akut gift hjælp..!

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
gons
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

akut gift hjælp..!

Indlæg af gons »

jeg har en lille kofisk gående og den var desværre blevet suget ind i mit fejl byggede overløb men i panik vipper jeg den tilbage med en finger nu føles det som at have fået skrapet huden af min finger.. hva sker der og er det farligt..?!?
Mvh. Matias

why do we need a god when a universe consists of three simple things that are totally free? - Stephen Hawking
Benjaminkn
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5320 Agedrup
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)

Re: akut gift hjælp..!

Indlæg af Benjaminkn »

sæt fingeren ind under den varme hane, kontakt læge hvis der sker noget usædvanligt
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Prøv at skriv til Bhjensen.. mener han er læge og kan måske guide dig da han jo kender til saltvand!
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
gons
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14

Indlæg af gons »

tak for hjælpen..!
jeg har stået med fingeren under det varme vand og vasket godt med sæbe nu er der ikk noget at mærke så det var nok ikk noget vidste bar ikk den var giftig men det har jeg nu læst mig til den er... så jeg laver mit overløb om i morgen og så røre jeg ikke ved den igen...
Mvh. Matias

why do we need a god when a universe consists of three simple things that are totally free? - Stephen Hawking
Brugeravatar
maigaard
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 8723 Løsning
Geografisk sted: Jylland

Indlæg af maigaard »

På med med de lyserøde handsker :wink:
mvh.

Maigaard

60 liter nano med LED.
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)

Indlæg af bhjensen »

Jeg ville nu nok have anbefalet dig at bruge rigeligt med koldt vand og sæbe.
Kuffertfiske-arten kan udskille giftstoffer, men jeg er ikke bekendt med at det skulle være særlig skadeligt for mennesker...så mon ikke du overlever uden mén :h
Jeg tror bare du skal betragte det som en mindre "forbrænding"
Men din oplevelse har nu da antydet at man skal holde fingrene fra den.
Er den forøvrigt ikke besværlig at holde sådan en fætter?
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Jeg tror altså ikke det er ko fisken der har udskillet noget, men du kan selvfølgelig have sart hud over for den. Har selv flere gange haft min liggende i min hånd når jeg transporter den fra akvarie til akvarie. Eller når de er ny ankøbte bruger jeg også hånden for syntes tit et net skader dem mere end godt er. Og har aldrig oplevet noget som helst
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nu har fisken været extremt stresset, så det er ikke umuligt at den har udskilt noget. Det samme som den gør hvis nogen forsøger at æde den.
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

Jeg har for 7 dage siden fået mig en lille Ostracion cubicus som bliver kaldet kuffertfisk. Nok pga facongen på den. Om den er giftig eller ej ved jeg ikke, men det tyder på det. I starten var den ret stresset pga min aftrækker nappede til den og mine rejer ville pudse den hele tiden. Nu har den fået fred og svømmer lystigt rundt. Den vil ikke røre div foder jeg giver den så prøvede med seaweed på en klemme og det kaster den sig over med det samme og utroligt nok kan den have det helt for sig selv. Gav 200 for den i bonnie i viborg og de har en tilbage.
Jesper
Brugeravatar
gons
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14

Indlæg af gons »

tak for de mange råd jeg har også tidligere haft rørt ved den uden nogle problemer men jeg er endu ikke klar over hvor længe den havde ligget ved overløbet og eftersom den er så elendig en svømmer som den er kan den ikke som mine andre fisk komme væk derfra igen så det har jo nok været noget af en traumatisk overlevelse for den men den klarede det og det ser ud som om den har det fint men eftersom jeg ikke ved hvor skadeligt det gift var lavede jeg et vandskift for at være på den sikre side ved godt det måske kan være for stressende at der sker så meget på en gang men jeg syntes jeg var nød til det...
Mvh. Matias

Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Aktivt kul er med til at fjerne gift fra vandet, derfor bruges det tit efter kur mod alger eller medicin...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

amddurin skrev:Aktivt kul er med til at fjerne gift fra vandet, derfor bruges det tit efter kur mod alger eller medicin...

:beer:
Så vidt jeg husker giver man det også til mennesker der har forgiftet sig intravenøst ved selvmordsforsøg og lign
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

nu har jeg været på en skadestue som "nurse" en kort periode... Man skal ikke skylle under varmt vand, men koldt, da der kan være skidt i det varme. Hvis man er uheldig kan det bringe uønsket infektion til et evt sår.

Man giver folk der har spist formange piller f.eks panodiler noget væske, der indeholder kul. Det skal helst indtages så hurtigst efter pillerne som muligt! Derefter renser man kroppen igennem medicinsk i ca 48. timer...
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Anders månsson skrev:nu har jeg været på en skadestue som "nurse" en kort periode... Man skal ikke skylle under varmt vand, men koldt, da der kan være skidt i det varme. Hvis man er uheldig kan det bringe uønsket infektion til et evt sår.
...
Nu er tanken med det varme vand jo, at neutralisere en gift og ikke at rense et sår.
... men ellers er vi enige.

/Kim
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"