kan et lille saltvandsakvarie lade sige gøre?
kan et lille saltvandsakvarie lade sige gøre?
Hej og på forhånd undskyld, hvis jeg er nr. 378 det spøger om dette, og bare ikke har brugt nok dage og nætter for google.....
Jeg har haft ferskvandavkarie hele mit liv, og ville nu prøve et saltvandsakvarie sådan i det små ...
Hvad jeg kunne tænke mig er et gankse lille akvarie 120L eller 60L bare med to eller tra klovnefisk, intet andet, ingen planter, ingen koraller, ingen sten, bare noget sand i bunden og en plaststen hvis bølgerne går højt.
Her er mine spørgsmål så:
Er 60L/120L for lidt til 3 klovnefisk?
Jeg forstår jeg må have en "smup" og et filter, men behøver jeg osmose anlæg, CO2, osv.?
Hvor lidt kan jeg nøjes med, når akvariet nu ikke er så stort?
Håber jeg ikke irritere for mange med for dumme spørgsmål
Gerner
Jeg har haft ferskvandavkarie hele mit liv, og ville nu prøve et saltvandsakvarie sådan i det små ...
Hvad jeg kunne tænke mig er et gankse lille akvarie 120L eller 60L bare med to eller tra klovnefisk, intet andet, ingen planter, ingen koraller, ingen sten, bare noget sand i bunden og en plaststen hvis bølgerne går højt.
Her er mine spørgsmål så:
Er 60L/120L for lidt til 3 klovnefisk?
Jeg forstår jeg må have en "smup" og et filter, men behøver jeg osmose anlæg, CO2, osv.?
Hvor lidt kan jeg nøjes med, når akvariet nu ikke er så stort?
Håber jeg ikke irritere for mange med for dumme spørgsmål
Gerner
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5471 Søndersø
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fyn
Det kan godt lade sig gøre med 2 klovnfisk i 120 - ikke tre..du kan prøve men ender efter al sandsynlighed med at have 2 alligevel.
Det du har i tankerne er et "fish only" eller FO akvarie - hvis du søger på det vil du få masser af gode hits på google.
De sten vi bruger spiller en vigtig rolle i nitratkredsløbet, så mange vælger at beholde dem selv om de ikke laver et rev-akvarie - denne slags akvarier bliver kaldt "fish only with live rock" eller FOWLR.
Sump ikke nødvendig
Skummer er et must IMO
Osmose...mjahhh..du risikerer at rende ind i store algeproblemer uden.
CO2 - nope
Det du har i tankerne er et "fish only" eller FO akvarie - hvis du søger på det vil du få masser af gode hits på google.
De sten vi bruger spiller en vigtig rolle i nitratkredsløbet, så mange vælger at beholde dem selv om de ikke laver et rev-akvarie - denne slags akvarier bliver kaldt "fish only with live rock" eller FOWLR.
Sump ikke nødvendig
Skummer er et must IMO
Osmose...mjahhh..du risikerer at rende ind i store algeproblemer uden.
CO2 - nope
- muldfred
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 3300 Frederiksværk
Hej og på forhånd undskyld, hvis jeg er nr. 378 det spøger om dette, og bare ikke har brugt nok dage og nætter for google.....
har du læst denne artitel igennem??? http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=918
det kan nok godt betale sig til at starte med
Mvh Morten Rønde
160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
Se mine indbygget akvarier lige oppe over

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
Se mine indbygget akvarier lige oppe over

-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Osmosevand eller ej afhænger meget af, hvordan vandværksvandet er i området. Da du nok ikke kommer til at efterfylde store mængder vand hver dag pga. fordampning, er der en grund mindre til at investere i osmoseanlæg. Det er et træls apparat, som er godt at kunne være foruden 
Hvis du helt overvejer at droppe dekorationer, bør du overveje at overdimensionere det filtersystem, som du vil have på, betragteligt. Men ellers er levende sten langt fra noget must i den type akvarie, som du vil lave. Men mon ikke fiskene vil føle sig mere trygge med lidt sten, de kan smutte om bag, hvis det går for vildt til?
En skummer vil være med til at forsinke ophobning af nitrat og fosfat - og vil også kunne hjælpe med at holde nitrit og ammonium i skak. Dropper du skummeren, bør du tænke på et tørfilter/rislefilter/intervalfilter eller lignende med stor nedbrydningskapacitet. Og i så fald kommer du nok ikke uden om lidt hyppigere vandskift.

Hvis du helt overvejer at droppe dekorationer, bør du overveje at overdimensionere det filtersystem, som du vil have på, betragteligt. Men ellers er levende sten langt fra noget must i den type akvarie, som du vil lave. Men mon ikke fiskene vil føle sig mere trygge med lidt sten, de kan smutte om bag, hvis det går for vildt til?
En skummer vil være med til at forsinke ophobning af nitrat og fosfat - og vil også kunne hjælpe med at holde nitrit og ammonium i skak. Dropper du skummeren, bør du tænke på et tørfilter/rislefilter/intervalfilter eller lignende med stor nedbrydningskapacitet. Og i så fald kommer du nok ikke uden om lidt hyppigere vandskift.