Mini LED Projekt

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Mini LED Projekt

Indlæg af Han$en »

Hej!

Ville blot lige starte en lille for-tråd til mit mini projekt.. Har som nogle ved, et 5.5L akvarie kørende, med et par "Affalds" krabber, lidt skiver, Xenia & Kenya træ stående på skrivebordet, og sprede lidt hygge.

Lampen det er leveret med, er en 9w PL, i 6500K, hvilket jo ligner l*rt, jeg har så her tilføjet en LED-strip i Blå, med 20x 3mm LED's, som hjælper på det, men stadig ikke nok. Der er stadig lidt for meget gult i farven. Så sagen er denne, at der må noget LED over. Her hoppede jeg så lige på Ebay. Jeg gad virkelig ikke ofre det vilde på det, for de småting der er i akvariet, er jo ikke særligt krævende.

Jeg faldt så over en billig Kina-LED - 10w 20000K:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... TQ:US:1123

Og en tilhørende Driver:
http://cgi.ebay.com/AC-Power-Supply-10- ... 3359f3273f

Jeg ved udmærket godt, at jeg ikke kan forvente at flyve bagover af overraskelse når der kommer lys i LED'en, men omvendt kan det næppe blive værre end det er nu, synsmæssigt. Dog frygter jeg en smule at den bliver for kraftigt, og i så fald må jeg jo have fat i en Dimmable Driver til den - Disse ligger vidst et sted mellem 40-65,- i samme Kina-Model.

Indtil videre har "projektet" kostet mig 112,- inkl fragt til Dk, og til køling af LED'en har jeg selv en bunke køleprofiler, og jeg regner med også at tilføje en 40mm blæser, for at køre den så køligt som muligt. egentlig er det mere en test af denne type LED jeg påbegynder mig, da jeg vil se om disse 10w Kina-modeller, evt. kunne gøre gavn for mig senere hen mod foråret, hvor jeg skal have et fragment akvarie til blødkoraller sat op, og så kunne det være rart at nøjes med 4x 10w LED's til dette.

Jeg forventer ligeledes ikke at kunne holde SPS under denne/disse, men vil alligevel teste med en Hystrix, når modulet er kommet hjem og loddet. Ligeledes vil jeg også teste den over mit Refugie, og se om mine Makroalger er mere vilde med denne - Her nede kunne det jo også være lækkert, at få belysning der i indkøb er billigere, end fx et 36w PL rør inkl. controller, eller et T5 rør + controller af en art, og samtidigt bruger en del mindre strøm.

Jeg vil også ligeledes teste hvor meget spild strøm der er i Driveren, og se om denne fx under drift trækker 12w, eller måske 20w!

Akvariet der står for skud (Fik det lige til at stå pænere end det reelt gør. Farven i vandet er stadig gulig):
Billede

Opdatering følger når gearet er kommet fra Hong Kong. Forventer at modtage delene i slutningen af denne uge, senest starten af næste! Hold jer muntre :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
b2t
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2009

Re: Mini LED Projekt

Indlæg af b2t »

Har det samme i tankerne og bestilte den 13 sidste måned 4 af dem her.. http://viewitem.eim.ebay.dk/10W_Cool_Wh ... 76842/item og så med driver.. jeg kan se der er lidt mere lys i dem jeg har bestilt. Men går bare og venter på de kommer og så vil jeg have dem på mit fragment akvarium og stille starte med skiver og lidt og se hvad de nu kan klare.. men de skulle give lys nok efter hvad jeg sådan kan læse mig til og hvad folk inde ved solar siger.. :)
Even a pizza can get to your house faster than an ambulance.... !!!
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Til de interesserede kommer der lge her et par billeder af beboerne også.

Begge krabber er set oven fra og neden fra. Aner ikke hvilke arter der er tale om, men som det ses, er den ene ret flot, og den anden, kompakt og robust. Begge ses kun sjældent efter lyset er slukket, og begge er aktive med at kradse alger af stenene. Indtil videre er ingen koral blevet rørt, og de har gået der i godt 14 dage. Har dog heller ikke haft SPS eller LPS i akvariet, så Reefsafe kan jeg ikke bræge op om. Og jeg kender dem jo heller ikke overfor fx. fisk, Rejer el. andet.

Så de er næppe Reefsafe, men spændende er de! Og grådige! Lige så snart et lille stykke foder bliver ploppet i vandet, er de fremme! Den farverige "svømmer" efter foderet. Enjoy :beer:

Billede
Billede
Billede
Billede
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

b2t skrev:Har det samme i tankerne og bestilte den 13 sidste måned 4 af dem her.. http://viewitem.eim.ebay.dk/10W_Cool_Wh ... 76842/item og så med driver.. jeg kan se der er lidt mere lys i dem jeg har bestilt. Men går bare og venter på de kommer og så vil jeg have dem på mit fragment akvarium og stille starte med skiver og lidt og se hvad de nu kan klare.. men de skulle give lys nok efter hvad jeg sådan kan læse mig til og hvad folk inde ved solar siger.. :)
Spændende!! Fedt at høre, at jeg ikke er den eneste der ser muligheder i billide 10w LED's :beer:

Det ser ud til at vores LED's er ret ens. Grunden til at dine har 200Lm mere end den jeg har bestilt, er at dine er 10.000 K, og min 20.000K - Ved højere Kelvin, taber man Lumen / PAR.

Glæder mig da til at høre mere om dit også! :GO
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
b2t
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af b2t »

Ja det bliver nu godt at se om man kan spare lidt der.. Men så også der var nogen på 20 watt 20.000 K men tænkte det blive lige nok lys.. :) har så også bestilt 5 stk 5 watt bar for lige at sikre mig.. det er et 110 ltr de skal over.. :) men men ser nu frem til at komme igang når det kommer som de gerne snart skulle.. :)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

b2t skrev:Ja det bliver nu godt at se om man kan spare lidt der.. Men så også der var nogen på 20 watt 20.000 K men tænkte det blive lige nok lys.. :) har så også bestilt 5 stk 5 watt bar for lige at sikre mig.. det er et 110 ltr de skal over.. :) men men ser nu frem til at komme igang når det kommer som de gerne snart skulle.. :)
Ang størrelsen på Watt - Jeg har set både 50w og 100w 20.000K også, til billige penge. Men jeg ved endnu ikke, om en LED kan brænde koraller som en dårlig HQI pære kan. Så derfor har jeg endnu ikke turde bestille sådan en endnu
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Han$en skrev:
Billede
Billede
Billede
Billede

1.har den åre lignende ben bagerst den bruger at padle med,,kan være portunidae
2.xanthidae lige præcis denne har jeg set billed af på et andet board hvor den sad på en acropora hvor den formentlig spiste af vævet eller polypperne
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

ole. skrev:1.har den åre lignende ben bagerst den bruger at padle med,,kan være portunidae
2.xanthidae lige præcis denne har jeg set billed af på et andet board hvor den sad på en acropora hvor den formentlig spiste af vævet eller polypperne
Hej Ole.

Jeg har ikke selv nærstuderet krabberne mere end billederne der - Jeg håndtere dem ikke, det er kæresten der gør den slags. Jeg er lettere krabbe-angst :oops:

Men billed 1+2 er den kompakte satan.

Sidste 2, er af den vildt aggressive, og sindssygt grådige sag - Og det er den der "svømmer" eller hopper ser det nærmere ud. Den bruger den der "hale-lignende" dims den har. Men du må desværre nøjes med de billeder der er her. Jeg har ikke få nye af dem, da begge bor inde i stenen :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
b2t
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af b2t »

Ja der er mange på 20.000 k men det var nu bare om 20 watt var for meget lys også derfor jeg har bestilt 10 watt.. :) Det var nu mere det
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

b2t skrev:Ja der er mange på 20.000 k men det var nu bare om 20 watt var for meget lys også derfor jeg har bestilt 10 watt.. :) Det var nu mere det
Ah på den lumske..

Om det er for meget lys ved jeg nu ikke. Jeg tror ikke vi skal forvente at der kommer nær så meget lys ned til korallerne med disse, som med fx en 3w Cree med Optik monteret :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
em300
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 7870 Roslev

Indlæg af em300 »

Hej hansen fedt lille projekt du har der. :wink:

De leds du kigger på, har jeg også over min lille 90L balje. OG jeg kan sige dig der er knald på. Deres lys er rigtig flot syntes jeg, der mangler måske lidt blåt/lilla men ellers funger det bare. Du skal lige huske at det er en enorm mængde varme de sender bagud så det er en god ide med blæseren. Jeg kunne måske frygte at det er overkill med en 10W led over din pyt :happy2: men nu for du jo at se. Hæld og lykke. :y
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

em300 skrev:Hej hansen fedt lille projekt du har der. :wink:

De leds du kigger på, har jeg også over min lille 90L balje. OG jeg kan sige dig der er knald på. Deres lys er rigtig flot syntes jeg, der mangler måske lidt blåt/lilla men ellers funger det bare. Du skal lige huske at det er en enorm mængde varme de sender bagud så det er en god ide med blæseren. Jeg kunne måske frygte at det er overkill med en 10W led over din pyt :happy2: men nu for du jo at se. Hæld og lykke. :y
Fedest! :happy:

Men ja, jeg regnede også med at den blev for voldsom, så en Dimmer er også med i overvejelserne.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Kunne godt bruge sådan en lampe over mit refugium!! eks. 4x10w kan bare overhovedet ikke finde ud af at lave sådan en fætter (elektronikledmongol) hvis der er nogle "nørder" der skal igang og gider lave en ekstra kunne jeg jo være med til at financerer projektet??. KOM GLAD!!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

peder skrev:Kunne godt bruge sådan en lampe over mit refugium!! eks. 4x10w kan bare overhovedet ikke finde ud af at lave sådan en fætter (elektronikledmongol) hvis der er nogle "nørder" der skal igang og gider lave en ekstra kunne jeg jo være med til at financerer projektet??. KOM GLAD!!
Send en PB - Det skulle vi nok kunne arrangere :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Det her glæder jeg mig til at se færdigt :K Jeg har et cube akvarie på 50 cm x 50 cm x 50 cm som jeg gerne vil lave nyt lys til, dette kunne jo sagtens være løsningen. Lige nu er der kun 2 x 26 watt pærer over, så det burde nok kunne matches, eller helst overgåes, med 4 - 5 af disse LED. Jeg er mest spændt på lys spredningen :GO
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

bio skrev:Det her glæder jeg mig til at se færdigt :K Jeg har et cube akvarie på 50 cm x 50 cm x 50 cm som jeg gerne vil lave nyt lys til, dette kunne jo sagtens være løsningen. Lige nu er der kun 2 x 26 watt pærer over, så det burde nok kunne matches, eller helst overgåes, med 4 - 5 af disse LED. Jeg er mest spændt på lys spredningen :GO
Stay Tuned :D
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
b2t
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af b2t »

Mit led er så kommet i dag kunne jeg se så må hente det i morgen ved posten så godt en først skal møde på job kl 12.. Så kan man da lige nå at kigge lidt på det inden.. Smider lidt billeder og lidt op i morgen af det jeg har købt.. :)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

b2t skrev:Mit led er så kommet i dag kunne jeg se så må hente det i morgen ved posten så godt en først skal møde på job kl 12.. Så kan man da lige nå at kigge lidt på det inden.. Smider lidt billeder og lidt op i morgen af det jeg har købt.. :)
Har du ikke nogle krokodillenæb? For så er det da bare lige at lave en 45 sek's samling, nappe et billede, og så på arbejde :D
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
b2t
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af b2t »

har kabel sko som jeg nok lige prøver med ellers kan jeg sikkert godt finde nogle krokodillenæb fra et gammelt måle apparat.. :)
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af bio »

Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af bio »

Kan disse bruges som heatsink?

http://cgi.ebay.com/2-x-Aluminum-Heatsi ... 2a0a23bc33

1 x 10 watt led pr. profil og så evt en blæser til at flytte noget luft...?
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
b2t
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af b2t »

Bio hvis du har en gammel traffo hjemme hvor der kommer 12 volt ud så er den fin du kan så regne ud med watt 1 ampere er lige med 12 watt jeg har fundet nogle selvom jeg har bestilt omformer.. og du kan fint købe en der fks bruger 60 wat og kun sætte 4 10 watt´s led´er på da de kun vil bruge det antal watt de er lavet til.. :) men spørg bare hvis der er noget du vil vide.. men det ser fint ud det du har kigget på..

Nå men har fået de første to 10 watt´s hjem venter så stadig på de andre to.. har prøvet de to jeg har og kan lyse den ene side op af mit akvarie.. har normalt 2x250 watt hqi på.. så tror jeg prøver at sætte det hele på mit store akvarie når de sidste to kommer.. men puu der er smæk på de led´er.. :) og fed farve dem på 10000 k har.. beder end mine 14000 k hqi.. :)
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af bio »

b2t skrev:Bio hvis du har en gammel traffo hjemme hvor der kommer 12 volt ud så er den fin du kan så regne ud med watt 1 ampere er lige med 12 watt jeg har fundet nogle selvom jeg har bestilt omformer.. og du kan fint købe en der fks bruger 60 wat og kun sætte 4 10 watt´s led´er på da de kun vil bruge det antal watt de er lavet til.. :) men spørg bare hvis der er noget du vil vide.. men det ser fint ud det du har kigget på..

Nå men har fået de første to 10 watt´s hjem venter så stadig på de andre to.. har prøvet de to jeg har og kan lyse den ene side op af mit akvarie.. har normalt 2x250 watt hqi på.. så tror jeg prøver at sætte det hele på mit store akvarie når de sidste to kommer.. men puu der er smæk på de led´er.. :) og fed farve dem på 10000 k har.. beder end mine 14000 k hqi.. :)
Billeder :K :beer:
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
b2t
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af b2t »

De skal nok komme skal lige lave dem mindre.. Men har kun hvor de er på skinnen.. :)

Nok lidt svært at se men spredningen er ikke så stor på dem.. men mit akvarium er kun 45 bred så det passer fint og tror når de sidste to kommer på så vil der ske lidt.. Men får se.. Nu var de jo købt til mit fragment akvarium så ja.. :)
Vedhæftede filer
rsz_dsc00202.jpg
rsz_dsc00201.jpg
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af bio »

Vil sådan en transformer evt. kunne bruges?

http://www.belys.dk/product.asp?product=625

Vil man kunne bruge det at den er dæmpbar til at dæmpe LED? Der skal vel så bare en lysdæmper til ved siden af...?
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
b2t
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af b2t »

Den vil du fint kunne bruge.. :) og den er jo billig kan jeg se.. :) bare det er 12 volt og den giver over eller lige på med de watt du skal bruge så er det fint.. :)
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af bio »

Jeg synes ikke lige jeg kan se om den giver 12 volt, men mon ikke den gør det...?

Vil man kunne dæmpe LEDerne med en lysdæmper?

Lige for at være sikker, LEDerne skal serieforbindes, ikke...?

Jeg er ikke så meget inde i sådan noget med strøm kan I nok høre :oops:
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
b2t
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af b2t »

jo de skal serieforblindes og jo du kan fint sætte en dæmper på.. :) Strøm er også noget slemt noget hvis man gør det forkert.. :) så beder at forhøre sig og så gøre det rigtig.. og når du engang får led´er hjem så er der et lille hak på den ene pind det er plus.. :) og jo kunne ikke forstille mig at den giver andet end 12 volt.. :) men kigger da lige på den igen
Brugeravatar
Rean
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Kontakt:

Indlæg af Rean »

b2t skrev:De skal nok komme skal lige lave dem mindre.. Men har kun hvor de er på skinnen.. :)

Nok lidt svært at se men spredningen er ikke så stor på dem.. men mit akvarium er kun 45 bred så det passer fint og tror når de sidste to kommer på så vil der ske lidt.. Men får se.. Nu var de jo købt til mit fragment akvarium så ja.. :)
Kunne være rigtig fedt og se dem over noget vand :)
b2t
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af b2t »

Skal nok smide dem over noget vand så det også kan ses.. :)
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"