kan et lille saltvandsakvarie lade sige gøre?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
gernerhahn
Reactions:

kan et lille saltvandsakvarie lade sige gøre?

Indlæg af gernerhahn »

Hej og på forhånd undskyld, hvis jeg er nr. 378 det spøger om dette, og bare ikke har brugt nok dage og nætter for google.....

Jeg har haft ferskvandavkarie hele mit liv, og ville nu prøve et saltvandsakvarie sådan i det små ...

Hvad jeg kunne tænke mig er et gankse lille akvarie 120L eller 60L bare med to eller tra klovnefisk, intet andet, ingen planter, ingen koraller, ingen sten, bare noget sand i bunden og en plaststen hvis bølgerne går højt.

Her er mine spørgsmål så:
Er 60L/120L for lidt til 3 klovnefisk?
Jeg forstår jeg må have en "smup" og et filter, men behøver jeg osmose anlæg, CO2, osv.?

Hvor lidt kan jeg nøjes med, når akvariet nu ikke er så stort?

Håber jeg ikke irritere for mange med for dumme spørgsmål

Gerner
Brugeravatar
kasper ibsø
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 5471 Søndersø
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af kasper ibsø »

sten kan nok ikke undgås da de er et filter i sig selv. du kan tjekke mit galleri og se hvorn jeg har lavet mit 54liters
Nano reefer :)

Aqua Medic Yasha 36 liter SOLGT

viewtopic.php?f=91&t=42340

M.v.h Kasper
DennisS
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: græsted

Indlæg af DennisS »

Ja, jeg har også et galleri, med mit lille nano akvarie...Som kasper siger, så "skal" du have sten i, ellers tror jeg ikke det kan lykkes...
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Det kan godt lade sig gøre med 2 klovnfisk i 120 - ikke tre..du kan prøve men ender efter al sandsynlighed med at have 2 alligevel.
Det du har i tankerne er et "fish only" eller FO akvarie - hvis du søger på det vil du få masser af gode hits på google.
De sten vi bruger spiller en vigtig rolle i nitratkredsløbet, så mange vælger at beholde dem selv om de ikke laver et rev-akvarie - denne slags akvarier bliver kaldt "fish only with live rock" eller FOWLR.
Sump ikke nødvendig
Skummer er et must IMO
Osmose...mjahhh..du risikerer at rende ind i store algeproblemer uden.
CO2 - nope
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Det du behøver er et akvarie, overløb eller sump, retur pumpe, cirkulation, sten, skummer og selvfølgelig lys. og så sku du være godt på vej ind i saltvandsverdenen
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

Hej og på forhånd undskyld, hvis jeg er nr. 378 det spøger om dette, og bare ikke har brugt nok dage og nætter for google.....

har du læst denne artitel igennem??? http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=918

det kan nok godt betale sig til at starte med
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

jeg har 3 klovnfisk de hygger sig fint ingen problemer de er lige gode venner af den grund
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

så vidt jeg har forstået kommer det også meget an på størrelsen af klovnefiskene, altså om det er to lille og en stor eller to store og en lille... :|
ret mig endelig hvis jeg tager fejl...! :)
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Stenene behøves vel ikke være i hans akvarie, men så er sumpen jo også et must. Du kan proppe stenene i sumpen men det kræver selvfølgelig også en stor sump, så valget er op til dig.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Osmosevand eller ej afhænger meget af, hvordan vandværksvandet er i området. Da du nok ikke kommer til at efterfylde store mængder vand hver dag pga. fordampning, er der en grund mindre til at investere i osmoseanlæg. Det er et træls apparat, som er godt at kunne være foruden ;)

Hvis du helt overvejer at droppe dekorationer, bør du overveje at overdimensionere det filtersystem, som du vil have på, betragteligt. Men ellers er levende sten langt fra noget must i den type akvarie, som du vil lave. Men mon ikke fiskene vil føle sig mere trygge med lidt sten, de kan smutte om bag, hvis det går for vildt til?

En skummer vil være med til at forsinke ophobning af nitrat og fosfat - og vil også kunne hjælpe med at holde nitrit og ammonium i skak. Dropper du skummeren, bør du tænke på et tørfilter/rislefilter/intervalfilter eller lignende med stor nedbrydningskapacitet. Og i så fald kommer du nok ikke uden om lidt hyppigere vandskift.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"