stilarter, fx: rovbalje, sandsild, mbunabalje, algebalje osv
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: kbh ø
stilarter, fx: rovbalje, sandsild, mbunabalje, algebalje osv
jeg har en cichlde balje med mbuna fra malawi, det er revcichlider, og jeg har et rev som volumenmæssigt fylder ca. 2/3, men jeg har altid ville have rovfisk, som jeg bare ikke kan komme i hvis dyrene skal have det godt, og det skal de. Så der skal rovdyr i min saltbalje. Jeg SKAL eje en haj! kunne jeg have en rokke, muræne, blæksprutte sammen med? hvilke begrænsninger sætter en haj egentlig? er der nogle eksempler på nogle rovbaljer?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
jeg så en 25 - 30 cm haj og en blæksprutte hvis 'arme/ben/tentakler' med en diameter på 20 cm ca. og de kostede 300 kr nede i klovnfisken... hajen bliver lidt stor ca. 1,5 meter, men han ville gerne have den igen og give mig mere for den hvis jeg fodrede den op for ham i noget tid... jeg var jo solgt! må ha må ha må ha!!!.....
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
blæksprutten var Flemmings og den er død nu efter ganske kort tid i akvairet... desværre!
Jeg har en Snowflake muræne i mit 300L.´s, den bliver ikke så stor og har indtil videre vidst sig fra sin "reefsafe" side...
Jo du kan godt kalde det "stilarter", da hajer nemt kan smadre koraller ved f.eks fodringstid, derudover er der nogle fisk som er kendte for deres appetit for koraller så som kerjsere. Disse arter foretrækker nogle at holde i større rene fiske baljer uden de bekostelige koraller. Det skal så tilføjes at man jo godt kan have f.eks pollypper og blødkoraller, hvis man er villig til at se på dem som sekundære beboere og suplerings foder til fiskene...
I denne hobby, vil der altid være nogle der har kunne holde en fisk eller koral i et stykke tid dage/måneder/år, hvor de har haft held med dem. Nogle gange går det godt, andre gange går det skidt...
Jeg har en Snowflake muræne i mit 300L.´s, den bliver ikke så stor og har indtil videre vidst sig fra sin "reefsafe" side...
Jo du kan godt kalde det "stilarter", da hajer nemt kan smadre koraller ved f.eks fodringstid, derudover er der nogle fisk som er kendte for deres appetit for koraller så som kerjsere. Disse arter foretrækker nogle at holde i større rene fiske baljer uden de bekostelige koraller. Det skal så tilføjes at man jo godt kan have f.eks pollypper og blødkoraller, hvis man er villig til at se på dem som sekundære beboere og suplerings foder til fiskene...
I denne hobby, vil der altid være nogle der har kunne holde en fisk eller koral i et stykke tid dage/måneder/år, hvor de har haft held med dem. Nogle gange går det godt, andre gange går det skidt...
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5210 Odense NV
du kan godt holde forskellige arter sammen, men læs GRUNDIGT på deres arts beskrivelser før du køber noget. forhandlerne rundt omkring er ikke alle lige troværdige og ved ikke hvad du har af akvarie derhjemme!
her er en god side, bare lige hold dig for næsen at det er en butik og måske er lidt large
http://www.liveaquaria.com/product/categ.cfm?pcatid=15
her er en god side, bare lige hold dig for næsen at det er en butik og måske er lidt large
http://www.liveaquaria.com/product/categ.cfm?pcatid=15
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
- Mathias_C
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9330 Dronninglund
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Nordjylland
se nu ligner det jo noget ...! men jeg ville hvis jeg var dig finde en i nærheden der har en del mere efaringer end dig og få ham til at komme over til dig og hjælpe med at sætte det hele op...! nogle siger godt nok at jo støre akvariet er jo mindre alvorlige er fejlene man laver som newbie men tror ikk at det ville være for skønt med 1120L på gulvet...!
du har da vidst lige taget på de damer eller os er hun bare nem at overtale husk da lige at købe en omgang blomster til hende
du har da vidst lige taget på de damer eller os er hun bare nem at overtale husk da lige at købe en omgang blomster til hende

MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
- noooze
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg
hehe det lyder lidt som mig
da jeg startede med at snakke om saltvand sagde damen, MAX 250 liter
men efter at jeg havde snakket uafbrudt om det i et år - hver dag, og vist og vist hende billeder, endte jeg ud med 720 l
og det er kun pga pladsmangel at det ikke blev 1000 liter
da jeg startede med at snakke om saltvand sagde damen, MAX 250 liter
men efter at jeg havde snakket uafbrudt om det i et år - hver dag, og vist og vist hende billeder, endte jeg ud med 720 l
og det er kun pga pladsmangel at det ikke blev 1000 liter

Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18

- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5471 Søndersø
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Hvem er det monkaos skrev:kender en der har 2 hajer 2 murenaer og meget andet men 1280 L fylder godt skal høre om jeg må ta nogle billeder!

Ja og små hajer er det vist ikke helt

Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

Hvis du er helt hooked på hajer og rokker er der ikke behov for HQI - til gengæld skulle du måske overveje at ofre noget af højden på baljen til fordel for længde/bredde....jeg mener der er en tommelfinger-regel om at det absolutte plads-minimum for hajer er 3x2 af dens længde (1 m. haj skal mindst have 3x2 meter at svømme rundt på).
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
20 - 40 cm haj havde jeg tænkt på, bliver den større sælger jeg den, og køber en mindre, men jeg skal have hqi med to blå t8 rør, det giver et fedt lys, overvejer ikke at have centreret, men lidt til side, så der er et område med mere og et med mindre lys... problemet er at jeg er ikke stinke rig, fordi jeg spare sammen til en pilot uddannelse, og 200 x 70 x 80 er den størreste standart balje, som billig og masseproduceret, derfra målne, og 2 meter er max pga jeg bor i lejlihed...
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
20 - 40 cm haj havde jeg tænkt på, bliver den større sælger jeg den, og køber en mindre, men jeg skal have hqi med to blå t8 rør, det giver et fedt lys, overvejer ikke at have centreret, men lidt til side, så der er et område med mere og et med mindre lys... problemet er at jeg er ikke stinke rig, fordi jeg spare sammen til en pilot uddannelse, og 200 x 70 x 80 er den størreste standart balje, som billig og masseproduceret, derfra målne, og 2 meter er max pga jeg bor i lejlihed...
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Tror du får svært ved at lave et lavbudgets hajakvarie som sådan. Du slipper ikke uden om at have en overdimensioneret skummer og lave hyppige vandskift.
Derudover er resten ligetil - så meget svømmeplads som muligt (evt. forvise de levende sten til en stor sump), finkornet sandbund og ingen frie pumper eller rør som hajen kan støde ind i og sidst men ikke mindst: Intet jern i eller omkring akvariet - hajernes elektromagnetiske sanseorgan går nemt i spunk.
Derudover er resten ligetil - så meget svømmeplads som muligt (evt. forvise de levende sten til en stor sump), finkornet sandbund og ingen frie pumper eller rør som hajen kan støde ind i og sidst men ikke mindst: Intet jern i eller omkring akvariet - hajernes elektromagnetiske sanseorgan går nemt i spunk.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
ok ren glas.. koster en skummer mere end 2000kr brugt ? er små 20% /md. vandskifte nok, med hvor stor en sump (levende sten, colerpa, og lys på), 05 25 x cirkulation... kunne baljen være en (hullet/gennemsvømmelig atoll med huler med sand, eller to atoller. Knust koral eller finere sand uden om i begge tilfælde). 200 kg. levende sten?
- jesper/aarhus
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7600 Struer
- Geografisk sted: Struer (7600)
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
Hajer og rokker får uhyggeligt nemt infektioner i selv de mindste rifter, så tricket er at undgå rifterne - hvorfor bl.a. koralgrus også er en skidt idé.
Tror du ville få meget ud af at købe denne bog: http://www.amazon.com/gp/product/189008 ... e&n=283155
Tror du ville få meget ud af at købe denne bog: http://www.amazon.com/gp/product/189008 ... e&n=283155