valg af retur til 500l
- Johnny
- Rev haj
- Reactions: 0
- 19
- Postnummer: 3760 Gudhjem
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Bornholm
valg af retur til 500l
tror i denne vil være for kraftig med spray bar bag stenene + div udløb til
cirk i baljenDeltec´s HLP Interval pumper er kendt for deres høje genemstrømshastighed og høje tryk, med et relativt lille strømforbrug. De er ekstremt lydsvage selv ved 9000 L/t.. Interval pumperne er beskyttet med motorafbryder. Alle oxyd keramik-delene opererer undet vandet, hvilke gør at de næsten er vedligeholdelse frie. De må betegnes som de bedste pumper lavet til saltvandsakvarier. De leveres med en kontrolbox der styrer intervaller fra 3 sekunder til 180 sekunder af gangen.
Produktdetaljer
Løftehøjde max. 5,3 meter. Indsugning 32 mm. Udstrømmer 32 mm. Mål 160 x 120 x 180 mm.
6000 l/t - 47 - 90 W.
cirk i baljenDeltec´s HLP Interval pumper er kendt for deres høje genemstrømshastighed og høje tryk, med et relativt lille strømforbrug. De er ekstremt lydsvage selv ved 9000 L/t.. Interval pumperne er beskyttet med motorafbryder. Alle oxyd keramik-delene opererer undet vandet, hvilke gør at de næsten er vedligeholdelse frie. De må betegnes som de bedste pumper lavet til saltvandsakvarier. De leveres med en kontrolbox der styrer intervaller fra 3 sekunder til 180 sekunder af gangen.
Produktdetaljer
Løftehøjde max. 5,3 meter. Indsugning 32 mm. Udstrømmer 32 mm. Mål 160 x 120 x 180 mm.
6000 l/t - 47 - 90 W.
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- Peters1
- Rev haj
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Det kommer jo også an på hvad du har af cirkulation i baljen..
Har du læst denne tråd? http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... returpumpe
Kæmper selv med at finde en returpumpe og tror sku det bliver en red dragon 6500
Har du læst denne tråd? http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... returpumpe
Kæmper selv med at finde en returpumpe og tror sku det bliver en red dragon 6500
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er lidt sjovt med de specifikationer du opgiver, for på Deltec's engelske grossists sider står nogle lidt andre
Deltec HLP 5250 Pump (Fresh & Salt water Aquariums)
Suction/Input:
32mm
Pressure/Outlet:
32mm
Power Consumption:
45-87 Watts
Ltrs/(Galls) per hr:
Max: 5800 (1289)* Min: 2500 (556)*
Head (in meters):
Max: 5.20 Min: 2.80
Akvarieudstyrs pris 4382,75
Jeg ville aldrig vælge en Deltec, de er simpelthen for dyre, og rigtigt mange har haft problemmer med dem. De løber varme, og skal en tur tilbage på fabrikken.
Mit valg ville til enhver tid falde på en Red Dragon, den har dog ikke nogen interval styring, men spørgsmålet er også hvor meget man har brug for det.
Deltecs pumper har tilligemed den ulempe at de skal stå uden for akvariet, Red Dragon kan stå i sumpen!
Mit valg ville gå på en Red Dragon 4500, og da du jo alligevel skal have den sendt til Bornholm, kan det jo være ligemeget om den kommer fra København eller Tyskland.
Aquapro2000 sælger Red Dragon 4500 for 280.- Euro, svarende til 2850,-
Synes også at det er en al for kraftig retur pumpe du vælger, der er slet ikke behov for så meget vand. En af hoved opgaverne for en retur pumpe er vel blot at skaffe vand til skummeren, og andet filterværk i sumpen. Godt nok vil du bruge den til at lave noget baggrundskylning, men det vil du kunne lave lige så effektivt og meget billigere med et lille powerhead. På Powerheadet, monterer du enten en slange eller et plastrør med det antal huller du ønsker.
Deltec HLP 5250 Pump (Fresh & Salt water Aquariums)
Suction/Input:
32mm
Pressure/Outlet:
32mm
Power Consumption:
45-87 Watts
Ltrs/(Galls) per hr:
Max: 5800 (1289)* Min: 2500 (556)*
Head (in meters):
Max: 5.20 Min: 2.80
Akvarieudstyrs pris 4382,75
Jeg ville aldrig vælge en Deltec, de er simpelthen for dyre, og rigtigt mange har haft problemmer med dem. De løber varme, og skal en tur tilbage på fabrikken.
Mit valg ville til enhver tid falde på en Red Dragon, den har dog ikke nogen interval styring, men spørgsmålet er også hvor meget man har brug for det.
Deltecs pumper har tilligemed den ulempe at de skal stå uden for akvariet, Red Dragon kan stå i sumpen!
Mit valg ville gå på en Red Dragon 4500, og da du jo alligevel skal have den sendt til Bornholm, kan det jo være ligemeget om den kommer fra København eller Tyskland.
Aquapro2000 sælger Red Dragon 4500 for 280.- Euro, svarende til 2850,-
Synes også at det er en al for kraftig retur pumpe du vælger, der er slet ikke behov for så meget vand. En af hoved opgaverne for en retur pumpe er vel blot at skaffe vand til skummeren, og andet filterværk i sumpen. Godt nok vil du bruge den til at lave noget baggrundskylning, men det vil du kunne lave lige så effektivt og meget billigere med et lille powerhead. På Powerheadet, monterer du enten en slange eller et plastrør med det antal huller du ønsker.
-
Man kunne også vælge et købe den hos cichlidecentret for 2695,-Carsten skrev: Aquapro2000 sælger Red Dragon 4500 for 280.- Euro, svarende til 2850,-
http://cichlidecentret.biz//product.asp ... 2&sub=2493
Endnu et eksempel på at det sjældent kan svare sig at handle udstyr i tyskland + alle de besværligheder ved en evt reklamation.
Jeg kører selv med Red Dragon 6.5 og har ingen problemer med den.
Den passer fint til mit setup nu hvor den kan står i sumpen.
Jeg ville overhovedet ikke bekymre mig for at vælge en Deltec, hvilket nok også snart bliver mit valg.
Der er langt mere sejtræk i en Deltec end en Red Dragon. Skal returvandet igennem et par 90 gr. bøjninger og 1,5 m rør så mister Red Dragon MEGET i forhold til Deltec.
Det med Red Dragons lave strømforbrug holder ikke en meter. Kun hvis de kører uden nogen form for modstand så yder Red Dragon mere.
Hvis du skal sammenligne ydelse, er en Deltec HLP 5250 en Red Dragon 6.5 overlegen, så du skal i stedet op på Red Dragon 8.2 for samme ydelse. Så er watt forbruget oppe på 75w mod Deltec HLP 5250 87w
De problemer som der har været med Deltec skyldes i de fleste tilfælde at der er blevet trukket rør i for små dimensioner.
Rigtigt, de kan ikke være i sumpen, men hvad har det at sige - intet.
Tværtimod er pumpen nem at komme til når den sidder udenfor - og den bliver ikke "snasket" ind.
Jeg har valgt at have alt udstyr uden for sumpen af samme årsag - pånær min returpumpe, men det har jeg fortrudt.
Mht priser så kan du købe en brugt, serviceret, fuldstændig fejlfri Deltec HLP 5250 for 1000,-
Men igen, det kommer an på hvad man er til. Jeg kan godt lide rent udstyr, og det er en returpumpe i sumpen ikke. Er du ligeglad med det er Red Dragon et godt valg.
Begge pumper kan stå udenfor sumpen, men så syntes jeg at Deltecs ser mest lækker ud, samtidig med at den har god løftehøjde.
Gi' Deltec en chance.... det gør jeg snart

Et link til en gammel tråd (der aldrig kom igang)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
/Henrik
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nej! det vil jeg ikke. Og det hører så absolut til sjældenhederne at prisen er på niveau eller lavere end i Tyskland.
Alt det andet må stå for hans egen regning. Blandt andet det med at den kun bliver varm når den skal presse vand gennem for tynde rør.
Hvis det var sådan, ville Deltec nok også kende til det, og nægte at lave det uden regning.
Alt det andet må stå for hans egen regning. Blandt andet det med at den kun bliver varm når den skal presse vand gennem for tynde rør.
Hvis det var sådan, ville Deltec nok også kende til det, og nægte at lave det uden regning.
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions: 2
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Alletiders indlæg Henrik men lige ovenstående er ikke helt korrekt. Deltec har selv meldt ud i en "pressemeddelse" at en af grundende til at de køre varme er fordi folk har for store eller små rør ! De skal være lige præcis den størrelse som studsen på pumpen for at give pumpen det korrekte modtryk under drift. Ja det lyder som en sørøver historie men det er hvad de sagdesneppevej skrev:De problemer som der har været med Deltec skyldes i de fleste tilfælde at der er blevet trukket rør i for små dimensioner.
/Henrik

Jeg oversatte i sin tid den seddel fra Deltec så den er på forummet et sted

Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- mads-fisk
- Rev haj
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Men hvis pumpen behøver et helt bestemt modtryk, hvilket kun opnås ved den rigtige rørtykkelse, kan det vel heller ikke være godt for pumpen at lade vandet passere 90-gradersbøjninger, da dette også vil ændre på trykket, ligemeget om det er på indsugningssiden eller udstrømmersiden.Brian skrev:Alletiders indlæg Henrik men lige ovenstående er ikke helt korrekt. Deltec har selv meldt ud i en "pressemeddelse" at en af grundende til at de køre varme er fordi folk har for store eller små rør ! De skal være lige præcis den størrelse som studsen på pumpen for at give pumpen det korrekte modtryk under drift. Ja det lyder som en sørøver historie men det er hvad de sagdesneppevej skrev:De problemer som der har været med Deltec skyldes i de fleste tilfælde at der er blevet trukket rør i for små dimensioner.
/Henrik
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
Yeps - har læst den meddelelse.Brian skrev:
Alletiders indlæg Henrik men lige ovenstående er ikke helt korrekt. Deltec har selv meldt ud i en "pressemeddelse" at en af grundende til at de køre varme er fordi folk har for store eller små rør ! De skal være lige præcis den størrelse som studsen på pumpen for at give pumpen det korrekte modtryk under drift. Ja det lyder som en sørøver historie men det er hvad de sagde
Min fejl i min skrive/huske iver.
Istedet for "små dimensioner" mente jeg "forkerte" - men det er jo nemt for mig at skrive nu

Men det er nok de færreste der ligefrem bruger for store rør - i tilfældet med en HLP5250, skulle det så være 40 mm - hvem bruger lige det som retur rør??
Så dne med for små rør er nok ikke helt tosset.
Tak for at du rettede mig.
/Henrik
Senest rettet af sneppevej søn 18. jun 2006 20:14, rettet i alt 1 gang.
-
Carsten skrev:
Nej Carsten - Deltec kender netop til det og reparerer uden regning.
Det er udtryk man kalder for god service !!
/Henrik
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions: 2
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Som sagt måske en sørøver men det er blot hvad de sagde !mads-fisk skrev:Men hvis pumpen behøver et helt bestemt modtryk, hvilket kun opnås ved den rigtige rørtykkelse, kan det vel heller ikke være godt for pumpen at lade vandet passere 90-gradersbøjninger, da dette også vil ændre på trykket, ligemeget om det er på indsugningssiden eller udstrømmersiden.
Mvh
Brian
[/center]
Brian

- mads-fisk
- Rev haj
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Men hvis det passer, så kan det da ikke på nogen måde betegnes som en god returpumpe! En returpumpe skal da kunne klare at der er bøjninger på røret.Brian skrev:Som sagt måske en sørøver men det er blot hvad de sagde !mads-fisk skrev:Men hvis pumpen behøver et helt bestemt modtryk, hvilket kun opnås ved den rigtige rørtykkelse, kan det vel heller ikke være godt for pumpen at lade vandet passere 90-gradersbøjninger, da dette også vil ændre på trykket, ligemeget om det er på indsugningssiden eller udstrømmersiden.
Så vil det jo heller ikke give nogen mening at vælge Deltec for at få mere tryk på, da udtrømmerrøret alligevel kun må gå lige op.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK