indstilling af tunze 9002

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
DanielO
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2010

indstilling af tunze 9002

Indlæg af DanielO »

hej,

jeg har fået sat en tunze 9002 i mit rsm i. Jeg synes dog stadig ikke efter at den har været i bajlen over en måned at jeg har formodet at indstille den korrekt. Det skal lige siges at der er en flænge i tragten til skummerkoppen (jeg ved ikke lige hvad det stykke hedder, men flængen er et par cm stor og sidder helt der oppe i toppen af koppen hvor den spidser til, dog ser det ikke ud til at der kommer vand ud af flængen, håber i forstår :be: ), kan dette have noget at sige?
Når jeg forsøger at indstille så synes jeg enten at der slet ikke kommer noget op i koppen eller at det der kommer næsten ser rent ud. Hvad er det jeg gør forkert her?
jeg skifter vand 1-2 gange om måneden men kort tid efter jeg har skiftet vand kommer der en hinde på overfladen som jeg ikke synes at kunne komme af med. Jeg har de to standard cirkulations pumper rettet mod overfladen og jeg har en tunze 6025 til at blæse om bag stenopsætning. Har hørt af man skal undgå at der kommer en hinde på overfladen (er jeg helt galt på den her?), hvordan kan man undgå det?

akvariet har kørt halvandet år inden jeg fik det og jeg har nu haft det i ca. 3 måneder. I bajlen er der 2 klovnfisk, 2 eremit, lidt skiver og lidt hammerkoral, så det er vel heller ikke fordi akvariet er for hårdt belastet?

På forhånd tak :K

Daniel Hjerresen
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: indstilling af tunze 9002

Indlæg af AndersGS »

Hvis der er hinde på overfladen er dit vandniveau for højt - sænk det.

9002'eren er ret træls at indstille, det tager tid.. en hel måned er dog lang tid :wink:
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: indstilling af tunze 9002

Indlæg af Han$en »

Evt. juster på spjældet til overløbet, og sænk vandstanden en smule i akvariet - Der skal ikke være hinde på overfladen.

Luk helt for luft i din skummer, og skru så gradvist op, indtil du ser en masse bobler i bunden af røret. Lad den brumme en times tid, og hvis stadig skummet ikke stiger op af i røret, åbn da en lille bitte smule mere for luften, og vent lidt igen - Den gør du indtil den begynder at skubbe skum op i toppen og presser det mod låget :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"