblue) være ok?

For at få en større spredning af lyset skal der vel linser på, men hvilke? 60 - 90 -120 graders linser??
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Led igen!

Indlæg af Hougaard »

Carsten skrev:For at få en større spredning af lyset skal der vel linser på, men hvilke? 60 - 90 -120 graders linser??
Det er faktisk for at få mindre spredning af lyset, at man sætter linser på.
Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af TimW »

Carsten skrev:Så har jeg lige nogle flere dumme spørgsmål angående LED.

Har kig på nogle køleplader, som er 38x25cm. Vil 6 stk være ok over akvariet, som er delt op i 3 af tværsprosser. Altså 2 stk over hvert "hul"

Er blevet oplyst at det optimale er en 3watts led forhver 100cm2 akvarie. Er det korrekt?? Eller skal jeg bruge flere?

Hvordan med sammensætningen af farverne? Vil 60% hvid og 20% blå samt 20% kongeblå(royalblue) være ok?

For at få en større spredning af lyset skal der vel linser på, men hvilke? 60 - 90 -120 graders linser??
25 i brede burde være fint nok Pacific Sun Black Python lamperne er jo 380x190x80mm
6 stk vil være mer en rieligt af køleplader, som er 38x25cm
du skal op i samme antal blå som hvide ellers vil det blive for hvidt lyset jeg kører 60 hvide og 24 blå og 36 royal blue men kommer igen an på vilke dioder/styrke du vælger og om du vil køre med linser
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Hougaard skrev:
Carsten skrev:For at få en større spredning af lyset skal der vel linser på, men hvilke? 60 - 90 -120 graders linser??
Det er faktisk for at få mindre spredning af lyset, at man sætter linser på.
Ok! det vil så centere lyset mere end hvis der ikke er nogen linser på.
En udgift mindre eller???
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

TimW skrev:

25 i brede burde være fint nok Pacific Sun Black Python lamperne er jo 380x190x80mm
du skal op i samme antal blå som hvide ellers vil det blive for hvidt lyset jeg kører 60 hvide og 24 blå og 36 royal blue men kommer igen an på vilke dioder/styrke du vælger og om du vil køre med linser

Det vil sige at 3 køleplader vil være nok?? så det er højden over akvariet der kommer til at afgøre hvor meget lys der kommer ud i krogene.
Umiddelbart havde jeg regnet med 3watts dioder.
Ændrer lysets farve sig om der er linser på eller ej??
omnia
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15
Postnummer: 8300 Odder
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af omnia »

PAR værdien skulle vist også ændre sig en del alt efter hvilke linser du sætter på,ved godt et er målt på PAR38 lamper men teorien er vel den samme ??

https://www.nanotuners.com/pages.php?pID=4
Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af TimW »

Carsten skrev:
TimW skrev:

Det vil sige at 3 køleplader vil være nok?? så det er højden over akvariet der kommer til at afgøre hvor meget lys der kommer ud i krogene.
ville nok sige 4 stk ca og ja højden har meget at sige med spredningen
jeg kørte med linser på alle ledsne da jeg startede op men de hvide overtager næsten hele lyset på grund af de blir så kraftige man kan selvfølgelig vælge at smide fler blå på og løse det på den måde men jeg valgte og ta dem af på mine hvide og de almendelig blå og beholde dem på royal blue
her et et link til lidt forklaring med linserne
http://www.ledgroupbuy.com/pages/Choosi ... optic.html
Senest rettet af TimW ons 23. feb 2011 18:08, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af TimW »

og vis du vælger de nye cree http://www.ledgroupbuy.com/products/CRE ... te-T6.html så er det nok lige før det skal hedde 2 blå til en hvid på grund af deres styrke
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

Tror ikke man kan sige noget med watt pr cm2... det kommer jo helt an på dybden af akvariet hvor kraftigt lys der skal til...
Open mind for a different view..
Brugeravatar
Niller
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 8800 Viborg
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Niller »

Fandt denne side idag i Danmark vedr. Kølerplader. Nogen der har købt her? Prisen afskrækker da ikke ved lidt størrer mængde og så sparer man da momsen og told.

http://dk.rs-online.com/web/search/sear ... &R=0400062
Jan
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

TimW skrev:
Carsten skrev:
TimW skrev:

ville nok sige 4 stk ca og ja højden har meget at sige med spredningen
jeg kørte med linser på alle ledsne da jeg startede op men de hvide overtager næsten hele lyset på grund af de blir så kraftige man kan selvfølgelig vælge at smide fler blå på og løse det på den måde men jeg valgte og ta dem af på mine hvide og de almendelig blå og beholde dem på royal blue
her et et link til lidt forklaring med linserne
http://www.ledgroupbuy.com/pages/Choosi ... optic.html
Grunden til at jeg skriver 3 stk, er at akvariet er delt af 2 tværstivere, og med 4 plader, bliver tværstiverene oplyst.
Når det kan lade sig gøre med 1 hqi lampe over hvert "hul" må det også kunne lade sig gøre med led
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Niller skrev:Fandt denne side idag i Danmark vedr. Kølerplader. Nogen der har købt her? Prisen afskrækker da ikke ved lidt størrer mængde og så sparer man da momsen og told.

http://dk.rs-online.com/web/search/sear ... &R=0400062

Prøv at lave en ordre, så vil du se at der kommer moms på, og så er det lige pludseligt meget dyrt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Så blev første skridt taget!

5 stk køleplader blev købt.
Målene er 38x25 cm
Om de så kommer til at hænge på langs eller tværs ved jeg ikke endnu.

Kiggede på de led som Tim foreslog. Der er en forskel 20lm fra en Cree XM-l cool white T5 til en T6
Men en mer pris $2,09 for T6. Er det værd at bruge de ekstra penge på??
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Er der nogle af jer der hjemmebyger, der har eksperimentere med røde leds? Har set nogle steder eksperimentere folk med at blande hvid, blå og røde for at få flottere farver?
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Moente »

Carsten skrev:Kiggede på de led som Tim foreslog. Der er en forskel 20lm fra en Cree XM-l cool white T5 til en T6
Jeg ville ikke gide ofre det ekstra for at få 20lm mere.
StarF skrev:Er der nogle af jer der hjemmebyger, der har eksperimentere med røde leds? Har set nogle steder eksperimentere folk med at blande hvid, blå og røde for at få flottere farver?
Jeg har selv set det, da jeg selv er i gang med at bygge min egen lampe. Grunden til at blande rød ind i lyset er for at fremkalde nogle violette farver (blå+rød=lilla). Overvejede selv et par røde dioder, da de violette dioder ikke er så nemme at opdrive. Men jeg har ingen erfaring med det. Udbygger nok min lampe senere, og der vil jeg måske eksperimentere med det.
Mvh Tobias
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Moente skrev:
Carsten skrev:Kiggede på de led som Tim foreslog. Der er en forskel 20lm fra en Cree XM-l cool white T5 til en T6
Jeg ville ikke gide ofre det ekstra for at få 20lm mere.

Præcis min egen tanke.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Hvad er nu det her for nogle??

http://kaidomain.com/ProductDetails.asp ... ctId=11102#

der står 1000 lumen

Og de andre Cree-xm T6 skulle give 280lm

Misforstår jeg noget??
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DennisJ »

det er ved 3A, ca 10W de giver 1000lm

de 280lm er ved 700mA, dvs ca. 2W

http://www.cree.com/products/pdf/XLampXM-L.pdf

http://www.cree.com/products/xlamp_xml.asp
Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af TimW »

jeg tror det er på tide vi får bruno ind i det her for han har pænt styr på noget af det her så han vil være den rigtige at spørge og kan give de rigtige svar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

DennisJ skrev:det er ved 3A, ca 10W de giver 1000lm

de 280lm er ved 700mA, dvs ca. 2W

http://www.cree.com/products/pdf/XLampXM-L.pdf

http://www.cree.com/products/xlamp_xml.asp
Vil det sige at de bruger 4 gange så meget strøm, for at give 4 gange så meget lys? Men prismæssigt dobbelt så dyre som de andre
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DennisJ »

Nej, de reklamerer bare med Maks effekt, og så er de dyrere, men det er samme produkt.

Dioden kan levere op til 1000lm ved 3000mA, men Cree anbefaler maks 1500mA og det svarer til ca 530lm.
bilka
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af bilka »

StarF skrev:Er der nogle af jer der hjemmebyger, der har eksperimentere med røde leds? Har set nogle steder eksperimentere folk med at blande hvid, blå og røde for at få flottere farver?
Jeg tror brugen af neutralhvide (NW) leds blandet med koldhvide (CW) er mere udbredt end deciderede røde led, fordelen er også de går lidt længere ned i det blå spekter
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

DennisJ skrev:Nej, de reklamerer bare med Maks effekt, og så er de dyrere, men det er samme produkt.

Dioden kan levere op til 1000lm ved 3000mA, men Cree anbefaler maks 1500mA og det svarer til ca 530lm.
OK! Det vil sige at man kan sætte mere strøm til, end de 700mA og derved få større lysudbytte.

Hvormange dioder tror du der skal til for at oplyse mit akvarie, mindst lige så godt som idag. Overfladen er 200x80 cm og akvariet er 70 dybt.

Jeg har købt 5 køleplader, som kan dække hele akvariet i længden og så 25 cm i bredden.
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

bilka skrev:
Jeg tror brugen af neutralhvide (NW) leds blandet med koldhvide (CW) er mere udbredt end deciderede røde led, fordelen er også de går lidt længere ned i det blå spekter
I den lampe jeg har lavet med 10 watt "kina-LED" har jeg 6 x hvid 2 x blå og 1 x rød, der skal ikke skrues ret meget op for den røde inden den overtager fuldstændig og gør alt rød-lilla. Mine koraller er helt vilde med det røde i min lampe, de vokser helt vildt, og det er på trods af mine problemer med fosfat som har stoppet væksten mere eller mindre i mit store akvarie (de kører på samme sump). Jeg har pt ikke mulighed for at styre lysstyrken på den røde LED uafhængigt af de andre, dæmpningen er klaret med et stykke gaffatape på "splash-guarden" lige over den røde LED, dette blokere det direkte lys fra den.
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Er kommet en anelse længere i planlægningen.
Der bliver 3 moduler af hver 38x50 cm over akvariet. Det betyder at hele den åbne overflade på akvariet bliver dækket(minus sprosser og bølgebryder, er der 6 cm som ikke kommer under direkte lys)

Hvert modul forventer jeg at bestykke med 70 stk 3w dioder. De monteres i 5 strenge, hvoraf 3 bliver med Cree-xm-l dioder og 2 strenge med hver 14 dioder i henholdsvis blå og royalblue. måske nogle enklte røde skal ind i en af strengene?
Er det nok lys?? til et 1120 liters??

Der skal jo også bruges en større mængde drivere til hvert modul, helt præcist 5 stk, hvis det bliver Meanwell ELN 60-48D. Hvor får jeg dem billigst?
Skal der bruges strømforsyning ud over driverne?
Modulerne monterer jeg som Tim i en ramme af Porsa.

Hvis nogen har indvendinger og ideer til det jeg vil lave, så kom frem med dem!!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

De Meanwell drivere som flere har brugt, skal have en styrestrøm til regulering, på 10volt. Kan flere drivere deles om en strømforsyning, eller skal hver have sin egen??

Og så lige et spørgsmål til dem der har har færdigbyggede lamper. Hvad for nogle drivere sidder der i dem??
De drivere jeg er blevet anbefalet, fylder 18 cm i længden, og kan kun klare 14 leds. Hvis alle drivere fylder så meget og ikke kan klare flere dioder. Fylder drivere og strømforsyninger mere end alt det andet.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Carsten skrev:De Meanwell drivere som flere har brugt, skal have en styrestrøm til regulering, på 10volt. Kan flere drivere deles om en strømforsyning, eller skal hver have sin egen??

Og så lige et spørgsmål til dem der har har færdigbyggede lamper. Hvad for nogle drivere sidder der i dem??
De drivere jeg er blevet anbefalet, fylder 18 cm i længden, og kan kun klare 14 leds. Hvis alle drivere fylder så meget og ikke kan klare flere dioder. Fylder drivere og strømforsyninger mere end alt det andet.

haha...Carsten.

Jeg husker tydligt da jeg var meget ung at jeg splittede en radio for at se hvorfor den virkkede men heldigvis er jeg vokset fra det :beer:

Steen
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Carsten skrev:D...
...
Der sidder formodentligt noget proprietært elektronik.
Skulle jeg udvikle en LED-lampe til konsummarkedet, turde jeg ikke løbe an på en anden leverandørs standardvare.
Hvis denne leverandør bestemmer sig for, at modellen skal udgå (og det sker jævnligt), ligger der en ny udviklingsprocess og venter, før man igen kan producere lamper.

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

spdiving skrev:
Carsten skrev:De Meanwell drivere som flere har brugt, skal have en styrestrøm til regulering, på 10volt. Kan flere drivere deles om en strømforsyning, eller skal hver have sin egen??

haha...Carsten.

Jeg husker tydligt da jeg var meget ung at jeg splittede en radio for at se hvorfor den virkkede men heldigvis er jeg vokset fra det :beer:

Steen
Hvad f.....n Steen er du ved at blive voksen??
Det var nu mere om der stod noget i specifikationerne som kunne indikere noget
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Nolan skrev:
Carsten skrev:D...
...
Der sidder formodentligt noget proprietært elektronik.
Skulle jeg udvikle en LED-lampe til konsummarkedet, turde jeg ikke løbe an på en anden leverandørs standardvare.
Hvis denne leverandør bestemmer sig for, at modellen skal udgå (og det sker jævnligt), ligger der en ny udviklingsprocess og venter, før man igen kan producere lamper.

/Kim
Jeg kan godt se problemmet. så du har nok ret.
Men findes der drivere som kan trække flere dioder end det som Mean Well en kan ??
forventer at skulle sætte 70 dioder i hver sektion, og derved bruge 15! drivere.
Da en god del af dem skal være hvide, ville det være lækkert hvis der fandtes nogen driver som kunne trække dobbelt så mange dioder pr stk
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"