Hvide pletter fra forhandler !

Forum for generel snak omkring saltvand.
MathiasWii
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007

Hvide pletter fra forhandler !

Indlæg af MathiasWii »

Hey.

Jeg vil hører hvad jeg kan gøre når jeg har fået en fisk hjem fra en forhandler når den har smittet hele mit akvarie med hvide pletter?
Jeg må ærlig talt indrømme at jeg er meget træt af det, for jeg havde set på hans fisk og synes de så godt ud.
Og synes virkelig ikke jeg kunne se noget der jeg var deroppe og heller ikke da jeg afklimatiserede den, men da den så kom i akvariet kunne jeg virkelig se det.

Så var der hvide pletter. :(
Og turen hjem tog ikke 10 min så den har ikke fået stress eller noget som helst.

Men nu har hele mit akvarie hvide pletter. :(
Hvad kan jeg gøre ved det?

For synes det er for dårligt af forhandleren. :(

Hilsen Mathias
Brugeravatar
mikkelfa7
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17
Postnummer: 9220 Aalborg Øst

Re: Hvide pletter fra forhandler !

Indlæg af mikkelfa7 »

ja jeg er også med på en lytter, jeg har mistet to fisk ud af de fem jeg havde pga. hvide pletter. og når fiskene er kommet af med dem, går der et par dage så er der hvide pletter igen. :?
låner lige dit indlæg, håber ikke det går noget :wink:

mvh mikkel
jennifer
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af jennifer »

Det har efter min mening intet med forhandler at gøre..
Det er stress, og hvis dine vandværdier er ok så kommer de sig over det , ellers ikke.
Jeg tror at det sker for de flerste når de får nye fisk hjem , specielt den blå palet kirurg..
mine har klaret sig fint ..og ved hjælp af en ny skummer er min nitrat på 0. Og jeg har ikke set skyggen af de hvide prikker. Så check dine værdier og eventuelt ser på dit udstyr om det er optimalt.
Mange hilsner herfra
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Det har kun delvist noget med vandværdierne. Cirkulation og pladsforhold er vigtigere. Iltindholdet skal være højt.
Hvide pletter har et dvale stadie i akvariets sten, bundlag osv så det kan altid bryde ud ved stress og fiskene svækkes. Hvilken fisk har du købt og har du ordentlige forhold til den
SPS : Stability provides succes
Nikolaj182
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14
Postnummer: 2620 Albertslund

Indlæg af Nikolaj182 »

Må jeg spørger hvilken forhandler det er du har købt din fisk ved?

For jeg kan hører der er nogle forhanlder der går og sælger dårlige fisk

Mvh Nikolaj
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2005

Indlæg af huttelihut »

Nikolaj182 skrev:Må jeg spørger hvilken forhandler det er du har købt din fisk ved?

Mvh Nikolaj
hvis fisken ser fin ud hos forhandleren er det da ikke dér problemet ligger
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

Nikolaj182 skrev:Må jeg spørger hvilken forhandler det er du har købt din fisk ved?

Mvh Nikolaj
Læs lige overståede svar for de fleste tilfælde er det ikke forhandleren men ens eget akvarie der ikke er i orden :shifty: :shifty:
Brugeravatar
8220
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand

Indlæg af 8220 »

Øv øv øv
Smid et UV filter på og få bragt dit nitrat ned. Det er vejen frem... Jeg har lige selv også mistet en hulens masse fisk... Det træls og smadder synd for fiskene.

Har bestil UV til mit nye setup.
Jeg bruger VSV + vandskift, til at nedbringe Nitrat.

Held og lykke herfra
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Nogle forhandlere kører med lavere salt koncentration end vi bruger i akvarierne, og er de hvide pletter der refereres til parasitter, så bryder disse først ud ved højere salt koncentrationer. Det er meget "normalt" at have en opblomstring af parasitter når der tilføres nye fisk, og som andre også nævner er det ikke noget der gør fiskene det store hvis blot deres omgivelser er optimale og de er i god foderstand. Og som Nielsk skriver har vi stortset alle parasitterne liggende i akvariet, og de kan bryde ud ved mange forskellige ting, primært stress..
Og det at en fisk bliver jagtet i akvariet - fanget op - puttet i en pose - transporteret - afklimatiseret - og smidt ud i nye omivelser stresser den uanset hvor lang turen har været..

Men held og lykke, håber fiskene snart er ovenpå igen :) Kan du få den til at tage foder er du langt :)
Mvh Anette og Kristoffer
MathiasWii
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af MathiasWii »

Hej alle sammen :-)

Jeg har fået den inde fra bonnie i Viborg.
Der var godt nok nogle af de andre fisk derinde der havde nogle pletter også, men synes ikke jeg kunne se det på den jeg købte.

Men jeg har et uv-filter på og mine vandværdier er fine.

Men mange tak for de opmuntrede kommentar, jeg må jo bare videre :-)

Hilsen Mathias
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Det er jo i øvrigt også dit ansvar, at sætte nyindkøb i karantæne, inden det ryger i baljen..... ;)

... men som andre skriver, så er ro, gode værdier, de rigtige forhold og foder den bedste vej frem.
Vi har stort set alle sammen parasitter i akvariet og det er altid nyankomne fisk, der bliver angrebet først pga. stress-faktoren ved at blive flyttet.

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Og husk på at et UV filter skal være på ca 54W før end det er effektivt over for parasitter.
omnia
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15
Postnummer: 8300 Odder

Indlæg af omnia »

MathiasWii skrev:Hej alle sammen :-)

Jeg har fået den inde fra bonnie i Viborg.
Der var godt nok nogle af de andre fisk derinde der havde nogle pletter også, men synes ikke jeg kunne se det på den jeg købte.

Men jeg har et uv-filter på og mine vandværdier er fine.

Men mange tak for de opmuntrede kommentar, jeg må jo bare videre :-)

Hilsen Mathias
MathiasWii
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af MathiasWii »

Hej igen

Jeg må bare sige det er træls, at man får en fisk hjem fra forhandleren som ikke har været okay!
Fordi det kan da ikke passe at, når mine vandværdier og mit uv filter kører optimal at så den har pletter med det samme den kommer i også tager jeg den op.
Men der er det sådan set for sent. :-(

Er meget skuffet over at der findes forhandler som sælger syge fisk, for så må man sige det kan jeg ikke sælge for den er syg lige nu. Også sætte den i karantæne.

For jeg er jo ikke den første som har købt fisk deroppe som var syge, det har en af mine venner også.
Derudover så jeg jo med min egne øjne at han havde en masse syge fisk. :-(

Og jeg synes det er respektløst, men det er jo bare min mening!

Hilsen Mathias
Nikolaj182
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14
Postnummer: 2620 Albertslund

Indlæg af Nikolaj182 »

Må jeg spørger hvor stort er dit akvarie?
Og hvor stort er dit uv-filter?

Mvh Nikolaj
MathiasWii
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af MathiasWii »

Hey :-)

Mit akvarie er et 250 liters akvarie, med en 54 w uv filter.
Og det har bare kørt iorden indtil nu.

Hilsen Mathias :-)
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

Hvilken fisk er der igrunden tale om? Er det fx en acanthurus af en art er der ikke så meget at sige til pletterne, er det en damsel lyder det mere mærkeligt...
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg

Indlæg af Kasper j. »

Jeg har selv haft en gang hvide pletter sidste år i mit gamle. Alle fiskene overlevede men de gik med det i næsten 14 dage. Det er vigtigt at du fodre meget, men ikke overfodre. Hvis nogle af fiskene ikke spiser overlever de ikke. Men masser af foder avt. levende er med til at styrke deres imunforsvar. Du kan evt. fodre flere gange om dagen og små portioner for at undgå overfodring. Brug gerne foder med hvidløg og nuritang til kirurger.
nielsk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Gunnar hos ækvator plejer at sælge kvalitets fisk! Men det er ikke guppyer vi holder - koralrevsfisk har generelt lavere stress tærskel overfor dårlige pladsforhold, lavt ilt indhold, nitrat osv
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)

Indlæg af bhjensen »

MathiasWii skrev:Hej igen

Jeg må bare sige det er træls, at man får en fisk hjem fra forhandleren som ikke har været okay!
Fordi det kan da ikke passe at, når mine vandværdier og mit uv filter kører optimal at så den har pletter med det samme den kommer i også tager jeg den op.

Er meget skuffet over at der findes forhandler som sælger syge fisk, for så må man sige det kan jeg ikke sælge for den er syg lige nu. Også sætte den i karantæne.

For jeg er jo ikke den første som har købt fisk deroppe som var syge, det har en af mine venner også.

Hilsen Mathias
Har ALDRIG oplevet dette hos Bonnie/Viborg/Gunnar.
Har så sent som idag været derinde - og der var bestemt ikke noget der så sygt ud - tvært imod.
Fik som altid en kvalificeret betjening.
Det må absolut være en "smutter" med din oplevelse.
Har du talt med ham om det?
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Må indrømme at det også lyder helt forkert i mine ører. Har kun gode erfaringer med Bonnie Viborg.. :f2:

Men det ændrer jo ikke på din oplevelse. :(
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Geografisk sted: nørrebro

Indlæg af trolle »

Hvad fik dig lige til at købe en fisk fra et system med "syge" fisk? Vandværdier og uv-filter er altså ikke det absolutte middel mod pletter. Prøv at gør som foreslået i tråden og se om det ikke hjælper :beer:

Og så er det altså ikke unormalt at nogle fisk viser symptomer på det ene og det andet når de bliver flyttet. Personligt har jeg "arbejdet" med at få en lille p(a)letkirurg i god form. Den så fin ud da jeg købte den, men skræntede altså i dagene efter med pletter osv. Den ser rigtig godt ud nu...men det har da krævet en indsats.

Ydermere syntes jeg også det rimelig vildsomt at skyde forhandleren i sænk med beskyldninger om at sælge syge dyr af flere omgange osv...

Og sidst men ikke mindst....hvilken fisk er der tale om??
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

Jeg kunne godt tænke mig at kende årsagen til at ALLE fisk pludselig har fået pletter. I et sundt og velkørende akvarie, er fiskene pletfrie, grundet lækre værdier og sunde fisk med et dejligt tykt slimlag.

Noget må være galt siden de "gamle" fisk pludselig er plettet? Jeg fik en Acanthurus tennentii hjem, med pletter og den fik flere og flere af dem. Men det gav dog ikke mine andre fisk en eneste :GO
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

Hansen har selv plus snakket med en del efterhånden hvor det var som om de næste smittede de andre også selvom det hele spillede som det skulle.
Men ja kunne også godt tænke mig at vide hvilken fisk der er snak om?
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Indlæg af Fyensgade »

Der er folk rundt på nettet som postulerer at ich i et lukket akv/system over mange mdr danner mindre modstandsdygtige parasitter pga manglende diversitet og som derfor over længere tid ikke står mål med fiskenes immunmekanismer, som er i konstant udvikling og som derved holder parasitterne nede i en latent tilstand. Når der så kommer ny fisk og nye parasitter så er fiskene ikke immune for denne nye type ich og infektionen opblomstrer igen for at blive slået ned over længere tid.
Ved ikke hvor meget jeg selv tror på dette, men det forklarer da en del af det mange ofte erfarer..
Billede
...og 27L Softies fragmentakvarium
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

DDT2 skrev:Hansen har selv plus snakket med en del efterhånden hvor det var som om de næste smittede de andre også selvom det hele spillede som det skulle.
Men ja kunne også godt tænke mig at vide hvilken fisk der er snak om?
Mon ikke der kan være tale om en smule stress hos de eksisterende, grundet en nyankommen i stuen? Det vil være min teori, dog burde det slet ikke gå slemt for sig som det beskrives i tråden her :dizzy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
MathiasWii
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af MathiasWii »

bhjensen skrev:
MathiasWii skrev:Hej igen

Hilsen Mathias
Har ALDRIG oplevet dette hos Bonnie/Viborg/Gunnar.
Har så sent som idag været derinde - og der var bestemt ikke noget der så sygt ud - tvært imod.
Fik som altid en kvalificeret betjening.
Det må absolut være en "smutter" med din oplevelse.
Har du talt med ham om det?
Hvis du var derine igår, så synes jeg at du skal tage derop igen.
Også når du er deroppe skal du tage at kigge ind i hans såkaldte ''koralø'' for den sommerfuglefisk der går derinde er fyldt med hvide pletter.
Derudover er hans gule kirurger mega tynde og hopper og danser, men der jeg var deroppe lå der også 2 døde fisk i et akvarie. :(
Også synes jeg også at det er helt vil hvor mange fisk han har i de små akvarier.

Jeg må indrømme jeg har selv været ganske tilfreds med gunnar før i tiden, men de seneste 3-4 måneder er det gået helt galt med hans saltvandsfisk.
Tror måske han bare skal holde sig til hans ferskvand hvilket han er fantastisk til, for han saltvand er han ved at ødelægge for sig selv.

Den fisk jeg fik oppe fra gunnar var en klovnefisk, og jeg syntes ikke den havde hvide pletter da jeg stod og kiggede på den.

Men der er ikke grund til at blæse det mere op, for jeg tager bare op til ham også vil jeg have en snak om hvordan han behandler sine kunder?
For han fortæller dem åbenbart ikke alt.

For min ven som hedder Max.
Han tog op til gunnar for at købe sig en fisk til sit saltvandsakvarie, og han købte skam også en fisk og afklimatisrede den og det hele var fint.
Lige indtil at kom den op i baljen, for så kunne han jo godt se at den havde hvide pletter.
Så dagen efter ringer han til mig, for nu havde 2 af hans fisk plus den han havde købt hvide pletter.
Det første jeg spurgte om var jo hvilken fisk han egentlig havde købt?
Han sagde at han havde købte en fin sommerfuglefisk, så spurgte jeg ham om han godt vidste at den ville gå i hans koraller?
Så sagde han nej det vidste han absolut intet om, men han spurgte hvad han skulle gøre?
Jeg sagde han skulle tage den op med det samme og få den langt væk fra hans akvarie.

Det hele endte med at han mistede 3 af hans egne fisk plus den han købte og idag har han ikke saltvandsakvarie længere. :(

Selvfølgelig skulle min ven have læst noget om den inden han købte den, men gunnar skulle da også have fortalt at den ikke var reefsafe. :BA

Det er en træls oplevelse, men jeg giver skam ikke op bare pga. en forhandler.
Jeg køber mine fisk andet steds i fremtiden.

Hilsen Mathias
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Mathias der er noget galt med historiken.
Ham din ven, som købte den sommerfugle fisk, som viste sig at have pletter. den kan umuligt have smittet de andre dagen efter.
De små parasitter som viser sig som pletter, svømmer ikke bare rundt i det stadie af deres liv.
Når en parasit har sat sig på en fisk, bliver den der til den er voksen, eller død. Når moden(voksen) falder den af fisken, og ligger i bundlaget i ca 14 dage. Der exploderer den så og frigiver en mængde bitte små nye parasitter, som driver/svømmer rundt i akvariet.
De skal finde en vært inden for 24 timer ellers død de. Og der går et par dage før end at man kan se pletterne tydeligt på fisken.

Hvis din vens fisk havde pletter da han fik den hjem, så kan der simpelthen ikke være pletter på de andre fisk dagen efter!
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Carsten skrev:....
Hvis din vens fisk havde pletter da han fik den hjem, så kan der simpelthen ikke være pletter på de andre fisk dagen efter!
Tjoh - det kan der godt.
... men de kommer IKKE fra den ny-introducerede fisk.

;)

/Kim
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

@MathiasWii:
Du reagerer ret kraftigt over den "sommerfuglefisk".
Der er forskellige grader af reefsafe og det er bestemt ikke alle sommerfugle, der bare går i killing-spree på alle polypper i akvariet.

Jeg har eksempelvis kun gode oplevelser med C. kleinii.

Du nægter at tage de ting til efterretning, der dukker op her i tråden men fortsætter bare med at svine forhandleren til.
Jeg fastholder stadig, at det sådan set ikke er udelukkende hans ansvar.

/Kim
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"