Efter adskellige år med kalkreactor på akvariet vil jeg nu begynde med balling metoden som efter sigende skulle være ganske stabilt. Jeg har absolut ingen erfaring med Balling men har da snakket med flere som har kørt med balling igennem længere tid som har haft rigtig gode resultater.
Jeg har fået opblandet de 3 væsker og har udstyret klar til dosering, men inden jeg går igang ville jeg høre lidt omkring jeres mængder og intervaller på selve tilførelsen. Det skal siges at jeg har gået ud fra "Jan Severins Balling metode med magnesium" fra saltvandswiki: http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Balling_med_magnesium
Jeg er godt klar over at selve mængden naturligvis doseres efter forbrug og at der i starten skal laves en del kontrol-målinger, dette vil jeg selvfølgelig også gøre. Men ved da at der sidder nogle "Hardcore Balling folk derde" som jeg håber vil dele lidt ud af viden inden jeg kaster mig ud i dette.
Udfra Jan Severins Balling opskrift kan jeg konstatere at han dosere hver væske 1 gang i timen døgnet rundt, men har da også kunne læse mig frem til andre som dosere 1 gang i døgnet på de enkelte væsker. I den forbindelse vil jeg høre jeres tilgang til dette?
Derudover kunne jeg da også godt tænke mig at vide lidt omkring mængden, naturligvis skal mængden tilpasses forbruget i akvariet. Men da jeg ikke har den nødvendige erfaring på nuværende tidspunkt kunne det være en guideline for mig at høre omkring jeres tilsætning iform af mængde.
Jeg har omkring 1200 liter vand på systemet, men af koraller er der ikke det store udover lidt små stumper af koraller som tidligere er knækket af de LS som faktisk er ved at komme sig og er begyndt at vokse lidt igen. Derudover har jeg et par "medium store " Acropora samt skiver og læder-koraller. Så ud fra det lille antal koraller er forbruget ganske lidt og vil naturligvis påvirke på mængden der skal doseres. Jeg har igennem de sidste 2-3 uger fået oparbejde de stabile værdier og skulle derved være klar til doseringen, men inden jeg begynder med tilførelsen kunne det være rart lige at høre jeres mening omkring disse spørgsmål, på forhånd tak