Spandfilter på 160 liter

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Julian
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2000 Frederiksberg

Spandfilter på 160 liter

Indlæg af Julian »

Hej alle på SF,

Da jeg efterhånden har en del saltvandsakvarier kørende i kælderen til en del yngle projekter og er blevet træt af at skulle have individuelle filter løsninger er jeg blevet enig med mig selv om at et fælles filter vil være det bedste.

Jeg har overvejet at lave et spandfilter ud af en fodertønde på 160 liter. Så vidt jeg husker fra en gammel støvet akvariebog kan der nedbrydes 2 gram foder pr døgn pr liter filter.
Det vil føre til jeg kan nedbryde 2*160liter = 320 gram foder pr dag. Oveni dette kommer så hvad skummeren kan fjerne. Jeg fodre ikke med 320 gram foder om dagen, så selvom der burde være en del "tabt" filter evne burde jeg være på den sikre side.

Billede

Det jeg nu spørger jer om, er hvad i har gode ideer til dette projekt? er det noget som vil kunne lykkedes? Er det helt ude i hampen eller er det intet mindre end genialt at lave et spandfilter på 160 liter? :GO

Billede

Det skal lige nævnes at jeg har tænkt mig at bygge det op som et normalt spandfilter.

Håber på nogen fantastiske forslag og ideer.
Julian :f2:
Ville din kone også blive skide sur hvis du mistede alle jeres familie billeder?
Online Backup - kr. 29 / mdr - http://www.recuvio.dk/online-backup/ - Tør du la' vær?
Brugeravatar
m.larsen78
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 9700 Brønderslev

Re: Spandfilter på 160 liter

Indlæg af m.larsen78 »

havde en bekendt som havde lavet noget al det, godt nok til ferskvand.
han havde lavet sådan, at han havde en pumpe der sugede vandet fra akvariet, og punmpede det ind ind i bunden af tønden, så vandet blev presset op gennem filtermaterialet, han kørte med det i rigtig mange år, og var rigtig godt tilfreds med det
Michael

554 Liter i vægen + 250 liter sump
viewtopic.php?f=5&t=27035
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Jeg ville ikke gide døje med det, det skal renses ofte og sikke et arbejde!

Så hellere bare koble det til som en udvidelse af vandvolumen, måske smide 20 cm sand i bunden. Det er også godt til sommer ift. varme.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Idéen er fin ;)
Men... du skal bare huske, at skummeren ikke kan gøre noget som helst ved nitrat og netop nitrat laver så stort et biofilter kilovis af.

Der sker en fantastisk hurtig omdannelse af affaldsstoffer i sådan et filter og dermed "overhaler" det skummeren i kapløbet om proteiner, aminosyrer osv.
Det er derfor muligt at fodre voldsomt men du slipper ikke af med nitraten uden vandskift, nitratfilter eller andet.

Til en fiskereol er det imho en fin løsning.

/Kim
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Men fælles sump er klart det letteste. Byg et stort nitratfilter, lav en XL dsb, udvid skummer kapacitet, skift mere vand - der er mange muligheder men et spandfilter er ikke en del af løsningen af de ovenstående grunde.

Så skal det bygges som et tør filter hvor vandet drypper igennem og udluftes - det er svært at designe..

Jeg enormt mange fisk i 1000 L vand og det går strygende med ovenstående løsninger...
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Må vi ikke høre lidt om det opdræt som du går og sysler med??
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

Hvad hvis dette filter kombineres med et stort fluidised filter med biopellets til at tage sig af nitraten?
Hvis sådan et filter er fantastisk hurtigt til at omdanne affaldsstoffer til nitrat og Biopellets er jo virkeligt effektive til at fjerne nitrat.. det må da være en super kombination....
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
Julian
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Geografisk sted: 2000 Frederiksberg

Indlæg af Julian »

AndersGS:
Der er ikke nogen problemer med varme i min kælder, den holder pæne 25 grader hele året da vi har et gammelt olie fyr til at stå og brande en masse olie af - desværre!
Men din ide med sand kan jeg godt se, men så er der vel egentlig ikke nogen grund til at lave alt det fikumdik for at lave sådan et system hvis der bare skal sand i?

Kim:
Jeg har også overvejet at lave en kæmpe sump, som de har i de vidst nok har i de fleste akvarieforretninger, men det der tiltaler mig virkelig meget er at tønden kan gøres forholdsvis "vandtæt" så hvis der af en eller anden grund sker en teknisk fejl vil min kælder ikke flyde med saltvand. ( Der er desværre ikke noget afløb i den del af kælderen hvor alle akvarierne står :-S )

Hvad hvis jeg lavede to tønder? Den ene med bio filter og den anden som et enormt nitratfilter? En kæmpe reaktor som jeg fyldte med pallets?

Nielsk:
Som skrevet før så har jeg overvejet sump, men er ikke særlig glad for ideen om det går galt imens jeg er på arbejde og alt vandet flyder ud i kælderen :-S

Carsten:

Selvfølgelig må i det Carsten, men ind til videre er det kun i det små,men vil utrolig gerne udvide da jeg er Stud.biologi og derfor er super interreseret i yngel og yngelpleje. ( Ja jeg har en kæreste :-P )
Indtil videre er det kun Amphiprion ocellaris / percula ( kan ikke helt blive enig med mig selv om de har en sort stribe eller ej - men de er købt som ocellaris. )
et par Amphiprion melanopus ( som jeg købte af Tim for lidt over halvanden måned siden ) og et par Clarki.

Grunden til jeg gerne vil udvide mit system er at jeg gerne vil give mit yngel langt bedre vandkvalitet og derfor faldt min kærlighed på et stort industri anlæg jeg desværre ikke har plads til - så derfor vil jeg bygge et selv.
Jeg vil ligeledes gerne udvide til andet end klovnefisk - men har ikke helt bestemt mig endnu :)

På et eller andet tidspunkt skal jeg nok få taget en masse billeder og skrevet en masse ned - men lige for tiden er der ikke så meget tid grundet studie pres :)

Kenneth:
Det kunne være en mulighed, fandt lige det her billede på nettet:
Billede

Hvis man nu lavede et system som det, i den første med biofilter og den næste med biopellets? Nogen der har nogen tanker om dette?
Ville din kone også blive skide sur hvis du mistede alle jeres familie billeder?
Online Backup - kr. 29 / mdr - http://www.recuvio.dk/online-backup/ - Tør du la' vær?
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Julian skrev:...
Hvis man nu lavede et system som det, i den første med biofilter og den næste med biopellets? Nogen der har nogen tanker om dette?
Ikke andet end, at du skal have en god skummer, til at puste noget ilt i vandet efterfølgende ;)

/Kim
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

Hvad med at du tager ind til f.eks thomas i dansk saltvands center, og ser på hans anlæg evt. få gode råd af ham, så kunne du evt. også lave en aftale med ham om køb af dit yngel ... nå ja fiske yngel :wink:

vi er mange der helst vil købe opdrætede fisk :GO
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Julian skrev:AndersGS:
Der er ikke nogen problemer med varme i min kælder, den holder pæne 25 grader hele året da vi har et gammelt olie fyr til at stå og brande en masse olie af - desværre!
Men din ide med sand kan jeg godt se, men så er der vel egentlig ikke nogen grund til at lave alt det fikumdik for at lave sådan et system hvis der bare skal sand i?
Havde ikke lige fanget det var til et større system..

Men en palletank med 20+ cm sand i bunden og det vand den kan tage + LS og alger er den løsning jeg går og drømmer om til et kommende setup.. + 10 år ud i fremtiden ;) Så kommer der også automatisk en masse føde til de små fiskebasser.. Hold det simpelt og naturligt!
Filterløsning.GIF
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"