Har virkeligt brug for hjælp!

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Har virkeligt brug for hjælp!

Indlæg af Gino »

Hej SF.

Jeg har for et ikk ret lang tid siden købt et nyt brugt akvarie og har nu fundet ud af at overløbet ikk er lavet ret optimalt da selv UNDEN kam/rist i overløbet det kan man stadig se de 2 glaskant/stiver i for og bag(se billede) ...... mit spørgsmål er om der er noget smart man kan gøre? jeg kan slet ikk kører med kammene på da stiger vandstanden ALT for meget og det ser totalt lamt ud! det nedenstående billede i ser er UDEN kamme! er ikk meget for at skulle lave nyt overløb da tidligere ejer har snasket godt med silicone på og får svært ved ikk at komme til at ramme selvakvariets silicone fuge!
(kører med Deltec HPL 5250 returpumpe)

Kunne i leve med at de glasstivere kunne ses? er selvmeget i tvivl!?

Et andet spørgsmål er har i nogen smart ide til at lave en kam/rist ned ovenfra vandoverfladen så evt fisk har svære ved at ryge i overløbet?

Billede
Billede

Tredje og sidste spørgsmål er:
Jeg har idag boret et ca 2mm hul i returrøret til akvariet men problemet er det trækket kun luft så det larmer og der kommer masser af bobler i akvariet? er det forjeg igen modtrytk har på systemet? jeg har igen sammemklemte rør eller lign i akvariet.. det er ret 32mm udblæsning! eller er det pga det er kun er 2 mm og skal være større? og er det ok at hullet vender ca 45 grader nedaf? se billede

Billede

Der er gratis øl ved mig en dag i kommer forbi hvis der er nogen der kan hjælpe:-)

På forhånd mange tak:-)

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
jesper kristensen
Reactions:

Re: Har virkeligt brug for hjælp!

Indlæg af jesper kristensen »

Jeg synes du skulle tømme baljen og bygge det om. Det er sku ikke svært med det silikone der. Ellers var der en mulighed for og løfte stiverne 1 cm eller 2.
jesper kristensen
Reactions:

Hullet i retur skal du bore lige under vandeverfladen. Ikke der hvor du har boret. Pisser det ikke ud med vand?
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

jesper kristensen skrev:Hullet i retur skal du bore lige under vandeverfladen. Ikke der hvor du har boret. Pisser det ikke ud med vand?
Nej overhovedet ikk! der kommer IGEN vand ud:-) hullet trækker kun luft.. det er vel ligemeget hvor hullet er boret? jeg har igen steder som sådan ved overflande jeg røret kører udenom akvariet og så deler den sig ud i 2 steder i akvariet.. så skulle man bore 2 huller et hver sted hvor de 2 udstrømmere sidder?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
jesper kristensen
Reactions:

Går rørene langt ned i baljen for ellers ændre du da bare udløbsrørene og lader vandet løbe ud lige ved overfladen og dropper hullet.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

jesper kristensen skrev:Går rørene langt ned i baljen for ellers ændre du da bare udløbsrørene og lader vandet løbe ud lige ved overfladen og dropper hullet.
Vil bibeholde hullet og få det til at virker da rørene ja går ned midt i:-)
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af melau »

pil overløbskamman af og lim den på ydersiden af overløbsglasset, det skal være på ydersiden..

hullet skal bores lige under vandoverfladen på begge rør for at være 100% sikker og så ville jeg vælge et 4-6mm hul der ikke stopper så nemt.. hvor hullet skal bores kan du først finde den rigtigt højde på når du har fået lavet dit overløb. det hul du har nu er ikke til noget og skal lukkes..
Zacho
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Indlæg af Zacho »

Som de andre også siger så skal hullet på retur-rørene bores lige under vandoverfladen på begge rør ellers kommer det ikke til at virke. Hvis du borer det over vandoverfladen vil det suge luft ind og fylde hele akvariet med bobler :BA

Du kan sænke vandstanden i akvariet på 2 måder.

1) sænke overløbskammen og åbne for rørene til sumpen så der kommer mest muligt vand tilbage til sumpen.

2) skrue ned for returpumpen så den ikke pumper vandet så hurtigt tilbage til akvariet
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Hej Melau

Ok, men må jeg spørge hvorfor den skal være på ydersiden?

ok bore hullet så der er 2-3mm under overfladen eller hvordan?

MVH
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Zacho skrev:Som de andre også siger så skal hullet på retur-rørene bores lige under vandoverfladen på begge rør ellers kommer det ikke til at virke. Hvis du borer det over vandoverfladen vil det suge luft ind og fylde hele akvariet med bobler :BA

Du kan sænke vandstanden i akvariet på 2 måder.

1) sænke overløbskammen og åbne for rørene til sumpen så der kommer mest muligt vand tilbage til sumpen.

2) skrue ned for returpumpen så den ikke pumper vandet så hurtigt tilbage til akvariet
Jamen selvom jeg har pillet kammen er så er vandstanden så høj så du kan de glad stivere, du kan se det på billedet.. på billede kører jeg uden kamme? så her kan jeg vidst ikk gøre mere?

Skrue ned for retur pumpen syntes jeg ville være lidt synd men det er nok den eneste udvej hvis jeg ikk limer nyt overløb i! har da idag bestilt glasset.. og det er 3 cm kortere for det er ca så mange cm det står for højt har jeg kunne måle mig til:-)

Tak for svarene!

MVH
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Mht til det hul har jeg da set flere der har boret det langt oppe som ca mit.. de har bare sat en lille slange studs på og en slange?? er det fordi de har mere modtryk?

Lukker jeg hullet med tangit eller hvordan?

MVH
andersen2009
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 5874 Hesselager
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af andersen2009 »

Zacho skrev:Som de andre også siger så skal hullet på retur-rørene bores lige under vandoverfladen på begge rør ellers kommer det ikke til at virke. Hvis du borer det over vandoverfladen vil det suge luft ind og fylde hele akvariet med bobler :BA
Mit hul i returrøret er boret på samme som Gino og det fungere da fint.! Jeg har ingen bobler i baljen.
Hos mig kommer der en lille fin (synlig) stråle lige før udløbet i baljen og jeg dermed altid holde øje med at det ikke er stoppet.

Men jeg har nok mere modstand i mine rør end Gino har og måske derfor jeg ikke har problemet.
Med venlig hilsen
Kenneth

Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

lim tagrende net på, og drop kammen.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

StarF skrev:lim tagrende net på, og drop kammen.
Ok, men mener du så bare jeg skal bruge det overløb der er nu selvom man kan se glasstiverne uden kammen i!?

MVH
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

limer i jeres kamme uden på ydersiden? og evt hvorfor?

MVH
jesper kristensen
Reactions:

Når det er det tynde net limer du bare på indersiden, men havde det været en kam som typisk er lidt bred skal den limes PÅ kanten af overløbet for at undgå vandpjasken.
Nu skal du følge godt med for så kommer et råd der sparker mås.
Den flotteste måde du kan lave dine tilbageløb er som mig. Du fører rørene som normalt over vandoverfladen og lader dem dreje ud i baljen i en 90 graders vinkel. Nu stikker rørene ned mod vandoverfladen. I 90 graders vinklen montere du et 25 mm pvcrør som ikke er limet. Fyld baljen med vand og find vandstanden. Nu kan du presse røreret op i vinklen og på den måde sørge for det eneste man kan se er en lille rund ring det nedefra og op med vandspejlet. Ved pumpe stop suger røret kun 1mm vand med da det jo bliver smidt ud 1 mm under vandspejlet. Du kan på den måde ingen rør se i baljen overhovedet. Kun din overløbskasse faktisk.
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af melau »

hvorfor vil du bore så lille et hul ???????? jo mindre jo nemmer stopper det.. og er det under overfladen ser du det jo ikke.
jesper kristensen
Reactions:

melau skrev:hvorfor vil du bore så lille et hul ???????? jo mindre jo nemmer stopper det.. og er det under overfladen ser du det jo ikke.
Nej jeg fatter heller ikke lige hvad han har gang i, men det er da cool han spørger os der har styr på det right?
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af melau »

ja vi er her jo for at hjælpe hinanden...
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

jesper kristensen skrev:Når det er det tynde net limer du bare på indersiden, men havde det været en kam som typisk er lidt bred skal den limes PÅ kanten af overløbet for at undgå vandpjasken.
Nu skal du følge godt med for så kommer et råd der sparker mås.
Den flotteste måde du kan lave dine tilbageløb er som mig. Du fører rørene som normalt over vandoverfladen og lader dem dreje ud i baljen i en 90 graders vinkel. Nu stikker rørene ned mod vandoverfladen. I 90 graders vinklen montere du et 25 mm pvcrør som ikke er limet. Fyld baljen med vand og find vandstanden. Nu kan du presse røreret op i vinklen og på den måde sørge for det eneste man kan se er en lille rund ring det nedefra og op med vandspejlet. Ved pumpe stop suger røret kun 1mm vand med da det jo bliver smidt ud 1 mm under vandspejlet. Du kan på den måde ingen rør se i baljen overhovedet. Kun din overløbskasse faktisk.
ok så kammen skal limes på ydersiden for at undgå pjasken? og kamholderen skal flugten med overløbs kanten? eller?

Den måde du har lavet dit på forstår jeg ikk helt? sådan som jeg tolker det er dit udløb over vandet? hvis det ikk kan ses i akvariet? det må da larme? har du ik ket billede ville være lidt nemmere:)

MVH
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

melau skrev:hvorfor vil du bore så lille et hul ???????? jo mindre jo nemmer stopper det.. og er det under overfladen ser du det jo ikke.
Det KUN fordi det er det eneste bor jeg kunne finde:-) skal have købt et større, det havde jeg også tænkt mig:-) men forstår bare ikk ved andre har jeg set boringen nøjagtigt samme sted hvor vandet bare fiser ud men tror det er fordi de har modtryk på deres system i forrm af sammen klemte rør til udstrømmer eller lign?

MVH
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Hej

Med det eksisterene overløb og ved aller laveste pumpe hastighed og uden kam kan jeg få det til at kører lydløst og uden man kan se de glas stivere men der er godt nok ikk meget run på systemet og det er vel ik så godt? min flow på min pumpe sku gerne være 2500 L/T.. så det er vel ikk optimalt?

Der er vel ikk så meget andet for end at lime et nyt overløbi? jeg har bestilt glas der er 3 cm kortere.. håber det er ok str.. vel hellere for lav end for høj..den lave kan man gøre lidt mere ved!?

Tak for jeres svar gutter! jeg har lidt stress på for mine koraller og fisk står i et akvarie på wcet.. og det er ikk optimalt:-)

MVH
jesper kristensen
Reactions:

Har er et par billeder. Nu har jeg godt nok ikke nogen overløbskasse, men bare to rør som nedløb, men du kan nok forestille dig hvordan det havde set ud hvis der var en overløbskasse som ikke var synlig. Så ville det eneste man kunne se i baljen nemlig være dine cirkulationspumper.
På min måde slipper du for tilbageløb i sumpen udover det der jo er i dine rør selvfølgelig.
Vedhæftede filer
14.jpg
13.jpg
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

jesper kristensen skrev:Har er et par billeder. Nu har jeg godt nok ikke nogen overløbskasse, men bare to rør som nedløb, men du kan nok forestille dig hvordan det havde set ud hvis der var en overløbskasse som ikke var synlig. Så ville det eneste man kunne se i baljen nemlig være dine cirkulationspumper.
På min måde slipper du for tilbageløb i sumpen udover det der jo er i dine rør selvfølgelig.
Ahh, nu er jeg mere med:-) det var egentligt helt smart men der er nok lidt for meget kul på min retur pumpe til det ville kunne lykkedes uden mit bundlag bliver hvivlet op:-) men jeg vil lade det komme an på en prøve:-)

ja i din opsætning behøver du jo ikk borer nogle huller eller noget:-) lidt smart:-) men det kræver bare at vandstanden virkeligt er konstant/lige?

tror du ikk 3 cm kortere overløb vil være super når det går op over stiverne?

Er bare ikk glad for at sku skære det fri nede ved de 2 silicone mødes... du ved overløbets og selve akvariets!

Der er kolde øl når i kommer forbi fyn:-) og hotdogs kan også arrangeres :K

MVH
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Det er bedre med meget flow gennem systemet end lavt ikk? eller har det ikk den store betydning? at kører med kun 2500 l/t på mit 530 er vel lige lidt nok?

MVH
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af melau »

min teori er at der er jo ingen grund til at tæske vandet igennem sumpen hvis du kun får skummet 1/10 af det og ikke får filtreret det ordenligt. så er det enlig bare en dyr cirkulations måde...
jesper kristensen
Reactions:

2500 mener jeg er for lidt jo. Du skal op i 3-3500L der. Ang at vandstanden skal være lige er ikke et must. Du kan jo når du har fundet din perfekte vandstand gå i gang med at fjeren lidt efter lidt til du når punktet hvor du ikke kan se røret mere. Skulle vandstande hæve 1 cm er det ligemeget for du lader være med at presse pvc røret helt op i vinklen til at starte med. Så har du jo yderligere 2 cm og arbejde med.
Lyder godt med øl og hot-dogs, men odense er dog lige lidt for langt for mig, ellers var jeg skam på pletten.
Ang overløbskassen så vær ikke bange for noget. Få den fjernet og gjort 5 cm kortere hvis kammen skal monteres på kassen for kammen er jo også i sig selv ret høj.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

melau skrev:min teori er at der er jo ingen grund til at tæske vandet igennem sumpen hvis du kun får skummet 1/10 af det og ikke får filtreret det ordenligt. så er det enlig bare en dyr cirkulations måde...
ok, så du ville lade det være som det er ? og bare kører med ca 2500 l/t? der kommer bare igen strøm ud af udstrømmerne i akvariet, kan dårligt mærke et flow.. men og det løber pænt roligt i overløbet.. kan det godt nå at holde overfladen ren?

MVH
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

jesper kristensen skrev:2500 mener jeg er for lidt jo. Du skal op i 3-3500L der. Ang at vandstanden skal være lige er ikke et must. Du kan jo når du har fundet din perfekte vandstand gå i gang med at fjeren lidt efter lidt til du når punktet hvor du ikke kan se røret mere. Skulle vandstande hæve 1 cm er det ligemeget for du lader være med at presse pvc røret helt op i vinklen til at starte med. Så har du jo yderligere 2 cm og arbejde med.
Lyder godt med øl og hot-dogs, men odense er dog lige lidt for langt for mig, ellers var jeg skam på pletten.
Ang overløbskassen så vær ikke bange for noget. Få den fjernet og gjort 5 cm kortere hvis kammen skal monteres på kassen for kammen er jo også i sig selv ret høj.
ok.. stykkerne er desværre skåret.. men mon ikk 3 cm er nok ..ellers må jeg bare bruge tagrende net... ikk??

MVH
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af melau »

det er et religions spørgsmål og kommer også an på din sump osv... men så længe den trækker overfladen af og kan føde din skummer med vand.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"