Hvad har jeg gjort galt

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Hvad har jeg gjort galt

Indlæg af chrislolk »

Har brugt hele weekenden til at få tilsluttet en sump til mit akvarie - men jeg kan fandme ikke få det lort til at kører ordentligt!!

Har bygget en durso, men det virker ikke og i stedet har jeg en lyd, som et WC, der skår og trækker hele tiden - mega træls! Er den bygget forkert op???
Durso og overløb
Durso og overløb
Bruger en Tunze Silence 2400 som retur, men den kan kun kører på laveste indstilling (200 L/T ifølge manualen), ellers kan kan røret fra overløbet til sumpen ikke følge med. Nogen forslag hvorfor?

Hele systemet er bygget op, som skitsen nedenfor viser, undtaget udstrømningen, som kun er en enkelt studs.
sump_system.jpg
Her er lidt billeder af resten af systemet.
Sump
Sump
Retur
Retur
Håber nogen kan hjælpe, ellers bliver der lukket ned og startet forfra på et andet tidspunkt!
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hvad har jeg gjort galt

Indlæg af StarF »

Hvor mange mm er nedløbs røret på ?
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

32 mm står der på tegningen :GO
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Det er ikke til at se udfra billederne, men har du husket et hul i toppen af dursoen?
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Stefan skrev:Det er ikke til at se udfra billederne, men har du husket et hul i toppen af dursoen?
Ja, det har jeg. Har også prøvet at sætte en luftregulator på. Og tape hullet til, men det hjælper ikke!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

bor hul i toppen af dursoen, lim 5 cm. slange på og sæt en skrue-klemme på slangen, Så skan du justere hvor meget luft der skal trækkes med ned.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

med et 32mm hul burde du kunne køre pumpen på fuld knald, mine 32mm følger fint med min rd 6500. (skal lige små justere for at få det til at ramme sikkerheds røret) et hul mere til et rør, som du bruger som sikkerheds rør vil gøre alt en del lettere.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Olsen skrev:bor hul i toppen af dursoen, lim 5 cm. slange på og sæt en skrue-klemme på slangen, Så skan du justere hvor meget luft der skal trækkes med ned.
Har jeg prøvet. Hjælper ikke. Om jeg så lukker helt for luften, står det bare og larmer videre!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

chrislolk skrev:
Olsen skrev:bor hul i toppen af dursoen, lim 5 cm. slange på og sæt en skrue-klemme på slangen, Så skan du justere hvor meget luft der skal trækkes med ned.
Har jeg prøvet. Hjælper ikke. Om jeg så lukker helt for luften, står det bare og larmer videre!
Hvad hul diameter har du boret?
Tror også det vil hjælpe meget hvis du får et rør nr. 2, som lige ville tage den smule overskydende vand.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

StarF skrev:med et 32mm hul burde du kunne køre pumpen på fuld knald, mine 32mm følger fint med min rd 6500. (skal lige små justere for at få det til at ramme sikkerheds røret) et hul mere til et rør, som du bruger som sikkerheds rør vil gøre alt en del lettere.
Mener jeg også, at jeg burde kunne...

Et sikkerhedsrør ville være meget nemmere, kan jeg se nu, men det jeg jo lidt for sent at tilføje nu. Orker ikke at skulle tømme hele lortet og bore igen, samt købe mere PVC og lime osv.

Da jeg spurte ind til ideen om at gøre det på denne måde, fik jeg fortalt, at et sikkerhedsrør er unødvendigt, når rørene bliver ført ud ad siden på akvariet!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Olsen skrev:
chrislolk skrev:
Hvad hul diameter har du boret?
Tror også det vil hjælpe meget hvis du får et rør nr. 2, som lige ville tage den smule overskydende vand.
5mm. Så jeg kunne få en luftslange ned i!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Prøv at fjerne bøjningen i overløbet. Det er nemlig overflødig. Hvis du kan få stoppet en luftslange ind i indløbet og ned gennem røret burde det også tage den slupren der kan komme
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Carsten skrev:Prøv at fjerne bøjningen i overløbet. Det er nemlig overflødig. Hvis du kan få stoppet en luftslange ind i indløbet og ned gennem røret burde det også tage den slupren der kan komme
Fik at vide, at bøjningen var nødvendig, ellers ville det larme. Så den er desværre limet på og ikke lige til at tage af igen!

Skal lige være helt sikker på, hvordan luftslangen skal være. Fra toppen af dursoen og helt ned i sumpen?
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvorfor pokker har du dog limet den fast. Den sidder jo et sted hvor en utæthed er helt ligegyldig.
Den bøjning er nødvendig i et almindeligt overløb, men i sådan et som du har, i siden er den unødvendig.

Hvis du kan komme til det, så forsøg at dreje bøjningen så den peger opad istedet for. Uden at der dog kommer vand ud af siden.

I mit fragment akvarie, var overløbet blot en gennemføring og så en bøjning. Det fungerede rigtigt fint og uden nogen form for støj.
Der løb noget i stil med 1500 liter gennem i timen.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Carsten skrev:Hvorfor pokker har du dog limet den fast. Den sidder jo et sted hvor en utæthed er helt ligegyldig.
Den bøjning er nødvendig i et almindeligt overløb, men i sådan et som du har, i siden er den unødvendig.

Hvis du kan komme til det, så forsøg at dreje bøjningen så den peger opad istedet for. Uden at der dog kommer vand ud af siden.

I mit fragment akvarie, var overløbet blot en gennemføring og så en bøjning. Det fungerede rigtigt fint og uden nogen form for støj.
Der løb noget i stil med 1500 liter gennem i timen.
Har limet den fordi jeg, i rent desperation, ikke kunne få det til at virke, så jeg tænkte, at der måske blev suget luft ind mellem bøjningen og tankegennemføringen.

Den er limet med tangit og er ikke til at rokke!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

Du skulle nok have spurgt først..

Som jeg ser det, er din rørføring til at smide ud, indkøbe nyt og starte forfra med hjælp. Aldrig lime på den våde side, det er første regl. :beer:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Dit overløb burde tage vand ned på 3 måder, hvoraf den "3" er den rigtige.

Nr. 1) Hvor du lukker af for al luft, så vandstanden stiger op over røret for så efterfølgende at skylle kraftigt ned igennem røret. Som når du trækker ud i WC'et.

Nr. 2) Hvor du åbner op for så meget luft som muligt og derved får et jævnt flush ned i rørføringen men med støj fordi der trækkes for meget luft med ned. Men uden at vandstanden stiger op over overkanten af din 90-graders bøjning.

Nr. 3) Hvor du har trimmet luftmængden lige til grænsen på den måde at du starter ud med nr. 2 og strammer så langsomt luftslangen til med en skrue-klemme så du kommer til at være lige på grænsen til nr. 1, dog uden at ramme det punkt. Det er vigtigt at du strammer skrue-klemmen ganske lidt og så venter i en rum tid så vandet i sump, akvarie og overløb har stabiliseret sig. Derefter strammer du lidt igen... venter... og så igen.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Han$en skrev:Du skulle nok have spurgt først..

Som jeg ser det, er din rørføring til at smide ud, indkøbe nyt og starte forfra med hjælp. Aldrig lime på den våde side, det er første regl. :beer:
Hvad er det ved rørføringen der er forkert? Hvis du kan se en fejl, vil jeg meget gerne vide det - det er jo det jeg spørger efter...

Jeg startede med at køre uden bøjningen, men det larmede ligeså meget, så derfor kom bøjningen på, som forhandleren fortalte jeg skulle for at undgå larm. Limede den efterfølgende, hvilket sikkert var en fejl, men næppe det der gør, at det hele larmer!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Olsen skrev:Dit overløb burde tage vand ned på 3 måder, hvoraf den "3" er den rigtige.

Nr. 1) Hvor du lukker af for al luft, så vandstanden stiger op over røret for så efterfølgende at skylle kraftigt ned igennem røret. Som når du trækker ud i WC'et.

Nr. 2) Hvor du åbner op for så meget luft som muligt og derved får et jævnt flush ned i rørføringen men med støj fordi der trækkes for meget luft med ned. Men uden at vandstanden stiger op over overkanten af din 90-graders bøjning.

Nr. 3) Hvor du har trimmet luftmængden lige til grænsen på den måde at du starter ud med nr. 2 og strammer så langsomt luftslangen til med en skrue-klemme så du kommer til at være lige på grænsen til nr. 1, dog uden at ramme det punkt. Det er vigtigt at du strammer skrue-klemmen ganske lidt og så venter i en rum tid så vandet i sump, akvarie og overløb har stabiliseret sig. Derefter strammer du lidt igen... venter... og så igen.
Har oplevet #1 når jeg lukker for hullet. #2 er nok det jeg oplever nu... Vil helt sikkert prøve #3.
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

chrislolk skrev:
Han$en skrev:Du skulle nok have spurgt først..

Hvad er det ved rørføringen der er forkert? Hvis du kan se en fejl, vil jeg meget gerne vide det - det er jo det jeg spørger efter...

Jeg startede med at køre uden bøjningen, men det larmede ligeså meget, så derfor kom bøjningen på, som forhandleren fortalte jeg skulle for at undgå larm. Limede den efterfølgende, hvilket sikkert var en fejl, men næppe det der gør, at det hele larmer!
Fejlen ligger i at du har limet bøjningen. Det er utroligt svært at jævne støjen ud med brug af en luftslange hele vejen ned igennem røret, uden at kunne justere bøjningen også. Den kan kræve en helt speciel vinkel for at passe. Jeg ville som Carsten også skriver have haft bøjningen op af så den hiver i overfladen. På den måde burde det bestemt være muligt at justere med en kuglehane så det akkurat holder kæft :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Han$en skrev: Fejlen ligger i at du har limet bøjningen. Det er utroligt svært at jævne støjen ud med brug af en luftslange hele vejen ned igennem røret, uden at kunne justere bøjningen også. Den kan kræve en helt speciel vinkel for at passe. Jeg ville som Carsten også skriver have haft bøjningen op af så den hiver i overfladen. På den måde burde det bestemt være muligt at justere med en kuglehane så det akkurat holder kæft :happy:
Jeg orker sgu ikke at skille det hele ad og bygge op igen, tømme hele baljen, skynde sig at få det hele samlet, så korallerne ikke tager skade og så stadig ikke være 100% sikker på, at det kan virke. Så bliver der sgu lukket ned, korallerne sat i pleje og startet op forfra, så der er tid til at få det lavet ordentligt!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Hvor tæt er det limet? Er det ikke muligt at få fjernet knækket igen?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Det er desværre limet helt ind til gennemføringen, ellers var der ikke plads til det i overløbet!
Med venlig hilsen
ivanj
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16
Postnummer: 7800 Skive

Indlæg af ivanj »

Hej min durso ligner din men uden kuglehane. Jeg havde en masse larm fra sumpen indtil jeg satte en slange ca 20 cm under vandoverfladen i sumpen. Det er ikke helt nemt at se på billederne, hvor meget fald er der fra kanten af overløbet til bunden af din bøjning på dursoen?
mvh ivanj
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Der er ca. 5-6 cm.

Har du evt. et billede af dit setup? Kunne godt tænke mig at se den fidus med slangen!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Kan du ikke bare tage en dremel - skære det over og sÅ sætte et nyt mellemstykke på? Er absolut ikke pvc ekspert men det burde da kunne lade sig gøre istedet for at smide det hele ud
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Kan godt skære den af, men eftersom jeg har limet den helt inde ved gennemføringen, vil der stadig sidde rør inde i gennemføringen, som jeg ikke kan få ud, og derved ikke sætte et nyt stykke rør i, som bøjningen kan limes på!
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Martin LF
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Geografisk sted: Ebeltoft

Indlæg af Martin LF »

"Skal lige være helt sikker på, hvordan luftslangen skal være. Fra toppen af dursoen og helt ned i sumpen?"

Nej den skal kun et par cm igennem hullet i toppen af dursoen ellers har den ingen effekt.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Du skal have den 90graders inde i akvariet løs igen og du kan låne min varmepistol til projektet, hvis du har lyst?
Du kan også komme ud til mig (odense NV), så kan vi gøre det sammen. Jeg har efterhånden (mod min vilje) skilt en del pvc rør fra hinanden:-)

Bare skriv en sms/pb så finder vi en dag...
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Anders månsson skrev:Du skal have den 90graders inde i akvariet løs igen og du kan låne min varmepistol til projektet, hvis du har lyst?
Du kan også komme ud til mig (odense NV), så kan vi gøre det sammen. Jeg har efterhånden (mod min vilje) skilt en del pvc rør fra hinanden:-)

Bare skriv en sms/pb så finder vi en dag...
Tak for tilbuddet Anders!

Kan man skille Tangit limet PVC ad med en varmepistol? Har nemlig en varmepistol selv, så jeg kan da lige "give it a shot" før jeg slæber hele lortet ud til dig!
Med venlig hilsen
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"