Rådgivning til skrivebordsakvarium -70L eller 170L OPDATERET

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2010

Rådgivning til skrivebordsakvarium -70L eller 170L OPDATERET

Indlæg af Stephan A »

OPDATERET TRÅDINDHOLD:

Efter at have forkastet min gamle idé, hvor jeg selv ville bygge et akvarie, er jeg kommet på andre tanker. Jeg har læst den omfattende akvarie tråd omkring 64L køkkensalt igennem, og synes det er rigtigt flot. Dog synes jeg der måske opstår nogle problemer i den forbindelse, som en nybegynder som mig måske er bedre tjent uden.

Jeg har så fundet frem til en akvarietype, der tiltaler mig: http://www.akvarieudstyr.dk/Saltvand/Ak ... um170liter
Det samme akvarie kan man også få i en 70 liters model. Størrelsesmæssigt hedder det ved 170 liter 70x70x50 cm vs 57x57x40 cm (70 liters)
Har ladet mig fortælle at billedet bliver en anelse forstørret og en lille smule forvrænget. Det har jeg selvfølgelig tænkt mig at undersøge live - om det er noget der har nogen indflydelse for mig, men designmæssigt synes jeg bedre om de buede fronter.

Så nu er spørgsmålet bare - Hvilken størrelse skal jeg gå efter. Fordelene ved 170 liter siger i er mange, hvor den eneste ulempe ved det er, at det måske kan virke lidt stort til et skrivebord - understøttelse skal i ikke tænke over. En løsning til 200 kg. har jeg allerede, som ikke vil indvirke på hvordan det præsentere sig.

Jeg høre gerne nogle flere få eller imod ting ved 70 vs 170 l. :) Under kan i se en tro størrelse af 170 liter placeret på skrivebordet, hvor det er gjort 20 cm højere end det er - altså en højde på 70 cm, der skal symbolisere hvad en lampe eventuelt vil gøre ved højden :)

Billede

Uploaded with ImageShack.us

Billede

Billede

Senest rettet af Stephan A søn 19. dec 2010 17:23, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
HyBrider
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 8541 Skødstrup
Geografisk sted: Aarhus, Skødstrup
Kontakt:

Re: Rådgivning til skrivebordsakvarium - 60L (Rookie)

Indlæg af HyBrider »

Den skitse du har lavet der ville jeg nok ikke gå efter.
Der er nogle skarpe og trænge hjørner, som blot vil blive til besvær.

Hvis det skal være som et hjørneakvarie, så kunne det være en idé at få nogle sider i hjørnet, så der er lidt plads at gøre med.

Noget i retning med dette:
Billede
//Karsten
THC
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 2800 Kongens Lyngby
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af THC »

HyBrider skrev:Den skitse du har lavet der ville jeg nok ikke gå efter.

Hvis det skal være som et hjørneakvarie, så kunne det være en idé at få nogle sider i hjørnet, så der er lidt plads at gøre med.

Billede
Giver dig helt ret.
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af melau »

HyBrider skrev:Den skitse du har lavet der ville jeg nok ikke gå efter.

Billede
´
:y :y

og hvis du laver det 60x40 er der godt nok ikke meget plads til overløb osv..
Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Stephan A »

Til svar 1: Hej. Tak for feedbacken. Jeg har nu taget den til efterretning, og regnet lidt på forskellen. Hvis jeg benytter mig af en model, som du har postet, og gjort således hjørnerne er skåret af, så mindstedybden er 10 cm. Altså de flader der afløser hvor hjørnet skulle være.

Ved min nuværende skitse er der tale om et akvarium på 60 liter. Med indgrebet hvor jeg laver det ligesom på tegning, er vi nede på 53 liter. Forskellen er altså minimal, og jeg må indrømme jeg ikke kan se det negative i formen. Uddyb gerne hvorfor? :)

Svar 3: Mht. om der er plads til overløb, så ved jeg det ikke. Du er sikkert mere inde i det end jeg er. Eller det er du. Men alfa omega er, at jeg søger hjælp til et skrivebordsakvarium, hvilket stiller nogle begrænsninger, da mit skrivebord ikke er lavet af støbebeton. Jeg har set rigtigt mange billeder af akvarier helt ned til 20 liter - og mindre, der har fungeret rigtigt godt, så 60 liter burde vel ikke være et problem? :)

Nu har jeg desværre ikke den store indsigt i, hvad forskellen (udstyrsmæssigt) er på de mindre akvarier kontra større, og hvilke krav det stiller. For noget anderledes må der vel være?
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

hvor for køber du ikke ''bare'' et alm. 4 kantet og øver dig på ?

der er jo ikke nogle grund til at gøre det svære for dig selv i starten end nødvendigt.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Hej Stephen! Har du tænkt på hvor din sump og skummer skal være? Hvis det skal være indv. sump så kommer det til at fylde ret meget i et akvarium på den størrelse. Skummeren er det vigtigste stykke udstyr i et saltvandsakvarium.

Det med at det vil være besværligt med din oprindelige skitse er pga det ikke vil være til at komme til med fx skraber eller algemagnet og det vil blive et problem med tiden. Man kan desuden ikke placere sten eller andet derude så det er også lidt spildt.

Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
M.G.Larsen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 4050 Skibby
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af M.G.Larsen »

Stephan A skrev:Til svar 1: Hej. Tak for feedbacken. Jeg har nu taget den til efterretning, og regnet lidt på forskellen. Hvis jeg benytter mig af en model, jeg må indrømme jeg ikke kan se det negative i formen. Uddyb gerne hvorfor? :)
Hej stephan.
Jeg tillader mig lige at give dig min mening omkring formen...

Jeg tror for det første at du med den "spidse" model får problemer med at få flow ud alle steder i akvariet. Og døde zoner hvor der ikke bliver cirkuleret nok vand, er ikke optimalt.

Rengøring kan også gå hen og blive vanskeligt i de små kringelkroge..
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Tjek Anders' 64 liters hjørne akvarie ud. Tror du vil få svar på de fleste af dine spørgsmål hvis du læser tråden igennem.

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... køkkensalt

Mvh Kenneth

Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Stephan A »

Nu har jeg taget jeres ris angående formen af akvariet til eftertanke. Jeg har derfor følgende i tankerne: http://www.akvarieudstyr.dk/Saltvand/Ak ... ium70liter

Nu skal det dog siges, at jeg måske leger lidt med tanken om at tage storebroren der kan rumme 170 liter i stedet for. I forbindels hermed har jeg et spørgsmål.

Da akvariet SKAL stå på skrivebordet (har løsning på vægten) har jeg ikke mulighed for en sump. Men vil det være muligt at lave en indbygget osmose i akvariet?

Og hvordan påvirker en buet front på akvariet betragtningsvinklen, eller hvordan indholdet fremstår?

Til Lars: Jeg vil gerne have noget der står ud imod rummet, hvorfor et firkantet ikke vil være den rette løsning for mig :)
Brugeravatar
HyBrider
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Kontakt:

Indlæg af HyBrider »

Stephan A skrev:Nu har jeg taget jeres ris angående formen af akvariet til eftertanke. Jeg har derfor følgende i tankerne: http://www.akvarieudstyr.dk/Saltvand/Ak ... ium70liter

Nu skal det dog siges, at jeg måske leger lidt med tanken om at tage storebroren der kan rumme 170 liter i stedet for. I forbindels hermed har jeg et spørgsmål.

Da akvariet SKAL stå på skrivebordet (har løsning på vægten) har jeg ikke mulighed for en sump. Men vil det være muligt at lave en indbygget osmose i akvariet?

Og hvordan påvirker en buet front på akvariet betragtningsvinklen, eller hvordan indholdet fremstår?

Til Lars: Jeg vil gerne have noget der står ud imod rummet, hvorfor et firkantet ikke vil være den rette løsning for mig :)
Kort sagt, jeg bryder mig ikke om buede fronte - især ikke så stort en bue som denne, som netop er større end ex. et normalt firkantet akvarie.
Jeg synes det ødelægger betragtningsvinklen fuldstændig.

En 170 liter balje på et skrivebord er måske en tand for voldsomt.. Efter min mening :)
//Karsten
Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Stephan A »

HyBrider - Kan du eventuelt komme med billedeksempler på billeder? Jeg har ingen idé om hvordan en forværnging vil være. Mht. størrelsen, så er det en smagssag og et spørgsmål om design og indretning. Den ret forbeholder jeg mig at afgøre :P
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Stephan A skrev:Nu har jeg taget jeres ris angående formen af akvariet til eftertanke. Jeg har derfor følgende i tankerne: http://www.akvarieudstyr.dk/Saltvand/Ak ... ium70liter

Hvis du går op i 170 liter gør du det en del nemmere for dig selv. For det første er det altid nemmere at holde stabile vandværdier jo mere vand i systemet - mere bufferkapacitet til at kompensere for fejl hvis du forstår!? For det andet er der bedre plads til en indbygget sump (ikke indbygget osmose :wink: ). For det tredje har du pludselig et noget større udvalg af fisk som vil kunne trives i 170 liter kontra 70.

Det med den buede front er en smagssag. Og det kan ikke gengives ordentligt på et billede, da det ofte er ting i bevægelse der bliver lidt forvrængede når de svømmer forbi. Graden af forvrængning kommer dog an på hvor buet glasset er. Fordelen et buet hjørneakvarie er så at der ingen synlige samlinger er i glasset hvilket jo æstetisk er pænt (selvfølgelig smag og behag igen). Men det vigtigste er jo hvad du kan lide da det skal stå på dit skrivebord.

Hvordan vil du i øvrigt tage højde for vægten? Det kommer jo nok til at veje min 200kg inkl sten og det hele.

Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Stephan A »

Birkefeldt:

Jeg er selvfølgelig specielt tændt på, at kunne have mere liv i et akvarie - både koraller og fisk. Men jeg har ingen idé om hvor stor forskellen på 70L kontra 170L er, hvis man skal gøre det op i fisk? Jeg ved der er megen forskel på hvilke fisketyper der er tale om, men hvis man ser på fisketyper, der har det fint med at være "sociale" og som er en 4-5 cm maks.

Mht. sump, hvordan kan man så lave en sådan indbygget og hvor stor vil man lave sådan en? Nu vrøvler jeg åbenbart lidt rundt i osmosebegrebet lidt, men kan jeg få svar på hvad det helt præcist er, og om det er en nødvendighed? Synes blot at have forstået det sådan, et det var osmosen der sørgede for, at fylde vand op når det fordampede - nok mig der er gået galt i byen.

Nu skriver du, at man ikke kan tage ordentlige billeder af det - men når man sidder og betragter det, hvordan vil det så tage sig ud? Har ellers fundet nogle billeder på nettet og synes da det ser fint ud.

Angående vægten, så har jeg tænkt mig at bygge et stativ ud af stål, der følger bordet rundt, hvor en stang går over bordet. Ovenpå lægges en tynd jernplade eller massiv træplade således at det ikke er skrivebordet, der skal bære vægten, men et bord der er bygget til formålet. Dog stadig så det ser ud som om det står på bordet :)
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Der findes mange fisk som vil kunne trives i 170 liter og ikke i 70. Hermed mener jeg at udvalget af fisk som på sigt vil kunne trives på så begrænset plads (70 liter) er forholdsvist lille. Går du op i 170 liter har du simpelthen mere at vælge imellem. For mig at komme ind på specifikt hvilke arter du kan have vil blive alt for omfattende da dit kriterie et meget bredt. Det vil være bedre at du kigger nogle bøger igennem eller andetsteds finder ud af hvilke fisk du bliver særligt betaget af og så undersøger hvilke krav de stiller til plads og deres sværhedsgrad. Lav bare en stor liste, der skal nok være en masse du bliver nødt til at sortere fra.

For lige at få begreberne sat på plads:
Sumpen er der hvor de fleste placerer deres skummer og andre filtre og udstyr. Oftest er det et mindre akvarie der står under hovedakvariet som indbyrdes er forbundet med PVC rør. Andre har en indbygget sump, dvs. at sumpen er integreret i hovedakvariet. Fx ved at der er sat et skillerum bagest i akvariet som gør at man kan have sin skummer og andre ting stående her. Det er fx tilfældet i mit akvarium. Ulempen er at sumpen optager plads i displayakvariet, i modsætning til hvis det hele står i et seperat akvarium under displayakvariet. Der er flere fordele og ulemper ved de to ting, men nu har du princippet i det.

Osmosevand er vandhanevand der er blevet renset for meget fine urenheder i et osmoseanlæg. Osmosevand er næsten det samme som demineraliseret vand. Det er et godt udgangspunkt at bruge i et saltvandsakvarium, da selv små mængder næring kan have en negativ betydning ifbm. hold af koraller og for at mindske næring som kan øge algers vækst. Det er dog ikke en nødvendighed, men jeg vil ikke undvære det.

Osmolator er det du blander sammen med osmose (ja, ordene minder om hinanden i farten). En osmolator er et lille system bestående af en eller flere følere der så registrerer når vandstanden falder pga. fordampet vand og derefter tænder for en lille pumpe som befinder sig i et ferskvandskammer og på den måde kompenserer for det fordampede vand. Gør bare at man ikke selv manuelt skal fylde vand på akvariet hver dag.

Mht. buet glas så virker det i princippet lidt som et forstørrelsesglas. Fisk kan komme til at se større ud når de svømmer forbi. Men det er selvfølgelig ikke ret meget og kommer som sagt an på hvor buet og måske hvor tykt glasset er. Mange er glade for deres buede akvarier, fx er alle Boyu med buet glas osv.

Lyder som om du er noget af en gør det selv mand med det bord. Men det skal nok holde :GO

Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Re: Rådgivning til skrivebordsakvarium - Ny idé - 70 el. 170L

Indlæg af Stephan A »

Birkefeldt - Først og fremmest tak for dine mange gode svar :) Og endda på dette tidspunkt - sikke en service. Mht. fisk mente jeg nu ikke at du skulle komme med en detaljeret liste, men mere om vi snakkede 2-3 fisk eller 7-8 fisk eller noget helt tredje :) Gerne med reference til både 70L og 170L

Mht. sump har jeg ikke mulighed for, at have den under akvariet - det bliver indbygget. Har du eventuelt et link til dit eget, så jeg kan se? :) Jeg har lidt tænkt på at anskaffe mit nano reef 200 fra tunze. Har hørt det skulle være populært og godt. Men jeg går ud fra det så er i forbindelse med den, at jeg skal have lavet mig en sump? Hvor stor er din sump?

Mht. Osmoseanlæg - er det vel ikke dissideret nødvendigt at indbygge i selve ens setup - man kan vel godt have det ved siden af og så bare køre vandet igennem der før man fylder det i akvariet? Og ja - det var præcis en osmolator og osmose jeg byttede rundt på. Så fik vi lige sat det på plads, tak =)

Mht. gør det selv mand, så må jeg jo smøje ærmerne op, hvis jeg vil have sådan en balje stående, som jeg kan kigge på, hvis jeg vil se på den, når jeg sidder ved min computer. Hehe

Angående yderligere udstyr, så har jeg tænkt på at anskaffe mig en HQI 150 watt til 170 L, hvis det bliver aktuelt. Hvordan lyder det, hvis jeg skal have mulighed for at holde de fleste koraller?
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2002

Re: Rådgivning til skrivebordsakvarium - 70L eller 170L

Indlæg af dybet »

en 150w hqi til 170 hjørne ville være et godt valg.

der er en til salg her:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 56#p392256
Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Re: Rådgivning til skrivebordsakvarium - 70L eller 170L

Indlæg af Stephan A »

Her kan i se hvordan et 170 liters vil tage sig ud. Med vilje lavet 20 cm højere end det egentligt er for at give god plads til belysning, og så man ikke får en kedelig overrakselse, hvis man synes det blev større end for ventet - hvis dette ikke var tager højde for.

Lad mig endeligt høre jeres meninger. Personligt synes jeg godt det kan virke en lille smule stort, men når man sidder ved computeren ser det faktisk flot ud - hvis man kan sige en model ud af pap og papir kan være det :P

Billede

Billede

Billede

Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Rådgivning til skrivebordsakvarium -70L eller 170L OPDATERET

Indlæg af Kewin »

Synes da det ser godt ud. Ville da godt have sådan et akvarie på mit skrivebord, men det er jo op til dig om du synes at der er plads til at arbejde ved bordet også. Hvis du bare sidder der på bærbaren burde der ikke være noget problem :)
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Jeg ville nok gå ned i 70L - Det der er efter min mening for meget at have lige op i ansigtet. Jeg har selv et 54L lige ved siden af hovedet når jeg sidder her ved computeren, og jeg er godt nok glad for efterhånden, at der kun er tale om uger, før mit 300L er startet op :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Stephan A »

Kewin: Havde egentligt mit anlæg til at stå der før, men det er flyttet ned under TV'et nu. Så jeg er ikke for forvendt med at benytte denne plads til noget "konstruktivt"

Hansen: Jeg har lidt svært ved at følge dig. Du synes jeg skal gå efter 70 liter, men er enormt glad for, at du snart bevæger dig fra 54L op til 300L? :D

Mht. afstanden, så sidder jeg 60 cm væk fra det tætteste punkt på akvariet. Hvad mener du om det Hansen? Og hvordan mener du forskellen på et mindre kontra et stort er, når man sidder og kigger ind. Jeg synes altid jeg skal forholdsvis tæt på for at nyde et akvarie fuldt. Nu må du ikke forstå det sådan, at jeg har stirret mig blind på et 170 l (kun lidt.. shh), men jeg vil selvfølgelig gerne have vendt alle de aspekter der er, som er nyt for mig. Så jeg leger altså lige spørgejørgen :)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Nej, jeg er enormt glad for at jeg snart ikke har et akvarie stående lige ved siden af hovedet mere :)

170L bliver for voldsomt så tæt på en computer. Det bliver du utroligt hurtigt træt af :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
HyBrider
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Kontakt:

Indlæg af HyBrider »

Jeg vil give Han$sen ret, jeg ville også nødig sidde så tæt på så stort akvarie. I min verden er 170 liter alligevel en pæn størrelse balje, og jeg ville helt klart have et mindre på den plads.

Jeg har kun et 25 liters Fluval Edge lige nu, og ville ikke have meget mere end 30 +/- liter stående på et computerbord.
Rent proportionsmæssigt ser din papfigur også helt vildt ud :)
//Karsten
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"