Søger viden fra "Balling folket"

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Søger viden fra "Balling folket"

Indlæg af Lord Mike »

Hejsa

Efter adskellige år med kalkreactor på akvariet vil jeg nu begynde med balling metoden som efter sigende skulle være ganske stabilt. Jeg har absolut ingen erfaring med Balling men har da snakket med flere som har kørt med balling igennem længere tid som har haft rigtig gode resultater.

Jeg har fået opblandet de 3 væsker og har udstyret klar til dosering, men inden jeg går igang ville jeg høre lidt omkring jeres mængder og intervaller på selve tilførelsen. Det skal siges at jeg har gået ud fra "Jan Severins Balling metode med magnesium" fra saltvandswiki: http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Balling_med_magnesium

Jeg er godt klar over at selve mængden naturligvis doseres efter forbrug og at der i starten skal laves en del kontrol-målinger, dette vil jeg selvfølgelig også gøre. Men ved da at der sidder nogle "Hardcore Balling folk derde" som jeg håber vil dele lidt ud af viden inden jeg kaster mig ud i dette.

Udfra Jan Severins Balling opskrift kan jeg konstatere at han dosere hver væske 1 gang i timen døgnet rundt, men har da også kunne læse mig frem til andre som dosere 1 gang i døgnet på de enkelte væsker. I den forbindelse vil jeg høre jeres tilgang til dette?

Derudover kunne jeg da også godt tænke mig at vide lidt omkring mængden, naturligvis skal mængden tilpasses forbruget i akvariet. Men da jeg ikke har den nødvendige erfaring på nuværende tidspunkt kunne det være en guideline for mig at høre omkring jeres tilsætning iform af mængde.

Jeg har omkring 1200 liter vand på systemet, men af koraller er der ikke det store udover lidt små stumper af koraller som tidligere er knækket af de LS som faktisk er ved at komme sig og er begyndt at vokse lidt igen. Derudover har jeg et par "medium store " Acropora samt skiver og læder-koraller. Så ud fra det lille antal koraller er forbruget ganske lidt og vil naturligvis påvirke på mængden der skal doseres. Jeg har igennem de sidste 2-3 uger fået oparbejde de stabile værdier og skulle derved være klar til doseringen, men inden jeg begynder med tilførelsen kunne det være rart lige at høre jeres mening omkring disse spørgsmål, på forhånd tak :GO
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: Søger viden fra "Balling folket"

Indlæg af Anette »

Halløj! Vi har ca 700 L vand ialt, 500L fyldt op med primært sps og lps som vokser rigtig godt, og vi doserer 60 mL 4 gange i døgnet. Jo hyppigere du tilsætter des mere vil værdierne være, men det er en balancegang med ikke at tilsætte calciumclorid og natriumhydrogencarbonat for hurtigt efter hinanden (bare der lige går 10 min imellem slut på 1 tilsætning til start på 2. tilsætning så væskerne bliver blandet op i vandet.)
Mvh Anette og Kristoffer
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Schwensen »

Hvad skulle fordelen ved Balling være fremfor en kalkreactor?
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Anette skrev:Halløj! Vi har ca 700 L vand ialt, 500L fyldt op med primært sps og lps som vokser rigtig godt, og vi doserer 60 mL 4 gange i døgnet. Jo hyppigere du tilsætter des mere vil værdierne være, men det er en balancegang med ikke at tilsætte calciumclorid og natriumhydrogencarbonat for hurtigt efter hinanden (bare der lige går 10 min imellem slut på 1 tilsætning til start på 2. tilsætning så væskerne bliver blandet op i vandet.)
Tak for det hurtige svar Anette :GO

Jeg havde selv forstillet mig at tilsætte Calsiumclorid-dihydrat om aftenen, Natriumhydrogenkarbonat om morgenen og mineralsaltene midt på dagen. Men kan da godt se at værdierne vil være mere stabile ved mindre tilførelse flere gange dagligt.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Schwensen skrev:Hvad skulle fordelen ved Balling være fremfor en kalkreactor?
Jeg påstår skam heller ikke at der er nogle fordel ved denne metode fremfor kalkreactor, jeg har skam selv haft stor glæde af min reactor igennem flere år. Men da jeg har lyst til at prøve noget nyt og har solgt reactoren, vil jeg eksperimentere lidt med Balling udfra andres gode resultater :wink:
panadda
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C

Indlæg af panadda »

Hej Mike!

Er det en Grotech III du har?
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

panadda skrev:Hej Mike!

Er det en Grotech III du har?
Nej, jeg har en 4 kanal GHL doserings-maskine.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Jeg tilfører balling 1 gang pr time, døgnet rundt.
Jeg startede med 20 ml væske fra hver dunk- pr 100 liter, pr døgn og har sidenhen skruet lidt op udfra mit akvaries forbrug....
Magnesiumen tilsætter jeg sammen med osmosevandet.
Jeg testede dagligt den første uge, imens jeg fik dosringsmængden på plads og nu tester jeg en gang ugentlig.
Jeg har kørt med balling i 6 uger og kan kun anbefale det- der er vikelig kommet liv i koralerne og knald på farverne (jeg bruger også sporeelementerne)... og når først man har indstillet doseringen rigtigt er værdierne meget stabile.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

engelquist skrev:Jeg tilfører balling 1 gang pr time, døgnet rundt.
Jeg startede med 20 ml væske fra hver dunk- pr 100 liter, pr døgn og har sidenhen skruet lidt op udfra mit akvaries forbrug....
Jeg testede dagligt den første uge, imens jeg fik dosringsmængden på plads og nu tester jeg en gang ugentlig.
Jeg har kørt med balling i 6 uger og kan kun anbefale det- der er vikelig kommet liv i koralerne og knald på farverne (jeg bruger også sporeelementerne)... og når først man har indstillet doseringen rigtigt er værdierne meget stabile.
Super Bo, godt at høre det køre som det skal. Men hvilke sporeelementer tilsætter du og blander du disse i de 3 væsker?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20

Indlæg af Engelquist »

Schwensen skrev:Hvad skulle fordelen ved Balling være fremfor en kalkreactor?
Det ligger i balling at man tester vandet tit og udfører ugentlige vandskifte- da jeg havde kalkreaktor, var jeg nok lidt doven og sprang den del over i perioder....
Jeg synes også det ser ud til at koralerne får mere energi, måske pga af sporeelementerne... i mit tilfælde er der ihvertfald en meget synlig forskel- jeg har aldrig haft flotte farver på mine koraler før...
Senest rettet af Engelquist søn 19. jun 2011 10:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20

Indlæg af Engelquist »

Lord Mike skrev:
Super Bo, godt at høre det køre som det skal. Men hvilke sporeelementer tilsætter du og blander du disse i de 3 væsker?
Jeg bruger de 3 flasker der fulgte med det balling jeg købte: Stronium-barium komplex(blandes sammen med calsiumdunken, Jod-flour komplex (blandes i dunken med havsalt) og 1 med metal komplex (blandes i dunken med natrium).
Jeg regnede med jeg også skulle tilsætte kalium ved siden af, men til min overraskelse ligger kaliumværdien pænt over det anbefalede- så det er indtil videre ikke nødvendigt...
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

engelquist skrev:
Lord Mike skrev:
Jeg bruger de 3 flasker der fulgte med det balling jeg købte: Stronium-barium komplex(blandes sammen med calsiumdunken, Jod-flour komplex (blandes i dunken med havsalt) og 1 med metal komplex (blandes i dunken med natrium).
Jeg regnede med jeg også skulle tilsætte kalium ved siden af, men til min overraskelse ligger kaliumværdien pænt over det anbefalede- så det er indtil videre ikke nødvendigt...
Vi bruger ligeledes de tre dunke fra Aquafair (http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/362)
Her blandes 1 og 2 i calsiumdunken og 3 i natriumdunken, hvis man ønsker at tilsætte magnesium kan det gøres i saltdunken (såfremt man ikke har 4 pumper). Vi har kørt med balling i tre år med gode resultater, og det har ikke været metodens skyld hvis vi har haft lidt bøvl... :)
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Du finder det om sporeelemeter i bunden her :
Ps. Hvordan får man sat et link ind, som ikke bliver FUC...UP ? :?

Hilsen
Benny
Hilsen
Benny
panadda
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C

Indlæg af panadda »

Ok... jeg kender ikke til GHL masiknen. Men den minder sikkert om Grotech'en som ikke tillader for store mængder ad gangen. Ved ca. 160 ml slår den automatisk over i 2 gange pr. døgn. Jeg køre med 4 gange pr. døgn. Jeg bruger lige nu 220 ml pr. døgn/dunk og har omkring 30 stenkoraller og ca. 1000 l vand. Det skal siges at jeg kun har kørt med systemet i 5 uge, men et jeg allerede kan se store forbedringer.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Jeg har selv købt den store pakke fra DeepOean: http://www.deepoceanshop.dk/vandpleje-t ... tunge.html Dog var der på det tidspunkt jeg købte ikke sporeelementer med, det må være kommet på pakken senere (har haft det liggende et stykke tid), men kan forstår på jer at dette kan anbefales, så det må jeg få købt hjem og iblandet væskerne.

Men ud fra mit forbrug tror jeg at 10ml pr. 100 liter vil være en start, så må kontrol-målinger afgøre om der skal mere eller mindre til... Alt står klar til dosering så det drejer sig nu kun om at få programeret systemet til den rette mængde og antal gange der skal doseres derved skulle jeg så være igang med Balling :y

I skal alle have stor tak for de hurtige svar, men kom gerne med yderligere info :wink:
panadda skrev:Ok... jeg kender ikke til GHL masiknen. Men den minder sikkert om Grotech'en som ikke tillader for store mængder ad gangen. Ved ca. 160 ml slår den automatisk over i 2 gange pr. døgn. Jeg køre med 4 gange pr. døgn. Jeg bruger lige nu 220 ml pr. døgn/dunk og har omkring 30 stenkoraller og ca. 1000 l vand. Det skal siges at jeg kun har kørt med systemet i 5 uge, men et jeg allerede kan se store forbedringer.
Mht GHL så skal jeg ikke sige om den slår fra eller ej da maskinen først lige er købt hjem og ikke testet af endnu.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20

Indlæg af Engelquist »

Er du begyndt at smide lidt sps'er i igen? :-)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

engelquist skrev:Er du begyndt at smide lidt sps'er i igen? :-)
Nej ikke rigtig, udover de små stumper som i forvejen sad på de LS efter salget af alle korallerne ved min omlægning. Det er trods alt meget begrænset hvad jeg kan holde ifh til lyset som er over akvariet... Men min lille gule Hystrix, og lidt Acropopra mm. vokser forbavset nok alligevel dog ikke med pang farver men vækst er der da. Men jeg vil prøve at se om jeg ikke også kan få fat i lidt Montipora-plader i forskellige farver og sætte i den øverste havldel af akvariet. Så laver da lige en tråd omkring køb af disse :wink:
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

engelquist skrev:Er du begyndt at smide lidt sps'er i igen? :-)
Faktisk er det den grønne Acropora som du købte et stort stykke af for noget tid siden som vokser fint i akvariet :wink:
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Jeg kører med Decoceans eget KH+ og Ca+. Det virker perfekt for mig, jeg har fået rigtig god koralvækst, så jeg er igen ved at opjustere de tilførte mængder. jeg startede med 65 ml af både KH+ og Ca+, men i dag er tilsætningen af KH+ steget til 110 ml. og Ca+ steget til 100 ml. jeg ved stadigvæk ikke om det i øjeblikket er nok, men vækst og farver er fantastiske.
Foruden disse to produkter tilfører jeg dagligt 2 ml. vodka.

du kan købe KH+ og Ca+ i 25 liters dunke til en meget rimelig pris.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

nesnej skrev:Jeg kører med Decoceans eget KH+ og Ca+. Det virker perfekt for mig, jeg har fået rigtig god koralvækst, så jeg er igen ved at opjustere de tilførte mængder. jeg startede med 65 ml af både KH+ og Ca+, men i dag er tilsætningen af KH+ steget til 110 ml. og Ca+ steget til 100 ml. jeg ved stadigvæk ikke om det i øjeblikket er nok, men vækst og farver er fantastiske.
Foruden disse to produkter tilfører jeg dagligt 2 ml. vodka.

du kan købe KH+ og Ca+ i 25 liters dunke til en meget rimelig pris.
Ja jeg ved godt flere bruge væskerne fra Carsten med gode resultater, men prisen er stadig en del dyrere end når man selv blander væskerne ved Balling metoden... Og så slipper jeg også for at køre med de store dunke på knallerten da jeg ikke har bil længere. Så set i forhold til økonomi og besvær har jeg valgt denne tilgang :wink:

Jeg har dog ikke behov for tilførelse af vodka da mit refugie på omkring 200 liter nemt klare opgaven med bekæmpelse af nitrat mm. Udover dette så giver mit refugie en konstant tilvækst af pods til akvariet.
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af kasbac »

Anette skrev:Halløj! Vi har ca 700 L vand ialt, 500L fyldt op med primært sps og lps som vokser rigtig godt, og vi doserer 60 mL 4 gange i døgnet. Jo hyppigere du tilsætter des mere vil værdierne være, men det er en balancegang med ikke at tilsætte calciumclorid og natriumhydrogencarbonat for hurtigt efter hinanden (bare der lige går 10 min imellem slut på 1 tilsætning til start på 2. tilsætning så væskerne bliver blandet op i vandet.)
Hvad er årsagen til at calciumclorid og natriumhydrogencarbonat ikke må tilsættes for nært på hinaden?

(Sorry for hijack af tråd)
Fluval Edge 23L in the making
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

kasbac skrev:
Hvad er årsagen til at calciumclorid og natriumhydrogencarbonat ikke må tilsættes for nært på hinaden?

(Sorry for hijack af tråd)
Der vil blive dannet calciumcarbonat.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"