Hvad har jeg gjort galt

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Hvad har jeg gjort galt

Indlæg af chrislolk »

Hvor lang ned i sumpen skal nedløbsrøret være? Er lidt i tvivl, om jeg måske har ført det for langt ned! Ved ikke om det har nogen indvirkning på hvor meget vand, der kan løbe igennem røret?
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har haft et overløb i siden på et stort akvarie, hvor jeg havde skåret gevindet af , så det passede når møtrikken var strammet helt til.
Det støjede ikke mere end alle andre overløb. Jeg havde monteret det så der hele tiden var plads til luft øverst i gennemføringen.

Det er vel heller ikke nødvendigt at tømme det hele. Blot så meget vand af, at overfladen er under kanten på overløbet.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Mikas »

Er det ikke bare at tømme de par l vand af akvariet så det ikke løber over overløbs kammen mere og så skue hele rør førings af og købe en ny der kan sidde på inder siden? Det kam da maks koster 100 kr i pvc og så er det vel ikk mange l vand Der skal af for at vandstanden kommer under overløbs kammen?

Jeg tror også vinklen bare skal sidde sådan at du kan dreje den lidt så den lige får
Meget lidt luft med igennem inde fra overløbet?

Min brors akvarie køre også så der slet ikk løber vand i gennem sikkerheds røret.. Så det kan sagtens lade sig gøre.. Det tager nok bare lige 10 gange så lang tid at få ind stillet så det ikk larmer men sådan er det jo ;)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Carsten skrev:Jeg har haft et overløb i siden på et stort akvarie, hvor jeg havde skåret gevindet af , så det passede når møtrikken var strammet helt til.
Det støjede ikke mere end alle andre overløb. Jeg havde monteret det så der hele tiden var plads til luft øverst i gennemføringen.

Det er vel heller ikke nødvendigt at tømme det hele. Blot så meget vand af, at overfladen er under kanten på overløbet.
Regnede jeg også med at gøre når jeg kommer hjem!

Hvor langt ned i sumpen var det indløbsrør så? Kan være jeg også skulle skære lidt af der!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Mikas skrev:Er det ikke bare at tømme de par l vand af akvariet så det ikke løber over overløbs kammen mere og så skue hele rør førings af og købe en ny der kan sidde på inder siden? Det kam da maks koster 100 kr i pvc og så er det vel ikk mange l vand Der skal af for at vandstanden kommer under overløbs kammen?
Det er da vist lang tid siden du har købt gennemføringer :)
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Mikas »

http://akvarieudstyr.dk/Saltvand/PVCFit ... ring2532x1

Det ved jeg ikk noget om? ;) men tror nu bare jeg har smidt de små penge og lavet det rigtigt så det også er til at justere?
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Mikas skrev:http://akvarieudstyr.dk/Saltvand/PVCFit ... ring2532x1

Det ved jeg ikk noget om? ;) men tror nu bare jeg har smidt de små penge og lavet det rigtigt så det også er til at justere?
Da alting er limet, kan jeg ikke bare nøjes med en ny gennemføring, men også nye rør, bøjninger osv. Desuden skal jeg hele vejen til Fredericia for at købe nyt PVC - det er det tættest på os her på fyn!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Mikas »

Du kan jo få det sendt for en slik og du overlever vel med et wc i de dage det tager? Det vel kun det inde i overløbet du skal skift? Et kort rør , et buk og en gennemføring?

Tror tror ikke du får den der fra hinanden så du kan bruge det igen? Og slet ikk hvis du skal ku små dreje det for små justeringer?
ivanj
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16
Postnummer: 7800 Skive

Indlæg af ivanj »

Hej igen. grunden til at jeg spurgte til hvor langt der er fra overløbskanten ned til bøjningen er fordi det godt kan larme hvis afstanden er for stor og samtidig er dit overløb meget lille så der passerer ret meget vand pr centimeter. mht slangen i sumpen så er det bare en slange som går ned til bunden.
Uden at jeg ved det helt sikkert tror jeg ikke larmen kommer fra dei durso men istedet fra faldet der er fra overløbskant til bøjningen. Du kan prøve at holde en lille plade eller din hånd på skrå inde i overløber for at se om det mindsker lyden. Dernæst kigger du efter bobler i sumpen, hvis der kommer luft med ned larmer det også.
held og lykke
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

ivanj skrev:Hej igen. grunden til at jeg spurgte til hvor langt der er fra overløbskanten ned til bøjningen er fordi det godt kan larme hvis afstanden er for stor og samtidig er dit overløb meget lille så der passerer ret meget vand pr centimeter. mht slangen i sumpen så er det bare en slange som går ned til bunden.
Uden at jeg ved det helt sikkert tror jeg ikke larmen kommer fra dei durso men istedet fra faldet der er fra overløbskant til bøjningen. Du kan prøve at holde en lille plade eller din hånd på skrå inde i overløber for at se om det mindsker lyden. Dernæst kigger du efter bobler i sumpen, hvis der kommer luft med ned larmer det også.
held og lykke
Larmen kommer fra dursoen, ikke fra overløbet - uden tvivl. Vandstanden i overløbet er kun 2 cm fra kanten og siger ikke en lyd.
Med venlig hilsen
ivanj
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16
Postnummer: 7800 Skive

Indlæg af ivanj »

Det lyder underligt fordi det du har bygget er da en standard durso, hvad så med luft i sumpen ? Jeg ved det ikke 100 % men måske kan larmen opstå hvis du har brugt skarpe 90 graders bøjninger på vej ned til sumpen.
mvh ivan
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

ivanj skrev:Det lyder underligt fordi det du har bygget er da en standard durso
Lige min tanke!
ivanj skrev:hvad så med luft i sumpen ?
Er ikke sikker og er ikke hjemme nu, men jeg mener, der er rimelig mange bobler i sumpen, som alle kommer ud af nedløbsrøret. Sikkert fordi der kommer for meget luft med ned i røret.
Med venlig hilsen
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

du spurgte tidligere ang varmepistol... Hvis man bare gøre det stille og roligt , kan man godt skille pvc fra hinanden. Bare husk at have noget rør parat, du kan presse i de omvarmede dele lige efter, da det ellers bliver skævt!

fynsakvariecenrum har nogen gange pvc, de er bare flere uger om at få det hjem, hvis det ikke er på lager...
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Har lige bestilt lidt nyt PVC, så må jeg lige give det et forsøg!
Anders månsson skrev: fynsakvariecenrum har nogen gange pvc, de er bare flere uger om at få det hjem, hvis det ikke er på lager...
Sidst jeg var ude ved fynsakvariecenrum og spurte efter 32mm PVC viste de mig 25mm. Da jeg gjorde dem opmærksom på, at rørene kun var 25mm, påstod de, at når man siger "32mm PVC", mener man, hvor stort et hul, der skal bores i akvariet for, at tankgennemføringen kan gå igennem. Ved 25mm PVC skal hullet være 32mm, og derfor er 32mm PVC kun 25mm!

Gav ikke rigtig mening for mig, så jeg gik igen og besluttede ikke at købe PVC derude! :dizzy:
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

chrislolk skrev:Har lige bestilt lidt nyt PVC, så må jeg lige give det et forsøg!
Anders månsson skrev: fynsakvariecenrum har nogen gange pvc, de er bare flere uger om at få det hjem, hvis det ikke er på lager...
Sidst jeg var ude ved fynsakvariecenrum og spurte efter 32mm PVC viste de mig 25mm. Da jeg gjorde dem opmærksom på, at rørene kun var 25mm, påstod de, at når man siger "32mm PVC", mener man, hvor stort et hul, der skal bores i akvariet for, at tankgennemføringen kan gå igennem. Ved 25mm PVC skal hullet være 32mm, og derfor er 32mm PVC kun 25mm!

Gav ikke rigtig mening for mig, så jeg gik igen og besluttede ikke at købe PVC derude! :dizzy:
Det er på sin vis også noget vrøvl, og så alligevel ikke. Hvis du beder om 32mm pvc, så skal han sælge det, og gøre opmærksom på at hullet til en 32mm gennemføring er 37 mm. Men kommer nok også an på hvordan man får det sagt.
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

Hej hvis det er noget ordenlig gennemførring passer en 40mm muffe eller vinkel på gennemførringen da de er limbare både ude og inden i.
Og det med en varmepistol skulle ikke kunne lade sig gøre da limen går ind og smelter begge pvc stykker sammen og hvis det kan lade sig gøre har den ikke være samlet ordenligt eller brugt tagrendelim men hvis du skulle begive dig ud i at prøve varmepistolen så pas så at gennemførringen ikke tager skade pga varmen.
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 5220 Odense SØ

Indlæg af flzak »

Kuglehanen på nedløbsrøret til sumpen skal indstilles så den styre vandstanden i overløbet det kan også regulere støjen. Ved ikke om det er blevet nævnt har kun lige skimmet tråden.
Glenn Skov Florczak
Saltvandsakvarie-entusiast🪼
Sps Koralfan🦀
Er sundt rev starter med tålmodighed.🐠
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

chrislolk skrev:
Mikas skrev:http://akvarieudstyr.dk/Saltvand/PVCFit ... ring2532x1

Da alting er limet, kan jeg ikke bare nøjes med en ny gennemføring, men også nye rør, bøjninger osv. Desuden skal jeg hele vejen til Fredericia for at købe nyt PVC - det er det tættest på os her på fyn!
Nej.. Snit, sæt en union på, og saml lortet igen.. Kun gennemføringen skal skiftes
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
tobi100000
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 9700 Brønderslev
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af tobi100000 »

Jeg havde købt et 112L og boret 32MM Ø til nedløbsrørerne og så fik jeg at vide at det ville give en WC lyd så valgte at få special lavet et 200L akvarie med større huller henne i tropeakvarier og fik ham også lige til at lappe hullerne i det 112L og brugte det som sump. Det kører fint for mig nu og hører ikke en lyd fra vandet. :)
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Re: Hvad har jeg gjort galt - Update

Indlæg af chrislolk »

Lille update på problemet.

Fik bestilt PVC for langt tid siden, samt et diamantbor på ebay. Fik diamantboret i dag, så det hele er blevet lavet om.

Jeg har nu tilføjet et lille 20mm sikkerhedsrør over 32mm gennemføringen, som også er blevet skiftet, så der ikke længere er en durso på denne. I stedet er durso'en placeret på "sikkerhedsrøret" (ikke limet denne gang :oops: )

Desuden er alle 90 graders vinkler skiftet til bøjninger og t-stykket på hovedrøret er også skiftet til en bøjning.

Nu kan systemet stilles så hovedrøret er dækket helt og sikkerhedsrøret kun lige taget en lille smule vand. Jeg kan nu også skrue op for returpumpen uden problemer. Men vigtigst af alt: DET ER LYDLØST.

Takker for alle løsningsforslagene, både i denne tråd og på PB
IMG_3882.JPG
IMG_3880.JPG
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg