stilarter, fx: rovbalje, sandsild, mbunabalje, algebalje osv

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh ø

Indlæg af steenmillinder »

jeg kan jo kun svare på hvilke af de muligheder jeg indtil videre er blevet presenteret for, som har tændt mig... og hvis jeg køber en balje, bliver det først om 3 - 4 mdr., og om 1000 sider bog, og mange timer med nogle af jer her inde, og måske se nogle rigtige balje... fx skal jeg pludslig have en halvtons sump, en en skummer til 3000kr... det var jeg ikke klar over i forgårs... men jeg er nået 70 sider ind i reef secres af Fosså(ja der er mange sider endnu, men det er fedt for en tidligere fysikstuderende som mig) og jeg går ikke bare ud og køber en haj, og kommer den i en balje med vand sten og salt i...
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

udover det har i alle famne givet mig mange fede svar, så mange tak for det...
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Det kan også kun anbefales at gennem tænke selve projecktet flere gange mht teknik, størrelse, rovfisk, koraller, sump mm. Man ser desværre ret ofte folk kaster sig hovedløst ud i div. saltvands-projeckter, hvorefter det bliver droppet af mange forskellige årsager.

En anden ting som man efter min mening også skal være bevidst om, er at en balje på omkring 1000 liter koster rigtig mange penge før end man kan begynde at komme fisk i vandet. Et godt råd kunne være at prøve at lave et budget, men tro mig dette budget bliver meget hurtigt overskredet så man kan lige så godt fra start ligge små 20 % extra på. (med mindre man er jyde, de vil sgu ikke betale det varen koster :roll: (der kunne vi fra hovedøen lære noget))

Men igen Pøj Pøj.
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

det her bliver nok ikke modtaget godt, men jeg ved det bliver et projekt som kommer til at tage længere tid end jeg er klar og jeg kommer til at bruge mange flere penge gennem tiden, end jeg men jeg elsker min nuværende balje, så jeg tager det som det kommer... balje(8000), hqi(3000), 200kg sten (50-70kr/kg ?), stream+controller (5300), div (2000) 30k.kr.!!! der kan jeg få den vildeste drage!!! men det er jo baljen der er tale om... jeg ved ikk om pris overslaget er rimligt, men hvormeget billigere ville 720l være end en 1000l?
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"