doserings computer

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
jascore
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2010

doserings computer

Indlæg af jascore »

Hej med jer
første prototype

prototype af lcd og menu

Jeg sidder og nørder med prototypen af et doserings anlæg til fattigrøve :beer:
Dets funktioner bliver følgende:
Dosering af 0 - 5 ml med en nøjagtighed på +-0.1 ml
X antal enheder efter ønske
Bliver muligt at tilføje enheder som et legoagtigt system
hver kanal er programerbar med op til 6 gentagelser i døgnet, dvs op til 30 ml pr pumpe i døgnet (mulighed for større anlæg med 0-10 ml pr enhed.
Kan også blive MEGET mindre hvis man f.eks bruger 0-2 ml enheder, så tror jeg 4 kanaler kan komme ned på 10 X 10 X 5 cm eller under, og stadig leverer op til 12 ml i døgnet pr kanal.
Billig i forhold til de kendte mærker. under ca 3-400 for den første kanal og omkring 200 for de efterfølgende dvs 4 kanaler for maks 1000 kr incl det hele. det er målet.
Den kan opbygges efter ønske, dvs at ønsker man f.eks en styre boks uden for sumpen, kan det gøres uden uden at prisen bliver væsentlig højere
Mulighed for at udbygge med microprosessor der styrer lys, lavvolts pumper og andre ting man ønsker tidsstyrret, det er bare et spørgsmål om at programerer chippen.
nuværende prototype bliver styrret af 5 attiny chips, men kan sagtens opgraderes til en større
Hvis en enhed er blevet slidt eller går i stykker kan man selv fikse det meste for under 100 kr
Nem af betjene og kalibrerer.
Mulighed for at tilslutte den til pc via usb og styrre det hele der fra, samt logge aktiviteter.
komponenterne kommer til at overholde lov krav.
Det er alle de ting jeg selv kunne tænke mig af et doserings system

På sigt vil det også blive muligt at tilslutte prober og stadig holde det lang nede i pris i forhold til en mærke computer, men lige nu er det doseringen det kommer an på

Når prototypen er klar kunne jeg godt bruge 2-3 testere. de kan købe den for indkøbsprisen og får den byttet med det færdige produkt når det er færdigt eller pengene tilbage hvis det ikke kan bruges.

Lige nu er designet ret groft men sender det lige op her.
Hvis i syntes om ideen og tror det er noget kunne bruge uden at skulle betale en formue så må i godt give lyd fra jer.
Også hvis i har nogle ideer.

Prototypen er desuden også lavet med lidt større enheder så det færdige produkt bliver en del mindre.
Jeg er ikke forhandler, men bare en privat nørd.

Den nuværende prototype har målene 22.5 X 24 X 7 cm. ved godt den ser større ud på bilderne.
Og den er absolut heller ikke køn endnu, men det er jo også kun en grov prototype.
Jeg begynder at bygge den mandag :-D
Senest rettet af jascore man 19. mar 2012 08:12, rettet i alt 7 gange.
375l hovedtank. 100 liter display refugium. 100l sump og en masse diy
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)

Re: doserings computer

Indlæg af bhjensen »

Ser MEGET spændende ud...glæder mig til at se det færdige produkt :h
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Kanon ide! En videreudviklingside er at lave en til os der tilsætter noget mere (Balling) i døgnet, op til 300 ml og gerne endnu mere så den ikke sætter begrænsninger ved størrelsen af akvariet eller antallet af stenkoraller. Men rigtig godt initiativ!
Mvh Anette og Kristoffer
henrikp
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 8960 Uggelhuse

Indlæg af henrikp »

lyder som et kanon projekt, vis du stadig mangler en til at teste siger du bare til
Brugeravatar
Slingerskæv
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 5220 Odense SØ

Indlæg af Slingerskæv »

Jeg tester også meget gerne!
Henrik
I indsamlingsfasen til nyt saltet eventyr.
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Tester også gerne og så er det jo dejligt tæt på, dog tilsætter jeg i øjeblikket 230 ml i døgnet ca. ved dem der doseres mest ved.

Ellers rigtig interessant
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Moente »

Jeg tester også meget gerne. Det lyder som et rigtig fedt projekt.

Jeg står nemlig selv og skal til at købe doseringsanlæg, og ville da gerne kunne spare lidt på det, hvis det var muligt :GO
Mvh Tobias
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af bhjensen »

Har du nogen billeder af "indmaden" - eller er det hemmeligt endnu?
Boyu 128 L
jascore
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14

Indlæg af jascore »

Tak for jeres svar. Jeg bygger lige en prototype først og får fjernet de værste børnesygdomme men opdaterer tråden løbende.
Tror godt jeg kan lave programmet så det kan komme op og doserer 2-300 ml i døgnet eller pr dosering. Men nu bygger jeg lige den grove først og får skrevet koden. Har ikke lige prøvet at programerer i maskinkode før men har en god læremester :-P
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Super initiativ og projekt :GO Specielt det med at man også kan få den til at styre lys, pumper osv. :)

Følger det spændt. Kunne meget muligt være en køber, når du har det færdige produkt :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
jascore
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14

Indlæg af jascore »

Her er lige en opdatering.
har valgt at lave seperat styre enhed for det er besværligt hvis man skal ned og rode i sumpen hver gang man vil ændre og det er ikke sikkert at der er plads nok til at få hovedet der ind.

Havde desuden brugt for store enheder så størrelsen er blevet en del mindre. (den grå kasse ved siden af svarer til en alm tændstiksæske.

Hvis ma har et større behov for dosering i større mængder kan der selvfølgelig laves men kræver lidt mere pålads.

Jeg vil tro efter at have regnet lidt på det at jeg kan programerer nuværende 0-5 ml til at leverer dobbelt eller 3 dobbelt og det vil så sige at den kan komme op på 60-90 ml i døgnet, måske mere.

mine test indtil videre viser at den leverer med en nøjagtighed på +- 0.2 ml. men det kan være overfladespændingen på væsken der afgører om den sidste dråbe falder eller ej.
har ikke testet løftehøjder over 50 cm endnu men tror ikke det er noget problem, men vil snart teste det.

Har ikke sendt billeder af indmaden endnu men skal nok, og den er rimelig simpel, hvis der er nogen af jer der selv vil lave systemet. grunden er at jeg ikke er helt sikker på det mekaniske design endnu.

Hvis man selv vil lave det kan man jo begynde at øve sig på at programerer en attiny 44 hvis man ikke allerede har styr på det. jeg er stadig ved at lære :crybaby:
ellers vil jeg sige at jeg ikke har i sinde at tjene på den ud over lige den tid det tager at sætte den sammen

Mit største problem lige nu er at finde noget at lave kassen i.
For at holde prisen nede syntes jeg at acryl eller plexi bliver lidt dyrt (omkring 150-200), der hvor jeg kan købe det, og ligefrem at lave den i træ er jeg ikke meget for ha ha så hvis der er nogen af jer der kender til steder eller materialer der kan bruges må i meget gerne råbe op. det skal ca være 50 X 35 og 2-3 mm tyk
Senest rettet af jascore ons 8. feb 2012 23:11, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af bhjensen »

Vedr. kabinetter:
http://www.brinck.dk
er leveringsdygtige i forskellige færdige kabinetter til rimelige priser. Ved ikke lige om der er nogen af størrelserne du kan bruge.
Boyu 128 L
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8200 Århus N
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af MSN8200 »

Jeg følger lige med på denne spændende tråd.
Jeg er også en mulig aftager af din maskine.
Godt initiativ! :GO
Hvordan er du dog kommet på at ville lave sådan en maskine?
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad er det i maskinen der optager al den plads. De 4 doseringspumper fylder ikke alverden.
jascore
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14

Indlæg af jascore »

Det er fordi jeg ikke køre med doseringspumper. syntes de er for dyre i forhold til .
den billigste pumpeenhed med motor koster 157 på ebay og så kommer der skat plus det post fdanmark tager for at fortolde enheden, så er man oppe på 300 så skal der laves elektronik til at styre den og det er ca 50 og så materialer til at lave kabinettet så ender man på 400 ca og så går fidusen af.

Jeg bruger servoer som man kan købe for 70-80 kr inde for eu plus print 50,- plus materialer 50 så er det ca ½ pris og lige nå nøjagtig vil jeg tro. deres pos styres af impulser så f.eks en impulslængde på 1.8 ms sætter den på 90 grader og en længde på 1.9ms på 91 grader osv. (bare eksempel på tal ikke korrekte)
på den måde kan man via programmering af attiny oversætte antal volt fra et potmeter til pos i grader på servoen og derved med 0.2 ml nøjagtighed bestemme hvor meget væske der skal leveres

Skal nok sende af indmaden men syntes nu heller ikke at 200 X 180 X 60 er en særlig stor enhed for 4 kanaler diy :biggrin:

Men der er faktisk også en del luft der inde men det kan keg ikke gøre så meget ved da de jo skal have lidt plads at arbejde på
en 4 kanal tec III måler 150 x 230 x 60 mm

Er igang med fat bygge første prototype. regner med at smide en video op i løbet af ugen. det bliver kun en et kanal men så kan i se funktionen og og hvor præcis den er
jmsjms
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Rakkeby

Indlæg af jmsjms »

Ser sgu godt ud glæder mig til at få en :O))

Mvh Jesper
jascore
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14

Indlæg af jascore »

Bhjensen >> tak for linket :-) vil lige se hvad de har til en billig penge
jmsjms
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Rakkeby

Indlæg af jmsjms »

Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 4390 Vipperød

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Hej det ser godt ud, glæder mig til at se det færdige resultat. det kunne jo være at den skulle side på mit nye akvarie :)

mvh Rasmus.
jascore
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14

Indlæg af jascore »

Så kom delene til at lave printet og kontrollen. så nu skal der loddes og svedes over den ski.. kode, så hvis der er en C nørd herinde så giver jeg gerne en skilling for at slippe for koden. Har pseudokodet det hele.

Ville gerne sende et billede af indmaden (meget simpel) men min prototype er ikke for køn da jeg har lavet 1000 små ændringer, men det er jo også kun proto.
Men den består ganske enkelt af servoer der trækker sprøjter x antal ml og det hele styres så af en microprocessor hvis man kan kalde attiny for det.

Har endnu en gang besluttet at ændre kontrollen så det istedet bliver muligt at gentage doseringen 1,2,3,4,5 eller 6 gange i døgnet og for at imøde komme folk der bruger balling og tilsætter store mængder bliver det også muligt at doserer 1-5 og 10 X5 ml pr dosering så man med 5 ml enheder kommer op på at kunne doserer fra 0,2 - 300 ml i døgnet pr enhed. Det er i øvrigt muligt at få den kodet som man vil, hvis man ønsker andre værdier.

Har også overvejet at smide et display på men det koster det samme som en doseringsenhed og så syntes jeg at prisfordelen ryger, men måske når det hele fungerer som det skal. det bliver nok nødvendigt når der også kommer lys og pumpekontrol på.

HAr forøvrigt tilføjet muligheden for at lave strøm bevægelser i vandet, også ved hjælp af servostyrring, så man kan indstille pumperne til at bevæge sig ala en vindusviske, hvor man kan styre intervallet og hastigheden. Mange ideer men lige nu er det den dosering gg

Har også testet løftehøjden og den klarer uden problemer 1½ meter uden at blive mindre præcis.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Moente »

Det lyder jo fantastisk!
Mvh Tobias
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Det lyder godt nok nice :W

Laver du så en holder til pumperne, eller hvordan skal det forståes som en vinduesvisker eller? :rolleyes:
Marco R[/center]
jascore
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14

Indlæg af jascore »

ja planen er at lave holder til pumpen men er ikke begyndt at kigge på den del endnu, det skulle jo gerne passe til lidt forskellige pumpe systemer, med undtagelse af vorech. den tror jeg sq ikke lige jeg kan gøre det med :-P
men det skal forstås som at pumpen roterer fra f.eks -60 grader til + 60 grader eller hvad man nu vil, og derved får strøm fra forskellige retninger
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

jascore skrev:ja planen er at lave holder til pumpen men er ikke begyndt at kigge på den del endnu, det skulle jo gerne passe til lidt forskellige pumpe systemer, med undtagelse af vorech. den tror jeg sq ikke lige jeg kan gøre det med :-P
men det skal forstås som at pumpen roterer fra f.eks -60 grader til + 60 grader eller hvad man nu vil, og derved får strøm fra forskellige retninger
Hehe nej det vil i hvert fald blive noget af en udfordring, hvis det var :hehe:

Lyder super det med rotering. Følger meget spændt dit projekt :y
Marco R[/center]
jascore
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14

Indlæg af jascore »

hvis der er nogen der har forslag til hvad man forventer af en doseringsenhed så må i godt skrive det så kan jeg se om jeg ikke kan implementerer det.
Prototypen bliver uden display men bare mulighed for via dipswitches at programerer den, så skal display nok komme når det mekaniske og programerings mæssige er på plads.

Er igang med udholdenhedstest. den pumper 5 ml hvert andet sek og har kørt i snart 6 timer uden problemer det svarer til 10800 doseringer eller 108 dage med en dosering på 500 ml eller eller ca 29 år med 5 ml i døgnet he he. gummiet i psrøjten holder nok ikke så længe GG :-D
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Kommer man ikke til at kunne sætte et klokkeslet + antal ml som den skal pumpe på den pågældene kanal?
Eller vælge et antal ml pr døgn og antal gange den må køre og så regner den selv antal ml ud pr. gang?
Pumperne må jo ikke køre samtidigt ved brug af balling...

Er ikke inde i GHL Profilux, men den har en del mulighedder og dit projekt er vel et billigere alternativ til denne GHL...
Dog kan man jo flere ting med selv den billige GHL, dog koster en doseringspumpe med 4 kanaler og 4 pumper en del ud over selve computeren...

Tænker bare på om det bliver meget krævende for folk at ændre doseringen af Balling efterhånden som de får et andet forbrug i deres akvarie...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

jascore skrev:hvis der er nogen der har forslag til hvad man forventer af en doseringsenhed så må i godt skrive det så kan jeg se om jeg ikke kan implementerer det.
Prototypen bliver uden display men bare mulighed for via dipswitches at programerer den, så skal display nok komme når det mekaniske og programerings mæssige er på plads.

Er igang med udholdenhedstest. den pumper 5 ml hvert andet sek og har kørt i snart 6 timer uden problemer det svarer til 10800 doseringer eller 108 dage med en dosering på 500 ml eller eller ca 29 år med 5 ml i døgnet he he. gummiet i psrøjten holder nok ikke så længe GG :-D
Hvis man læser hvad en GHL kan levere er der stadig et godt stykke vej... :T :T

Teknisk forklaring
Flow ca. 60ml/minute hver pumpe
Mindste beløb pr dosering ca. 1ml
Anbefalet max. dosering mægde pr enhed ca. 40l

http://www.deepoceanshop.dk/teknik/dose ... -3651.html

Men ellers en lækker lille sag du er ved at lave... :GO :GO

Steen
jascore
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14

Indlæg af jascore »

he he det kan jeg godt matche. Kan programmerer den til at leverer 5 ml hvert tredie sek det er 100 ml i min. og minimum er 0.2 ml pr minut.

men den kører ikke på minut basis. den kører på antal timer mellem dosering og antal doseringer pr gang. så en min dosering tager vel ca 3 sek op til X antal gentagelser pr dosering. kan i princippet sætte den til at dosere 5 ml hvert andet sek hele døgnet, hvis hardwaren holder gg og det er jeg ved at teste. har kørt ca 14 timer nu :-P
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Hvordan kan man så doserer kl 12:00 med pumpe 1 og kl. 12:15 med pumpe 2?

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
jascore
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
14

Indlæg af jascore »

Ja der bliver indlagt så man kan forsinke doseringen. har lige doseret mg og natrium på samme tid igår og har total hvidt vand så ved af nu af erfaring at der skal gå tid mellem balling doseringer har svaret på dit tidligere indlæg på næste side.

Oprindeligt havde jeg slet ikke balling i tankerne men kun sporestoffer og andre ting der skal tilsættes i små mængder, men nu er jeg selv begyndt på balling og det har også ændret projektet lidt.
Senest rettet af jascore søn 14. aug 2011 00:47, rettet i alt 1 gang.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"