Skæve værdier

Forum for generel snak omkring saltvand.
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions: 0
16
Postnummer: 8981 Spentrup
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Gassum, Randers

Skæve værdier

Indlæg af laursen »

Da væksten på mine stenkoraller er faldet væsentligt, og min kalkalger er blevet blege i det valgte jeg at måle mine værdier(ved godt at man normalt gør det en gang om ugen), og må konstatere at det ser lidt skidt ud med kh, ph og mg. Jeg har dog hele tiden haft problemer med at holde Ph oppe.

Akavriet er på 900l+sump køre med 2*250W HQI og 4*54WT5 samt 2*tunze6125 og 2*6105 og BK 300deluxe skummer

Mine værdier:
Ph: 7,6
Ca: langt over 500 mg/l (skyldes at jeg høre med kalkmikser og har stor fordampning har pt bort koblet den)
Mg: 1250 mg/l
Kh: 6,7dhk alt for lav :(
No3 0,3
Po4 0,04

Mit spørgsmål er så om det eneste jeg skal gøre er at lade calsium falde og forsøge at øge magnesium?
Min 430Liter tank: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=30588 Nu med 900Liter Tank
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 18
15
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Skæve værdier

Indlæg af pederrevnørd »

laursen skrev:Da væksten på mine stenkoraller er faldet væsentligt, og min kalkalger er blevet blege i det valgte jeg at måle mine værdier(ved godt at man normalt gør det en gang om ugen), og må konstatere at det ser lidt skidt ud med kh, ph og mg. Jeg har dog hele tiden haft problemer med at holde Ph oppe.

Mine værdier:
Ph: 7,6
Ca: langt over 500 mg/l (skyldes at jeg høre med kalkmikser og har stor fordampning har pt bort koblet den)
Mg: 1250 mg/l
Kh: 6,7dhk alt for lav :(
No3 0,3
Po4 0,04

Mit spørgsmål er så om det eneste jeg skal gøre er at lade calsium falde og forsøge at øge magnesium?

Hejsa,

Du skal straks fånhævet din kh - den er vigtigst. Kan kun gå for langsomt. Din høje ca vil ikke tillade dette, da de hænger sammen , hvorfor jeg anbefaler dig at lave 30 procent vandskift.

Det burde stabilisere dine værdier. Mg er ikke perfekt, men ikke truende. Mål den efter vandskiftet, og tilfør hvis du stadig mangler.

Din ph har været lav længe !!!!!
7,6 er det morgen eller aften ?
Kører du med vodka eller pellets ? Så stop dosering asap, kan være tegn på iltmangel.

Ellers har du for meget CO2"
Har du mulighed for at få din skummer til at suge luft uden for hus/lejlighed ?

Svar lige tilbage :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
16

Indlæg af laursen »

Først og fremmest tak for dit svar.

Jeg vil straks begynde at lave 200l saltvand til i morgen, det er dog kun ca 22% men det er det jeg har mulighed for.
Jeg har salt uden calsium tilsat så det er jo et plus.

Min ph var målt kl 16. min hqi tænder kl 16.30 og den er nu steget til 7,7 og stiger som regl til 7,8 sidst på aftnen

Jeg bruger hverken vodka eller pellets
Det med at trække luft udefra er det permanent du mener? eller er de bare miderlitidigt?
Senest rettet af laursen tors 11. aug 2011 20:07, rettet i alt 1 gang.
Min 430Liter tank: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=30588 Nu med 900Liter Tank
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af pederrevnørd »

laursen skrev:Først og fremmest tak for dit svar.

Jeg vil straks begynde at lave 200l saltvand til i morgen, det er dog kun ca 22% men det er det jeg har mulighed for.
Jeg har salt uden calsium tilsat så det er jo et plus.

Min ph var målt kl 16. min hqi tænder kl 16.30 og den er nu steget til 7,7 og stiger som regl til 7,8 sidst på aftnen

Jeg bruger hverken calsium eller pellets
Det med at trække luft udefra er det permanent du mener? eller er de bare miderlitidigt?

Hej igen,

Det er perfekt, jeg vil tro dine værdier kommer indenfor rimelige rammer efter vandskiftet.

Omkring ph, så er det ikke et truende problem, hvis dine koraller ellers står godt.
Hvis din måling ellers passer( få den dobbeltchecket, af andet mærke) og du ikke er helt tilfreds med dine korallers udseende, så vil jeg tro du har for meget CO2.

Prøv at åbne vinduer, og døre til dit kabinet - mål efter 1 time, og se om ph ikke er steget med ca 0,2 point.

Det kræver frisk luft til skummer, og selvfølgelig skal din skummer være ren og giv max luft.

Spændt på at høre hvad du kommer frem til. Jeg kører selv med "gammeldags" luftskummer, og min luftpumpe står udenfor huset - af samme årsag.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Jeg er ikke enig i at din Kh er for lav. Jeg har altid holdt min mellem 6,5 og 7. Ligeså har de fleste som kører Zeovit (det gør jeg pt. ikke). Der sker ikke noget ved at hæve Kh...... men det er ikke den som er skyld i dine problemer. Der er en sammenhæng mellem Ca og Kh og det er muligt at Kh automatisk stiger lidt efterhånden som Ca falder.
PO er nok for høj!....med den unøjagtighed der er ifbm. vore målinger gør at den ligeså godt kan være 0,1 eller mere.
Hvad pH angår så er jeg her enig med Peder.
Pas på med for store vandskift.....det kan være ligeså skadeligt som hurtige ændringer i Kh og Ca. Det er bedre at skifte 10-15 % af gangen lidt oftere. På den måde undgår du også for store pludselige udsving i Kh, Ca og pH.
Kører du måske med for gamle rør/HQI brændere?
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
16

Indlæg af laursen »

leifkrarup skrev:Jeg er ikke enig i at din Kh er for lav. Jeg har altid holdt min mellem 6,5 og 7. Ligeså har de fleste som kører Zeovit (det gør jeg pt. ikke). Der sker ikke noget ved at hæve Kh...... men det er ikke den som er skyld i dine problemer. Der er en sammenhæng mellem Ca og Kh og det er muligt at Kh automatisk stiger lidt efterhånden som Ca falder.
PO er nok for høj!....med den unøjagtighed der er ifbm. vore målinger gør at den ligeså godt kan være 0,1 eller mere.
Hvad pH angår så er jeg her enig med Peder.
Pas på med for store vandskift.....det kan være ligeså skadeligt som hurtige ændringer i Kh og Ca. Det er bedre at skifte 10-15 % af gangen lidt oftere. På den måde undgår du også for store pludselige udsving i Kh, Ca og pH.
Kører du måske med for gamle rør/HQI brændere?
Jeg har skiftet HQI erne for nylig men t5érne er ved at være godt brugte
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
16

Indlæg af laursen »

Men er det for voldsomt at skifte 200l? med sump har jeg ca 1100 liter vand
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af pederrevnørd »

laursen skrev:Men er det for voldsomt at skifte 200l? med sump har jeg ca 1100 liter vand
Nej, det er helt fint. Bare det er odentligt blandet, om temp er på niveau.

Leif havde i øvrigt en god pointe omkring lys, de nye hqi kan sagtens blege dine kalkalger.

Jeg er ikke enig omkring kh, men det er der jo delte meninger om, til gengæld er vi enige om at ca og kh hænger sammen.

Mere kh vil buffe dit vand. Og måske holde ph mere stabil.

Hvornår har du sidst kalibreret din probe til ph ?
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
16

Indlæg af laursen »

pederrevnørd skrev:
laursen skrev:Men er det for voldsomt at skifte 200l? med sump har jeg ca 1100 liter vand
Nej, det er helt fint. Bare det er odentligt blandet, om temp er på niveau.

Leif havde i øvrigt en god pointe omkring lys, de nye hqi kan sagtens blege dine kalkalger.

Jeg er ikke enig omkring kh, men det er der jo delte meninger om, til gengæld er vi enige om at ca og kh hænger sammen.

Mere kh vil buffe dit vand. Og måske holde ph mere stabil.

Det var begyndt inden at jeg skiftede hqi brændere.

det er vel godt 3 måneder siden jeg har kalibreret den, ved faktisk ikke hvor ofte man bør gøre det
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af pederrevnørd »

Det var begyndt inden at jeg skiftede hqi brændere.

det er vel godt 3 måneder siden jeg har kalibreret den, ved faktisk ikke hvor ofte man bør gøre det[/quote]

3 md er ok, jeg gør det hver 1/2 år, jeg ved faktisk ikke hvor ofte det skal gøres. Kommer os an på fabrikat.

Men hvis hvis du har kontrol værdier med 4 el. 7 i ph, så kontroller Probens rigtighed ved at kontrolmåle en af disse vædsker :-)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Som jeg ser det, er hverken din ca eller kh som sådan et problem. Der du nok har et problem, er det ikke har været stabilt. Det er problemet med en kalkmixer, kontra andre måder at dosere på.

din PH der imod er meget lav, prøv at lav så at skummeren tager luft ude fra, hvis det er muligt via en slange. Jeg ville dobbelt tjekke den ph, og se om den kan blive hævet på en eller anden måde. Ser ingen grund til vandskift, det kan skade mere end det gavner, i så fald så skal det være flere og mindre vandskift. og få gjort dine værdier stabile både ca og kh. Korallerne er rimelige lige glade om det er ca på 500 eller på 450, og kh på 6.5 eller 8, bare det er stabilt.

selv køre jeg med en kh på 6.5
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af pederrevnørd »

StarF skrev:Som jeg ser det, er hverken din ca eller kh som sådan et problem. Der du nok har et problem, er det ikke har været stabilt. Det er problemet med en kalkmixer, kontra andre måder at dosere på.

din PH der imod er meget lav, prøv at lav så at skummeren tager luft ude fra, hvis det er muligt via en slange. Jeg ville dobbelt tjekke den ph, og se om den kan blive hævet på en eller anden måde. Ser ingen grund til vandskift, det kan skade mere end det gavner, i så fald så skal det være flere og mindre vandskift. og få gjort dine værdier stabile både ca og kh. Korallerne er rimelige lige glade om det er ca på 500 eller på 450, og kh på 6.5 eller 8, bare det er stabilt.

selv køre jeg med en kh på 6.5
Høj ca og lav kh gør at korallerne ikke kan optage calcium. Så ca kan kun komme ned ved et vandskifte, som du fraråder!!!
I dette tilfælde er ca langt over 500 , og kh lav. Kh bør ligge på 8 for optimale vandværdier efter min mening, måske endda højere - du har da ret til din mening, men stabile forkerte værdier gør dem ikke rigtige.

Jeg er dog enig med dig omkring valg af andet system til ca og kg end kalkmikser :-)

Lav kh og ph hænger altså også sammen
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af StarF »

pjat en kh på 6.5 og en ca på 500 er ikke et "akvarie vælter" problem. Og er godt klar over at kh spiller ind i ph, men det er der mange ting der gør. Det letteste er at lave så der går en slange ud, så skummeren tager luft ude fra.

Jeg kan så oplyse dig om at mit akvarie køre med en kh på 6 - 6.4, en mg på 1350 og en ca på 520.. Og jeg kan så oplyse dig om, det IKKE et problem! Der imod er det et problem når kh ikke er stabil, grunden til mange anbefaler en kh på 8, er at man har en buffer til begge sider, hvor imod med 6.5 at der ikke er langt ned til det fatale. Zeo folk anbefaler også en kh på 7 ca. Som sagt, koraller kræver ikke snor lige parametere, det er ikke sådan at hvis din kh er 7.5 så har du et problem, de til vænner sig sine omgivelser, så længe de får stabilitet kan til tilvænne sig mange ting (inden for rimelighedens grænser)

og jeg anbefaler ham ikke, at ikke at skifte vand, jeg er bare enig med leif om at det bør gøres over flere omgange, hvis korallerne er blevet van til de værdier de har nu, kan det stresse dem yderlige.

at du kalder mine værdier for forkerte værdier, giver mig bare et indtryk af det eneste du ved, er hvad du har hørt fra carsten.. sorry

(kort sagt, det handler om stabilitet, typisk vil jeg skyde efter at få ca på 450, kh på 7 og en mg på 1300-1350, men at påstå koraller ikke trives på andre værdier er tåbelig snak)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
15

Indlæg af pederrevnørd »

StarF skrev:pjat en kh på 6.5 og en ca på 500 er ikke et "akvarie vælter" problem. Og er godt klar over at kh spiller ind i ph, men det er der mange ting der gør. Det letteste er at lave så der går en slange ud, så skummeren tager luft ude fra.

Jeg kan så oplyse dig om at mit akvarie køre med en kh på 6 - 6.4, en mg på 1350 og en ca på 520.. Og jeg kan så oplyse dig om, det IKKE et problem! Der imod er det et problem når kh ikke er stabil, grunden til mange anbefaler en kh på 8, er at man har en buffer til begge sider, hvor imod med 6.5 at der ikke er langt ned til det fatale. Zeo folk anbefaler også en kh på 7 ca. Som sagt, koraller kræver ikke snor lige parametere, det er ikke sådan at hvis din kh er 7.5 så har du et problem, de til vænner sig sine omgivelser, så længe de får stabilitet kan til tilvænne sig mange ting (inden for rimelighedens grænser)

og jeg anbefaler ham ikke, at ikke at skifte vand, jeg er bare enig med leif om at det bør gøres over flere omgange, hvis korallerne er blevet van til de værdier de har nu, kan det stresse dem yderlige.

at du kalder mine værdier for forkerte værdier, giver mig bare et indtryk af det eneste du ved, er hvad du har hørt fra carsten.. sorry
Det var da en utrolig svaber - ved ikke hvad jeg har gjort dig ?
Naturligt havvand i revet har kh på 7, phpå 8,1-8,3 samt Ca på 420.

Det var ikke dine værdier jeg skrev var forkerte, men derimod Laursen værdier.
At du vælger at køre out of scope på flere af områderne er du velkommen til, men det er ikke det bedste råd at give videre.

Leif kom faktisk med konstruktiv input, oz selv om vi ikke var enige.
Jeg er på dette forum for at hjælpe dem der har brug for det - og det gør jeg med glæde. Deltager oz gerne i en debat med dygtige folk.

Du har åbenbart ikke brug for den :-)

Trådejer, beklager at tonen gik off topic - jeg vil gerne ønske dig held og lykke med din balje

Mvh
Peder
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af StarF »

pederrevnørd skrev:
StarF skrev:pjat en kh på 6.5 og en ca på 500 er ikke et "akvarie vælter" problem. Og er godt klar over at kh spiller ind i ph, men det er der mange ting der gør. Det letteste er at lave så der går en slange ud, så skummeren tager luft ude fra.

Det var da en utrolig svaber - ved ikke hvad jeg har gjort dig ?
Naturligt havvand i revet har kh på 7, phpå 8,1-8,3 samt Ca på 420.

Det var ikke dine værdier jeg skrev var forkerte, men derimod Laursen værdier.
At du vælger at køre out of scope på flere af områderne er du velkommen til, men det er ikke det bedste råd at give videre.

Leif kom faktisk med konstruktiv input, oz selv om vi ikke var enige.
Jeg er på dette forum for at hjælpe dem der har brug for det - og det gør jeg med glæde. Deltager oz gerne i en debat med dygtige folk.

Du har åbenbart ikke brug for den :-)

Trådejer, beklager at tonen gik off topic - jeg vil gerne ønske dig held og lykke med din balje

Mvh
Peder
Jeg siger heller ikke han skal køre skæve værdier jeg siger bare det ikke nødvendigvis er DER problemet ligger, alt efter hvordan hans værdier normal ligger, er det jo svært at sige hans kh er forkert. Og btw, dine naturlige havværdier kommer meget an på hvor de er taget fra, nogle steder har jeg set ca målt til 380 f.eks (maldiverne) og en kh på 6.5. Andre steder er khén også i nærheden af 8. Min pointe er bare at korallerne kan tilvænne sig mange værdier så længe de bliver beholdt stabilt.

Som jeg ser problemet, skyldes det dog at ca/kh er ustabil, pga den måde han tilføre på. Det undre mig desuden at phén er så lav når han køre med kalkmixer, da de normalt bliver brugt i forbindelse med andre ting, for at booste phén lidt. Jeg vil få dobbelt tjekket den PH, og evt få lavet så skummeren får luft ude fra hvis mulig.

Der ud over, er mindre vandskift 10-15% over flere omgange, bedre end få men store vandskift. (mindre stress)

kort fortalt, dobbelt tjek ph, få evt løs den lave ph. få rettet værdierne til, og få et system så at du kan holde ca/kh stabilt. Så er det lige meget om det er 7 eller 9 i kh. Så skal det nok køre igen.

og beklager hvis jeg misforstod det du skrev, og kom med et dumt prik :) (skal nok for eftertiden holde kæft)
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
16

Indlæg af laursen »

Ok. det jeg vil gøre ud fra jeres diskussion er:
Skifte vand over 2 gange(2*100) det kan der ikke være noget forgjort i da jeg ikke har skiftet vand endnu, siden jeg startede det op i januar.
Efter prøve min ph probe

Overvej en anden måde at tilføre calcium på evt. via mit nye doserings anlæg. Hvis der er nogen der har gode idér så sig til, gerne en simpel metode. Har overvejet balling men kemi er ikke min stærke side, og er bange for at det ikke går godt.

Og så vil jeg prøve om jeg kan få luft udefra til skumeren hvilket bliver svært da akvariet står langt fra en ydervæg, men vil dog som det mindste prøve at føre en slange ud fra skabet.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

laursen skrev:Ok. det jeg vil gøre ud fra jeres diskussion er:
Skifte vand over 2 gange(2*100) det kan der ikke være noget forgjort i da jeg ikke har skiftet vand endnu, siden jeg startede det op i januar.
Efter prøve min ph probe

Overvej en anden måde at tilføre calcium på evt. via mit nye doserings anlæg. Hvis der er nogen der har gode idér så sig til, gerne en simpel metode. Har overvejet balling men kemi er ikke min stærke side, og er bange for at det ikke går godt.

Og så vil jeg prøve om jeg kan få luft udefra til skumeren hvilket bliver svært da akvariet står langt fra en ydervæg, men vil dog som det mindste prøve at føre en slange ud fra skabet.
Gå ned i 25 eller 50L vand pr skifte - Langt bedre! :GO

Jeg ville klart vælge Kalkreaktor! Nemt at indstille og indkøre, og passer derefter sig selv med få kontrolmålinger. Du slipper aldrig for at måle og holde øje, og samtidig justere i takt med at forbruget stiger (flere koraller) :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af StarF »

Du kan starte med bare at tage en slange og sætte på skummeren og sæt den ud af vinduet, og se hvordan akvariet reagere, så kan du se om det er noget der løser noget. Jeg har lavet et pvc rør (11mm), der går ud, hvor min skummer er sat til.

Balling er ikke så svært som det lydder, når man først får tingene og prøver det, giver det meget fin mening.
væske 1 hæver ca
væske 2 hæver kh
væske 3 hæver mg..

Ellers er der jo altid kalk reactor. arm medie og co2 slår aldrig fejl, men lige meget hvad du vælger, så kræver det at det bliver kørt ind og der bliver lavet målinger hver dag i starten, mens man justere mængden ind.
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
16

Indlæg af laursen »

Jeg må nok bevæbne mig med mere tålmodighed og sætte mig noget bedre ind i det.

Jeg hade bare ikke de samme problemer med mit gamle 430L der kørte jeg med kalk mikseren, og smed en skvat magnesium i et par gange om ugen. Og min sps´ere voksede godt, men i det nye 900L har jeg jo meget mere fordampning med ca det samme antal krævende koraller, så vil calsium jo blive overdoseret

Jeg tror nu at valget falder på balling, dog mest pga. det økonomiske aspekt ide at jeg har lige købt et nyt 4 kanals doserings apperat, så er det jo bare de salte og 3 dunke der skal til
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af StarF »

laursen skrev:Jeg må nok bevæbne mig med mere tålmodighed og sætte mig noget bedre ind i det.

Jeg hade bare ikke de samme problemer med mit gamle 430L der kørte jeg med kalk mikseren, og smed en skvat magnesium i et par gange om ugen. Og min sps´ere voksede godt, men i det nye 900L har jeg jo meget mere fordampning med ca det samme antal krævende koraller, så vil calsium jo blive overdoseret

Jeg tror nu at valget falder på balling, dog mest pga. det økonomiske aspekt ide at jeg har lige købt et nyt 4 kanals doserings apperat, så er det jo bare de salte og 3 dunke der skal til
lydder som en god plan. Prøv lig eat find ud af det med min ph, da mit system kørte af lort havde jeg også en ph på 7,5 - 7,6. Da det blev rettet, blev alt 100 gange bedre. Når du bruger kalkmixer buffer du jo også ph, så er der er noget der AKTIVT bringer din ph ned, enten er det biologisk nedbrydelse, eller co2.

du har en ghl ikke? kan du ikke fortælde både morgen ph værdi og værdien for ph når lyset slukker?
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
16

Indlæg af laursen »

Jo jeg har GHL, den har før lagt mellem 7,7morgen til 7,9aften. Men som det køre nu er der næsten ikke to dage der er ens, og det fatter jeg faktisk ikke.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af StarF »

Går ud fra du ikke har haft fiskedød, på det seneste, ej heller overfodring. Har noget ændret i jeres hus/lejlighed på det seneste?

Ved mig, der er af en eller anden grund co2 problemer i min lejlighed. Hvis mit system ikke får luft ude fra, (eller igennem en co2 scrubber) så styrt dykker min ph til 7,5 - 7,6. Og så begynder vi at snakke værdier hvor arm medie går i opløsning i en kalkreactor.

Jeg har stadig sodalime, til at bygge co2 scrubber af, det holder dog max en månede før det skal skiftes, så den bedste løsning er nok at prøve med at sætte en lang slange, og så lade den gå ud af et vindue og se hvordan phén reagere på dette.

der ud over vil det ikke skade at få kh lidt op.
mcnats
Foxface
Foxface
18
Geografisk sted: Odense C

Indlæg af mcnats »

leifkrarup skrev: Der er en sammenhæng mellem Ca og Kh og det er muligt at Kh automatisk stiger lidt efterhånden som Ca falder.
Hvordan kan Kh stige hvis Ca falder? Som jeg har forstået det er Kh et udtryk for koncentrationen af CO3(-) og HCO3(2-) ioner som primært kommer fra kalk CaCO3, så burde Kh ikke stige i takt med at der tilføres kalk, og Ca(2+) derved stiger?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af StarF »

lige en anden ting, hvad måler du po4 med ? er det ikke et hannameter, eller rowa kit, så er der stor chance for du har langt mere end de 0.04 som du opgiver.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Calcium behøver ikke blive overdoseret selv om du bruger en kalkmikser.
Kigger du i brugsanvisningen fra Deltec (formoder at det er sådan en) vil du se at de skriver at kalkmikseren skal tilsluttes på et bypass fra ferskvandkaret. Derved har du så mulighed for at sætte en lille hane på så du regulerer mængden af vand som kommer til kalkmikseren.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af leifkrarup »

laursen skrev:Jo jeg har GHL, den har før lagt mellem 7,7morgen til 7,9aften. Men som det køre nu er der næsten ikke to dage der er ens, og det fatter jeg faktisk ikke.
der kan være et problem med proben....den skal skiftes ret ofte for at måle korrekt....min. 1 gang pr. år ifgl. Aquatronica.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af leifkrarup »

mcnats skrev:
leifkrarup skrev: Der er en sammenhæng mellem Ca og Kh og det er muligt at Kh automatisk stiger lidt efterhånden som Ca falder.
Hvordan kan Kh stige hvis Ca falder? Som jeg har forstået det er Kh et udtryk for koncentrationen af CO3(-) og HCO3(2-) ioner som primært kommer fra kalk CaCO3, så burde Kh ikke stige i takt med at der tilføres kalk, og Ca(2+) derved stiger?
Jeg kan ikke på stående fod komme med den kemiske forklaring....det kunne jeg have gjort for 10 år siden :wink: Men sådan er sammenhængen altså ifgl. en amerikansk artikel vedr. kemi i saltvand....sorry har ikke et link, men jeg tror at mange på forum kan bekræfte at hvis Ca bliver meget høj falder Kh koncentrationen....jeg tror dog at uballancen skal være større end i Laursens tilfælde.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Korrekt! Det kan være svært at hæve kh, når Ca er meget høj.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18

Indlæg af StarF »

leifkrarup skrev:
laursen skrev:Jo jeg har GHL, den har før lagt mellem 7,7morgen til 7,9aften. Men som det køre nu er der næsten ikke to dage der er ens, og det fatter jeg faktisk ikke.
der kan være et problem med proben....den skal skiftes ret ofte for at måle korrekt....min. 1 gang pr. år ifgl. Aquatronica.
Mja det er efter min erfaring en del overdrevet. min ph probe har kørt i et år, er kaliberet 2 gange, sidste gang er ½ år siden. Har lige tjekket den, og den målte 0.01 forkert i min kalibrerings væske.
laursen
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
16

Indlæg af laursen »

StarF skrev:lige en anden ting, hvad måler du po4 med ? er det ikke et hannameter, eller rowa kit, så er der stor chance for du har langt mere end de 0.04 som du opgiver.

Jeg måler med hanna
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"