Opstart med døde sten

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 7140 Stouby
Saltvand siden?: 2009

Opstart med døde sten

Indlæg af gonad »

Efter at have set "Jokkes" opstart og hørt at nielsk startede på samme måde, vil jeg høre om erfaringer og plusser/minusser ved at starte op med døde sten?

Jeg kunne forestille mig, at man slap for en lang indkøringsfase, men mister man ikke noget liv, både mikro og makro?

Håber på en god og sober debat :)
spdiving
Reactions:

Re: Opstart med døde sten

Indlæg af spdiving »

gonad skrev: mister man ikke noget liv, både mikro og makro?

Du kan ikke miste noget, der ikke er i de døde sten :T

Steen
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Indlæg af Kewin »

Har ingen erfaring med det, men synes at jeg har hørt et sted at indkøringsfasen faktisk tager endnu længere tid fordi der først skal dannes en masse bakterier osv på stenen.. men kan selvfølgelig godt være det ikke passer.
/Kewin - 160L
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Indlæg af MMartin »

Du mister næppe noget men dine LS vil være længere tid om at blive indkørt og der skal nogle levende LS til at pode de døde.

Jeg overvejer selv at bruge en del døde LS til min næste tank. Kan klart se en fordel hvis man skal lave udhæng, broer osv og ikke har lyst til at bruge keramik.
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 7140 Stouby

Indlæg af gonad »

Et argument i Jokkes tråd var netop, at man kunne tilføre fisk nærmest fra dag 1 - modsat flere måneder hvis man starter med levende sten. Det vil jeg kalde en kortere indkøringstid :)

Men stenenes filtreringsevne er måske længere om at komme i omdrejninger?
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Jeg tror ikke du henter tid, mht. modningen af akvariet.

Da jeg startede mit seneste akvarium op med døde sten, gik der ca. samme tid før det var igennem modningsprocessen som da jeg brugte levende sten. (Brunalger -> Grønne alger -> Fisk ).

Den største fordel ved at starte med døde sten, er efter min mening, at man har langt bedre styr over hvad der kommer i akvariet. De sten jeg brugte til "podning" havde jeg til at stå i et lille akvarium, i et par uger først. Hvor jeg nøje kiggede efter glasroser, og andre uønskede hitch hickers.

Men undgår selv følgeligt ikke helt uønskede dyr i akvariet, da de også kan komme ind med koraller. Men risikoen er da formindsket.

Jeg har helt klar planer om at bruge døde sten ingen næste gang.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Det er også bedre for miljøet, våde ls er ganske tunge som flyfragt. Døde kan sejles i container herover.

Jeg har aldrig haft grønalger i mine baljer, de er alle startet med UDVANDEDE døde ls. Dvs. de har ligget lunt i ferskvand nogle uger og gasset af mens vandet blev skiftet hver 2. dag. Så det meste nitrat blev vasket ud..
SPS : Stability provides succes
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

Hvor køber i døde LS henne? Jeg har aldrig kunne finde en forhandler i kbh/omegn der solgte døde LS
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Gargoyle47 »

jeg startede med døde sten...det tog godt 3 måneder før det var klar til fisk
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

MMartin skrev:Hvor køber i døde LS henne? Jeg har aldrig kunne finde en forhandler i kbh/omegn der solgte døde LS
Decocean har flotte fossile levende sten. Han kalder dem bare for sponge rock
Skal skylles grundigt, men er ellers perfekte - og billige. 50% af min dekoration er derfra, rest er fra Aquaroche
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal

Indlæg af minedykker »

hejsa

meget spænden snak, jeg startet selv med død sten for ca 1½-2 månder siden brugt omkring 70 kg død og købte så ca. 20 kg ls og har så bygget det ind i hinnannen og må sige at her efter knap 2 månder så er jeg rigtig godt på vej, vil da sige ja har da fået glasroser med i nogen af de ls sten men ser nu ikke det som det stor problem, for det er nemt at løse med et par rejer, kan bruge en masse kemikalier men hvorfor naturen har en masse sjove dyr der kan gøre det for en..
er kommet så langt at de brun alger er næsten væk og de grønne er godt på vej og det nyder min søhare og de 10 sngle sig med og de to små rejer hygger sige med at holde sten og sngel ren ganske hyggeligt at se på.
om indkøreingen tager lidt længer tid, gør for mig ikke så meget nyder opstarte og har tiden til at få styr på det hele og sat mig ind i tingen.
som jeg fik at vide da jeg startet der er kun en ting alle er eni om omkring saltvand det er at det er ens tolmodighed der styre om det bliver godt eller skidt.
man kan købe sig til fine værdiger med man kan ikke købe sig til et sundt akvarie så bruge tiden om det er med ls eller død.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

minedykker skrev:hejsa

meget spænden snak, jeg startet selv med død sten for ca 1½-2 månder siden brugt omkring 70 kg død og købte så ca. 20 kg ls og har så bygget det ind i hinnannen og må sige at her efter knap 2 månder så er jeg rigtig godt på vej, vil da sige ja har da fået glasroser med i nogen af de ls sten men ser nu ikke det som det stor problem, for det er nemt at løse med et par rejer, kan bruge en masse kemikalier men hvorfor naturen har en masse sjove dyr der kan gøre det for en..
er kommet så langt at de brun alger er næsten væk og de grønne er godt på vej og det nyder min søhare og de 10 sngle sig med og de to små rejer hygger sige med at holde sten og sngel ren ganske hyggeligt at se på.
om indkøreingen tager lidt længer tid, gør for mig ikke så meget nyder opstarte og har tiden til at få styr på det hele og sat mig ind i tingen.
som jeg fik at vide da jeg startet der er kun en ting alle er eni om omkring saltvand det er at det er ens tolmodighed der styre om det bliver godt eller skidt.
man kan købe sig til fine værdiger med man kan ikke købe sig til et sundt akvarie så bruge tiden om det er med ls eller død.
Dejlig positiv læsning :-) Jeg er sikker på at din balje bliver flot, med den holdning.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

MMartin skrev:Hvor køber i døde LS henne? Jeg har aldrig kunne finde en forhandler i kbh/omegn der solgte døde LS
snak med deepocean, jeg har lige købt nogle igennem ham, de er rigtig flotte og super god kvalitet.. Der ud over ved jeg petsupply også har dem. mit kommende akv, bliver startet med døde, og så et par levende til at podde med.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal

Indlæg af minedykker »

hejsa peder

ja skal nok lykkes men det er det vi alle kæmper med er vi vil gerne igang hurtig med sådan er vors hobby ikke og hurtig start er en dyr meget dyr løsninge i det lange løb har snakket med nogen stykker der siger de har købt sig til en hurtigt start men har så også vært dyrt i fisk ;O)

skal lige kikke jeg fik små 100 kg med til mit og jeg har nogen kasser liggene med nogen så kikker lige men mener jeg så nogen her på nettet
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

StarF skrev:
snak med deepocean, jeg har lige købt nogle igennem ham, de er rigtig flotte og super god kvalitet.. Der ud over ved jeg petsupply også har dem. mit kommende akv, bliver startet med døde, og så et par levende til at podde med.
Har deepocean dem i forskellige størrelse? Jeg vil gerne have nogle der er ret store, men de skal helst være "deforme". Altså ikke store runde sten
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

MMartin skrev:
StarF skrev:
Har deepocean dem i forskellige størrelse? Jeg vil gerne have nogle der er ret store, men de skal helst være "deforme". Altså ikke store runde sten
De skal bestilles hjem, der kan vælges imellem 3 forskelige slags, plader, brances og så bare sten.. jeg tog plader og sten, og har fået 3 store plader, og en masse fede sten i nogle fede former, de er ikke bare runde men i super fede former. jeg er bestemt meget posetiv overrasket, da jeg havde frygtet små runde sten.
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Deepocean får dem fra De Jong i Holland og der var udvalget ikke det helt vilde ved sidste tur.

Er man kræsen med sten så er det bedst man selv kører rundt og besøger forhandlere og vælger dem ud man vil have.
Det samme gælder når man køber privat.

Steen
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Dem jeg har fået er ikke fra dejong, såvidt jeg er klar over.

Har taget et billede af et par af dem, der er sten der er støre og et par der er mindre. Som sagt er meget tilfreds, men det bedste er jo altid hvis man kan selv udvælge tingene.
Vedhæftede filer
IMAG0067.jpg
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17

Indlæg af MMartin »

StarF skrev:
MMartin skrev:
StarF skrev:
De skal bestilles hjem, der kan vælges imellem 3 forskelige slags, plader, brances og så bare sten.. jeg tog plader og sten, og har fået 3 store plader, og en masse fede sten i nogle fede former, de er ikke bare runde men i super fede former. jeg er bestemt meget posetiv overrasket, da jeg havde frygtet små runde sten.
Sejt!;) Det er nemlig også det der er min frygt. Vil ikke ende op med 60 kg små runde sten, så det lyder godt at de fås i forskellige udgaver. Dem skal jeg helt sikker bruge til mit næste akvarie
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Det var nu også levene sten jeg skrev om...hehe

De tører ved jeg ikke hvor han køber.

Steen
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"