LED - Driver - spørgsmål
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2000
LED - Driver - spørgsmål
Ang DIY af LED ,,,...
Jeg kan se at Fx en 3Watt Cree skal have 700ma og ca 3,8V for at det er optimalt (+- ca)
Hvis man nu fx har 12 stk 3 Watt .. SOm man ofte søtter på en 48V Driver...
Hvad er forskellen på om man smider dem på en 48V - 700 ma driver, eller en 24V 2A Driver ? ..
Samlet set, kan den sidstnævnte jo også give samlet op til 48 Watt, men dog 2A ... ??
Kan man uden problemer smide en driver på med flere Ampere, men samlet sat, samme antal Watt, men med mindre total volt ?
Tænker på at hvis man smider 10 vandhaner på 1 vandrør, så vil trykket jo falde, hver gang 1 hane åbnes, hvis ikke trykket er stort nok..... Hvordan er det med LED ?
Hvordan beregner man samlet VOlt og Ampere til Dioderne.. ? Vil Volt blive delt mellem x antal dioder ? Eller hvordan ?? Således at fx 24V 2A strømforsyning vil give 2 Volt/2 Ampere til hver diode, hvis der forbindes 12xdioder på samme driver ?
HELP
Jeg kan se at Fx en 3Watt Cree skal have 700ma og ca 3,8V for at det er optimalt (+- ca)
Hvis man nu fx har 12 stk 3 Watt .. SOm man ofte søtter på en 48V Driver...
Hvad er forskellen på om man smider dem på en 48V - 700 ma driver, eller en 24V 2A Driver ? ..
Samlet set, kan den sidstnævnte jo også give samlet op til 48 Watt, men dog 2A ... ??
Kan man uden problemer smide en driver på med flere Ampere, men samlet sat, samme antal Watt, men med mindre total volt ?
Tænker på at hvis man smider 10 vandhaner på 1 vandrør, så vil trykket jo falde, hver gang 1 hane åbnes, hvis ikke trykket er stort nok..... Hvordan er det med LED ?
Hvordan beregner man samlet VOlt og Ampere til Dioderne.. ? Vil Volt blive delt mellem x antal dioder ? Eller hvordan ?? Således at fx 24V 2A strømforsyning vil give 2 Volt/2 Ampere til hver diode, hvis der forbindes 12xdioder på samme driver ?
HELP
- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Solrød strand
Re: LED - Driver - spørgsmål
Altså nu hænger volt og ampere altid samme når du belaster en diode.
Hvis du ikke vil have mulighed for at kunne dæmpe dioderne skal de bare have noget strøm og nogle volt.
For at regulere lyset kan man vælge at skrue ned for spændingene eller strømmen. Af en eller anden grund anbefales det at regulere strømen (amperene) og lade spændingene følge med.
Hvis du skal forbinde dioder kan du gøre det i serie eller parallet.
Hvis du vælger parallet, hvilket du ikke gør, vil spændingen være være 3,xx volt og amperen afhængig af hvormange dioder du sætter på. Hvis det er 10 dioder vil det være ca 7 Ampere. Da vi aldig er intereseret i at rode med mange ampere er det en dårlig løsning.
Hvis du der i mod sætter dem i serie vil dioderen får samme strøm mens strømme vil afhænge af antallet af dioder.
Hvis du køber en rigtig diode strømforsyning får du både spændingbegrænser og strømbegrænser med.
http://www.meanwell.com/search/eln-60/eln-60-spec.pdf
Jeg tror du skal passe lidt på med hvad du roder dig ud i. Eller som minimum lige vende tingene med en elektrikker eller her på forumet.
Ved 2 volt er der ikke lys i dioderne. Og ved 2 ampere lyser de slet ikke..og aldrig mere (de vil dog ikke nappe 2 A ved 2 volt).
Jeg håber det gav lidt mening, ellers må du spørge igen. Nogle tegning hjælper meget på at forstå dine ideer.
Hvis du ikke vil have mulighed for at kunne dæmpe dioderne skal de bare have noget strøm og nogle volt.
For at regulere lyset kan man vælge at skrue ned for spændingene eller strømmen. Af en eller anden grund anbefales det at regulere strømen (amperene) og lade spændingene følge med.
Hvis du skal forbinde dioder kan du gøre det i serie eller parallet.
Hvis du vælger parallet, hvilket du ikke gør, vil spændingen være være 3,xx volt og amperen afhængig af hvormange dioder du sætter på. Hvis det er 10 dioder vil det være ca 7 Ampere. Da vi aldig er intereseret i at rode med mange ampere er det en dårlig løsning.
Hvis du der i mod sætter dem i serie vil dioderen får samme strøm mens strømme vil afhænge af antallet af dioder.
Hvis du køber en rigtig diode strømforsyning får du både spændingbegrænser og strømbegrænser med.
http://www.meanwell.com/search/eln-60/eln-60-spec.pdf
Jeg tror du skal passe lidt på med hvad du roder dig ud i. Eller som minimum lige vende tingene med en elektrikker eller her på forumet.
Ved 2 volt er der ikke lys i dioderne. Og ved 2 ampere lyser de slet ikke..og aldrig mere (de vil dog ikke nappe 2 A ved 2 volt).
Jeg håber det gav lidt mening, ellers må du spørge igen. Nogle tegning hjælper meget på at forstå dine ideer.
450l indbygget
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Det er strømmen, der driver LEDs.
En driver er konstrueret, som en konstantstrømsgenerator. En sådan har ideelt set ingen fast udgangsspænding (det har den i praksis, som du jo også har opdaget med de drivere, der er normalt brugt).
Udgangsspændingen bestemmes udelukkende af den forward-spænding, der ligger over de tilsluttede LEDs. Om der er koblet 1 eller 12 LEDs i serie er driveren ligeglad med - strømmen gennem alle er den samme.
Derfor SKAL din driver være afstemt til STRØMMEN gennem de(n) tilsluttede LED. Effekten siger noget om, hvor mange LEDs driveren kan drive i serie (da strømmen er fast, er max spændingen dermed givet ved den almindelige effekt-formel - P = I*V).
Din sammenligning med vandhaner fungerer i øvrigt kun for ohmske belastninger og det er en LED ikke.
@Stillhoff:
Du roder altså tingene lidt sammen. Man regulerer aldrig spændingen over en halvleder. Det er strømmen, der skal reguleres.
Der er ikke en liniær sammenhæng mellem strøm og spænding på en halvleder (ohms lov gælder ikke).
... og så kobler man aldrig LEDs parallelt, da strømmen gennem de enkelte LED dermed ikke kan styres.
/Kim
En driver er konstrueret, som en konstantstrømsgenerator. En sådan har ideelt set ingen fast udgangsspænding (det har den i praksis, som du jo også har opdaget med de drivere, der er normalt brugt).
Udgangsspændingen bestemmes udelukkende af den forward-spænding, der ligger over de tilsluttede LEDs. Om der er koblet 1 eller 12 LEDs i serie er driveren ligeglad med - strømmen gennem alle er den samme.
Derfor SKAL din driver være afstemt til STRØMMEN gennem de(n) tilsluttede LED. Effekten siger noget om, hvor mange LEDs driveren kan drive i serie (da strømmen er fast, er max spændingen dermed givet ved den almindelige effekt-formel - P = I*V).
Din sammenligning med vandhaner fungerer i øvrigt kun for ohmske belastninger og det er en LED ikke.
@Stillhoff:
Du roder altså tingene lidt sammen. Man regulerer aldrig spændingen over en halvleder. Det er strømmen, der skal reguleres.
Der er ikke en liniær sammenhæng mellem strøm og spænding på en halvleder (ohms lov gælder ikke).
... og så kobler man aldrig LEDs parallelt, da strømmen gennem de enkelte LED dermed ikke kan styres.
/Kim
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
Dvs at hvis man fx kobler 10 leds ( 3 watt) på en 24V-2A strømforsyning (et eksempel) ..
Så vil det se sådan ud på hhv :
- I serie... --- Så vil de hver kun få 2,4 volt, og 2A pr led chip ? ?
- Parallelt --- Så vil de alle få 3.xx volt og 0.2 A pr led chip ???
Er dette korrekt ?
Ved seriel - Volt delt med antal Led´s, ?
Ved parallel - Ampere delt med antal leds ?
Så vil det se sådan ud på hhv :
- I serie... --- Så vil de hver kun få 2,4 volt, og 2A pr led chip ? ?
- Parallelt --- Så vil de alle få 3.xx volt og 0.2 A pr led chip ???
Er dette korrekt ?
Ved seriel - Volt delt med antal Led´s, ?
Ved parallel - Ampere delt med antal leds ?
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Hvis du kobler 10 stk 3W (forward-spænding ~3V) i serielforbindelse til en alm. 24V/2A forsyning, så lyser de ikke og trækker dermed ingen strøm, da spændingen over dem kun er 2,4V.
Kobler du dem parallelt til samme forsyning, hugger du forsyningens spænding ned til 3V og det har den ikke godt af. De(n) diode med den laveste forward-spænding (de er ikke nøjagtigt ens) vil trække en masse strøm og brænde af. Herefter vil den næste brænde af og så fremdeles, indtil det hele er gået op i røg.
Jeg prøver lige igen:
DU KAN IKKE BRUGE ALMINDELIGE LINEÆRE REGNEREGLER PÅ HALVLEDERE!
/Kim
Kobler du dem parallelt til samme forsyning, hugger du forsyningens spænding ned til 3V og det har den ikke godt af. De(n) diode med den laveste forward-spænding (de er ikke nøjagtigt ens) vil trække en masse strøm og brænde af. Herefter vil den næste brænde af og så fremdeles, indtil det hele er gået op i røg.
Jeg prøver lige igen:
/Kim
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
problemet er at jeg ikke ved hvad en halvleder er
... haha..
men tak for svar alligevel...

men tak for svar alligevel...
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
En LED er en halvleder - den leder kun strøm den ene vej.
Andre halvledere er eks. dioder, transistorer o.a.
/Kim
Andre halvledere er eks. dioder, transistorer o.a.
/Kim
Hej KimNolan skrev:Hvis du kobler 10 stk 3W (forward-spænding ~3V) i serielforbindelse til en alm. 24V/2A forsyning, så lyser de ikke og trækker dermed ingen strøm, da spændingen over dem kun er 2,4V.
Jeg prøver lige igen:
/Kim
Hvordan skulle han så forbinde de 10 stk LED med den Meanwel strømforsygning så det virkede?
Jeg følger nemlig lige lidt med her:-)
Hvordan ville du gøre/forbinde skåret lidt i pap med de ovenstående gear? og hvordan hvis det skal kunne dæmpes?
MVH
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
seriel forbinde leds, til meanwell 

Gider du uddybe den lidt? er ikk den største haj til det der:-)StarF skrev:seriel forbinde leds, til meanwell
Hvad ville strømmen og spændinge være for hver af de 10 LED?
MVH
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg har gjort en lille artikel på wiki omkring LEDs:
http://saltvandswiki.dk/wiki/LED
Der kommer nok mere til senere men der er lidt at starte med.
/Kim
/Kim
SUPER Kim.. det gjorde mig da lidt klogere:-)Nolan skrev:Jeg har gjort en lille artikel på wiki omkring LEDs:
/Kim
er det virkeligt 3 volts vekselstrøm der skal igen den 3 watts cree LED?
MVH
Fedt der kommer lidt mere forstålse til byg selv folket. Samt lidt info til os andre der ikke har viden nok til at turde begynde at svejse led sammen. Den mindste loddekolbe jeg har er en 500l brænder til mit svejse værk...
Steen

Steen
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Nej, det er jævnstrøm.Gino skrev: ...
MVH
Jeg håber ikke, der står noget andet i artiklen ?

/Kim
Ahh.. så er jeg mere med:-) syntes bare ejg så et vekselstrøms tegn efter de 3 volt på den side? men har nok set forkert:-)Nolan skrev:Nej, det er jævnstrøm.Gino skrev: ...
MVH
Jeg håber ikke, der står noget andet i artiklen ?
![]()
/Kim
MVH
Det var bare dette so jeg læste som 3 volt veksel:-)
en forward-spænding på ~3V
en forward-spænding på ~3V
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Nåh...
Det skulle betyde "sådan cirka"
/Kim
Det skulle betyde "sådan cirka"

/Kim
Haha.. ok.. men det ligner godt nok et vekselsspædings tegn.-) er vi ikk enige om detNolan skrev:Nåh...
Det skulle betyde "sådan cirka"![]()
/Kim

MVH
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg har rettet artiklen
Der er også lidt mere information og illustrationer.
... og "lidt" om køling.
/Kim

... og "lidt" om køling.
/Kim
- jmax
- Dværg kejser
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2605 Brøndby
- Geografisk sted: Brøndby
Hej,
hvis i er i tvivel hvordan 8-13 leds skal forbindes til f.eks en Meanwell ELN-60-48-D driver så se på tegningen i min DIY LED Lampe tråd. Tegningen viser 4 seperate strange med hvert 12 3W Cree dioder.
Hilsen
Jörn
hvis i er i tvivel hvordan 8-13 leds skal forbindes til f.eks en Meanwell ELN-60-48-D driver så se på tegningen i min DIY LED Lampe tråd. Tegningen viser 4 seperate strange med hvert 12 3W Cree dioder.
Hilsen
Jörn
60x45x45 OptiWhite, Vortech MP10ES, Hydor SlimSkim Nano, Tunze NanoCleaner, DIY 48 Cree LED, GHL Profilux II Plus, opstart 29.03.2011
Se mit akvarium: viewtopic.php?f=92&t=42860#p420563
Se mit akvarium: viewtopic.php?f=92&t=42860#p420563
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvorfor kun 13 leds?? På den side jeg fandt fra om det kunne man slutte 14 påjmax skrev:Hej,
Hilsen
Jörn
Ahh smukt:-)Nolan skrev:Jeg har rettet artiklen![]()
... og "lidt" om køling.
/Kim
God beskrivelse omkring køling men hold op nogle regnestykker:-)
MVH
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Ballerup
Så vidt jeg husker var der nogle uheldige eksempler på døde drivere med 14 leds, måske fordi den ved maks strøm x 14 leds kommer over 52v eller mere.Carsten skrev:
Hvorfor kun 13 leds?? På den side jeg fandt fra om det kunne man slutte 14 på
det anbefales ihvertfald ikke over 13.
Dennis
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det er sgudda købmandsregningGino skrev: Ahh smukt:-)
MVH

Der er da kun de fire almindelige regneregler involveret ?
Der er et sammendrag til sidst med en tommelfingerregel - det andet er bare blær

/Kim
HAha ok, godt jeg ikk er købmand så.. for så havde jeg måtte dreje nøglen:-)Nolan skrev:Det er sgudda købmandsregningGino skrev: Ahh smukt:-)
MVH![]()
Der er da kun de fire almindelige regneregler involveret ?
Der er et sammendrag til sidst med en tommelfingerregel - det andet er bare blær![]()
/Kim
Men det er MEGET rosværdigt du har taget dig tid til at skrive om det på Wiki der

MVH
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3520 Farum
- Saltvand siden?: 2009
Jeg blander mig lige i tråden.
Jeg leger selv med 10w led'er der skal have 12v 1A.
er det så rigtigt forstået at for at drive 4 stk. skal driveren køre 48v 1A?
Eller skal jeg også gange amperen op så den hedder 48v 4A?
Det er selføgelig når de er serieforbundet.....
På forhånd tak.
Venlig hilsen.
Mads Jensen.
På forhånd tak.
Venlig hilsen.
Mads Jensen.
Mads Jensen
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Driveren skal kunne give mindst 48V og være strømbegrænset til 1A.pelle64 skrev:Jeg blander mig lige i tråden.
På forhånd tak.
Venlig hilsen.
Mads Jensen.
/Kim
- pelle64
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3520 Farum
Mange tak.
Og som altid på dette forum - Svar med det vons -
Og som altid på dette forum - Svar med det vons -
Mads Jensen
- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Geografisk sted: Solrød strand
Det var det jeg mente men, jeg kan godt se jeg har fået skrevet det dårlig.Nolan skrev:Det er strømmen, der driver LEDs.
klip
@Stillhoff:
/Kim
Jeg bruger PWM styring da det arbejder bedre sammen med mit seedino kort. Jeg bruger et par transistere til at forstærke.
450l indbygget
- Bergenser
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3450 Allerød
Du er jo for vild Kim
Genial artikel!

Genial artikel!