akut gift hjælp..!
- gons
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2009
akut gift hjælp..!
jeg har en lille kofisk gående og den var desværre blevet suget ind i mit fejl byggede overløb men i panik vipper jeg den tilbage med en finger nu føles det som at have fået skrapet huden af min finger.. hva sker der og er det farligt..?!?
Mvh. Matias
why do we need a god when a universe consists of three simple things that are totally free? - Stephen Hawking
why do we need a god when a universe consists of three simple things that are totally free? - Stephen Hawking
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5320 Agedrup
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)
Re: akut gift hjælp..!
sæt fingeren ind under den varme hane, kontakt læge hvis der sker noget usædvanligt
Prøv at skriv til Bhjensen.. mener han er læge og kan måske guide dig da han jo kender til saltvand!
- gons
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 14
tak for hjælpen..!
jeg har stået med fingeren under det varme vand og vasket godt med sæbe nu er der ikk noget at mærke så det var nok ikk noget vidste bar ikk den var giftig men det har jeg nu læst mig til den er... så jeg laver mit overløb om i morgen og så røre jeg ikke ved den igen...
jeg har stået med fingeren under det varme vand og vasket godt med sæbe nu er der ikk noget at mærke så det var nok ikk noget vidste bar ikk den var giftig men det har jeg nu læst mig til den er... så jeg laver mit overløb om i morgen og så røre jeg ikke ved den igen...
Mvh. Matias
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)
Jeg ville nu nok have anbefalet dig at bruge rigeligt med koldt vand og sæbe.
Kuffertfiske-arten kan udskille giftstoffer, men jeg er ikke bekendt med at det skulle være særlig skadeligt for mennesker...så mon ikke du overlever uden mén
Jeg tror bare du skal betragte det som en mindre "forbrænding"
Men din oplevelse har nu da antydet at man skal holde fingrene fra den.
Er den forøvrigt ikke besværlig at holde sådan en fætter?
Kuffertfiske-arten kan udskille giftstoffer, men jeg er ikke bekendt med at det skulle være særlig skadeligt for mennesker...så mon ikke du overlever uden mén

Jeg tror bare du skal betragte det som en mindre "forbrænding"
Men din oplevelse har nu da antydet at man skal holde fingrene fra den.
Er den forøvrigt ikke besværlig at holde sådan en fætter?
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: middelfart
Jeg tror altså ikke det er ko fisken der har udskillet noget, men du kan selvfølgelig have sart hud over for den. Har selv flere gange haft min liggende i min hånd når jeg transporter den fra akvarie til akvarie. Eller når de er ny ankøbte bruger jeg også hånden for syntes tit et net skader dem mere end godt er. Og har aldrig oplevet noget som helst
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nu har fisken været extremt stresset, så det er ikke umuligt at den har udskilt noget. Det samme som den gør hvis nogen forsøger at æde den.
Jeg har for 7 dage siden fået mig en lille Ostracion cubicus som bliver kaldet kuffertfisk. Nok pga facongen på den. Om den er giftig eller ej ved jeg ikke, men det tyder på det. I starten var den ret stresset pga min aftrækker nappede til den og mine rejer ville pudse den hele tiden. Nu har den fået fred og svømmer lystigt rundt. Den vil ikke røre div foder jeg giver den så prøvede med seaweed på en klemme og det kaster den sig over med det samme og utroligt nok kan den have det helt for sig selv. Gav 200 for den i bonnie i viborg og de har en tilbage.
Jesper
Jesper
- gons
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 14
tak for de mange råd jeg har også tidligere haft rørt ved den uden nogle problemer men jeg er endu ikke klar over hvor længe den havde ligget ved overløbet og eftersom den er så elendig en svømmer som den er kan den ikke som mine andre fisk komme væk derfra igen så det har jo nok været noget af en traumatisk overlevelse for den men den klarede det og det ser ud som om den har det fint men eftersom jeg ikke ved hvor skadeligt det gift var lavede jeg et vandskift for at være på den sikre side ved godt det måske kan være for stressende at der sker så meget på en gang men jeg syntes jeg var nød til det...
Mvh. Matias
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Aktivt kul er med til at fjerne gift fra vandet, derfor bruges det tit efter kur mod alger eller medicin...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Så vidt jeg husker giver man det også til mennesker der har forgiftet sig intravenøst ved selvmordsforsøg og lignamddurin skrev:Aktivt kul er med til at fjerne gift fra vandet, derfor bruges det tit efter kur mod alger eller medicin...
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
nu har jeg været på en skadestue som "nurse" en kort periode... Man skal ikke skylle under varmt vand, men koldt, da der kan være skidt i det varme. Hvis man er uheldig kan det bringe uønsket infektion til et evt sår.
Man giver folk der har spist formange piller f.eks panodiler noget væske, der indeholder kul. Det skal helst indtages så hurtigst efter pillerne som muligt! Derefter renser man kroppen igennem medicinsk i ca 48. timer...
Man giver folk der har spist formange piller f.eks panodiler noget væske, der indeholder kul. Det skal helst indtages så hurtigst efter pillerne som muligt! Derefter renser man kroppen igennem medicinsk i ca 48. timer...
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Nu er tanken med det varme vand jo, at neutralisere en gift og ikke at rense et sår.Anders månsson skrev:nu har jeg været på en skadestue som "nurse" en kort periode... Man skal ikke skylle under varmt vand, men koldt, da der kan være skidt i det varme. Hvis man er uheldig kan det bringe uønsket infektion til et evt sår.
...
... men ellers er vi enige.
/Kim