Led igen!

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Led igen!

Indlæg af Nolan »

Meanwell driverne har en maks-spænding på 54V svjh. Det sætter en naturlig begrænsning for, hvor mange der kan sættes i serie, når forward-spændingen er ~3V.

Skulle du sætte 70 LEDs i serie, skal der mindst 210V til. Det giver nogle helt andre muligheder med design af driveren men der fås nok ikke noget færdigt, der kan løse den opgave.

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nolan skrev:Meanwell driverne har en maks-spænding på 54V svjh. Det sætter en naturlig begrænsning for, hvor mange der kan sættes i serie, når forward-spændingen er ~3V.

Skulle du sætte 70 LEDs i serie, skal der mindst 210V til. Det giver nogle helt andre muligheder med design af driveren men der fås nok ikke noget færdigt, der kan løse den opgave.

/Kim

Jeg havde regnet med at lave 5 kredse (3 med hvide, 1 royal blue og en blå)
så hvis jeg bare kunne nøjes med 4 kredse eller bedre 3 kredse, ville det hjælpe meget
på pladsen.
Og det hele skal ganges med 3!

Synes der har været utroligt meget focus på 3watts dioder, men de findes jo både i 5-10-20-50 og 100 watt
Er det fordi de er så meget billigere eller er lysudbyttet større pr. watt med 3 watts dioderne end med de andre??
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Lysudbyttet er større pr. watt for "de små".

Cree er den førende på dette felt i øjeblikket. De producerer ikke 10, 20, 50 osv. udgaver.
Normalt er de større udgaver også sammensatte enheder - der er monteret 9 LEDs på die'n i en 10W LED.

/Kim
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Jeg har set projekter, hvor man har parallelkoblet flere strenge og valgt en driver, der kan give mere strøm.
Denne løsning vil jeg dog aldrig anbefale, da én afbrudt LED kan brænde de resterende af.

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Nolan skrev:Lysudbyttet er større pr. watt for "de små".

Cree er den førende på dette felt i øjeblikket. De producerer ikke 10, 20, 50 osv. udgaver.
Normalt er de større udgaver også sammensatte enheder - der er monteret 9 LEDs på die'n i en 10W LED.

/Kim
Ja, det har jeg set, og jeg har fundet et sted i kinaland hvor de sælger 50w i 12000 kelvin.
Det var tanken at jeg ville forsøge at lave en lampe med sådan en diode til mit fragment akvarie.
Dioderne har en udstrålingsvinkel på 125 grader, det må være nok til at dække akvariet.

Har lige idag modtaget de første køleprofiler, for pokker da de er tunge!!!
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:
Nolan skrev:Meanwell driverne har en maks-spænding på 54V svjh. Det sætter en naturlig begrænsning for, hvor mange der kan sættes i serie, når forward-spændingen er ~3V.

/Kim

så hvis jeg bare kunne nøjes med 4 kredse eller bedre 3 kredse, ville det hjælpe meget
på pladsen.

Synes der har været utroligt meget focus på 3watts dioder, men de findes jo både i 5-10-20-50 og 100 watt
Er det fordi de er så meget billigere eller er lysudbyttet større pr. watt med 3 watts dioderne end med de andre??
nu læser jeg måske dette forkert. Men vil det ikke være smartere at køre hvide og blå på hver deres drivers? så du får mulighed for at blande lyset, med at skrue op og ned for hvid/blå ?
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DennisJ »

Hej Carsten,

I mit setup har jeg 10 Meanwell drivere, de er skruet på en krydsfiner plade der vist nok måler omkr. 50x50cm, og de kan ikke sidde meget tættere, så ja drivere fylder desværre meget.

Du kan sagtens koble styre ledningerne sammen, jeg kører mine 10 drivere på 2stk 10v kanaler på min GHL.

Dennis
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg kom til at tænke på hvis man ud over at kunne styre hvid og blå at der så var 1 enkelt blå på hvær lampe hvor man så kunne styre månelys på.

Pacific Sun har denne muglighed indbygget men desvære sider der 4 dioder på hvær lampe der kun kan dæmpes til mindst 2-3% og de lyser alt for kraftigt desvære.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

StarF skrev:
Carsten skrev:

/Kim

på pladsen.

nu læser jeg måske dette forkert. Men vil det ikke være smartere at køre hvide og blå på hver deres drivers? så du får mulighed for at blande lyset, med at skrue op og ned for hvid/blå ?
Det var også det som var min tanke, men hvis jeg havde kunnet få en driver med dobbelt kapicitet, så jeg istedet for
5 drivere på hver sektion. Havde haft mulighed for at samle dem i lidt større gruper på tværs af sektionerne, ville det jo have været fint.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Så kom jeg lidt længere i projektet.
De første 90 ud af ca 210 LED blev bestilt.

Jeg valgte 42 Cree XM-l P5
24 Cree XP-E royalblue og
24 Cree XP-E blue.
De blå er i overtal men det var tanken af jeg så kunne forsøge mig frem med hensyn til farverne.
Og dem som bliver i overskud til den første sektion, bruges jo så bare i de næste.

Et nyt lille spørgsmål.
Linser til Cree stjernene.
Skal det være nogle bestemte eller kan man også bruge dem til f.eks Luxeron stjerner?

Hvor har I andre købt linser henne?
Læste på Ledbuybroups side om linser. De skriver at deres linser kun er 10mm i diameter, og andre billigere er 20 mm, og dækker helt stjernen.
Har det nogen betydning??
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20

Indlæg af DennisJ »

Du skal vælge den linse der passer, ellers risikerer du dårlig udnyttelse og ukorrekt spredning af lyset.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Carsten skrev:Så kom jeg lidt længere i projektet.

24 Cree XP-E blue.
De blå er i overtal men det var tanken af jeg så kunne forsøge mig frem med hensyn til farverne.
Og dem som bliver i overskud til den første sektion, bruges jo så bare i de næste.

Et nyt lille spørgsmål.
Skal det være nogle bestemte eller kan man også bruge dem til f.eks Luxeron stjerner?

Til en balje af din størrelse ville jeg vælge 120 grader som er default på PS lamperne. Andre linser giver spoteffekt med "sorte bånd" medmindre led´s sidder meget tæt og dækker det meste af overfladen.

Læste på Ledbuybroups side om linser. De skriver at deres linser kun er 10mm i diameter, og andre billigere er 20 mm, og dækker helt stjernen.
Til en balje af din størrelse ville jeg vælge 120 grader som er default på PS lamperne. Andre linser giver spoteffekt med "sorte bånd" medmindre led´s sidder meget tæt og dækker det meste af overfladen.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

leifkrarup skrev:
Carsten skrev:Så kom jeg lidt længere i projektet.

24 Cree XP-E blue.

Et nyt lille spørgsmål.

Hvis jeg skulle tage 120 grader s linser, kan kan jeg lige så godt undvære dem, da Cree dioderne har en udstålings vinkel på 125 grader.

http://www.ledgroupbuy.com/pages/Choosi ... optic.html
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Der er ingen grund til at bruge linser. Hvis du ser de målinger TimW har fortaget så er der masser af lys uden. Sænker du lamperne så de ikke er mere end 7 cm over vandet har du et ret høj PAR værdi på omkring 900.
Hæver du lamerne giver de mindre PAR men spreder mere. Kig i TimW bygge tråd der står hvad han har målt både med liner og uden linser samt hvilken højde lamperne de hænger i.

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

spdiving skrev:Der er ingen grund til at bruge linser. Hvis du ser de målinger TimW har fortaget så er der masser af lys uden. Sænker du lamperne så de ikke er mere end 7 cm over vandet har du et ret høj PAR værdi på omkring 900.
Hæver du lamerne giver de mindre PAR men spreder mere. Kig i TimW bygge tråd der står hvad han har målt både med liner og uden linser samt hvilken højde lamperne de hænger i.

Steen
Med kun 7 cm over vandet, så ligger lampen jo stort set på rammen!
Og så bred som den bliver 42 cm i dybden, vil det være umuligt at lave noget i akvariet, plus det at saltsprøjt sætter sig på det splash-guard jeg regner med at lave.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Hvor store er dine HQI du bruger idag, er det 400Wat og hvad har af T5 ??

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg bruger kun 2x400 watt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Nu har der jo været en del snak om driverne til LED byggerier.
Og stort set alle har brugt den samme driver.
Men jeg faldt over denne her
http://www.rapidled.com/servlet/the-151 ... ant/Detail

Der står at den kan drive op til 78 leds ved max 825mA, 6 strenge af 13 dioder.
Er der nogen af de teknisk kyndige, der kan svare på om det er muligt at sætte poteniometre ind i hver streng, og på den måde regulere lyset??
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

Det var da en mulighed. En bruger herinde og jeg er ved at undersøge hvor vi billigtst kan få de her drivere henne og det billigste jeg har fundet er i Tyskland. Ved køb af 20 stk kan vi få dem til 152 kr stykket inc moms.
http://www.schukat.com/schukat/schukat_ ... talog=true

Bestiller nogen nogle af disse drivere vil jeg gerne have 20 styk med. Har sendt dem en mail og spurgt ind til om det er D modellen eller P modellen.

Jesper kristensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

jesper kristensen skrev:Det var da en mulighed. En bruger herinde og jeg er ved at undersøge hvor vi billigtst kan få de her drivere henne og det billigste jeg har fundet er i Tyskland. Ved køb af 20 stk kan vi få dem til 152 kr stykket inc moms.
http://www.schukat.com/schukat/schukat_ ... talog=true

Bestiller nogen nogle af disse drivere vil jeg gerne have 20 styk med. Har sendt dem en mail og spurgt ind til om det er D modellen eller P modellen.

Jesper kristensen
Du vil have 20, det var godt nok mange.
Men hvis nu orderen kom op på 40 stk. vil det så være billigere??

Grunden til at jeg spurgte til den HLG driver, var et simpelt ønske om ikke at have en hel væg plasteret til med drivere.
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

Jeg kan godt følge dig. Nu bygger jeg min balje fra bunden så kan tage højde for de 12 drivere jeg skal bruge. Kommer til at køre med 6 rækker med 24 på hver nemlig. Siderne på skabet kommer til at kunne åbnes og der bliver monteret en ramme/kasse i porsastel hvor alt teknik skal sidde inde. Når jeg får svar fra dem hvad model det er så vil jeg høre om de bliver billigere ved køb af 40 styk. Jeg selv skal bruge 12, og T1000 skal bruge 8. Vi bestiller når vi får svar fra dem.
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20

Indlæg af DennisJ »

Carsten skrev:Der står at den kan drive op til 78 leds ved max 825mA, 6 strenge af 13 dioder.
Er der nogen af de teknisk kyndige, der kan svare på om det er muligt at sætte poteniometre ind i hver streng, og på den måde regulere lyset??
Du kan ikke justere med potentiometre, der skal aktivt kredsløb til at regulere strømmen på en fornuftig måde. (teoretisk set, med noget effekt potmetre kunne der lade sig gøre, men ikke værd at rode med)

til nød kunne du, hvis alle strenge har lige mange dioder, sætte en effekt modstand på et par ohm i serie med hver streng, det ville udjævne evt. spændingsforskelle, men det brænder noget effekt af i modstandene og giver ikke nogen reguleringsmulighed.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg har så fundet ud af lidt mere om de der HLG drivere. Der sidder 2 indbyggede potentiometre i driverne, så det skulle være muligt at justere lidt på dem. Og da der er 2 udgange, må hver jo kunne trække 3 strenge.

Men Meanwell er kommet med nogle nye.
http://www.meanwell.com/news/H2011010.html
Om der er nogle af dem som kan bruges, har jeg ingen anelse om.

Og lidt mere om HLG udgaverne
http://www.meanwell.com/news/H2011010.html

Jeg vil da hellere have 3 driver til at hænge end 16! Og så skulle det samtidig være en del billigere
Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Hr. C »

Hvad ender du umiddelbart op i kr/ øre for dit byggesæt Carsten?

Går som så mange andre, med tankerne om at tage springet fra HQI (2 x 400W) til LEDs.
Har selv kig på 2 x Black Python købt i England, men er meget i tvivl om de kan lyse mit akv. godt nok op i forhold til mine 2 Lumenarc reflektorer?
Nicolaj
Med venlig hilsen
Nicolaj
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hr. C skrev:Hvad ender du umiddelbart op i kr/ øre for dit byggesæt Carsten?

Går som så mange andre, med tankerne om at tage springet fra HQI (2 x 400W) til LEDs.
Har selv kig på 2 x Black Python købt i England, men er meget i tvivl om de kan lyse mit akv. godt nok op i forhold til mine 2 Lumenarc reflektorer?
Nicolaj

Det har jeg desværre ikke noget overblik over på nuværende tidspunkt.
Men et bud kan være:
Køleprofiler: 6 x 225 kroner = 1350,-
Dioder: US$ 6,09 x 210 x dkr.5,41 + 25% = 8690
Drivere: dkr. 152 x 16 = 2432 eller 3x € 80 = 1800

Ialt bliver det enten 11840 eller 12472

Dertil kommer så silicone ledning og ramme til køleprofilerne

så jeg regner med ca 13000 ialt.
Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Hr. C »

Ca. de tal jeg osse er kommet frem til, som er mange penge...
Eneste fordel jeg kan se i selvbyg kontra eks. Pacific Sun lamperne er at man får skræddersyet sine lampedimensioner til sin egen balje.
Hvor jeg synes Pacific Suns Black Python dimensioner er lidt "fedtede". Til gengæld får man lækker finish, som de fleste selvbyggere ikke kan efterligne (ikke fordi jeg ikke tillægger dig evnerne Carsten :wink: ), hastighedsregulerede blæsere, Bluetooth kommunikation (relevans?) etc.
Jeg kan købe sådan 2 Black Python Master + Slave til ca. 13.760,- inkl. ophæng & fragt
Med venlig hilsen
Nicolaj
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Helt enig. Hvis det ikke havde været for prisen knapt 22000 som jeg skulle have været med for en master og 2 slaver, så havde jeg aldrig villet forsøge mig ud i sådan et projekt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Lige et spørgsmål yderlig.

De pc blæsere der skal bruges for at holde køleprofilerne kølige, er der nogen minimums størrelse på dem??
Jeg har nemlig fundet nogle 60mm blæsere.

http://cgi.ebay.de/Leiser-Lufter-Fan-Ku ... 1c1a4712fe
Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: 4690 Haslev

Indlæg af TimW »

Brugeravatar